מאת: אראל
תהלים צט6: "
מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן בְּכֹהֲנָיו, וּשְׁמוּאֵל בְּקֹרְאֵי שְׁמוֹ; קֹרִאים אֶל ה' וְהוּא יַעֲנֵם
"
מדוע נזכרו כאן דווקא משה אהרן ושמואל ? נכון שהם קראו אל ה' והוא ענה להם:
וַיִּצְעַק הָעָם אֶל מֹשֶׁה וַיִּתְפַּלֵּל מֹשֶׁה אֶל ה' וַתִּשְׁקַע הָאֵשׁ";
וַיִּקַּח אַהֲרֹן כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה וַיָּרָץ אֶל תּוֹך הַקָּהָל, וְהִנֵּה הֵחֵל הַנֶּגֶף בָּעָם; וַיִּתֵּן אֶת הַקְּטֹרֶת, וַיְכַפֵּר עַל הָעָם; וַיַּעֲמֹד בֵּין הַמֵּתִים וּבֵין הַחַיִּים, וַתֵּעָצַר הַמַּגֵּפָה";
וַיִּקְרָא שְׁמוּאֵל אֶל ה' וַיִּתֵּן ה' קֹלֹת וּמָטָר בַּיּוֹם הַהוּא וַיִּירָא כָל הָעָם מְאֹד אֶת ה' וְאֶת שְׁמוּאֵל" ( מלבי"ם).
אבל היו עוד הרבה אנשים שקראו אל ה' בתפילה ותפילתם נענתה - מה מיוחד במשה אהרן ושמואל?
התשובה בפסוק הבא,
תהלים צט7: "
בְּעַמּוּד עָנָן יְדַבֵּר אֲלֵיהֶם, שָׁמְרוּ עֵדֹתָיו וְחֹק נָתַן לָמוֹ
": ה' לא רק דיבר איתם, הוא גם
נתן להם חוק - לימד אותם חוקים חדשים שנעשו לחוק בעם ישראל: משה קיבל את התורה (שמות יט-כ), אהרן קיבל את תורת הכהנים (ויקרא ו-י), ושמואל קיבל את משפט המלך (שמואל א ח). כלומר: משה אהרן ושמואל היו גם נביאים וגם
מחוקקים .
ומדוע הם נזכרו כאן? התשובה בפסוק הבא,
תהלים צט8: "
ה' אֱלֹהֵינוּ, אַתָּה עֲנִיתָם; אֵל נֹשֵׂא הָיִיתָ לָהֶם, וְנֹקֵם עַל עֲלִילוֹתָם
": למרות שהם היו המחוקקים, ודרכם הגיעו החוקים לעם ישראל, וה'
ענה לכל בקשתם, ואף
נשא וסלח לעם ישראל בזכות תפילתם - ה' לא עשה להם הנחות! כשהם חטאו, ה'
נקם על עלילותם והעניש אותם בחומרה:
"
אל נושא עון ישראל
היית להם - בשבילם,
ונוקם היית
על עלילותם : משה ואהרן - "שמעו נא המורים", שמואל - על שלא הדריך בניו בדרך טובה מת בחור
(
רש"י).
כל זה מלמדנו על קדושת ה' ורוממותו מעל מושגים אנושיים: בניגוד לבני-אדם הנותנים הנחות והטבות למקורביהם, ה' שופט בצדק כל אדם - קרוב או רחוק,
תהלים צט9: "
רוֹמְמוּ ה' אֱלֹהֵינוּ וְהִשְׁתַּחֲווּ לְהַר קָדְשׁוֹ,
כִּי קָדוֹשׁ ה' אֱלֹהֵינוּ
" (
סיכום). וכמו ב
ויקרא י3: "
וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל אַהֲרֹן 'הוּא אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' לֵאמֹר:
בִּקְרֹבַי אֶקָּדֵשׁ וְעַל פְּנֵי כָל הָעָם אֶכָּבֵד' וַיִּדֹּם אַהֲרֹן
" (
פירוט): "
כי קדוש ה' אלהינו - על אשר הוא מדקדק עם הצדיקים, הוא מקודש בעולם. וכן הוא אומר (שמות כט) "
ונקדש בכבודי " - במכובדי
" (
רש"י).
1. מדוע שמואל שקול כנגד משה ואהרן? - כי
משה מייצג את המצוות בין אדם לה',
אהרן מייצג את המצוות בין אדם לחברו,
ושמואל מייצג את שתיהן,
שמואל א ב26: "
וְהַנַּעַר שְׁמוּאֵל הֹלֵךְ וְגָדֵל וָטוֹב
גַּם עִם ה' וְגַם עִם אֲנָשִׁים
" (
חגי הופר).
2. משה ושמואל נזכרו יחד גם ב
ירמיהו טו1: "
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי: אִם יַעֲמֹד
מֹשֶׁה וּשְׁמוּאֵל לְפָנַי, אֵין נַפְשִׁי אֶל הָעָם הַזֶּה - שַׁלַּח מֵעַל פָּנַי וְיֵצֵאוּ
" (
פירוט).