לחץ חברתי, הרע במיעוטו, רגשות רעילים

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד14 בְּאֹרַח רְשָׁעִים אַל תָּבֹא, וְאַל תְּאַשֵּׁר בְּדֶרֶךְ רָעִים -

 סגולות

התרחק מחֶבְרָה רעה: אל תבוא באורח (במסלול) שבו הולכים רשעים, ואל תאשר (תצעד) בדרך של אנשים רעים -

 מצודות

באורח רשעים אל תבוא, ואל תאשר (תלך ותפסע) בדרך רעים.


 עצות

לפעמים אדם נמצא בחברה של אנשים רעים, והוא מרגיש לחץ חברתי גדול מאד להיות כמותם כדי שלא יזלזלו בו. ספר משלי מלמד שיש להתנגד ללחץ החברתי, גם אם הדבר יגרום לאדם להיראות משוגע.

תאשר = תלך בדרך. אורח ודרך הם גם אורח-חיים או אופן-התנהגות.  הפסוק פונה לאדם הפוגש בדרכו, או באורח חייו, אנשים רעים ורשעים. ההימצאות בחברתם של רשעים יוצרת לחץ חברתי, והחכם קורא לאדם שלא להיכנע ללחץ הזה, כמו שנאמר בפסוק הבא -

 הקבלות

אל תבוא

1. כשיעקב אבינו שמע ששמעון ולוי הרגו את אנשי שכם במרמה, הוא אמר, בראשית מט6: "בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי, בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי; כִּי בְאַפָּם הָרְגוּ אִישׁ, וּבִרְצֹנָם עִקְּרוּ שׁוֹר" (פירוט): הוא אמר לנפשו שלא תתקרב לקהילה שלהם כדי שלא תושפע מהגישה האלימה שלהם לחיים.  

2. דוד המלך ביקש לעצמו, תהלים לו12: "אַל תְּבוֹאֵנִי רֶגֶל גַּאֲוָה, וְיַד רְשָׁעִים אַל תְּנִדֵנִי" - שלא יתקרבו אליו אנשים יהירים וגאוותנים, כדי שלא ישפיעו עליו לרעה.

3. ובפסוקנו, דוד המלך אומר לשלמה בנו באותה לשון: אל תבוא באורח רשעים - אל תצטרף לקהילה של אנשים הנוהגים במרמה אלימות וגאוה, כדי שהנפש שלך לא תושפע מהרעל הנפשי שהם מייצרים.

ראו עוד על ההבדל בין המושגים רע - רשע.

 דקויות

אל תאשר

1. אשור בלשון המקרא הוא רגל או קרסול, כמו בתהלים עג2: "וַאֲנִי כִּמְעַט נטוי[נָטָיוּ] רַגְלָי, כְּאַיִן שפכה[שֻׁפְּכוּ] אשֻרי".  לכן הפועל תְאַשֵּר משמעו: תצעד, והוא נרדף לפועל תבוא.

2. אולם לפועל תְאַשֵּר יש משמעות נוספת הקשורה לאושר ושמחה, כמו בבראשית ל13: "וַתֹּאמֶר לֵאָה בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת, וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אָשֵׁר". לפי זה, אל תאשר = אל תחשוב שדרכם של הרעים מובילה אל האושר.

הפסוק מזהיר מפני תהליך של התמכרות לרע: בהתחלה אתה רק תבוא באורח רשעים באופן זמני ואקראי (כמו אורח), אבל במשך הזמן העבירות הקטנות יגרמו לך הנאה, יתנו לך אשליה של אושר ויגרמו לך לאשר בדרך רעים באופן קבוע (ע"פ גליה).

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות