מאת: אראל
דברים ט5: "
לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם, כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ, וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב.
"
לא בגלל שאתה
צדיק וישר-לב
אתה בא וזוכה
לרשת את ארץ כנען, אלא: בגלל
שהגויים הכנענים
רשעים -
ה' מוריש (משמיד)
אותם מפניך , וכדי
לקיים את השבועה
לאבותיך אברהם יצחק ויעקב - הוא נותן לך את ארצם.
מפסוק זה נראה לכאורה, שאנחנו לא צריכים להיות צדיקים כדי לזכות בארץ ישראל: "
לא בצדקתך וביושר לבבך אתה בא לרשת את ארצם ". אבל פסוקים רבים בתורה אומרים את ההיפך:
וְחָרָה אַף ה' בָּכֶם, וְעָצַר אֶת הַשָּׁמַיִם וְלֹא יִהְיֶה מָטָר וְהָאֲדָמָה לֹא תִתֵּן אֶת יְבוּלָהּ; וַאֲבַדְתֶּם מְהֵרָה מֵעַל הָאָרֶץ הַטֹּבָה אֲשֶׁר ה' נֹתֵן לָכֶם" - אם נעבוד עבודה זרה, נאבד במהירות מהארץ.
וַתִּטְמָא הָאָרֶץ וָאֶפְקֹד עונה עָלֶיהָ וַתָּקִא הָאָרֶץ אֶת יֹשְׁבֶיהָ" ( פירוט), ויקרא יח28: "
וְלֹא תָקִיא הָאָרֶץ אֶתְכֶם בְּטַמַּאֲכֶם אֹתָהּ, כַּאֲשֶׁר קָאָה אֶת הַגּוֹי אֲשֶׁר לִפְנֵיכֶם" - אם נעשה כתועבות הכנענים (במיוחד בענייני עריות), הארץ תקיא אותנו כמו שהקיאה אותם; וכן ב ויקרא כ22: "
וּשְׁמַרְתֶּם אֶת כָּל חֻקֹּתַי וְאֶת כָּל מִשְׁפָּטַי וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם, וְלֹא תָקִיא אֶתְכֶם הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי מֵבִיא אֶתְכֶם שָׁמָּה לָשֶׁבֶת בָּהּ".
אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ, כֹּל יְמֵי הֳשַׁמָּה וְאַתֶּם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם; אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ, וְהִרְצָת אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ" ( פירוט) - אם לא ניתן לארץ לשבות בשנת השמיטה, הארץ תיעזב ותשבות בלעדינו.
מכאן, שכדי להישאר בארץ, אנחנו כן צריכים להיות צדיקים, לפחות בעניינים האלה - איסורי עבודה זרה, איסורי עריות, ושמירת שמיטה. איך זה מסתדר עם הפסוק שלנו?
- לענ"ד ההסבר פשוט:
זו גם הסיבה שמשה אומר את הפסוק שלנו לבני ישראל העומדים להיכנס לארץ. בני ישראל עלולים לחשוב "אם הצלחנו להיכנס לארץ, סימן שאנחנו צדיקים ויכולים להמשיך להתנהג כפי שהתנהגנו עד כה". זו טעות מסוכנת: אם ימשיכו להתנהג כפי שהתנהגו עד כה, הם יאבדו מהרה מהארץ. לכן משה אומר להם: "דעו שעכשיו אתם לא צדיקים - אתם זוכים בארץ רק בזכות אבותיכם; כדי להישאר בארץ אתם חייבים להשתפר".
אותו הדבר קרה גם בדורנו, דור התקומה: