ביאור:משלי ד10

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד10 שְׁמַע, בְּנִי, וְקַח אֲמָרָי, וְיִרְבּוּ לְךָ שְׁנוֹת חַיִּים;

 סגולות

בני! שמע וקח בלבך את הדברים שאני אומר לך, ויתרבו שנות חייך

 מצודות

שמע, חביב אתה לי, כי בני אתה וחפץ אני בתקנתך;   קח אמריי וירבו לך שנות חיים, שנים טובים ושלוים.


 הקבלות

הביטוי שנות חיים נזכרו בשלושה פסוקים בספר משלי:

1. כשכר על זכירת התורה והמצוות,  משלי ג2: "כִּי אֹרֶךְ יָמִים וּשְׁנוֹת חַיִּים וְשָׁלוֹם יוֹסִיפוּ לָךְ" (פירוט);

3. כשכר על חכמה ובינה, משלי ט11: "כִּי בִי יִרְבּוּ יָמֶיךָ, וְיוֹסִיפוּ לְּךָ שְׁנוֹת חַיִּים" (פירוט).

2. ואצלנו, כשכר על שמיעה בקול ההורים, משלי ד10: "שְׁמַע בְּנִי וְקַח אֲמָרָי, וְיִרְבּוּ לְךָ שְׁנוֹת חַיִּים" (פירוט).     וכן נאמר בתורה, שמות כ11: "כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ" (פירוט).

בכל הפסוקים הללו, אפשר לפרש את הביטויים כפשוטם - תזכה לחיות הרבה ימים ושנים, ואפשר גם לפרשם כמשל - תזכה שימיך ושנותיך יהיו מלאים יותר בחיים ובתוכן רוחני.

כל הפסוקים הללו נמצאים בחלק הראשון של ספר משלי; לפי פירושנו (ראו במבוא), החלק הזה נאמר ע"י דוד ובת-שבע אל שלמה בנם.   הם רצו מאד ששלמה יחיה שנים רבות, אולם שלמה לא שמע בקולם ועבר על מצוות ה', ואכן חי רק 52 שנה.

 דקויות

מה הקשר בין שמיעה בקול ההורים לבין ריבוי שנות חיים?

האדם חי בממוצע כמה עשרות שנים, גם אם יאריך ימים ביותר - לא יעבור את גיל 120.  אולם כאשר הוא שומע את דברי הוריו ולוקח את אמריהם, הוא מתחבר למסורת בת אלפי שנים. הוא חי לא רק את החיים שלו - אלא גם את החיים של הדורות הקודמים. וירבו לך שנות חיים.

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות