בפרשת היציאה למלחמה, לאחר נאומם של הכהן והשוטרים, לאחר שמשחררים מהמלחמה את כל מי שנטע, בנה או התחתן ואת כל הפחדנים -
דברים כ9: "וְהָיָה כְּכַלֹּת הַשֹּׁטְרִים לְדַבֵּר אֶל הָעָם, וּפָקְדוּ שָׂרֵי צְבָאוֹת בְּרֹאשׁ הָעָם
"
רק אחרי כל הנאומים, ממנים את שרי הצבא!
זה ממש מוזר - הרי שרי צבא צריכים להיות מקצוענים, מנוסים, מאומנים - איך אפשר להשאיר את מינויים לרגע האחרון?!
1. ע"פ חכמי המשנה, "שרי צבא" בפסוק שלנו הם אנשים לא מקצועיים, שיש להם תפקיד מוגדר: "ופקדו שרי צבאות בראש העם -
בעקבו של עם, מעמידים זקפים מלפניהם [וזקפים מאחריהם], וכשילים של ברזל
בידיהם. וכל המבקש לחזור, הרשות בידן לקפח את שוקיו. שתחלת ניסה נפילה,
שנאמר נס ישראל לפני פלשתים וגם מגפה גדולה היתה בעם
" (ספרי, וכן
משנה סוטה ח ו,
בבלי סוטה מד א,
רש"י).
- אולם, בלשון המקרא, שר הצבא הוא תמיד המצביא העליון,
בראשית כא22: "
וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ,
וּפִיכֹל שַׂר צְבָאוֹ, אֶל אַבְרָהָם...
" (פירוט),
שופטים ד7: "וּמָשַׁכְתִּי אֵלֶיךָ אֶל נַחַל קִישׁוֹן אֶת
סִיסְרָא שַׂר צְבָא יָבִין וְאֶת רִכְבּוֹ...
",
שמואל א יד50: "וְשֵׁם אֵשֶׁת שָׁאוּל אֲחִינֹעַם בַּת אֲחִימָעַץ, וְשֵׁם
שַׂר צְבָאוֹ אֲבִינֵר בֶּן נֵר דּוֹד שָׁאוּל
",
שמואל ב יט14: "וְלַעֲמָשָׂא תֹּמְרוּ הֲלוֹא עַצְמִי וּבְשָׂרִי אָתָּה כֹּה יַעֲשֶׂה לִּי אֱלֹהִים וְכֹה יוֹסִיף אִם לֹא
שַׂר צָבָא תִּהְיֶה לְפָנַי כָּל הַיָּמִים תַּחַת יוֹאָב
",
מלכים א יא15: "וַיְהִי בִּהְיוֹת דָּוִד אֶת אֱדוֹם בַּעֲלוֹת
יוֹאָב שַׂר הַצָּבָא לְקַבֵּר אֶת הַחֲלָלִים...
".
2. ע"פ רמב"ן, מינוי שרי צבא ברגע האחרון מבטא את האיזון הנכון בין פעולה בדרך הטבע לבין הסתמכות על הנס: "ופקדו שרי צבאות בראש העם
- כי התורה תצוה בדרך הארץ, ותעשה הנסים עם יראיו בהסתר; ואין החפץ לפניו
לשנות טבעו של עולם (זולתי כאשר אין שם דרך בהצלה אחרת, או להודיע שמו לצריו
לעתים, כאשר היה בקריעת ים סוף וכיוצא בו)
" (רמב"ן).
- אולם, מינוי שרי צבא ברגע האחרון נראה כמו הסתמכות גדולה במיוחד על הנס.
3. ייתכן, שכל בני ישראל היו מאומנים באומנות המלחמה. כך ניתן ללמוד מהמפקדים, שבהם סופרים רק את יוצאי הצבא,
במדבר א2: "כָּל־זָכָ֖ר לְגֻלְגְּלֹתָֽם ׃ מִבֶּ֨ן עֶשְׂרִ֤ים שָׁנָה֙ וָמַ֔עְלָה כָּל־יֹצֵ֥א צָבָ֖א
" (וכן
דברים ב16,
שמואל ב כד9), ומי שאינם לוחמים - לא סופרים אותם. ולכן, כשאליהו מתנבא,
מלכים א יט18: "וְהִשְׁאַרְתִּ֥י בְיִשְׂרָאֵ֖ל שִׁבְעַ֣ת אֲלָפִ֑ים
", אין הכוונה שבימי אחאב יישארו מכל אוכלוסי מדינתו רק הדתיים "כָּל־הַבִּרְכַּ֗יִם אֲשֶׁ֤ר לֹא־כָֽרְעוּ֙ לַבַּ֔עַל וְכָ֨ל־הַפֶּ֔ה אֲשֶׁ֥ר לֹֽא־נָשַׁ֖ק לֽוֹ
", אלא שלא יישארו לו יותר לוחמים מהמספר הזה, וכמו שנאמר אחר כך,
מלכים א כ15: "כָּל־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל שִׁבְעַ֥ת אֲלָפִֽים
". שרי הצבאות נבחרו מתוך
אלה שלמדו ותירגלו והתכוננו, ומראש דואגים ללמד מלחמה תיאורטית ומעשית
להרבה יותר אנשים משיש תפקידים שיצטרכו להתאייש (ע"פ דוד ויסקוט, "תורת המלכים").
4. וייתכן שמדובר דוקא ברמות הבכירות, אשר אומנותם תלויה יותר באופי ובאישיות
ובכשרון שלא נלמד בקורסים, עמדות פיקוד אשר בהן ראינו במערכות ימי קדם מי
שעשו חיל והצליחו אף על פי שלא היו אנשי צבא מלפני כן, וראינו בעלי נסיון
וותק בוגרי קורסים ותרגילים מפשלים בשעת האמת. במלחמות ישראל החדשה – אילו
נצחונות מזהירים הושגו על ידי מצביאותם המלומדת המזהירה של מי שהועלו בסולם
הדרגות לפי הסדר, כמה כשלונות מפורסמים נקצרו בגלל כשלים של אותו סוג
אנשים בדיוק, כמה מפלות סופניות נמנעו בזכות אומץ ותושיה ותפקוד תקין של
החיילים היחידים והמסגרות הקטנות, עם ובלי מפקדים כשרוניים בראשם? שמענו
ממפקדינו ז"ל, שכח צביקה לא עשה במלחמה שום דבר שלא למד אותו בקורס מט"קים –
כלום יש מי ששמע על ברזלן בכיר שהצליח במלחמה גדולה שלא עשה שם שום דבר
שלא למד אותו בקורס גנראלים?
הוראת התורה לא באה להכתיב
את הפתרון המעשי להקמת חבר קצינים שיתפקד במלחמה, אלא לגלות את ההקפדה
העקרונית,
שלא תהיה עמדת שררה וכבוד של מפקד צבא ולעומתו הרבה אחרים הרגילים לראות עצמם ככפופים לו ולבטל דעתם ורצונם מפני רצונו ודעתו שלו, כל זמן שלא מתנהלת לחימה בפועל. זאת כחלק מהעיקרון הכללי של התורה, לשמור על החירות ולמנוע שיעבוד של אדם לאדם,
ויקרא כה55: "כִּי לִי בְנֵי יִשְׂרָאֵל עֲבָדִים, עֲבָדַי הֵם אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם
" (ע"פ דוד ויסקוט, שם).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
דברים פרק כ: (ט)
והיה ככלת השטרים לדבר אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם: ס. (י) כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה לשלום: (יא) והיה אם שלום תענך ופתחה לך והיה כל העם הנמצא בה
... (cache)
-
ארץ ישראל - קדושה וכיבוש / יהודה רוזנברג:
והיה ככלת השטרים לדבר אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם: האם לפי פסוקים אלו התורה לוקחת בחשבון כי עלולים לההרג אנשים במלחמה? נמק! האם לפי פסוקים אלו מצוות פיקוח
... (cache)
-
משנה ו: 5 פברואר 2009
... (שם)
והיה ככלת השטרים לדבר אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם, ובעקבו של עם. מעמידין זקיפין לפניהם, ואחרים מאחוריהם כ, וכשילין של ברזל בידיהן, וכל המבקש
... (cache)
-
פירוש המכבי - דברים:: דברים פרק כ:
והיה ככלת השטרים לדבר אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם. השרים עומדים בראש העם; הם הולכים תחלה והעם אחריהם. א"י - מלחמה. (י-יא) כי תקרב אל עיר להלחם עליה וקראת אליה
... (cache)
-
ח: 14 דצמבר 2008
... (שם)
והיה ככלת השטרים לדבר אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם, ובעקבו של עם. מעמידין זקיפין לפניהם, ואחרים מאחוריהם, וכשילין של ברזל בידיהן, וכל המבקש
... (cache)
-
ספר דברים: כ,ט
והיה ככלת השטרים, לדבר אל-העם; ופקדו שרי צבאות, בראש העם. {ס}. כ,י כי-תקרב אל- עיר, להלחם עליה--וקראת אליה, לשלום. כ,יא והיה אם-שלום תענך, ופתחה לך: והיה כל-העם
... (cache)
-
בס"ד, כ' באדר התשס"ב: "האיש הירא ורך הלבב ילך וישב לביתו, ולא ימס אל לבב אחיו כלבבו:
והיה ככלת השטרים לדבר אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם", ואז מגיעה הפרשה "כי תקרב אל עיר להלחם עליה
... (cache)
-
more "והיה ככלת השטרים לדבר ":
-
אנציקלופדיה יהודית דעת - כהן משוח מלחמה;: והיה ככלות השטרים לדבר
אל העם - ופקדו שרי צבאות בראש העם. התיאור שבתורה מגדיר שני בעלי תפקידים בעת ההערכות למלחמה: הכהן המעודד את הלוחמים, והשוטרים המשחררים
... (cache)
-
כהן משוח מלחמה: 8. ויספו השוטרים לדבר אל העם ואמרו מי האיש הירא ורך הלבב - ילך וישב לביתו ולא ימס את לב אחיו בלבבו. 8. 9. והיה ככלות השטרים לדבר
אל העם - ופקדו שרי צבאות בראש העם."
... (cache)
-
9. יואל פרק ב: (שם) והיה ככלות השוטרים לדבר
אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם ובעקבו של עם מעמידין זקיפין לפניהם ואחרים מאחוריהם וכשילין של ברזל בידיהן וכל המבקש לחזור הרשות בידו
... (cache)
-
השלטון הרצוי בישראל ע"פ התורה: והיה, ככלות השוטרים לדבר
אל העם; ופקדו שרי צבאות בראש העם. (דברים כא01) כי יימצא חלל, באדמה אשר ה' אלוהיך נותן לך לרשתה, נופל בשדה; לא נודע מי הכהו. ויצאו זקניך ושופטיך
... (cache)
-
כיתובית.png העיתון.png עלון המכינה.png כיתובית.png עדכון בוגרים.png...: ומי האיש הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו" ולאחר מכן "והיה ככלות השטרים לדבר
אל העם
ופקדו שרי צבאות בראש העם". התפקידים היחידים שמוזכרים בנוגע לשטרים, אם כן, הם לחלק
... (cache)
-
איסור מורך הלב וחובת מסירות הנפש בשעת לחימה / הרב אברהם שרמן: "והיה ככלות השוטרים לדבר
אל העם, ופקדו שרי צבאות בראש העם ובעקיבו של עם... וכל המבקש לחזור הרשות בידו לקפח את שוקו...". הרי היראים ורכי הלבב בשעת מלחמה כבר אינם
... (cache)
-
מסכת סוטה ליום כ'"ט באייר: דף מ"ד | מסכת סוטה | בית מדרש: 2 יוני 2011
... (דברים כ,ט) 'והיה ככלות השוטרים לדבר
אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם' - ובעקיבו של עם (בסופו של עם, שעומדים שלא יחזרו אחרונים לאחריהם לנוס) מעמידין
... (cache)
-
עבד ליהוה אל חי אלוהי העברים אפרים העברי - תפוז בלוגים: ט והיה ככלות השוטרים, לדבר
אל-העם; ופקדו שרי צבאות, בראש העם. י כי-תקרב אל-עיר, להילחם עליה- וקראת אליה, לשלום. יא והיה אם-שלום תענך, ופתחה לך: והיה כל-העם הנמצא- בה,
... (cache)
-
שירות לאומי או צבא..? - אתאיזם | מקושרים: 5 פברואר 2010
... ט והיה ככלות השוטרים, לדבר
אל-העם; ופקדו שרי צבאות, בראש העם. מכל הדברים האלה את למדה, כי המלחמה היא לזכרים בלבד. דברים כב ה לא-יהיה כלי-גבר
... (cache)
-
דברים: ח ויספו השוטרים, לדבר אל-העם, ואמרו מי-האיש הירא ורך הלבב, ילך וישוב לביתו; ולא יימס את -לבב אחיו, כלבבו. ט והיה ככלות השוטרים, לדבר
אל-העם; ופקדו שרי צבאות, בראש העם. (cache)
-
אנשים שמקבלים פטור משירות קרבי: 25 אוקטובר 2004
... ע"פ התורה בכלל לא חייב להיות מלך, וגם לא חייב להיות צבא (ע' בסוף הפרשה: "והיה ככלות השוטרים לדבר
אל העם ופקדו שרי צבאות בראש העם " ג€“ רק ברגע האחרון
... (cache)
-
more "אל העם ופקדו שרי ":
-
פרשת כי תצא / אלחנן סמט: ופקדו שרי
צבאות בראש העם"..... מטרת נאום השוטרים מעשית: לאפשר את חזרתם של הפטורים מן המלחמה בשלב מוקדם זה, בטרם יפקדו שרי
צבאות בראש העם, שכן החל מאותו רגע "כל
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- רעיונות לשביעי של פסח: שם, לאחר דבריו של הכהן אל הלוחמים העומדים לצאת לעזרת ה' בגיבורים, מורה התורה: "ופקדו שרי
צבאות בראש העם". ואם מצפים אנו לישועת ה' אשר תבוא כהרף עין, מדוע להעמיד שרים
... (cache)
-
שופטים התשס"ב: שאין החפץ לפניו לשנות טבעו של - "'ופקדו שרי
צבאות בראש העם'... הווי אומר: הציווי למנות שרי
צבאות בראש העם, ולא לסמוך על מעשה נסים (כפי שניתן היה ללמוד לכאורה באורח שגוי
... (cache)
-
פרק א' תחומי ההלכה והאגדה: כך, לדוגמה, למד רבי עקיבא מן הפסוק ופקרו שרי
צבאות בראש העם - (דברים כי, ט י, (כי יש למנות שרי צבאות גם מאחורי הלוחמים, שהרי נכתבה ו' החיבור במלה ופקדו. ו' זו מתפרשת
... (cache)
-
Rambam, 1 chapter per day for Sunday, 3 Adar, 5772 - February 26...: ד) ואחר שחוזרין כל החוזרין מעורכי המלחמה, מתקנין את המערכות, ופוקדים שרי
צבאות בראש
העם, ומעמידין מאחור כל מערכה ומערכה שוטרים חזקים ועזים, וכשילין של ברזל בידיהם,
... (cache)
-
דף קשר מספר 359 - חוה"מ סוכות: ופקדו שרי
צבאות בראש העם. ברכות שלוחות למאיר בן שחר (ד'), שצויין כחניך מצטיין מחלקתי כקורס סמלים. פרס ההצטיינות - מאיר יישאר בביסלמ"כ כמ"כ... מתוך שבעת המסיימים את
... (cache)
-
פרשת שלח לך - המרגלים - גיליונות נחמה ליבוביץ:
... החל מ"ויתכן שנאמר עוד כי יהיה זה כדרך שהמלכות עושה...";. דברים כ' ט' ד"ה וצוה ופקדו שרי
צבאות בראש העם. מהי ההשקפה המשותפת המודגשת ברמב"ן בשלושת המקומות האלה? (cache)
-
דברים פרק כ: (ט): וציוה ופקדו שרי
צבאות בראש העם - כי התורה תצווה בדרך הארץ, ותעשה הנסים עם יראיו בהסתר. ואין החפץ לפניו לשנות טבעו של עולם, זולתי כאשר אין שם דרך בהצלה אחרת,
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- רעיונות לפרשת שופטים: מדוע, אם כן מצווה התורה "ופקדו שרי
צבאות בראש העם"? הרמב"ן עצמו עונה על כך ואומר: "כי התורה תצווה בדרך הארץ, ותעשה הנסים עם יראיו בהסתר. ואין החפץ לפניו לשנות טבעו של
... (cache)
-
קול צופיך: 26 פברואר 2011
..."ואחר שחוזרין כל החוזרין מעורכי המלחמה מתקנין את המערכות ופוקדים שרי
צבאות בראש
העם ומעמידין מאחור כל מערכה ומערכה שוטרים חזקים ועזים וכשילין של
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- עידוד רוחם של חיילים היוצאים לקרב הכרוך בחילול שבת: שאחר שחזרו במלחמת הרשות כל החוזרים שהנשארים מתקנין את המערכות ופוקדין שרי
צבאות
בראש העם, ומעמידין מאחורי כל מערכה שוטרים חזקים וכשילין של ברזל בידיהם, וכל המבקש
... (cache)
-
סוטה מב א ג€“ ויקיטקסט: 25 ספטמבר 2008
... אל הערפל מה לשם לשון הקודש אף כאן לשון הקודש מסתברא דלא ופקדו שרי
צבאות בראש
העם ואחרי כן ונגש הכהן ודבר אל העם בתר דמתקן להון הוא משמע לון:
... (cache)
-
מרן הגרי"ג אדלשטיין שליט"א: "בני הישיבות נותנים את זכות הקיום ליושבי הארץ...: ומי שעוזב את תפקידו נקרא עריק ועונשו חמור מאד, וכמו שמצינו על הפסוק (דברים כ, ט) "ופקדו שרי
צבאות בראש העם", ופירש רש"י: "שמעמידים זקיפים מלפניהם ומאחריהם וכשלים של
... (cache)
-
yeshiva.org.il - מבחנים | שופטים | פרשת שופטים ב': מ"ומי האיש" עד "ופקדו
צבאות בראש העם". ד. מ"שמע ישראל" עד "להושיע אתכם". 19. "ואם לא תשלים עמך" עיר שלא השלימה עם ישראל, אם תניחנה ותלך מה יהיה בסופה? (ברש"י). א. (cache)
-
הפסקות לעולים לתורה: לרביעי עד: "לבד ממכריו על האבות". לחמישי עד: "תמים תהיה עם ה' אלוהיך". לששי עד: "הטיבו אשר דברו". לסמוך עד: "שרי
צבאות בראש העם". והמשלים משלים הפרשה. פרשת כי תצא:
... (cache)
-
קול התור ה א ג€“ ויקיטקסט: 28 יוני 2009
... התגברות על כל כחות העמלקות בכח "שר
צבאות" "בראש העם" ולהתנער מעמק העכור "כאשר ירים משה את ידו" וגבר ישראל ותמכו בו אהרן וחור בטוריא דתרי משיתין. (cache)
-
מסכת סוטה פרק ח: ופקדו שרי
צבאות בראש העם ובעקבו שלעם מעמידין זקיפין לפניהם ואחרים מאחוריהם וכשילין שלברזל בידיהן וכל המבקש לחזור הרשות בידו לקפח את שוקיו שתחלת ניסה נפילה שנאמר נס
... (cache)
-
דף לימוד יומי: בית חגירה כותבנים אומנים היו בירושלם היו מוחקין צבאות שכן הוא שם חול במקום אחר (דברים י) ופקדו שרי
צבאות בראש העם כל השמות הכתובים באבינו באברהם קודש חוץ מאחד שהוא
... (cache)
-
more "צבאות בראש העם / ":