קוד: ביאור:משלי כד12 בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
משלי כד10-12: "הִתְרַפִּיתָ בְּיוֹם צָרָה - צַר כֹּחֶכָה.
".
הַצֵּל לְקֻחִים לַמָּוֶת וּמָטִים לַהֶרֶג! אִם תַּחְשׂוֹךְ,
כִּי-תֹאמַר '
הֵן, לֹא-יָדַעְנוּ-זֶה' -
הֲלֹא-תֹכֵן לִבּוֹת הוּא-יָבִין, וְנֹצֵר נַפְשְׁךָ הוּא יֵדָע; וְהֵשִׁיב לְאָדָם כְּפָעֳלוֹ
- אם תתרפה מהצלת חיים, ותתרץ את רפיונך באמירות " הן לא ידענו (הכרנו) זה את זה מעולם ולכן אינני חייב להציל אותם", "הן לא ידענו את זה שהם בצרה", "הן לא ידענו אם נצליח להציל אותם" -
הלוא ה', שהוא תוכן (מודד ושוקל) את כל ליבות בני האדם, הוא יבין את המניעים האמיתיים שלך, אם באמת לא ידעת או סתם התעצלת; ה', הנוצר ומשגיח על נפשך, הוא יודע ומכיר את כל בני האדם, בעיניו כולם מכרים וחייבים להציל זה את זה; והוא ישיב לכל אדם לפי פעלו ומעשיו.
בתורה ישנן כמה מצוות המחייבות אותנו להציל חיים:
לֹא תֵלֵךְ רָכִיל בְּעַמֶּיךָ, לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ, אֲנִי ה'", כלומר, אל תתמהמה כשחברך נמצא בסכנת חיים: "
לא תעמד על דם רעך לראות במיתתו ואתה יכול להצילו, כגון טובע בנהר, וחיה או לסטים באים עליו" (רש"י על-פי הספרא ועל-פי תלמוד בבלי סנהדרין עג.).
לֹא תַסְגִּיר עֶבֶד אֶל אֲדֹנָיו, אֲשֶׁר יִנָּצֵל אֵלֶיךָ מֵעִם אֲדֹנָיו", כלומר, חובה לאפשר לפליטים הנמצאים בסכנת חיים לקבל מקלט אצלנו (פירוט).
עם התקדמות הרפואה, מעוררת מצוה זו שאלות קשות - האם האדם חייב למכור את כל רכושו כדי לממן לרעהו ניתוח השתלה בחו"ל? האם האדם חייב להשקיע את כל זמנו הפנוי במחקר רפואי על-מנת לפתח תרופות חדשות שיצילו חיים? האם המדינה חייבת להשקיע את כל תקציבה במימון טיפולים רפואיים ותרופות חדשות כדי להציל חיים? ועוד.
הפסוק שלנו בספר משלי עוזר להבין את המצוה.
הפסוק מותח ביקורת על אנשים שאומרים הן לא ידענו זה; מה משמעות הדברים? יש כמה אפשרויות:
ביום צרה"; כלומר, גם אם שומעים שיש סכנה, וגם אם יש לנו ספק אם יש סכנה או לא, צריך לפעול כדי להציל חיים, ולא להשתמט בתירוץ "לא ידענו".
הצל לקוחים למוות ומטים להרג" - לא דווקא ל"רעיך".
הלא תוכן ליבות הוא יבין" - ה', הרואה ללבב (=מקום המחשבות), הוא יבין אם אתה באמת לא יודע, או שזה רק תירוץ להשתמטות.
ונוצר נפשך הוא יידע" - ה', השומר על נפשך (= החיים שלך), הוא יידע אם אתה באמת פוחד להסתכן, או שזה רק תירוץ להשתמטות.
והשיב לאדם כפעלו" - אל תחשוש יותר מדי מכך שהניצול אולי לא ישיב לך את ההוצאות, כי גם ה' יכול להשיב לך כפועלך.