בסיס לצדק

קוד: ביאור:משלי יא19 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי יא19: "כֵּן צְדָקָה לְחַיִּים, וּמְרַדֵּף רָעָה לְמוֹתוֹ

אדם המשמש כן ובסיס למעשי צדקה, תומך באנשים העושים צדקה, יזכה גם הוא לחיים, כמו העושים צדקה בעצמם;   ולעומתו -

אדם המרדף ומשתדל להתחבר אל מעשי רעה, יגיע גם הוא למותו, כמו העושים רעה בעצמם.


דקויות

כֵּן - כמה פירושים:

1. מלשון כֵּנוּת - רק העושה צדקה בכנות, לשם שמיים, זוכה לחיים; אך העושה צדקה מתוך רדיפה אחר מטרה רעה - הצדקה הזאת רק תקרב את מותו הרוחני: "המרדף הצדקה עם הרעה, לרמות בה את הבריות למען יחזיקוהו לצדיק, היא עוד סיבה למותו..." (ע"פ מצודת דוד);
  • אולם, בחצי השני של הפסוק לא נזכרה הצדקה, ולא נזכר שאדם "מרדף הצדקה עם הרעה", אלא רק " מרדף רעה ".
2. כמו אָכֵן, באמת (כמו במדבר כז7: "כֵּן בְּנוֹת צְלָפְחָד דֹּבְרֹת"): אכן הצדקה מובילה לחיים.
  • אולם, לא ברור מדוע יש צורך להוסיף מילה זו - למה לבזבז מילה אחת מתוך 6 (כמעט 17%) רק כדי להגיד "כן, משפט זה הוא אמת"?

3. לענ"ד, כֵּן = כַּן = בסיס;   צדקה = עשיית צדק;   כן צדקה לחיים = אדם המשמש כן ובסיס למעשי צדקה, זוכה גם הוא לחיים, כמו הצדיק העושה צדקה בעצמו.

והצד השני:  מרדף = רודף, נדבק;   ומרדף רעה = מנסה להידבק ולהתקרב אל אנשים העושים רע;   ומרדף רעה למותו = המנסה להיות בחברתם של אנשי רע, "יזכה" גם הוא למוות כמותם.

הקבלות

גם מי שאינו יכול להילחם למען הצדק בעצמו, יכול להיות כן, בסיס ותמיכה, לאנשים או ארגונים העושים צדק. רעיון דומה נאמר לגבי החכמה, ב משלי ג18: "עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ, וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר" (פירוט).

ביטויים דומים:

  • משלי י16: "פְּעֻלַּת צַדִּיק לְחַיִּים, תְּבוּאַת רָשָׁע לְחַטָּאת" (פירוט),  בפסוק הקודם לפסוקנו נזכרה "פעולה", משלי יא18: "רָשָׁע עֹשֶׂה פְעֻלַּת שָׁקֶר" (פירוט), ובפסוקנו נזכרו "חיים" - "כֵּן צְדָקָה לְחַיִּים".
  • משלי טו9: "תּוֹעֲבַת ה' דֶּרֶךְ רָשָׁע, וּמְרַדֵּף צְדָקָה יֶאֱהָב" (פירוט)
  • משלי יג21: "חַטָּאִים תְּרַדֵּף רָעָה, וְאֶת צַדִּיקִים יְשַׁלֶּם טוֹב"

תגובות