קוד: ביאור:משלי כח14 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי כח14: "אַשְׁרֵי אָדָם מְפַחֵד תָּמִיד, וּמַקְשֶׁה לִבּוֹ יִפּוֹל בְּרָעָה
"
מאושר יהיה האדם המפחד תמיד מפני ה' ונזהר שלא לחטוא; אולם מי שמקשה את ליבו (מחשבותיו) ואינו נזהר מחטאים, סופו ש יפול ברעה - בעונש פתאומי שה' יביא עליו.
/ מאושר יהיה האדם אשר ליבו פתוח תמיד לרגשות של פחד, וכך הוא נזהר מכל סכנה; אולם מי שמקשיח את ליבו ומתעלם מרגשות הפחד, לא ייזהר מסכנה ו ייפול ברעה.
הפחד הוא רגש טבעי שה' יצר באדם כדי להזהיר אותו מפני סכנות. ספר משלי ממליץ להתייחס לרגש זה ברצינות ולא להתעלם ממנו.
דבר קשה הוא דבר שאינו מושפע מגורמים חיצוניים (ההיפך של רך = המושפע בקלות בכוחות חיצוניים); לב הוא מקום המחשבות והרגשות; מכאן: מקשה לבו = מי שעושה את ליבו קשה, מי שמחשבותיו ורגשותיו אינן מושפעות מכל גורם חיצוני; בפרט, הוא אינו מושפע מסימני סכנה בסביבתו, ואינו פוחד לעולם (היפך רך לבב, שפוחד בקלות).
מאושר יהיה מי ש מפחד תמיד, כלומר מושפע מסימנים המעידים על סכנה ופועל בהתאם - מתקן את מעשיו באופן חומרי ורוחני;
אבל מי שמקשה ליבו ואינו מושפע מסימני הסכנה - ייפול ברעה, כי לא ייזהר ולא יתקן את מעשיו.
וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד, וַיֵּצֶר לוֹ. וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ... לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת... וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב: 'אֱלֹהֵי אָבִי אַבְרָהָם... הַצִּילֵנִי נָא מִיַּד אָחִי מִיַּד עֵשָׂו...', וַיִּקַּח מן-הבא בְיָדוֹ מִנְחָה לְעֵשָׂו אָחִיו...". יעקב הגיב לפחדים שלו בשלוש דרכים, דורון תפילה ומלחמה:
חֶרְדַּת אָדָם יִתֵּן מוֹקֵשׁ, וּבוֹטֵחַ בּה' יְשֻׂגָּב" - חרדה פתאומית שמרגיש האדם נגרמת ממוקש - מכשול שנמצא בדרכו; אדם הבוטח בה' ומאמין שה' רוצה להזהיר אותו, יתייחס ברצינות לרגש החרדה, יזהה את המכשול ויתגבר עליו (פירוט).
חָכָם יָרֵא וְסָר מֵרָע, וּכְסִיל מִתְעַבֵּר וּבוֹטֵחַ" (פירוט).
וַתִּשְׁכַּח ה' עֹשֶׂךָ, נוֹטֶה שָׁמַיִם וְיֹסֵד אָרֶץ; וַתְּפַחֵד תָּמִיד כָּל הַיּוֹם מִפְּנֵי חֲמַת הַמֵּצִיק כַּאֲשֶׁר כּוֹנֵן לְהַשְׁחִית, וְאַיֵּה חֲמַת הַמֵּצִיק?", אך שם הוא נזכר במשמעות שלילית. גם ב ישעיהו לג14: "
פָּחֲדוּ בְצִיּוֹן חַטָּאִים, אָחֲזָה רְעָדָה חֲנֵפִים..." (פירוט) - הפחד הוא תכונה של חטאים. מדוע? שתי תשובות:
1. לפי חלק מהמפרשים, ישעיהו מדבר על פחד מפני בשר ודם, והפסוק שלנו מדובר על פחד רוחני, יראת חטא: "ההוא [הפסוק שלנו] בדברי תורה כתיב
"
(רבי ישמעאל ברבי יוסי, ברכות ס.). ראיה לפירוש זה ניתן להביא מהקודם,
משלי כח13: "מְכַסֶּה פְשָׁעָיו לֹא יַצְלִיחַ, וּמוֹדֶה וְעֹזֵב יְרֻחָם
": הפסוק מתייחס לאדם שעבר על התורה (בעניינים שבין אדם לחברו), והסתיר את פשעיו, וכעת הוא מרגיש בטוח - הוא בטוח שאף אחד לא יגלה את פשעיו, ואין לו צורך לתקן אותם. אדם זה
לא יצליח כי פשעיו יתגלו והוא ייענש עליהם; ולכן, אומר הפסוק שלנו,
אשרי האדם שנמצא
תמיד
בפחד שייענש על חטאיו, ולכן משתדל תמיד לתקן את דרכיו; ומי
שמקשה את
ליבו, כלומר, מקשיח את מחשבותיו ואינו חושב על מעשיו, הוא בסופו של דבר
יפול ברעה = בעונש שיבוא עליו בפתאומיות. לפי זה, הפסוק שלנו דומה לפסוק אחר המדבר על יראת ה',
משלי יט23: "יִרְאַת ה' לְחַיִּים, וְשָׂבֵעַ יָלִין בַּל יִפָּקֶד רָע
" (פירוט).
2. אמנם לפי רוב המפרשים, הפחד והזהירות נדרשים גם ביחס לסכנות חומריות: "מפחד תמיד - מהדבר המפחיד, ונשמר ממנו
"
(מצודת דוד; וראו גם רד"ק), "אתרנגולא ותרנגולתא חרוב טור מלכא, אשקא דריספק חרוב ביתר...
"
(רבי יוחנן, גיטין נה:); ראו גם
הבעיה שבפחד מפני בני אדם - ע"פ סיפור קמצא ובר-קמצא
/ עצור כאן חושבים.
ואיה חמת המציק?" (פירוט); פחד דמיוני בוודאי אינו מועיל, זו פרנויה והיא נחשבת לקללה. כשמרגישים פחד, צריך לקחת אותו ברצינות, לבדוק את העובדות ולברר האם מדובר בסכנה אמיתית או דמיונית.
הדבר נרמז גם בפסוק שלנו: "א דם
מ פחד
ת מיד" בראשי תיבות
אמת
(ע"פ רמ"ד וואלי).
הביטוי מקשה ליבו מזכיר ביטויים דומים שנאמרו על הלב - לב קשה, לב חזק, לב אמיץ ועוד.
2.
מפחד = מקבל החלטה מודעת לפחד ולהיזהר: "המפחד הוא בדבר שאין שם פחד, רק הוא עושה את עצמו מפחד
"
(מלבי"ם), "דואג לראות הנולד, שלא תארע תקלה בכך אם אעשה זאת
"
(רש"י על גטין נה:).