משלי כד19: "אַל תִּתְחַר בַּמְּרֵעִים, אַל תְּקַנֵּא בָּרְשָׁעִים
"
אל תתחר (תתעצבן) על הצלחתם של אנשים
רעים,
אל תנסה לעשות
תחרות איתם,
ואל תקנא בהצלחתם של
רשעים -
משלי כד20: "כִּי לֹא תִהְיֶה אַחֲרִית לָרָע, נֵר רְשָׁעִים יִדְעָךְ
"
- כי
הרע יכול להצליח רק בתקופה מסויימת ובמצב מסויים, אבל
לא תהיה לו הצלחה בתקופה
מאוחרת יותר שבה המצב ישתנה; ולכן ההצלחה של
הרשעים
תדעך כמו
נר.
עצות
הפסוקים מלמדים שלא לקנא ברשעים, כי גם אם נראה שהם מצליחים עכשיו - הם לא ישרדו לאורך
זמן, והצלחתם תדעך לנצח:
אחרית
= תקופה מאוחרת שבה יש מציאות אחרת;
נר רשעים ידעך = כמו נר שבסופו של דבר נכבה, כך גם הצלחתם של הרשעים תכבה.
כדי להמחיש את הפסוק הזה, אנחנו מדליקים נרות - כדי לזכור שנרם של הרשעים המצליחים דעך וכבה, ונר ישראל מאיר
(חנוכה - נצחון אור ישראל על חשכת יון / רפאל ב"ר אשר חג'בי).
הדלקת הנרות בחנוכה מסמלת לא רק את מנורת הזהב שבבית המקדש, אלא גם את נצחון הסבלנות.
הקבלות
דעיכת נרם של הרשעים נזכרה גם בפסוקים נוספים:
- בדברי בלדד,
איוב יח5-6: "
גַּם
אוֹר רְשָׁעִים יִדְעָךְ, וְלֹא יִגַּהּ שְׁבִיב
אִשּׁוֹ. אוֹר
חָשַׁךְ בְּאָהֳלוֹ
וְנֵרוֹ עָלָיו יִדְעָךְ
";
- ובלשון תמיהה בתשובת איוב,
איוב כא17: "
כַּמָּה
נֵר רְשָׁעִים יִדְעָךְ וְיָבֹא עָלֵימוֹ אֵידָם חֲבָלִים יְחַלֵּק בְּאַפּוֹ
".
-
משלי יג9: "
אוֹר צַדִּיקִים יִשְׂמָח
וְנֵר רְשָׁעִים יִדְעָךְ
" (פירוט).
-
משלי כ20: "
מְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ -
יִדְעַךְ נֵרוֹ באישון[בֶּאֱשׁוּן]
חֹשֶׁךְ
" (פירוט)
בפסוקים אחרים נזכר רק החושך שאחרי הדעיכה:
-
שמואל א ב9: "
רַגְלֵי חסידו[חֲסִידָיו]
יִשְׁמֹר
וּרְשָׁעִים בַּחֹשֶׁךְ יִדָּמּוּ, כִּי לֹא בְכֹחַ יִגְבַּר אִישׁ
"
-
משלי ד19: "
דֶּרֶךְ רְשָׁעִים כָּאֲפֵלָה, לֹא יָדְעוּ בַּמֶּה יִכָּשֵׁלוּ
" (פירוט)
והרעיון שהצלחתם של הרשעים היא זמנית מתואר גם בדימויים אחרים, למשל ב
תהלים לז1-2: "אַל תִּתְחַר בַּמְּרֵעִים, אַל תְּקַנֵּא בְּעֹשֵׂי עַוְלָה. כִּי כֶחָצִיר מְהֵרָה יִמָּלוּ, וּכְיֶרֶק דֶּשֶׁא יִבּוֹלוּן
".
ראו גם:
דקויות
"תתחר - תתערב בהם לעשות כמעשיהם.
כי לא תהיה אחרית וסוף
לרע, והטעם - לא יישאר לו בן ונכד אחרי מותו.
נר - שתמות נפשם טרם קיצם
"
(אבן עזרא).
"נר רשעים, המאיר להם, רוצה לומר: הצלחתם,
ידעך, אינו נר מאיר, רק דועך וקופץ ומתכבה בכל רגע, רוצה לומר, שהצלחתם אינה הצלחה אמיתית, כי מפחדים תמיד מן העונש ומרעות, ואינם שלוים ושאננים
"
(מלבי"ם).
"לא תהיה אחרית - ר"ל לא תהיה האחרית כמו הראשית, כי סופם לאבדון, ויוכבה נר נשמתם.
ידעך - ענין נתור וקפיצה, כמו דועכו כאש קוצים (תהלים קיח), וזהו כבוי הנר, שקופץ השלהבת מן הפתילה
"
(מצודות).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב
גוגל
-
היבטים לשוניים: [רש"י: מפרש
אל תתחר במרעים אל תתקוטט והוא אינו כן] אלא אל תתחר במרעים [רש"י: להתגרות במעשיהם לומר אעשה כן גם אני:] להיות כמרעים; אל תקנא בעושי עולה להיות כעושי עולה.
... (cache)
-
רשות הדיבור לאדם: מאברהם עד איוב וקוהלת - לא אירא רע: ולפיכך מזהיר מזמור ל"ז: "אל תתחר במרעים, אל תקנא בעושי עוולה, כי כחציר מהרה ימלו וכירק
... וכדברים האלה ממש מצויים גם במשלי: "אל תתחר במרעים, אל תקנא ברשעים, כי לא תהיה
... (cache)
-
ברכות ז ב ג€“ ויקיטקסט: 25 ספטמבר 2008
... מי שלבו נוקפו - הירא מעבירות שבידו: אומר כן - מפרש
אל תתחר במרעים אל תתקוטט והוא אינו כן אלא אל תתחר במרעים. להתגרות במעשיהם לומר אעשה כן גם אני:
... (cache)
-
פרק לז -תהילים: 31 אוקטובר 2010
... א לדוד
אל?תתחר במרעים אל?תקנא בעשי עולה: ב כי כחציר מהרה ימלו וכירק דשא יבולון: ג בטח בה' ועשה?טוב שכן?ארץ ורעה אמונה: ד והתענג על?ה' ויתן?
... (cache)
-
תהילים - פרק לז: א לדוד
אל תתחר במרעים אל תקנא בעשי עולה ב כי כחציר מהרה ימלו וכירק דשא יבולון ג בטח ביהוה ועשה טוב שכן ארץ ורעה אמונה ד והתענג על יהוה ויתן לך משאלת לבך ה גול על יהוה
... (cache)
-
ZOHAR SAFER HAZOHAR SAFER HA-ZOHAR THE ZOHAR Sepher...: [קיד]) אל תתחר במרעים. מאי
אל תתחר במרעים, אל תתחבר מבעי לי'. אלא אל תעביד תחרות במרעים. בגין דלא ידעת יסודא דגרמך, ולא תיכול לי', דילמא איהו אילנא דלא אתעקר לעלמין,
... (cache)
-
מרכז ישיבות בני עקיבא - ספר איוב שעור 46: משל העץ הנעקר כמשל לצדיק...: 'מרעים' הם הרשעים, וכך גם מצינו: 'אל תתחר במרעים, אל תקנא ברשעים' (משלי, כד,י ט). לבלדד ברור כי סיפורו של איוב מתקשר למשלים הראשונים. עד כאן בארנו משל זה, כמשל על הצדיק
... (cache)
-
לפורים / דוד פרישמן: האם לא מפיהם היתה שומה לאמר:
אל תתחר במרעים, אל תתחד ברשע שהשעה משחקת לו? ג€“ לא על מרדכי יזעף לבי כי ראה תעלא בעידניה ולא סגיד ליה, ואף התחרה במצליח דרכו בשעה
... (cache)
-
1 1 27 אשרי האיש אשר לא הלך: 1 37 27 לדוד
אל תתחר במרעים אל תקנא בעשי עולה: 2 37 27 כי כחציר מהרה ימלו וכירק דשא יבולון: 3 37 27 בטח ביהוה ועשה טוב שכן ארץ ורעה אמונה: 4 37 27 והתענג על יהוה ויתן
... (cache)
-
ביאור:רע - רשע ג€“ ויקיטקסט: 31 מאי 2009
... (משלי כד יט): "אל תתחר במרעים, אל תקנא ברשעים. כי לא תהיה אחרית לרע, נר רשעים ידעך ". קהלת ז טו: ""את הכל ראיתי בימי הבלי יש צדיק אבד בצדקו ויש רשע
... (cache)
-
תהילים: א לדוד
אל תתחר במרעים אל תקנא בעשי עולה ב כי כחציר מהרה ימלו וכירק דשא יבולון ג בטח ביהוה ועשה טוב שכן ארץ ורעה אמונה ד והתענג על יהוה ויתן לך משאלת לבך ה גול על יהוה
... (cache)
-
ביאור:ירמיהו יב ג€“ ויקיטקסט: 29 יולי 2007
... (תהלים לז א): "לדוד
אל תתחר במרעים, אל תקנא בעשי עולה". סוסים בספר ירמיהו הם משל לרשעים שעושים עבירות בשטף ואינם עוצרים לרגע: (ירמיהו ה ח): "' סוסים'
... (cache)
-
drasha4:
... הכי רבי דוסתאי בר' מתון אומר מותר להתגרות ברשעים בעוה"ז שנא' עוזבי תורה יהללו רשע וגו' ואם לחשך אדם לומר והא כתיב (תהילים לז)
אל תתחר במרעים אל תקנא בעושי עולה אמור
...
-
שומע תפילה | ברכות השחר חלק ג: וכך הוא פותח את המזמור: "לדוד
אל תתחר במרעים אל תקנא בעשי עולה, כי כחציר מהרה ימלו וכירק דשא יבולון". כלומר שאומר דוד אל תקנא ברשע שחוטף את כל ההנאות הרגעיות ואוכל.
... (cache)
-
ברכות דף ז' עמוד ב' ֲ« תלמוד מוסבר ומאמרים ג€“ ברכות: 30 אוקטובר 2009
... ואם לחשך אדם לומר והא כתיב [והרי כתוב] (תהלים לז, א) "אל תתחר במרעים אל תקנא בעושי עולה" אמור לו מי שלבו נוקפו [הירא מעבירות שבידו. רש"י] אומר כן, אלא
... (cache)
-
more "אל תתחר במרעים אל ":
-
more "במרעים אל תקנא ברשעים ":
-
פרשת ראה - גודל הצדקה כעומק האמונה: בשנים ושלשה ימים הם מצליחים בעולם הזה, וסופו לדחות באחרונה. שנאמר:
כי לא תהיה אחרית לרע (משלי, כ"ד, כ')". כלומר, משה רע"ה אמר לישראל "ראה", הרי ראיתם את מעשי אבותיכם,
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - ראה:
... בשנים ושלשה ימים הן מצליחין בעולם הזה וסופן לדחות באחרונה, שנאמר
כי לא תהיה אחרית לרע, ואמר והנה דמעת העשוקים וגו', ואומר הכסיל חובק את ידיו וגו', ואמר דרך רשעים כאפלה.
... (cache)
-
הברכה והקללה: (להתחרט בסוף) שנאמר:
כי לא תהיה אחרית לרע וגו' (משלי כד כ) ואומר והנה דמעת העשוקים ואין להם מנחם. ומיד עושקיהם כח (קהלת ד) ואומר (משלי ד יט) דרך רשעים כאפילה. אתם רואים
... (cache)
-
קטגוריה:ירמיהו כט יא ג€“ ויקיטקסט: 25 יוני 2009
... הרשעים יש להם ראשית, והצדיקים יש להם אחרית, ר"ל הרשעים מצליחים בעוה"ז ולבסוף תאבד אחריתם, כמ"ש
כי לא תהיה אחרית לרע (משלי כ"ד כ'), הנה אחרית גוים
... (cache)
-
דברי תורה: תשדורת לאויבנו: "כי לא תהיה אחרית לרע נר רשעים ידעך" (משלי פרק כד כ). שלא ישלו את עצמם שניתן לעצור את מסע שדרותינו. בשדרות נשוב לאמיתות היסוד של שדרות חיינו, שמאז שחר
... (cache)
-
"אשת חיל מי ימצא" - תפוז בלוגים: בשנים ושלשה ימים הם מצליחים בעולם הזה, וסופו לדחות באחרונה. שנאמר:
כי לא תהיה אחרית לרע (משלי, כ"ד, כ`)". כלומר, משה רע"ה אמר לישראל "ראה", הרי ראיתם את מעשי אבותיכם,
... (cache)
-
ענת פרי בזכות עצמה: בנפול אויבך אל תשמח: 2 מאי 2011
... בנפול אויבך אל תשמח ובכושלו אל יגל לבך, פן יראה ה' ורע בעיניו והשיב מעליו אפו: אל תתחר במרעים ואל תקנא ברשעים,
כי לא תהיה אחרית לרע, נר רשעים ידעך.
... (cache)
-
מדרש תהלים (בובר) מזמור עג | פרויקט השו"ת המקוון - Responsa: זהו שאמר הכתוב אל תתחר במרעים (ואל) [אל] תקנא בעושי עולה (תהלים לז א), אל תקנא בדבר שאין לו אחרית, וכן הוא אומר
כי לא תהיה אחרית לרע (משלי כד כ), אמר הקב"ה אם ראית נרן
... (cache)
-
כולם מרוויחים!: מהלך בקוצים וסופו לצאת במישור. כך. הרשעים שהם מצליחים... סופן לדחות. באחרונה שנאמר '
כי לא תהיה אחרית. לרע' והם רואים את הצדיקים כשהם. מצטערים... וסופן לשמוח באחרונה
... (cache)
-
חנוכה - נצחון אור ישראל על חשכת יון: 31 דצמבר 2008
... וכד'), וכן נאמר: "אור צדיקים ישמח ונר רשעים ידעך" (משלי, י"ג, ט'), ונאמר: "כי לא תהיה
אחרית לרע נר רשעים ידעך" (משלי, כ"ד, כ'). כלומר, "נר ישראל" (שמואל-ב, כ"א
... (cache)
-
בשבילי התנ"ך: והכתוב אומר:
כי לא תהיה אחרית לרע, נר רשעים ידעך (מש' כד כ). בוא וראה, מצות כיבוד אב ואם כמה חביבה לפני הקדוש ברוך הוא, שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכרו, בין צדיק בין רשע.
... (cache)
-
מקראנט - מקראנט מארח: 15 מרץ 2007
... פופ מצא רעיון דומה גם במשלי כ"ד 20: "כי לא תהיה אחרית לרע נר רשעים ידעך". בשני המקומות מובע רעיון של האסכולה השמרנית שהרשעים ג€“ הצלחתם קצרת ימים
... (cache)
-
מדרש תנחומא - קדשים: והכתוב אומר,
כי לא תהיה אחרית לרע, נר רשעים ידעך (מש' כד כ). בוא וראה, מצות כיבוד אב ואם כמה חביבה לפני הקדוש ברוך הוא, שאין הקדוש ברוך הוא מקפח שכרו, בין צדיק בין רשע.
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - קהלת:
... כך אמר משה לישראל אתם רואים את הרשעים שהם מצליחים בשנים בשלשה ימים בעוה"ז וסופן ללקות באחרונה
כי לא תהיה אחרית לרע, ואתם רואים צדיקים שמצטערים בעולם הזה בשנים
... (cache)
-
more "כי לא תהיה אחרית ":
-
more "לרע נר רשעים ידעך ":