נבהל להון איש רע עין, ולא ידע כי חסר יבואנו

קוד: ביאור:משלי כח22 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל: סגלות משלי

משלי כח22: "נִבֳהָל לַהוֹן אִישׁ רַע עָיִן, וְלֹא יֵדַע כִּי חֶסֶר יְבֹאֶנּוּ"

הנבהל (חרד) שמא יאבד הונו נעשה איש רע עין, רע לו לראות בעיניו שאנשים אחרים נהנים מרכושו ולכן אינו משתף פעולה עם הזולת;   אבל משום כך גם אין לו עם מי להתייעץ, הוא לא יוכל לדעת לבדו את כל המידע הדרוש כדי להשקיע בתבונה, ו יבוא עליו מחסור.

עצות

כדי להשקיע יש לשתף פעולה עם אחרים, היכולים להוסיף לך ידע שיעזור לך להרוויח יותר. ספר משלי מתייחס לאנשים החוששים לשתף פעולה:

נבהל להון = חרד על רכושו, שמא יאבד;  רע עין = מרגיש צער כשהוא רואה שאחרים נהנים, ולא רוצה לשתף אותם ברכושו;    נבהל להון איש רע עין = כשאדם חרד שמא יאבד רכושו, הפחד משתק אותו, הוא לא מסוגל לשתף פעולה עם אחרים ולראות איך הם נהנים מרכושו.

ולא ידע כי חסר יבואנו = כשהאדם אינו משתף פעולה עם אחרים, חסר לו ידע, הוא לא יודע אילו צרות ואסונות עלולים לבוא עליו ועל רכושו, אילו תקלות עלולות לקרות ולגרום לו למחסור.

הדבר נכון לא רק לגבי רכוש חומרי אלא גם לגבי קניין רוחני: כשאדם נבהל לשמור על ידיעותיו ועל חידושיו בתורה, נוהג כאיש רע עין ואינו מוכן לשתף אנשים אחרים בידיעותיו, לא יקבל מהם משוב, ולא ידע כי חסר יבואנו בחכמתו ותורתו.

דקויות

נבהל - שני פירושים

1. נבהל = משותק מרוב פחד;   נבהל להון = משותק מרוב פחד שמא יאבד רכושו.

2. נבהל = ממהר מאד;   נבהל להון = רוצה להשיג הון במהירות. אדם שרוצה להשיג רכוש במהירות נעשה רע עין, מצטער כשהוא רואה שלאחרים יש יותר ממנו, שהם "משיגים" אותו ב"תחרות"; וכן מצטער כשהוא נאלץ לתת לאחרים, כי הדבר כביכול "מעכב" אותו ב"תחרות" (מצודת דוד).

ולא ידע

1. הביטוי לא ידע מתאר את הנזק הנגרם ל נבהל להון איש רע עין - מאחר שאינו משתף אחרים בעסקיו, אין לו מספיק ידע כדי להיזהר ממחסור.

2. הביטוי לא ידע מתאר גם את הטעות של נבהל להון איש רע עין - הוא לא יודע, לא מבין, שאם צריך לבוא מחסור, הוא יבוא עליו בכל מקרה; או: הוא לא מבין, שכתוצאה מהקמצנות שלו תבוא עליו קללה (מצודת דוד).

הקבלות

רעיון דומה נמצא ב משלי כ21: "נַחֲלָה מבחלת[מְבֹהֶלֶת] בָּרִאשֹׁנָה, וְאַחֲרִיתָהּ לֹא תְבֹרָךְ" (פירוט) = נחלה שמגיעה במהירות ופתאומיות, בסופה לא תהיה ברכה (פירוט).

ביטוי מנוגד לביטוי רע עין נמצא ב משלי כב9: "טוֹב עַיִן הוּא יְבֹרָךְ, כִּי נָתַן מִלַּחְמוֹ לַדָּל" (פירוט).

תגובות