קוד: קריאות ושמות בספר משלי בתנ"ך
סוג: כלל_ספר
מאת: אראל
אל:
בספר משלי יש כמה פסוקים שמדברים על קריאה ועל שמות:
לַחֲכַם לֵב יִקָּרֵא נָבוֹן, וּמֶתֶק שְׂפָתַיִם יֹסִיף לֶקַח"
זֵד יָהִיר, לֵץ שְׁמוֹ; עוֹשֶׂה בְּעֶבְרַת זָדוֹן"
מְחַשֵּׁב לְהָרֵעַ - לוֹ בַּעַל מְזִמּוֹת יִקְרָאוּ"
1. יש מפרשים שפסוקים אלה באים להגדיר מושגים המייצגים טיפוסים, שמופיעים במקומות אחרים בספר משלי
(דעת מקרא'
מצודות על משלי כא24,
יהודה אייזנברג):
חכם לב" הוא ההגדרה של "
נבון",
זד יהיר" הוא ההגדרה של "
לץ",
מחשב להרע" הוא ההגדרה של "
בעל מזימות".
בפירוש זה ישנן כמה בעיות:
2. יש אומרים, שהפסוקים באים ללמד על שינויים שעשויים או עלולים לקרות לטיפוסים (מצודות על משלי טז21,רש"י על משלי כא24, מצודות על משלי כד8):
חכם לב... שלמד חכמה מרבו - סופו ייקרא
נבון, כי יתחכם להבין דבר מתוך דבר";
זד יהיר- סופו להיות
לץ, שאינו חש לשמוע מוסר"
מחשב להרע- עם כי לא עשה הרעה, סוף יגולה קלונו, ויקראו לו
בעל מחשבות רעות".
3. ולי נראה, שיש לפרש את הפועל "קרא" לא כ"נתן שם", אלא כ"צעק" או "הזמין", כמו ברוב הפסוקים האחרים שבהם נזכר פועל זה בספר משלי:
בְּרֹאשׁ הֹמִיּוֹת תִּקְרָא בְּפִתְחֵי שְׁעָרִים בָּעִיר אֲמָרֶיהָ תֹאמֵר... יַעַן קָרָאתִי וַתְּמָאֵנוּ נָטִיתִי יָדִי וְאֵין מַקְשִׁיב... אָז יִקְרָאֻנְנִי וְלֹא אֶעֱנֶה יְשַׁחֲרֻנְנִי וְלֹא יִמְצָאֻנְנִי", משלי ח1-4: "
הֲלֹא חָכְמָה תִקְרָא וּתְבוּנָה תִּתֵּן קוֹלָהּ... אֲלֵיכֶם אִישִׁים אֶקְרָא וְקוֹלִי אֶל בְּנֵי אָדָם", משלי ט3-18: "
שָׁלְחָה נַעֲרֹתֶיהָ תִקְרָא עַל גַּפֵּי מְרֹמֵי קָרֶת... לִקְרֹא לְעֹבְרֵי דָרֶךְ הַמְיַשְּׁרִים אֹרְחוֹתָם... וְלֹא יָדַע כִּי רְפָאִים שָׁם בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל קְרֻאֶיהָ" (ראו החכמה קוראת)
כִּי אִם לַבִּינָה תִקְרָא, לַתְּבוּנָה תִּתֵּן קוֹלֶךָ"
אָדָם עָרוּם כֹּסֶה דָּעַת, וְלֵב כְּסִילִים יִקְרָא אִוֶּלֶת"(פירוט)
שִׂפְתֵי כְסִיל יָבֹאוּ בְרִיב, וּפִיו לְמַהֲלֻמוֹת יִקְרָא"
רָב אָדָם יִקְרָא אִישׁ חַסְדּוֹ, וְאִישׁ אֱמוּנִים מִי יִמְצָא" (פירוט)
אֹטֵם אָזְנוֹ מִזַּעֲקַת דָּל, גַּם הוּא יִקְרָא וְלֹא יֵעָנֶה" (פירוט)
צֹפְנֶיהָ צָפַן רוּחַ, וְשֶׁמֶן יְמִינוֹ יִקְרָא" (פירוט)
אֱמֹר לַחָכְמָה אֲחֹתִי אָתְּ, וּמֹדָע לַבִּינָה תִקְרָא" - פירוט).
לפי זה, נראה שהפסוקים באים ללמד, אילו טיפוסים עשויים או עלולים להיפגש:
את הפסוק השלישי, שבו לא נזכר הפועל " קרא ", יש לפרש באופן אחר: