קוד: שיחר= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ, וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר"
אָז יִבָּקַע כַּשַּׁחַר אוֹרֶךָ, וַאֲרֻכָתְךָ מְהֵרָה תִצְמָח; וְהָלַךְ לְפָנֶיךָ צִדְקֶךָ, כְּבוֹד ה' יַאַסְפֶךָ"
מאותו שורש מגיע הפועל שִחֵר (שיחר), שמשמעו - השכים והגיע מוקדם בבוקר עם עלות השחר, או - התנהג כמו השחר, הגיע בין הראשונים:
נַפְשִׁי אִוִּיתִיךָ בַּלַּיְלָה, אַף רוּחִי בְקִרְבִּי אֲשַׁחֲרֶךָּ, כִּי כַּאֲשֶׁר מִשְׁפָּטֶיךָ לָאָרֶץ - צֶדֶק לָמְדוּ יֹשְׁבֵי תֵבֵל" - ברגע שאני מתעורר ורוחי חוזרת אליי, עם עלות השחר, אני חושב עליך ומתפלל אליך שתעשה משפט בארץ.
אֵלֵךְ אָשׁוּבָה אֶל מְקוֹמִי, עַד אֲשֶׁר יֶאְשְׁמוּ וּבִקְשׁוּ פָנָי בַּצַּר לָהֶם יְשַׁחֲרֻנְנִי" - ישכימו לחפש אותי מוקדם בבוקר, או יבואו ראשונים לחכות לי;
אֱלֹהִים, אֵלִי אַתָּה, אֲשַׁחֲרֶךָּ; צָמְאָה לְךָ נַפְשִׁי כָּמַהּ לְךָ בְשָׂרִי בְּאֶרֶץ צִיָּה וְעָיֵף בְּלִי מָיִם" - אני הראשון שבא לבקש את פניך, או: אני חושב עליך מייד כשאני מתעורר עם עלות השחר (פירוט).
אִם הֲרָגָם וּדְרָשׁוּהוּ, וְשָׁבוּ וְשִׁחֲרוּ אֵל"
וּמֶה לֹא תִשָּׂא פִשְׁעִי וְתַעֲבִיר אֶת עוני, כִּי עַתָּה לֶעָפָר אֶשְׁכָּב וְשִׁחֲרְתַּנִי וְאֵינֶנִּי" - גם אם תשכים ותקדים לחפש אותי, לא תוכל למצוא אותי.
אִם אַתָּה תְּשַׁחֵר, אֶל אֵל וְאֶל שַׁדַּי תִּתְחַנָּן"
הֵן פְּרָאִים בַּמִּדְבָּר יָצְאוּ, בְּפָעֳלָם מְשַׁחֲרֵי לַטָּרֶף; עֲרָבָה לוֹ לֶחֶם לַנְּעָרִים" - יוצאים עם שחר לחפש טרף;
אֲנִי אהביה[אֹהֲבַי] אֵהָב, וּמְשַׁחֲרַי יִמְצָאֻנְנִי" - כדי למצוא חכמה, צריך להיות מ"משכימי בית המדרש", מהראשונים שבאים ללמוד עם שחר (פירוט). ומצד שני:
אָז יִקְרָאֻנְנִי וְלֹא אֶעֱנֶה, יְשַׁחֲרֻנְנִי וְלֹא יִמְצָאֻנְנִי" - אלו שהזניחו את הלימודים כשהיו צעירים, יהיה להם קשה ללמוד בעתיד, וגם אם ישכימו ויקדימו לחפש את החכמה, לא יוכלו למצוא אותה.
עַל כֵּן יָצָאתִי לִקְרָאתֶךָ לְשַׁחֵר פָּנֶיךָ, וָאֶמְצָאֶךָּ" - רציתי להיות הראשונה שפוגשת אותך (ראו פיתויי האישה הסוררת; זה לא היה בשחר אלא "
בנשף, בערב יום, באישון לילה ואפלה")
שֹׁחֵר טוֹב יְבַקֵּשׁ רָצוֹן, וְדֹרֵשׁ רָעָה תְבוֹאֶנּוּ" (פירוט)
חוֹשֵׂךְ שִׁבְטוֹ שׂוֹנֵא בְנוֹ, וְאֹהֲבוֹ שִׁחֲרוֹ מוּסָר" - מייסר אותו בשחר נעוריו, כשהוא עדיין צעיר (פירוט), כי כשהוא מבוגר זה כבר מאוחר מדי לייסר אותו.
וְהָסֵר כַּעַס מִלִּבֶּךָ, וְהַעֲבֵר רָעָה מִבְּשָׂרֶךָ; כִּי הַיַּלְדוּת וְהַשַּׁחֲרוּת הָבֶל" - הנעורים, השחר של החיים (ויש אומרים שהוא מהמילה "שחור" = הזמן שבו השיער שחור, כמו בלשון חז"ל "תשחורת").
וּבָא עָלַיִךְ רָעָה לֹא תֵדְעִי שַׁחְרָהּ, וְתִפֹּל עָלַיִךְ הֹוָה לֹא תוּכְלִי כַּפְּרָהּ, וְתָבֹא עָלַיִךְ פִּתְאֹם שׁוֹאָה לֹא תֵדָעִי" - לא תדעי איך לשחר ולקדם את פני הרעה (ויש מפרשים: לא תדעי מהו השחר והמוצא של הרעה, לא תדעי מאיפה היא באה; אבן שושן).
מִי זֹאת הַנִּשְׁקָפָה כְּמוֹ שָׁחַר יָפָה כַלְּבָנָה בָּרָה כַּחַמָּה אֲיֻמָּה כַּנִּדְגָּלוֹת".
וְנֵדְעָה נִרְדְּפָה לָדַעַת אֶת ה' כְּשַׁחַר נָכוֹן מוֹצָאוֹ וְיָבוֹא כַגֶּשֶׁם לָנוּ כְּמַלְקוֹשׁ יוֹרֶה אָרֶץ"
כָּכָה עָשָׂה לָכֶם בֵּית אֵל מִפְּנֵי רָעַת רָעַתְכֶם בַּשַּׁחַר נִדְמָה נִדְמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל"
יוֹם חֹשֶׁךְ וַאֲפֵלָה יוֹם עָנָן וַעֲרָפֶל כְּשַׁחַר פָּרֻשׂ עַל הֶהָרִים עַם רַב וְעָצוּם כָּמֹהוּ לֹא נִהְיָה מִן הָעוֹלָם וְאַחֲרָיו לֹא יוֹסֵף עַד שְׁנֵי דּוֹר וָדוֹר"
כִּי הִנֵּה יוֹצֵר הָרִים וּבֹרֵא רוּחַ וּמַגִּיד לְאָדָם מַה שֵּׂחוֹ עֹשֵׂה שַׁחַר עֵיפָה וְדֹרֵךְ עַל בָּמֳתֵי אָרֶץ ידוד אֱלֹהֵי צְבָאוֹת שְׁמוֹ"
לַמְנַצֵּחַ עַל אַיֶּלֶת הַשַּׁחַר מִזְמוֹר לְדָוִד"
עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר"
עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר"
עַמְּךָ נְדָבֹת בְּיוֹם חֵילֶךָ בְּהַדְרֵי קֹדֶשׁ מֵרֶחֶם מִשְׁחָר לְךָ טַל יַלְדֻתֶיךָ"
אֶשָּׂא כַנְפֵי שָׁחַר אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם"
יֶחְשְׁכוּ כּוֹכְבֵי נִשְׁפּוֹ יְקַו לְאוֹר וָאַיִן וְאַל יִרְאֶה בְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר"
הְמִיָּמֶיךָ צִוִּיתָ בֹּקֶר [יִדַּעְתָּ]המְקֹמוֹ"
עטישתיו תָּהֶל אוֹר וְעֵינָיו כְּעַפְעַפֵּי שָׁחַר"
וַאֲנַחְנוּ עֹשִׂים בַּמְּלָאכָה וְחֶצְיָם מַחֲזִיקִים בָּרְמָחִים מֵעֲלוֹת הַשַּׁחַר עַד צֵאת הַכּוֹכָבִים"