בשני מקומות בספר משלי מופיעים המושגים
"חכמה", "תבונה" ו"דעת" בהקשר של יצירה או בניין:
-
משלי ג19-20: "
ה'
בְּחָכְמָה יָסַד אָרֶץ, כּוֹנֵן שָׁמַיִם
בִּתְבוּנָה.בְּדַעְתּוֹ תְּהוֹמוֹת נִבְקָעוּ, וּשְׁחָקִים יִרְעֲפוּ טָל
" (פירוט)
-
משלי כד3-4: "
בְּחָכְמָה יִבָּנֶה בָּיִת,
וּבִתְבוּנָה יִתְכּוֹנָן.
וּבְדַעַת חֲדָרִים יִמָּלְאוּ כָּל הוֹן יָקָר וְנָעִים
" (פירוט)
יש דמיון רב בין שני המשלים:
- בשני המשלים
מדובר על בניין ויצירה - במשל הראשון יצירת העולם, ובמשל השני יצירת בית פרטי. שני המשלים באים ללמדנו, ש
המטרה העיקרית של לימוד החכמה היא היצירה המעשית, וכן ש
כדי להצליח ביצירה מעשית יש להשתמש בחכמה.
- בשני המשלים
החכמה
והתבונה
מהוות את המסגרת,
והדעת
ממלאת את המסגרת בתוכן: במשל הראשון המסגרת היא הארץ
והשמיים, והתוכן הוא המים שממלאים את הארץ והשמיים (תהומות וטל); במשל
השני המסגרת היא הבניין והתוכן הוא ההון היקר והנעים.
- בשני המשלים
החכמה היא החלק התחתון, הבסיסי יותר, של המסגרת,
והתבונה היא החלק העליון,
המתקדם יותר. במשל הראשון החכמה קשורה לארץ והתבונה קשורה לשמיים; במשל
השני החכמה קשורה לבניין הבית והתבונה קשורה לכינונו, כלומר - חיזוקו,
ייצובו וגימורו.
הסדר הוא
חכמה, בינה ודעת:
פירוש נוסף: חכמה תבונה ודעת בעולם הבניה
ניתן להקביל את החכמה התבונה והדעת לשלושת המקצועות העיקריים הקשורים לבנייה
(ע"פ גליה, הנדסאית בניין):
-
אדריכל - אחראי על מחשבה והשראה, כנגד ה
חכמה;
-
מהנדס - אחראי על תיכנון ופירוט, כנגד ה
תבונה;
-
קבלן - אחראי על מעשה וביצוע, כנגד ה
דעת.