קוד: ביאור:משלי ל10 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי ל10: "אַל תַּלְשֵׁן עֶבֶד אֶל אֲדֹנָו, פֶּן יְקַלֶּלְךָ וְאָשָׁמְתָּ
"
אל תלשין על עבד כדי להסגיר אותו אל אדוניו, כי העבד יקלל אותך ויגלה שאתה אשם בפשעים חמורים יותר.
יש שני סוגים של עבריינים: יש אדם העובר על חוק פורמלי של המדינה, ויש חברה שלמה העוברת על חוקי מוסר בסיסיים. ספר משלי ממליץ להשקיע פחות בתיקון עבירות פורמליות של אנשים בודדים, ויותר בתיקון עבירות מוסריות של החברה כולה.
הפסוק מדבר על מצב שבו עֶבֶד עבר על דברי אדוניו, התעצל בעבודתו, או ברח מאדוניו. על-פי החוקים המקובלים בחברה, הוא עבר עבירה וראוי להיענש, אבל הפסוק ממליץ שלא להלשין עליו אל אדוניו; אין זה מתפקידנו לאכוף את חוקי העבדוּת.
הפסוק מזהיר, שאם נלשין על העבד, העבד
יקלל אותנו, וייתכן שנימצא
אשמים בעבירות חמורות יותר מזו של העבד - עבירות מוסריות. הפסוקים הבאים (פסוקים 11-14) מתארים
התדרדרות מוסרית של הדור: "דור אביו יקלל ואת אמו לא יברך...
" - עבירות מוסריות של חברה שלמה, עבירות על חוקים מוסריים כלל-אנושיים, שהם חשובים וחמורים יותר מהחוקים שבין עבד לאדוניו.
האדם צריך להתמקד בעבירות שהוא שותף להן, העבירות המוסריות של הדור, ולא בחטאים של אנשים אחרים, החוטאים לאדוניהם.
בתורה ישנה מצוה דומה,
דברים כג16: "לֹא תַסְגִּיר עֶבֶד אֶל אֲדֹנָיו, אֲשֶׁר יִנָּצֵל אֵלֶיךָ מֵעִם אֲדֹנָיו
" (פירוט). הפסוק שלנו מחמיר יותר - הוא מתייחס לא רק
למעשה של הסגרת העבד אלא גם
לדיבור של הלשנה על העבד.
קללת העבד נזכרה גם בספר קהלת,
קהלת ז21-22: "גַּם לְכָל הַדְּבָרִים אֲשֶׁר יְדַבֵּרוּ אַל תִּתֵּן לִבֶּךָ, אֲשֶׁר לֹא
תִשְׁמַע
אֶת
עַבְדְּךָ
מְקַלְלֶךָ. כִּי גַּם פְּעָמִים רַבּוֹת יָדַע לִבֶּךָ, אֲשֶׁר גַּם אֶתָּ קִלַּלְתָּ אֲחֵרִים
".
1. דוד היה
עבדו של שאול. הוא
ברח מפניו כי שאול רצה להרגו. נבל הכרמלי אמר,
שמואל א כה10: "וַיַּעַן
נָבָל אֶת עַבְדֵי דָוִד וַיֹּאמֶר: מִי דָוִד וּמִי בֶן יִשָׁי? הַיּוֹם
רַבּוּ
עֲבָדִים הַמִּתְפָּרְצִים אִישׁ מִפְּנֵי
אֲדֹנָיו
", וכך איים במרומז
שילשין על דוד
אל שאול
אדוניו. דוד
קילל אותו,
שמואל א כה22: "כֹּה יַעֲשֶׂה אֱלֹהִים לְאֹיְבֵי דָוִד וְכֹה יֹסִיף אִם אַשְׁאִיר מִכָּל אֲשֶׁר לוֹ עַד הַבֹּקֶר
מַשְׁתִּין בְּקִיר
", ונבל
אשם ומת,
שמואל א כה37: "וַיְהִי
בַבֹּקֶר בְּצֵאת הַיַּיִן מִנָּבָל וַתַּגֶּד לוֹ אִשְׁתּוֹ אֶת
הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיָּמָת לִבּוֹ בְּקִרְבּוֹ וְהוּא הָיָה לְאָבֶן
" (ראו
למה רצה דוד להרוג את נבל?).
2. כל בני ישראל נקראו
עבדי ה'. ר' שמעון בר יוחאי ובנו ישבו במערה 12 שנים ועסקו רק בתורה. כשיצאו משם, ראו אנשים העוסקים בענייני חולין, וכעסו עליהם שהם "מניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה
". יצאה בת-קול מן השמיים וציוותה עליהם לחזור למערה. לאחר שנה נוספת, כשיצאו מהמערה, התחילו להתייחס לזולת בעין טובה, לראות את הצדדים החיוביים ולא למתוח ביקורת. בעקבות החוויה הזאת למד רשב"י, שאסור
להלשין על בני ישראל, שהם
עבדי ה',
לפני אדוניהם שהוא ה'
(ע"פ ר' יוחנן, בבלי פסחים פז:;וראו בספר "תנועת המוסר", דבריו של ר' זונדיל מסלנט
שנהג על-פי הנחיה זו).
1. קשר של סיבה: אל תלשן עבד אל אדוניו, כי אתה עצמך שייך לדור שיש בו עבירות חמורות יותר, כמו דור אביו יקלל ואת אמו לא יברך..., וייתכן שתימצא אשם יותר ממנו (ראו "עצות").
2. קשר של "למרות...": "אל תמסור דין על אדם לצעוק עליו להקב"ה, ואפילו הוא רשע אשר אביו יקלל וכל התועבות האמורות כאן בו
"
(ע"פ רש"י ומצודת דוד).
הפסוקים הקודמים דיברו על הסכנה שבעושר: "פן אשבע וכיחשתי ואמרתי מי ה'?
";
אחת הסכנות שבשאיפה להתעשרות היא השאיפה לשעבד אחרים, כמו פרעה שאמר "מי ה' אשר אשמע בקולו?!
". גם הפסוק שלנו מדבר על זכויות העבד, ומלמדנו שגם לעבד יש זכות לפרטיות - לא כל דבר שהעבד עושה, חייב בדיווח לאדון.
כִּי חַטַּאת-קֶסֶם מֶרִי" (שמואל א' טו' 23), כלומר, קֶסֶם מוביל אל חַטַּאת.
בלעם היה נביא אלהים ממונה על
הקללה, ואימת קללתו אף סיכנה את קיומו של "נֵצַח יִשְׂרָאֵל". ומתועד: "וְאֶת-בִּלְעָם בֶּן-בְּעוֹר
הַקּוֹסֵם --הָרְגוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל בַּחֶרֶב אֶל-חַלְלֵיהֶם
" (יהושע יג' 22), כלומר, יסוד
הקללה הוא
קֶסֶם, לכן גם עבד יכול לקלל, וכוחו של "קֶסֶם" יעלה "אָשָׁם".