קוד: טוב א מן ב בתנ"ך
סוג: כלל_ספר
מאת: אראל (הגהה: עופר לביא, יעל)
אל: סגלות משלי
איך ייתכן שיש כל כך הרבה אנשים שמדברים בשם אותם ערכים (למשל "ערכי
היהדות", או להבדיל "ערכי הדמוקרטיה") ובכל-זאת מגיעים למסקנות שונות ואף
מנוגדות? האם חלק מהם משקרים או טועים? לא בהכרח; ייתכן שהניגודים ביניהם
נובעים מכך שיש להם סדרי עדיפויות שונים. כולם מייחסים חשיבות לערכים אלה,
אבל כל אחד מסדר את הערכים בצורה שונה.
מידות טובות חשובות יותר מעושר:
טוֹב שְׁפַל רוּחַ אֶת עניים[עֲנָוִים] מֵחַלֵּק שָׁלָל אֶת גֵּאִים" - עדיף להשיג פחות רכוש, ובלבד שלא לפגוע במידת הענוה ולא להתדרדר לגאוה (פירוט).
קְנֹה חָכְמָה מַה טּוֹב מֵחָרוּץ, וּקְנוֹת בִּינָה נִבְחָר מִכָּסֶף" - עדיף להשיג חכמה מאשר להשיג רכוש (פירוט).
תַּאֲוַת אָדָם חַסְדּוֹ, וְטוֹב רָשׁ מֵאִישׁ כָּזָב" - עדיף להיות עני שאינו יכול לעזור, מאשר להבטיח עזרה ולא לתת אותה (פירוט).
טוֹב רָשׁ הוֹלֵךְ בְּתֻמּוֹ, מֵעִקֵּשׁ דְּרָכַיִם וְהוּא עָשִׁיר" - עדיף לבחור חברים עניים אך תמימים מחברים עשירים אך עקומים וקשים בהתנהגותם (פירוט).
טוֹב רָשׁ הוֹלֵךְ בְּתֻמּוֹ, מֵעִקֵּשׁ שְׂפָתָיו וְהוּא כְסִיל" - עדיף להיות במעמד נמוך ולשמור על שלמות המידות מאשר לדבר דיבורים עקומים וקשים כדי לזכות במעמד גבוה (פירוט).
טוֹב נִקְלֶה וְעֶבֶד, לוֹ מִמְּתַכַּבֵּד וַחֲסַר לָחֶם": עדיף לעבוד בעבודה בזויה ולהתפרנס, מאשר לשמור על הכבוד ולרעוב ללחם (פירוט).
נִבְחָר שֵׁם מֵעֹשֶׁר רָב, מִכֶּסֶף וּמִזָּהָב חֵן טוֹב" (פירוט),
טוֹב שֵׁם מִשֶּׁמֶן טוֹב, וְיוֹם הַמָּוֶת מִיּוֹם הִוָּלְדוֹ" (פירוט).
טוֹב אֲרֻחַת יָרָק וְאַהֲבָה שָׁם מִשּׁוֹר אָבוֹּס וְשִׂנְאָה בוֹ": עדיף להגיש לאורחים סעודה פשוטה באהבה, מאשר להגיש להם סעודה דשנה ויקרה שהם ירגישו שהכינו אותה בעצבים, ולכן לא ירצו לאכול אותה (פירוט).
טוֹב פַּת חֲרֵבָה וְשַׁלְוָה בָהּ מִבַּיִת מָלֵא זִבְחֵי רִיב": עדיף להביא קרבן פשוט, מנחת מקמח יבש בלי שמן, ולהביא אותו בשלוה - מאשר למלא את בית המקדש בזבחים, ותוך כדי הקרבתם - לריב זה עם זה (פירוט).
טוֹב שָׁכֵן קָרוֹב מֵאָח רָחוֹק": קשר עם שכנים עשוי להיות חשוב יותר מקשר משפחתי (פירוט).
טוֹב שֶׁבֶת בְּאֶרֶץ מִדְבָּר, מֵאֵשֶׁת מדונים[מִדְיָנִים] וָכָעַס", משלי כה24, משלי כא9: "
טוֹב שבת עַל פִּנַּת גָּג, מֵאֵשֶׁת מדונים וּבֵית חָבֶר" - טוב להיות לבד מאשר להיות עם בת-זוג שאוהבת לריב (פירוט).
והאיכות חשובה יותר מהכמות בכל התחומים:
טוֹב מְעַט בְּיִרְאַת ה', מֵאוֹצָר רָב וּמְהוּמָה בוֹ": עדיף להשיג מעט, ובלבד שלא לפגוע ביחסים עם ה' ועם הזולת (פירוט).
טוֹב מְעַט בִּצְדָקָה, מרוב תְּבוּאוֹת בְּלֹא מִשְׁפָּט": עדיף להשיג פחות, ובלבד שלא לפגוע במידת הצדקה ולא לעשות דברים בלא משפט (פירוט).
טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר, וּמֹשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר": עדיף למנות כמנהיג אדם היודע לכבוש את כעסו ומחשבותיו הרעות, מאשר מנהיג בעל ניסיון צבאי עשיר (פירוט).
טוֹבָה תּוֹכַחַת מְגֻלָּה מֵאַהֲבָה מְסֻתָּרֶת": עדיף לברר ולדעת מה הזולת חושב עלינו, מאשר לחיות באשליות שהוא/היא אוהבים אותנו (פירוט).
טוֹב לַחֲסוֹת בה' מבטוח בָּאָדָם; טוֹב לַחֲסוֹת בה' מבטוח בִּנְדִיבִים"
טוֹב אַחֲרִית דָּבָר מֵרֵאשִׁיתוֹ, טוֹב אֶרֶךְ רוּחַ מִגְּבַהּ רוּחַ": עדיף לחכות בסבלנות לסיומה של משימה, מאשר להתפאר בגבהות-רוח בתחילת הביצוע (פירוט).
קהלת יב9: "וְיֹתֵר שֶׁהָיָה קֹהֶלֶת חָכָם, עוֹד לִמַּד דַּעַת אֶת הָעָם,
וְאִזֵּן וְחִקֵּר, תִּקֵּן מְשָׁלִים הַרְבֵּה
"
איזן מלשון "מאזניים" (שניהם מהשורש אזנ): שלמה חקר ושקל את הערכים השונים, כדי למצוא את סדר העדיפויות הנכון ביניהם (ע"פ הרב דוד קליר). המסקנות שהגיע אליהן מובאות בפסוקים שקראנו למעלה.
מכיוון שסדרי עדיפויות שונים עשויים להביא למסקנות מנוגדות, היה אפשר לצפות שכל אחד יגדיר בצורה ברורה מה הם סדרי העדיפויות שלו; אולם, למרבה הצער, רוב האנשים אינם נוהגים כך; הרבה יותר קל להציג רשימה יפה של ערכים שכולם מסכימים שהם חשובים (כגון: "שלטון החוק", "שלום", "צדק חברתי", "ארץ ישראל"), ולא להתייחס לשאלות 'קטנוניות' בסגנון "מה תעשה אם שניים מתוך הערכים שלך יתנגשו?" או "מה תעשה אם לא יהיה לך תקציב לממש את הכל?"; הרבה יותר קל לקלל את הממשלה על כך שהיא לא מממנת תרופה יקרה לחולי סרטן מסכנים, מאשר לקבוע כללים שיעזרו לנו להחליט - כמה כסף צריך להשקיע בקניית תרופות, וכמה כסף צריך להשקיע במחקר עתידי שימנע מחלות נוספות. הרבה יותר קל לקרוא לכולם לבוא להפגנות למען מטרה מסויימת, מאשר לקבוע כללים שיעזרו לנו להחליט, כמה זמן צריך להשקיע בהפגנות מסוג זה, וכמה זמן צריך להשקיע בהפגנות אחרות, או בפעולות צדקה אחרות, או בטיפול במשפחה.
יש אנשים, שכאשר הם נשאלים לגבי סדר העדיפויות שלהם, הם עונים "אין
צורך לקבוע סדרי עדיפויות, כי אין שום סתירה בין הערכים שלנו, כולם טובים,
וכל ערך תורם למימושם של הערכים האחרים". אולם גישה זו מנוגדת לפסוקים שקראנו, המלמדים שיש סדר עדיפויות, יש טוב ויש טוב יותר.