קוד: ביאור:משלי טו16 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי טו16: "טוֹב מְעַט בְּיִרְאַת ה', מֵאוֹצָר רָב וּמְהוּמָה בוֹ
"
טוב יותר להיות בעל רכוש מועט שהושג ביראת ה', תוך זהירות לשמור על כל מצוות ה', מלהיות בעל אוצר רב שהושג במהומה, תוך מריבות ומאבקים עם הזולת.
אדם שנזהר שלא לעבור על מצוות ה' עלול להפסיד כסף, לדוגמה, לוותר על מקום עבודה שבעליו אינם נוהגים ביושר וכיו"ב. ספר משלי מלמד שהדבר עשוי להיות משתלם גם בעולם הזה:
יראת ה' = זהירות שלא לעבור על מצוות ה';
מהומה = צעקות של מריבה גדולה, מלחמת אחים;
כשאדם חושב רק על צבירת רכוש רב ללא יראת ה', הדבר עלול לסבך אותו במריבות ומלחמות גדולות - עם אנשים שהוא פגע בהם תוך כדי צבירת הרכוש, או עם אנשים שמקנאים בו, או לגרום למלחמות ומריבות בין היורשים; ולכן, עדיף לאדם לצבור מעט רכוש תוך הקפדה על יראת ה', מלצבור אוצר רב וגדול שיסבך אותו ואת משפחתו במהומה ומלחמה.
1. מלחמה בין אדם לחברו: "קול בני אדם צועקים שנעשה האוצר מגזל וחמס
"
(רש"י), כמו ב
עמוס ג9: "... הֵאָסְפוּ עַל הָרֵי שֹׁמְרוֹן וּרְאוּ
מְהוּמֹת רַבּוֹת בְּתוֹכָהּ וַעֲשׁוּקִים בְּקִרְבָּהּ
" - מלחמה בין העושקים לעשוקים;
יְשַׁלַּח ה' בְּךָ אֶת הַמְּאֵרָה אֶת הַמְּהוּמָה וְאֶת הַמִּגְעֶרֶת בְּכָל מִשְׁלַח יָדְךָ אֲשֶׁר תַּעֲשֶׂה, עַד הִשָּׁמֶדְךָ וְעַד אֲבָדְךָ מַהֵר מִפְּנֵי רֹעַ מַעֲלָלֶיךָ אֲשֶׁר עֲזַבְתָּנִי", ואולי גם ב תהלים לז16-17: "
טוֹב מְעַט לַצַּדִּיק, מֵהֲמוֹן רְשָׁעִים רַבִּים; כִּי זְרוֹעוֹת רְשָׁעִים תִּשָּׁבַרְנָה, וְסוֹמֵךְ צַדִּיקִים ה'".
3. מלחמה בין היורשים; הביטוי "ביראת ה'" נזכר גם ב
משלי יד26: "בְּיִרְאַת ה' מִבְטַח עֹז, וּלְבָנָיו יִהְיֶה מַחְסֶה
", ושם הכוונה היא, שכאשר אדם בוטח ביראת ה', זכותו מגנה גם על בניו (פירוט); לפי זה, פירוש הפסוק שלנו הוא "
טוב להוריש לילדים
מעט
ביראת ה', המזכה אותם גם
במחסה והגנה, מלהוריש לילדים
אוצר רב ומהומה בו ".
4. וייתכן שהפסוק כולו הוא גם משל ללימוד תורה: "כי לפעמים ילמד אדם הרבה מאד, אבל מלא פניות לכבוד וגאוה ומרמות וקנטור ודומיהן, ובתוך הרוב שלמד, יקרה
מעט שלמד
ביראת ה', ואותו מעט הוא יותר
טוב מכל
האוצר שקבץ ולמד
ומהומה בו
"
(הגאון מווילנה).
ומכאן יש תוכחה לאנשים המתפרנסים מלימוד תורה ואינם עוסקים במלאכה, בטענה שאם לא יקבלו כסף ויצטרכו לעסוק במלאכה, ילמדו פחות:
טוב שילמדו
מעט
ביראת ה', ויקיימו את דברי חז"ל "כל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה
" "כל הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן העולם
", משיצברו
אוצר רב של ידיעות
ומהומה בו.
ובדרך הרמז: "מילת מהומה כשתי מילות: מה ומה, כלומר, מה הוא ובמה נחשב הוא אוצרו הרב של העשיר, שאין עליו השראת הקדושה, וכאילו אין בו כלום, כי בהיותו נמשך מצד הקליפה אין לו ודאי העמדה וקיום...
"
(רמ"ד וואלי פירוש שני).
הפסוק שלנו מדבר על יראת ה', והפסוק הבא בנוי במבנה דומה ומדבר על אהבה,
משלי טו17: "טוֹב אֲרֻחַת יָרָק
וְאַהֲבָה שָׁם, מִשּׁוֹר אָבוֹּס וְשִׂנְאָה בוֹ
" (פירוט).
טוב מעט - מזכיר את
דברים ז7-8: "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם, כִּי אַתֶּם
הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים. כִּי
מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם, וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע
לַאֲבֹתֵיכֶם, הוֹצִיא ה' אֶתְכֶם בְּיָד חֲזָקָה וַיִּפְדְּךָ מִבֵּית
עֲבָדִים, מִיַּד פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם
" (פירוט); אם כך, גם ה' קיים את הפסוק שלנו - הוא העדיף את עם ישראל, כאשר היה קטן
ומועט והצטיין ב
יראת ה', על-פני העמים
הרבים העוסקים במלחמה
ומהומה על לא מאומה
(ע"פ רמ"ד וואלי, פירוש אחרון).