קוד: בני אלים= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
ה' אינו מוליד ילדים במובן המקובל, אך הביטוי "בני ה'" או "בני האלהים" או "בני אלים" נזכר בפסוקים רבים בתנ"ך.
ברוב המקומות מתייחס ביטוי זה לבני ישראל או חלק מהם:
בָּנִים אַתֶּם לה' אֱלֹהֵיכֶם, לֹא תִתְגֹּדְדוּ וְלֹא תָשִׂימוּ קָרְחָה בֵּין עֵינֵיכֶם לָמֵת"
וַיֹּאמֶר אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה בָּנִים לֹא אֵמֻן בָּם"
הוֹי גּוֹי חֹטֵא עַם כֶּבֶד עון זֶרַע מְרֵעִים בָּנִים מַשְׁחִיתִים עָזְבוּ אֶת ה' נִאֲצוּ אֶת קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל נָזֹרוּ אָחוֹר"
הוֹי בָּנִים סוֹרְרִים נְאֻם ה' לַעֲשׂוֹת עֵצָה וְלֹא מִנִּי וְלִנְסֹךְ מַסֵּכָה וְלֹא רוּחִי לְמַעַן סְפוֹת חַטָּאת עַל חַטָּאת"
כִּי עַם מְרִי הוּא בָּנִים כֶּחָשִׁים בָּנִים לֹא אָבוּ שְׁמוֹעַ תּוֹרַת ה'"
וַיֹּאמֶר אַךְ עַמִּי הֵמָּה בָּנִים לֹא יְשַׁקֵּרוּ וַיְהִי לָהֶם לְמוֹשִׁיעַ"
שׁוּבוּ בָּנִים שׁוֹבָבִים אֶרְפָּה מְשׁוּבֹתֵיכֶם הִנְנוּ אָתָנוּ לָךְ כִּי אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ"
וְהָיָה מִסְפַּר בְּנֵי יִשְׂרָאֵל כְּחוֹל הַיָּם אֲשֶׁר לֹא יִמַּד וְלֹא יִסָּפֵר, וְהָיָה בִּמְקוֹם אֲשֶׁר יֵאָמֵר לָהֶם 'לֹא עַמִּי אַתֶּם' יֵאָמֵר לָהֶם ' בְּנֵי אֵל חָי'"
בֵּן יְכַבֵּד אָב וְעֶבֶד אֲדֹנָיו. וְאִם אָב אָנִי אַיֵּה כְבוֹדִי? וְאִם אֲדוֹנִים אָנִי אַיֵּה מוֹרָאִי? אָמַר ה' צְבָאוֹת..."
אֲסַפְּרָה אֶל חֹק ה' אָמַר אֵלַי ' בְּנִי אַתָּה, אֲנִי הַיּוֹם יְלִדְתִּיךָ'" - הכוונה כנראה למלך ישראל.
אך מפסוק אחד ניתן ללמוד, שיש לה' בנים נוספים:
וְאָמַרְתָּ אֶל פַּרְעֹה כֹּה אָמַר ה': בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל":עם ישראל אינו הבן היחיד - רק הבן הבכור.
מי הם הבנים הנוספים?
ייתכן שהכוונה לעמים האחרים - שגם הם בנים של ה', ועם ישראל צריך להיות הבן הבכור - שמנהיג את כל העמים באהבה ואחוה.
אך יש גם אפשרות אחרת:
כִּי מִי בַשַּׁחַק יַעֲרֹךְ לה', יִדְמֶה לה' בִּבְנֵי אֵלִים" - "בני אלים", הנזכרים בפסוק זה, נמצאים בשחק - לא ייתכן שהכוונה לבני אדם (כך פירש גם בעל המצודות).
בְּרָן יַחַד כּוֹכְבֵי בֹקֶר, וַיָּרִיעוּ כָּל בְּנֵי אֱלֹהִים" - מדובר על בריאת העולם, ו"בני האלהים" הנזכרים בפסוק זה מקבילים לכוכבי הבוקר (ראו מצודת דוד)- בני האדם עדיין לא נבראו!
כפי שהסברנו כאן, אותם "אלים" או "בני אלים" הם למעשה כוחות הטבע (ראו גם
מהו מלאך?). לפי זה,
עם ישראל נקרא "בנו הבכור" של ה', כי הברית שבין ה' לבין עם ישראל היא
למעשה הכוח החשוב ביותר בכוחות הטבע - אחד היסודות לקיום העולם,
ירמיהו לג25:
"
כה אמר ה': אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי
" (ראו
החוקיות בטבע כרעיון דתי / צוריאל אדמנית).
מִזְמוֹר לְדָוִד: הָבוּ לה' בְּנֵי אֵלִים, הָבוּ לה' כָּבוֹד וָעֹז" - ייתכן שהקריאה מכוונת לעם ישראל, וייתכן שהיא מכוונת למלאכים או לכוחות הטבע.
וַיִּרְאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה, וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ. וַיֹּאמֶר ה': לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לעולם, בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר, וְהָיוּ יָמָיו מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה. הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי כֵן, אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶל בְּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַשֵּׁם" - פירוט.
וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל ה' וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם...
וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל ה' וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בתכם לְהִתְיַצֵּב עַל ה'": השטן הוא בוודאי מלאך ולא יצור אנושי - עובדה שהוא מצליח לגרום לאיוב צרות באופן פלאי; אך לא בטוח שגם "בני האלהים" הם מלאכים - ייתכן שהם בני העם הנבחר, שמתייצבים לפני ה' בתפילה, והשטן "מסתנן" לתוכם כדי להגיד את דבריו.