שמירת העיניים בספר משלי

קוד: ביאור:משלי ד25 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 
 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ד25 עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ, וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ.

 סגולות

פקח את עיניך שיביטו ויראו היטב את מה שנמצא נוכח (מול) פניך - היזהר ממכשולים ותאונות;    צמצם את עפעפיך כדי להיישיר (למקד) את המבט אל המטרה העיקרית שהצבת נגדך - היזהר מהסחות-דעת.

 מצודות

רְאֵה, בְּהִתְבּוֹנְנוּת יְתֵרָה, תַכְלִית המעשה אשר תעשה, ואז עפעפיך (אישון עיניך) יוליכוך בדרך הישר.


 עצות

הפסוק מדבר על שמירת העיניים, וגם כאן ניתן לפרש בשלוש רמות:

1. ביולוגית - לשמור על על חדות הראיה; וכן להיות תמיד עירני, עם עפעפיים פקוחים, כדי להינצל ממכשולים ומתאונות בדרך.

העיניים משפיעות על בריאות הגוף. פעמים רבות אנחנו עושים דברים הגורמים לנו נזק, רק בגלל שהם נראים מושכים ומפתים, למשל לוקחים משכנתא כדי לקנות רכב 4x4 יפה, או אוכלים מאכלים מזיקים רק בגלל שיש בהם צבעי מאכל יפים;

מצד שני, לפעמים אנחנו גורמים לעצמנו נזק בגלל שאנחנו לא מספיק פוקחים את העיניים, למשל, חוצים כביש בלי להביט ימינה ושמאלה, או חותמים על חוזה בלי לקרוא את כל הסעיפים.

הכתוב מלמד שיש להביט ישר, כלומר, לפתח ראיה מדוייקת, לראות בדיוק את הדברים החשובים אבל לא להתפתות להסתכל על דברים מזיקים.

2. נפשית - לשמור על נפש בריאה ונקיה ולא לראות דברים המעוררים מחשבות שליליות, למשל: מי שנוטה להתעצבן בקלות, עדיף שיסתכל ישר קדימה כשהוא הולך ברחוב, ולא יפנה את מבטו לכיוון כותרות העיתונים.

3. ורוחנית - לשמור על העיניים ולא לראות דברים העלולים להביא לידי עבירה, למשל: מי שנוטה להימשך לנשים, עדיף שיסתכל רק לנגדו, רק על אשתו שהיא "עזר כנגדו", ולא "יפזול לצדדים" אל נשים אחרות.

 הקבלות

1. פסוקים רבים בתורה מתארים חטאים וצרות שנגרמו כתוצאה מראיית דברים רעים או מפתים:  חטא אדם וחוה בגן-עדן, בראשית ג6: "וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם...",   חטא בני האלהים לפני המבול, בראשית ו2: "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה...",   חטא חם בן נוח, בראשית ט22: "וַיַּרְא חָם אֲבִי כְנַעַן אֵת עֶרְוַת אָבִיו, וַיַּגֵּד לִשְׁנֵי אֶחָיו בַּחוּץ",    חטיפת שרי במצרים, בראשית יב14: "וַיִּרְאוּ הַמִּצְרִים אֶת הָאִשָּׁה כִּי יָפָה הִוא מְאֹד, וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה...", ועוד.

2. לוט התפתה לגור בסדום, בראשית יג10: "וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כָּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה", וסופו שאיבד את ביתו ואשתו הפכה לנציב מלח, בראשית יט26: "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו - וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח" (פירוט) - ללמדנו עד כמה חמור העונש על אי-שמירת העיניים (ע"פ אוֹרי מילר, ויקיהדות).

3. בתורה יש שתי מצוות על שמירת העיניים:   לא להסתכל על דברים שעלולים לגרום לעבודת אלילים, דברים ד19: "וּפֶן תִּשָּׂא עֵינֶיךָ הַשָּׁמַיְמָה וְרָאִיתָ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ וְאֶת הַיָּרֵחַ וְאֶת הַכּוֹכָבִים כֹּל צְבָא הַשָּׁמַיִם, וְנִדַּחְתָּ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לָהֶם וַעֲבַדְתָּם...",  ומצד שני - לראות את הציצית כדי לא לתור אחרי העיניים, במדבר טו39: "וְהָיָה לָכֶם לְצִיצִת, וּרְאִיתֶם אֹתוֹ, וּזְכַרְתֶּם אֶת כָּל מצות ה', וַעֲשִׂיתֶם אַתֶּם, וְלֹא תָּתוּרוּ אַחֲרֵי לְבַבְכֶם וְאַחֲרֵי עֵינֵיכֶם אֲשֶׁר אֹתָם זֹנִים אַחֲרֵיהֶם".

גם בקשר בינינו לבין ה', החוש המועדף הוא חוש השמיעה (ע"פ ישראל אלדד, "הגיונות מקרא"): דברים ו4: "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד".

ספר משלי מזהיר בכמה מקומות לשמור על העיניים, כלומר להסתכל רק על דברים טובים וטהורים ולא על דברים רעים ומפתים:

משלי ג21: "בְּנִי! אַל יָלֻזוּ מֵעֵינֶיךָ, נְצֹר תֻּשִׁיָּה וּמְזִמָּה" - הסתכל תמיד על דברי חכמה, תבונה ודעת (וכן משלי ד21משלי ז2), משלי יז24: "אֶת פְּנֵי מֵבִין חָכְמָה, וְעֵינֵי כְסִיל בִּקְצֵה אָרֶץ" (פירוט), משלי כג26: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי, וְעֵינֶיךָ דְּרָכַי תרצנה[תִּצֹּרְנָה]".

ומצד שני, משלי א17: "כִּי חִנָּם מְזֹרָה הָרָשֶׁת בְּעֵינֵי כָל בַּעַל כָּנָף, והם לדמם יארבו..." - הציפורים הפתיות מסתכלות על הגרגרים המפוזרים על הרשת בחינם ומתפתות להיכנס למלכודת (פירוט), ופיתויים נוספים, משלי כג31-33: "אַל תֵּרֶא יַיִן כִּי יִתְאַדָּם, כִּי יִתֵּן בכיס[בַּכּוֹס] עֵינוֹ יִתְהַלֵּךְ בְּמֵישָׁרִים... עֵינֶיךָ יִרְאוּ זָרוֹת" (פירוט), משלי כז20: "שְׁאוֹל ואבדה[וַאֲבַדּוֹ] לֹא תִשְׂבַּעְנָה, וְעֵינֵי הָאָדָם לֹא תִשְׂבַּעְנָה" (פירוט).

בפסוק שלנו, משלי ד25: "עֵינֶיךָ לְנֹכַח יַבִּיטוּ, וְעַפְעַפֶּיךָ יַיְשִׁרוּ נֶגְדֶּךָ" - הסתכל רק על מה שמול עיניך (למשל: אשתך), ואל תפזול לצדדים.

החכם מגנה את מי שמשתמש בעיניו כדי לרמוז רמיזות שליליות, כדי להתגאות או כדי ללעוג לאחרים, משלי ו17: "עֵינַיִם רָמוֹת, לְשׁוֹן שָׁקֶר", משלי י10: "קֹרֵץ עַיִן יִתֵּן עַצָּבֶת" (פירוט), משלי טז30: "עֹצֶה עֵינָיו לַחְשֹׁב תַּהְפֻּכוֹת" (פירוט), משלי כא4: "רוּם עֵינַיִם וּרְחַב לֵב נִר רְשָׁעִים חַטָּאת" (פירוט), משלי ל13: "דּוֹר מָה רָמוּ עֵינָיו", משלי ל17: "עַיִן תִּלְעַג לְאָב", משלי כח22: "נִבֳהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן" (פירוט).

מצד שני, הוא מזהיר שלא לעצום את העיניים לגמרי, אלא לשמור על עיניים פקוחות ולהשתמש בהן למטרות טובות - להתפרנס בכבוד, להילחם ברשעים, לעזור לנזקקים ולשמח אנשים עצובים, משלי ו4: "אַל תִּתֵּן שֵׁנָה לְעֵינֶיךָ", משלי כ12: "אֹזֶן שֹׁמַעַת וְעַיִן רֹאָה, ה' עָשָׂה גַם שְׁנֵיהֶם" (פירוט), משלי כ13: "פְּקַח עֵינֶיךָ שְׂבַע לָחֶם" (פירוט), משלי כ8: "מֶלֶךְ יוֹשֵׁב עַל כִּסֵּא דִין, מְזָרֶה בְעֵינָיו כָּל רָע" (פירוט), משלי כב9: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ, כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" (פירוט), משלי טו30: "מְאוֹר עֵינַיִם יְשַׂמַּח לֵב" (פירוט), משלי כח27: "נוֹתֵן לָרָשׁ אֵין מַחְסוֹר, וּמַעְלִים עֵינָיו רַב מְאֵרוֹת" (פירוט).

ראו פסוקים נוספים על שמירת העיניים בתנ"ך.

 דקויות

שלוש רמות לשמירה על העיניים

הפסוק מדבר על שמירת העיניים והעפעפיים, וגם כאן (כמו בפסוקים הקודמים) ניתן לפרש בשלוש רמות:

1. ביולוגית ופיסיקלית - לשמור על חדוּת הראיה בעייניים; וכן לשמור על עפעפיים פקוחים וממוקדים בדרך, כדי להישמר ממכשולים ותאונות-דרכים.

2. נפשית - לשמור על "עין טובה": לראות דברים טובים המעוררים רגשות נעימים, ולא לראות דברים רעים המעוררים רגשות שליליים. לדוגמה, מי שנוטה להתעצבן בקלות, עדיף שיסתכל ישר קדימה כשהוא הולך ברחוב, ולא יפנה את מבטו לכיוון כותרות העיתונים.

3. רוחנית - לשמור על העיניים מפני דברים העלולים להביא לידי חטא. למשל: מי שנוטה להימשך לנשים, עדיף שיסתכל רק לנגדו, רק על אשתו שהיא "עזר כנגדו", ולא "יפזול לצדדים" אל נשים אחרות.

מה זה לנוכח?

ניתן לפרש את פסוקנו לפי שתי משמעויות של השורש נכח:

א. נוכח הוא הנמצא במרחק ראיה, מול העיניים. ובנמשל:

1. היה ממוקד בתכלית העיקרית שלך בחיים, היזהר מהסחות-דעת (הרב יצחק עראמה, עקדת יצחק עב; וכן מצודות על פסוקנו).

2. שמור על עירנות ועל עיניים פקוחות בכל עת, כך תלך בדרך מישורית ותינצל ממכשולים.

3. היה מאוזן בנקודת-המבט שלך על הזולת: אל תרים את העיניים בגאווה ואל תשפיל את העיניים בהכנעה (הגר"א)

4. ראה את המציאות כפי שהיא, היזהר מדמיונות ואשליות: "אל תרכיבו משקפיים, לא קודרות ולא שמחות; הסתכלו נא בעיניים, בעיניים פקוחות" (נתן אלתרמן).

ב. נכוח הוא ראוי, נכון וישר:

5. קרא רק ספרים אמיתיים; הסתכל רק אל אנשים שאומרים אמת (רש"י).

6. הסתכל רק על מה ששייך לך ביושר, אל תפנה את מבטך לרכוש הזולת.

פירוש א מתאים לניקוד המילה בספרינו לְנֹכַח, וכן למילה המקבילה נֶגְדֶךָ (נגד = מול העיניים = נוכח).    לפי פירוש ב יש לנקד את המילה לְנָכֹחַ, והיא מקבילה למילה יַיְשִרוּ (ישר = נכוח).

והמילה נגדך, בצלע השניה, רומזת לשני פירושים נוספים:

7. בת-הזוג, שנקראה בבראשית ב18: "עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" (פירוט): הסתכל רק על אשתך ולא על נשים אחרות (גם בלשון ימינו, כשאדם חושב על נשים אחרות אומרים שהוא "פוזל לצדדים").

8. ה', שנאמר עליו בתהלים טז8: "שִׁוִּיתִי ה' לְנֶגְדִּי תָמִיד" ובתהלים כה15: "עֵינַי תָּמִיד אֶל ה'". בכל דבר שאתה עושה, ראה את שם ה' מול העיניים, שים את דרכי ה' מול עיניך  (מלבי"ם), ודע "שהשכינה עומדת לנגדו תמיד ורואה כל ראיותיו, שבכך לא יבוא להסתכל אלא בדברים שמותר להסתכל בהם" (רמ"ד ואלי פירוש שני).

 פרק ד    פסוק    1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   סיכום 
ספר משלי    פרק    א   ב   ג   ד   ה   ו   ז   ח   ט   י   יא   יב   יג   יד   טו   טז   יז   יח   יט   כ   כא   כב   כג   כד   כה   כו   כז   כח   כט   ל   לא 

תגובות