קוד: ה' בלשון רבים בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
אמר רבי יוחנן: כל מקום שפקרו המינים -
כל פסוק שממנו הנוצרים מנסים להביא הוכחה ל"שילוש הקדוש", משום שהוא מדבר על ה' בלשון רבים -
תשובתן בצידן:
- באותו פסוק או בפסוקים הסמוכים ישנה הוכחה שה' הוא אחד. ה"מינים" לא היו
צריכים להתאמץ וללמוד את כל התנ"ך כדי לגלות שהם טועים - מספיק היה אילו
היו קוראים עד סוף הפרשה; אבל אפילו זה היה קשה מדי בשבילם... והנה
הפסוקים:
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ..."
וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם"
הָבָה נֵרְדָה וְנָבְלָה שָׁם שְׂפָתָם..."
וַיֵּרֶד ה' לִרְאֹת אֶת הָעִיר וְאֶת הַמִּגְדָּל אֲשֶׁר בָּנוּ בְּנֵי הָאָדָם"
וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ וַיִּקְרָא לַמָּקוֹם אֵל בֵּית אֵל, כִּי שָׁם נִגְלוּ אֵלָיו הָאֱלֹהִים בְּבָרְחוֹ מִפְּנֵי אָחִיו"
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל יַעֲקֹב: קוּם עֲלֵה בֵּית אֵל וְשֶׁב שָּׁם וַעֲשֵׂה שָׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הַנִּרְאֶה אֵלֶיךָ בְּבָרְחֲךָ מִפְּנֵי עֵשָׂו אָחִיךָ... וְנָקוּמָה וְנַעֲלֶה בֵית אֵל וְאֶעֱשֶׂה שָׁם מִזְבֵּחַ לָאֵל הָעֹנֶה אֹתִי בְּיוֹם צָרָתִי וַיְהִי עִמָּדִי בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר הָלָכְתִּי"
כִּי מִי גוֹי גָּדוֹל אֲשֶׁר לוֹ אֱלֹהִים קְרֹבִים אֵלָיו..."
כה' אלהינו בכל קראנו אליו"
וּמִי כְעַמְּךָ כְּיִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ אֲשֶׁר הָלְכוּ אֱלֹהִים..."
...לפדות לו לעם ולשום לו שם..."
חָזֵה הֲוֵית עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו..." (שני כיסאות יש בשמים)
ועתיק יומין יתב" (יושב יחידי)
הנך למה לי?
- מדוע נכתבו כל הפסוקים האלה בלשון רבים? למה לתת רעיונות לא טובים למינים? - שני פירושים:
כדרבי
יוחנן
- כדברי רבי יוחנן במקום אחר -
דאמר רבי יוחנן: אין הקב"ה עושה דבר אלא אם
כן נמלך בפמליא של מעלה, שנאמר:
בִּגְזֵרַת עִירִין פִּתְגָמָא, וּמֵאמַר קַדִּישִׁין שְׁאֵלְתָא, עַד דִּבְרַת דִּי יִנְדְּעוּן חַיַּיָּא דִּי שַׁלִּיט עליאבְּמַלְכוּת אנושאוּלְמַן דִּי יִצְבֵּא יִתְּנִנַּהּ וּשְׁפַל אֲנָשִׁים יְקִים עליה"- ה' גזר על מלך בבל שיהפוך לחיה, והגזרה התקבלה לאחר התייעצות עם המלאכים.
התינח כולהי;
- ההסבר של רבי יוחנן מתאים לרוב הפסוקים, אבל -
'עד די כרסוון רמיו' מאי איכא למימר?
- איך אפשר להסביר את הפסוק מספר דניאל, שבו מתוארים שני כיסאות שווים? וכי ה' מתייחס למלאכים כאל שווים לו?!
חז"ל
נחלקו בפירוש הפסוק, והמסקנה הסופית בסוגיה שם היא -
אחד לכיסא ואחד לשרפרף
- החזון מתאר את ה' כמלך, היושב על כיסא ושם את רגליו על כיסא נמוך יותר, ואין כל ראיה מפסוק זה לכך שה' הוא שניים או שלושה, אלא
ה' אחד ושמו אחד
.
מַלֵּא שְׁבֻעַ זֹאֶת וְנִתְּנָה לְךָ גַּם אֶת זֹאֶת..." (בדברי לבן ליעקב)
וַיִּקַּח אֲדֹנֵי יוֹסֵף אֹתוֹ..."
וְאִם שׁוֹר נַגָּח הוּא מִתְּמֹל שִׁלְשֹׁם, וְהוּעַד בִּבְעָלָיו וְלֹא יִשְׁמְרֶנּוּ, וְהֵמִית אִישׁ אוֹ אִשָּׁה - הַשּׁוֹר יִסָּקֵל וְגַם בְּעָלָיו יוּמָת"
לְךָ אָמַר לִבִּי בַּקְּשׁוּ פָנָי, אֶת פָּנֶיךָ ה' אֲבַקֵּשׁ" = המשורר אומר לה' שיבקש את פניו (פירוט).
(דוגמאות נוספות ב"דעת מקרא" לבראשית, עמוד כה, הערה 136).