מאת: אראל
תהלים ל13: "
לְמַעַן יְזַמֶּרְךָ כָבוֹד וְלֹא יִדֹּם; ה' אֱלֹהַי לְעוֹלָם אוֹדֶךָּ.
"
- הצלת את חיי כדי שהשיר
לכבודך יזמר (יתנגן) לנצח,
ולא יידום (ישתוק);
ה' אלהיי , אני מתחייב
להודות לך לעולם .
1. כבוד הוא כינוי לנפש האדם (אולי על-שם ה כבד - איבר חיוני שהחיים תלויים בו):
בְּסֹדָם אַל תָּבֹא נַפְשִׁי , בִּקְהָלָם אַל תֵּחַד כְּבֹדִי";
יִרַדֹּף אוֹיֵב נַפְשִׁי , וְיַשֵּׂג וְיִרְמֹס לָאָרֶץ חַיָּי , וּכְבוֹדִי לֶעָפָר יַשְׁכֵּן סֶלָה";
לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי , אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח";
נָכוֹן לִבִּי אֱלֹהִים, אָשִׁירָה וַאֲזַמְּרָה אַף כְּבוֹדִי"
עוּרָה כְבוֹדִי עוּרָה הַנֵּבֶל וְכִנּוֹר אָעִירָה שָּׁחַר"
בפסוק שלנו, המשורר ניצל ממוות, ולכן כבודו (כבדו, ליבו, נפשו) יכול לזמר לה' ( מלבי"ם, מצודות) .
2.
כבוד הוא כינוי למזמור שנכתב לכבוד ה', כמו במזמור הקודם,
תהלים כט1: "
מִזְמוֹר לְדָוִד: הָבוּ לה' בְּנֵי אֵלִים, הָבוּ לה'
כָּבוֹד וָעֹז
"
(דעת מקרא) .
יזמרך - אמנם בניין פיעל, אבל ייתכן שיש לקרוא כבניין פועל -
יזומר לך . השיר שנכתב לכבודך יושר לך ללא הפסקה.
המילה
למען מציינת מטרה של פעולה, והיא ממשיכה את הפסוק הקודם: "
הפכתי מספדי למחול לי...
למען יזמרך כבוד
". המשורר מבין, שה' הציל אותו ממוות למען מטרה מסויימת - כדי שהשיר לכבוד ה' ימשיך להתנגן. דוד המלך הקדיש חלק גדול מחייו לכתיבת שירים לכבוד ה'; הוא הבין שהתכלית הזאת יקרה בעיני ה', ולמענה ה' החזיר אותו לחיים. הפרק הקודם קורא לבני ישראל ("בני אלים") לשיר לה' שירי כבוד,
תהלים כט1: "
הָבוּ לה' כָּבוֹד וָעֹז
". בפרק שלנו מסופר שעם ישראל ניצל מהמגיפה כדי שיוכל להמשיך ולשיר שירי כבוד לה'. "
ואם-כן, אחר שעקר התכלית שבעבורו החיית אותי היה כדי
שאזמר לך, לכן גם אני אעשה כן,
וה' אלהי לעולם אודך
"
(
מלבי"ם) .
לפירושים נוספים ראו 'דעת מקרא' ובהערת השוליים שם.
1. בפסוק 10 מתוארת תפילת המשורר בעת המגיפה, "
מַה בֶּצַע
בְּדָמִי , בְּרִדְתִּי אֶל שָׁחַת?
הֲיוֹדְךָ עָפָר, הֲיַגִּיד אֲמִתֶּךָ?
" (
פירוט). פסוקנו מתאר את קבלת התפילה: ה' הציל אותו כדי ששיר הכבוד שלו
לא יידום , ולכן הוא חייב
להודות לה' לעולם .
2. רעיון דומה נמצא ב
תהלים קטו17-18: "
לֹא הַמֵּתִים יְהַלְלוּ יָהּ, וְלֹא כָּל יֹרְדֵי דוּמָה; וַאֲנַחְנוּ
נְבָרֵךְ יָהּ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם הַלְלוּ יָהּ
". המתים אינם יכולים להלל את ה', אבל אנחנו ניצלנו ולכן נברך את ה' לעולם.
3. כשאדם בצרה, לפעמים הוא צריך
לעבוד את ה' בדממה, למשל ב
תהלים לז7: "
דּוֹם לה' וְהִתְחוֹלֵל לוֹ
" (
פירוט),
עמוס ה13: "
לָכֵן הַמַּשְׂכִּיל בָּעֵת הַהִיא
יִדֹּם כִּי עֵת רָעָה הִיא
" (
פירוט),
תהלים סב2: "
אַךְ אֶל אֱלֹהִים
דּוּמִיָּה נַפְשִׁי מִמֶּנּוּ יְשׁוּעָתִי
" (
פירוט); אבל כשניצל מהצרה, עליו להודות לה'
ולא לידום .
4. ראו גם:
למען שמו.