קוד: חקר= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ, וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ" = קצות הארץ.
הַחֵקֶר אֱלוֹהַ תִּמְצָא, אִם עַד תַּכְלִית שַׁדַּי תִּמְצָא" - חקר מקביל ל תכלית (= סוף וקצה).
הֲבָאתָ עַד נִבְכֵי יָם, וּבְחֵקֶר תְּהוֹם הִתְהַלָּכְתָּ" = בקצה התהום.
קֵץ שָׂם לַחֹשֶׁךְ, וּלְכָל תַּכְלִית הוּא חוֹקֵר, אֶבֶן אֹפֶל וְצַלְמָוֶת" = "חוקר" מקביל ל"קץ" = גבול וסוף.
אָכֹל דְּבַשׁ הַרְבּוֹת לֹא טוֹב, וְחֵקֶר כְּבֹדָם כָּבוֹד" = טוב לשים גבול לכבוד (פירוט).
וינח שְׁלֹמֹה את כָּל הַכֵּלִים מרב מְאֹד מְאֹד, לֹא נֶחְקַר מִשְׁקַל הַנְּחֹשֶׁת".
שָׁמַיִם לָרוּם, וָאָרֶץ לָעֹמֶק, וְלֵב מְלָכִים אֵין חֵקֶר" (פירוט).
הֲלוֹא יָדַעְתָּ אִם לֹא שָׁמַעְתָּ? אֱלֹהֵי עוֹלָם ה', בּוֹרֵא קְצוֹת הָאָרֶץ; לֹא יִיעַף וְלֹא יִיגָע, אֵין חֵקֶר לִתְבוּנָתוֹ".
כָּרְתוּ יַעְרָהּ נְאֻם ה', כִּי לֹא יֵחָקֵר; כִּי רַבּוּ מֵאַרְבֶּה וְאֵין לָהֶם מִסְפָּר".
גָּדוֹל ה' וּמְהֻלָּל מְאֹד, וְלִגְדֻלָּתוֹ אֵין חֵקֶר".
עֹשֶׂה גְדֹלוֹת ואֵין חֵקֶר, נפלאות עַד אֵין מִסְפָּר".
יָרֹעַ כַּבִּירִים לֹא חֵקֶר, וַיַּעֲמֵד אֲחֵרִים תַּחְתָּם".
הֶן אֵל שַׂגִּיא וְלֹא נֵדָע, מִסְפַּר שָׁנָיו וְלֹא חֵקֶר".
לפעמים זה טוב ואף חיוני לחקור, למשל:
וְדָרַשְׁתָּ וְחָקַרְתָּ וְשָׁאַלְתָּ הֵיטֵב, וְהִנֵּה אֱמֶת נָכוֹן הַדָּבָר, נֶעֶשְׂתָה הַתּוֹעֵבָה הַזֹּאת בְּקִרְבֶּךָ" = חובה לבדוק עד הסוף את העדויות במשפט.
צַדִּיק הָרִאשׁוֹן בְּרִיבוֹ, יבא[וּבָא] רֵעֵהוּ וַחֲקָרוֹ" = בכל מריבה, הראשון שמדבר מציג את עצמו כצודק, אך רק כשבא רעהו אפשר לבדוק את העניין עד הסוף (פירוט).
כְּבֹד אֱלֹהִים הַסְתֵּר דָּבָר, וּכְבֹד מְלָכִים חֲקֹר דָּבָר" = להסביר עד הסוף כל בקשה שמבקשים מהמלך (פירוט).
חָכָם בְּעֵינָיו אִישׁ עָשִׁיר, וְדַל מֵבִין יַחְקְרֶנּוּ" = יבדוק היטב את התוכניות להתעשרות מהירה לפני שיבזבז עליהן את כספו (פירוט).
אז ראה, ויספרה, הכינה, וגם חקרה" = בדק היטב את תוכן השיעור לפני שהתחיל ללמד (פירוט).
אָב אָנֹכִי לָאֶבְיוֹנִים, וְרִב לֹא יָדַעְתִּי אֶחְקְרֵהוּ" = אני בודק עד הסוף כל תביעה שמגיעה אליי.
נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה, וְנָשׁוּבָה עַד ה'" = נבדוק את עצמנו ואת מעשינו לעומק, כדי לתקן אותם (פירוט).
לַמְאַחֲרִים עַל הַיָּיִן, לַבָּאִים לַחְקֹר מִמְסָךְ" = לבדוק את איכות הקוקטייל (פירוט).
אָכֹל דְּבַשׁ הַרְבּוֹת לֹא טוֹב, וְחֵקֶר כְּבֹדָם כָּבוֹד" = להרבות בחקירת ההבדלים בין כבוד לכבוד (פירוט).
2. אפשר גם לפרש שהמשמעות העיקרית היא בדיקה ובירור. לפי זה, הביטוי
אין
חקר משמעו "כל כך גדול שאי אפשר לבדוק ולברר עד כמה הוא גדול", כמו הביטוי המקביל "
אין
מספר ".
וַיִּשְׁלְחוּ בְּנֵי דָן מִמִּשְׁפַּחְתָּם חֲמִשָּׁה אֲנָשִׁים מִקְצוֹתָם אֲנָשִׁים בְנֵי חַיִל מִצָּרְעָה וּמֵאֶשְׁתָּאֹל לְרַגֵּל אֶת הָאָרֶץ וּלְחָקְרָהּ וַיֹּאמְרוּ אֲלֵהֶם לְכוּ חִקְרוּ אֶת הָאָרֶץ וַיָּבֹאוּ הַר אֶפְרַיִם עַד בֵּית מִיכָה וַיָּלִינוּ שָׁם"
וַיֹּאמְרוּ שָׂרֵי בְנֵי עַמּוֹן אֶל חָנוּן אֲדֹנֵיהֶם הַמְכַבֵּד דָּוִד אֶת אָבִיךָ בְּעֵינֶיךָ כִּי שָׁלַח לְךָ מְנַחֲמִים הֲלוֹא בַּעֲבוּר חֲקוֹר אֶת הָעִיר וּלְרַגְּלָהּ וּלְהָפְכָהּ שָׁלַח דָּוִד אֶת עֲבָדָיו אֵלֶיךָ", וכן דברי הימים א יט3
וַיֹּאמֶר יְהוֹנָתָן אֶל דָּוִד ידָּוִד אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל כִּי אֶחְקֹר אֶת אָבִי כָּעֵת מָחָר הַשְּׁלִשִׁית וְהִנֵּה טוֹב אֶל דָּוִד וְלֹא אָז אֶשְׁלַח אֵלֶיךָ וְגָלִיתִי אֶת אָזְנֶךָ"
אֲנִי ה' חֹקֵר לֵב בֹּחֵן כְּלָיוֹת, וְלָתֵת לְאִישׁ כדרכו[כִּדְרָכָיו] כִּפְרִי מַעֲלָלָיו"
הֲלֹא אֱלֹהִים יַחֲקָר זֹאת, כִּי הוּא יֹדֵעַ תַּעֲלֻמוֹת לֵב"
לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר ידוד חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע... חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי"
כֹּה אָמַר ה': אִם יִמַּדּוּ שָׁמַיִם מִלְמַעְלָה וְיֵחָקְרוּ מוֹסְדֵי אֶרֶץ לְמָטָּה, גַּם אֲנִי אֶמְאַס בְּכָל זֶרַע יִשְׂרָאֵל עַל כָּל אֲשֶׁר עָשׂוּ נְאֻם ה'"
הִנֵּה זֹאת חֲקַרְנוּהָ כֶּן הִיא, שְׁמָעֶנָּה וְאַתָּה דַע לָךְ"
הֵן הוֹחַלְתִּי לְדִבְרֵיכֶם, אָזִין עַד תְּבוּנֹתֵיכֶם, עַד תַּחְקְרוּן מִלִּין"
לָמָּה יָשַׁבְתָּ בֵּין הַמִּשְׁפְּתַיִם לִשְׁמֹעַ שְׁרִקוֹת עֲדָרִים? לִפְלַגּוֹת רְאוּבֵן גְּדוֹלִים חִקְרֵי לֵב"
וְאַנְשֵׁי תָמִיד יַבְדִּילוּ עֹבְרִים בָּאָרֶץ מְקַבְּרִים אֶת הָעֹבְרִים אֶת הַנּוֹתָרִים עַל פְּנֵי הָאָרֶץ לְטַהֲרָהּ מִקְצֵה שִׁבְעָה חֳדָשִׁים יַחְקֹרוּ"
כִּי שְׁאַל נָא לְדֹר רִישׁוֹן, וְכוֹנֵן לְחֵקֶר אֲבוֹתָם"
הֲטוֹב כִּי יַחְקֹר אֶתְכֶם, אִם כְּהָתֵל בֶּאֱנוֹשׁ תְּהָתֵלּוּ בוֹ"
וְיֹתֵר שֶׁהָיָה קֹהֶלֶת חָכָם, עוֹד לִמַּד דַּעַת אֶת הָעָם וְאִזֵּן וְחִקֵּר תִּקֵּן מְשָׁלִים הַרְבֵּה"