שתי דרגות באהבת החכמה

מאת: אראל

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד6 אַל תַּעַזְבֶהָ - וְתִשְׁמְרֶךָּ, אֱהָבֶהָ - וְתִצְּרֶךָּ;

 סגולות

- אף פעם אל תעזוב את המצוה, והיא תשמור עליך מצרות;     אהוב את המצוה, והיא תנצור (תשגיח ותטפח) אותך.

 מצודות

אל תעזוב את התורה, וגם היא תשמרך מכל מכשול;   אהוב את התורה, וגם היא תצרך.


 דקויות

מה ההבדל בין אל תעזבה לבין אהבה?

הכינויים תעזבהָ ואהבהָ רומזים למצוה שנזכרה בפסוק 4, שעליה נאמר בפסוק הקודם "אל תשכח ואל תט מאמרי פי".    שני חצאי הפסוק מתארים שתי דרגות ביחסו של האדם אל אותה מצוה:

1. אל תעזבה - במעשה - היזהר מעבירות;   אהבה - ברגש - חפש את הסיבות והכוונת שמאחרי המצוות (רלב"ג).

2. אל תעזבה - מצד התועלת שבה;    אהבה - מצד הטוב שבה, שהוא מעבר לכל תועלת (מלבי"ם);   

3. אל תעזבה - "סור מרע", מצוות לא-תעשה;    אהבה - "עשה טוב", מצוות עשה.

מה ההבדל בין תשמרך לבין תצרך?

תִצְּרֶךָּ - מהשורש נצר (האות נ מתדמה לאות צ והופכת לדגש חזק).   השמירה היא הנחת הדבר באשר הוא, שלא יאבד או יתקלקל, כמו בשמות כב6: "כִּי יִתֵּן אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ כֶּסֶף אוֹ כֵלִים לִשְׁמֹר";    הנצירה היא להשביח הדבר, לתקנו ולהוסיף לו פירות, כמו בישעיהו כז3: "אֲנִי ה' נֹצְרָהּ, לִרְגָעִים אַשְׁקֶנָּה, פֶּן יִפְקֹד עָלֶיהָ, לַיְלָה וָיוֹם אֶצֳּרֶנָּה" (לפסוקים נוספים ראו "נצירה = שמירה פעילה").

הפסוק מתאר שתי דרגות של חיבור עם המצוה:
 - אם רק לא תעזוב את המצוה - היא רק תשמור עליך מפגעים וצרות "מצד מה שימשך לך בסבתם מההשגחה האלהית" (רלב"ג);
 - אבל אם בנוסף לכך גם תאהב את המצוה - היא תנצור אותך, תזכה להנחיה והשגחה אישית שתעזור לך לצמוח ולגדול (מלבי"ם).

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות