קוד: ביאור:משלי כה19 בתנ"ך
סוג: משל
מאת: יעל, אראל
אל:
משלי כה19: "שֵׁן רֹעָה וְרֶגֶל מוּעָדֶת, מִבְטָח בּוֹגֵד בְּיוֹם צָרָה
"
כמו שן רעועה הנשברת תוך כדי אכילה, וכמו רגל חלשה המועדת מחליקה ונופלת, כך הוא המבטח שבוטחים בבוגד: מי בגד בעמו ובמדינתו ועבר אלינו, עלול לבגוד גם בנו ביום צרה כשנהיה זקוקים לעזרתו.
/ כמו שן סלע רעועה, אשר נשברת וגורמת לרגל העומדת עליה למעוד וליפול לתהום, כך הוא בטחונו של הבוגד בעמו, המקווה שיגיע יום צרה שבו כולם ייפגעו ורק הוא יינצל, ואינו יודע שאם יגיע יום צרה הוא ייפול לתהום יחד עם כולם.
אנשים הסובלים מהשלטון הנוכחי מקוים, לפעמים, שיקרה אסון גדול, שיגרום למהפכה בסדרי השלטון. ספר משלי מתנגד לגישה זו.
הפסוק מדבר על אדם אשר
בגד בליבו בחברה או במדינה שהוא חי בה. אדם כזה
בוטח ביום צרה, כלומר, הוא מקווה שיגיע יום של צרה
גדולה, שבה המדינה השנואה עליו תיפול ותיחרב, ורק הוא - הבוגד - יצליח להינצל.
הפסוק אומר לו, שהבטחון שהבוגד בוטח ביום צרה הוא הבל, כי הוא עדיין חלק מהמדינה שבה הוא בגד בליבו. כאשר המדינה תיפול - גם הוא ייפול; כמו שן -סלע רעועה, שכאשר היא נופלת - גם הרגל העומדת עליה מועדת ונופלת לתהום. בלשון ימינו היינו אומרים, שהבוגד "כורת את הענף שעליו הוא יושב"; בלשון המקרא הוא "שובר את שן הסלע שעליה הוא עומד".
צדיקים אמיתיים מקוים רק לטוב - הם אף פעם לא מקוים שתבוא צרה גדולה על החברה שהם נמצאים בה,
משלי יא23: "תַּאֲוַת צַדִּיקִים אַךְ טוֹב, תִּקְוַת רְשָׁעִים עֶבְרָה
" (פירוט).
רעיון דומה נמצא בפסוק הקודם,
משלי כה18: "מֵפִיץ וְחֶרֶב וְחֵץ שָׁנוּן, אִישׁ עֹנֶה בְרֵעֵהוּ עֵד שָׁקֶר
" (פירוט): הפסוק בא להזהיר את האיש
העונה ברעהו עד שקר, שהעדות שלו היא נשק רב-כיווני: היא כוללת גם פצצה, גם חרב וגם חץ; הנשק הזה עלול לפגוע לא רק במי שאליו הוא מכוון (רעהו), אלא גם במי שמפעיל אותו, וגם בכל מי שעומד לידו (פירוט); גם הפסוק שלנו מזהיר את הבוגד, שאותו "יום צרה", שהוא מקווה שיגיע, יפגע בו עצמו.
הביטויים "בוגד" ו"יום צרה" נזכרו גם ב
ישעיהו לג1-2: "הוֹי שׁוֹדֵד וְאַתָּה לֹא שָׁדוּד
וּבוֹגֵד וְלֹא בָגְדוּ בוֹ, כַּהֲתִמְךָ שׁוֹדֵד תּוּשַּׁד
כַּנְּלֹתְךָ לִבְגֹּד יִבְגְּדוּ בָךְ. ה' חָנֵּנוּ לְךָ קִוִּינוּ, הֱיֵה
זְרֹעָם לַבְּקָרִים אַף יְשׁוּעָתֵנוּ
בְּעֵת צָרָה
".
ביטוי דומה, המתאר בטחון-שווא, נזכר בדברי רבשקה האשורי על מצרים,,
מלכים ב יח21: "עַתָּה, הִנֵּה
בָטַחְתָּ לְּךָ עַל
מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ הַזֶּה, עַל מִצְרַיִם, אֲשֶׁר יִסָּמֵךְ אִישׁ עָלָיו וּבָא בְכַפּוֹ וּנְקָבָהּ; כֵּן פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְכָל
הַבֹּטְחִים עָלָיו
".
1. שן ורגל הם שני איברים בגוף, שני איברים שהאדם בוטח בהם ברגעים חשובים: הוא בוטח בשן שתלעס את המאכל ולא תשאיר אותו עם פה מלא באוכל לא לעוס, ובוטח ברגל שתדרוך ביציבות על ולא תפיל אותו על הקרקע. הבוגד נמשל לשן ורגל חלשות ורעועות, שאי אפשר לסמוך עליהן. מי שבגד בחבריו או במדינתו וערק לצד שלנו, עלול באותה מידה לבגוד גם בנו ולהתגלות כ"סוכן כפול", ולכן יש להתייחס אליו בזהירות ולא לסמוך עליו. כך יש להתייחס גם למי שבגד באלהיו.
גם בתוך האדם ישנו
בוגד - הוא יצר הרע: "בלשון
רועה יש שתי משמעות: א' לשון אכילה -
שרועה את עצמו, ב' לשון רעה -
שמרע לעצמו. והיינו: כמו
שן הרועה, שרוצה לרעות את עצמה ולאכול, והיינו למלאות תאוותה... ושובר את שיניו עד שאינו יכול לאכול כלל... וכמו
הרגל, שהולך למלאות תאוותו, ומחליק על רגליו עד שאינו יכול להלך בהם, כן מי
שיבטח על בוגד ביום צרה... והעניין: יצר הרע הוא מבטיח לאדם טוב, ומי
שבוטח בו, הוא כמו
שן רועה ורגל מועדת, שהולך על-ידו למלאות תאוותו, על-ידי-זה יישבר רגליו ושיניו...
"
(הגאון מווילנה).
ולפי הרב שלום ארוש, גם בטחון בה' עלול להיות
מבטח בוגד! - "אנשים פותחים עסקים על-ידי שלוקחים חובות גדולים, בנימוק שהם בוטחים בהשם יתברך, שעסק זה יצליח ויחזיר את חובותיו. בטחון כזה נקרא
מבטח בוגד
- בטחון מזוייף, כיוון שהאדם מתנהג כאילו הוא בעל הבית על הקב"ה, הוא
כאילו מכתיב לקב"ה מאיזה עסק ייתן לו את פרנסתו. וכמו כן הוא נעשה כאילו
בעל הבית על הקופה של הקב"ה, הוא מחליט בדעתו - אני אקח הלוואה, וה' יתברך
ייתן לי כסף להחזיר אותה
"
(הרב שלום ארוש, בגן האושר - מדריך מעשי לעשיר האמיתי, עמ' כג-כד).
2.
שן ורגל הם גם שני סוגים של נזקים שגורמת בהמה לרכוש
(ראו מסכת בבא קמא, פרק ראשון); לפי זה, יש שפירשו שהפסוק מתאר את עונשו של הבוגד או של מי שבוטח בבוגד: "למה
שן רועה אוכלת אותנו,
ורגל רופסת אותנו?
מפני
בטחונה של עבודת כוכבים, על
שבגדנו בצורנו... דבר אחר:
שן רועה ורגל מועדת
- שן מערערה ורגל ממטמטה. אמר הקדוש ברוך הוא: אני אמרתי לישראל בגדו בעבודת כוכבים ובטחו בי, והן לא עשו כן, אלא
בגדו בי
ובטחו בעבודת כוכבים.
"
(איכה רבתי, פתיחה יג).
3.
שן היא גם סלע, כמו ב
שמואל א יד4: "שֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה,
וְשֵׁן הַסֶּלַע מֵהָעֵבֶר מִזֶּה
" (פירוט). כאשר
שן הסלע
רעועה וחלשה,
הרגל העומדת עליה
מועדת ונופלת לתהום; ראו "עצות".