כשבאות צרות על עם ישראל, מקובל לעשות תענית ציבור. אולם התענית אינה מבטיחה ישועה מהצרות;
הצום הוא רק אמצעי שנועד לעזור לאדם
לצמצם את עצמו, את רצונותיו ותשוקותיו החומריים, לעשות חשבון נפש ולהתקרב לקיום רצון ה'. כשהאדם אינו מצמצם את עצמו, הצום אינו ממלא את תפקידו. כך הסביר הנביא ישעיהו לבני ישראל, ששאלו:
ישעיהו נח3-4: "'לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ, עִנִּינוּ נַפְשֵׁנוּ וְלֹא תֵדָע?' הֵן בְּיוֹם צֹמְכֶם תִּמְצְאוּ חֵפֶץ, וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂוּ!
הֵן לְרִיב וּמַצָּה תָּצוּמוּ, וּלְהַכּוֹת בְּאֶגְרֹף רֶשַׁע! לֹא תָצוּמוּ כַיּוֹם לְהַשְׁמִיעַ בַּמָּרוֹם קוֹלְכֶם.
"
למה צמנו ולא ראית, עינינו נפשנו ולא תדע? = זו השאלה ששואלים בני ישראל, אחרי שהם מתענים ורואים שהישועה עדיין לא הגיעה; הם טוענים שה' כביכול לא ראה שהם צמו ולא ידע שהם התענו, ולכן לא הושיע אותם: "כאשר יצומו ואינם נענים, מתרעמים עלי ויאמרו 'למה היתה כזאת אשר אנחנו צמנו וכאילו לא ראית להשגיח בדבר ולהסיר מעלינו ממשלת העכו"ם?'
"
(מצודת דוד)..
בתגובה לטענה זו, הנביא מסביר להם שהצום שלהם בעייתי מכמה סיבות.
א. הן ביום צומכם תמצאו חפץ
חפץ
= רצון הנובע משיקולים של תועלת.
1. הצום עצמו מביא לכם תועלת - אתם מתייחסים אליו כאל אתגר / דיאטה / בריאות, ולא כאל אמצעי להתקרב אל ה'
(ע"פ דעת מקרא).
2. תוך כדי שאתם צמים, אתם ממשיכים לעבוד בעסקים המביאים לכם תועלת: "כל חפצי צרכיכם אתם עמלים למצוא
"
(רש"י). ואינכם מנצלים את הצום לחשבון נפש: "כל אחד מכם ידרוש וימצא דבר החפץ בו ותאותו אליו ויעסוק בו להפג ממנו צער התענית, ולא שת לבו לשוב לה'
"
(מצודת דוד); גם התאוות שלכם ממשיכות לעבוד כרגיל: "אתם חפצים חפציכם גם ביום הצום, לבכם חפץ ביום ההוא כל התאוות שחפץ ביום אתמול
"
(מלבי"ם).
3. אתם כל-כך עסוקים בעבודתכם ובחפציכם, עד שנראה שאתם בכלל לא צמים - אתם פשוט לא אוכלים כי אין לכם זמן...
(ע"פ דעת מקרא).
4. ואפשר גם לפרש, על-דרך הדרש,
חפץ = כלי, אובייקט (כמו בלשון ימינו). אתם מתייחסים אל הצום כמו אל כלי שמייצר ישועות ב"לחיצת כפתור", בלי כל מאמץ רוחני מצדכם.
ב. וכל עצביכם תנגשו
עצב
= א. צער מהול בכעס, ב. עיצוב, ומתן צורה לחומר, ג. מאמץ ויגיעה.
נגש
= לחץ, דחק ושיעבד.
1.
עצב = צער. אתם משתדלים לסלק מעליכם את העצב של התענית, אתם אמנם צמים אבל יחד עם זה עושים כל מה שאפשר כדי ליהנות: "כל
עצבון התענית
תלחצו להסירו מכל וכל בדברים המשמחים
"
(מצודת דוד). "העצב שיש לכם ביום ההוא במה שאתם פורשים מחפצי עולם ותענוגיו,
תנגושו אותם בלחץ ונגישה ובהכרח, לא ברצון טוב ונפש חפצה, והצום הוא כמשא כבד עליכם, מצפים עת עברו שתוכלו לשוב אל חפציכם
"
(מלבי"ם). או להיפך: העצב שאתם מראים ביום התענית הוא רק כלפי חוץ, אתם לוחצים את עצמכם כדי
להיראות עצובים...
(ע"פ דעת מקרא).
2.
עצב
= מאמץ ויגיעה. בזמן שאתם צמים בביתכם, כשאתם נחים, אתם לוחצים את האנשים המשועבדים לכם, מאלצים אותם להמשיך לעבוד תוך כדי הצום, ומעציבים אותם: "בעלי חוב שלכם, הנעצבים על ידכם, אתם נוגשים אותם ביום צומכם
"
(רש"י).
3.
עצב
= צער מהול בכעס, עצבנות.
הצום לוחץ ומעמיס על העצבים שלכם, גורם לכם להתעצבן ולריב, כמו שמפורט בפסוק הבא: "הן לריב ומצה תצומו
".
4.
עצב = צער. אתם משתמשים בצער שאתם מצטערים ביום התענית כאמצעי "
לנגוש " את ה' כמו שנוגשים עבד, להכריח אותו לעשות את רצונכם; או כאמצעי "
להתנגש " עמו ולבוא עמו בטרוניה כשהוא לא עושה את רצונכם, שתוכלו להגיד "צמנו ולא נושענו - סימן שה' לא עוזר ואפשר לעזוב את התורה"
(ע"פ גליה).
ג. הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע
מצה
= מריבה אלימה.
1.
האות ל מציינת תוצאה: אתם צמים באופן שגורם לכם לריב זה עם זה מתוך עצבנות, ואף להכות זה את זה ברשעות: "באמת הצום היא סיבה לכם לחטוא לריב ולהתקוטט זה עם זה ולהכות באגרוף כי
הדרך להתאסף יחד בימי הצום והאדם מצוי עם שונאו ומתקוטט עמו ובאים לידי
הכאה
"
(מצודת דוד).
2.
האות ל מציינת מטרה: אתם צמים
כדי לריב זה עם זה; היצר הרע התת-מודע שלכם גורם לכם לצום כדי שתהיה לכם הצדקה לריב, שתוכלו להגיד "אני עצבני בגלל הצום, זו לא אשמתי...".
או: אתם צמים כדי שתהיה לכם אפשרות לריב עם ה', "להכות" אותו במילים ו"להוכיח" שאין טעם לשמור מצוות
(ע"פ גליה).
ד. לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם
אינכם צמים באופן שמתאים ליום שבו אתם מתכוונים להשמיע את קולכם במרום: "
לא תצומו... - כמשפט היום לשבור לבבכם כדי שישמע קולכם במרום
"
(רש"י).
כאמור, מטרת
הצום היא
לצמצם ולהחליש את הכוחות הבהמיים של האדם
(גליה). כשאדם נוהג כך הוא הוא מתעלה לדרגת המלאכים, יש לו זכות
להשמיע במרום את קולו, כביכול, להשתתף בדיונים של "פמליה של מעלה"
ולהשפיע על ההחלטות המתקבלות שם;
אתם אמנם
צמים
בגופכם, אבל יחד עם זה אתם מגדילים כוחות בהמיים אחרים:
- רדיפת הממון, עסקים והנאות אחרות - "
ביום צומכם תמצאו חפץ
"
- שלטון, שיעבוד הזולת - "
וכל עצביכם תגושו
";
- כעס, מריבה ואלימות - "
לריב ומצה תצומו ולהכות באגרוף רשע
".
הנפש הבהמית שלכם אינה מצטמצמת, אתם לא מתנהגים כמלאכים, ולכן אין לכם זכות
להשמיע את קולכם במרום.
מה כן צריך לעשות בזמן צום? על כך
בפסוק 6.
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
ביאור:מצה ומריבה
-
כאן ולאן: "למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע?" אנחנו צמים כמצוותך, מדוע אתה מתעלם מאיתנו? עונה אלוהים בטון מלא תדהמה:. "הכזה יהיה צום אבחרהו, יום ענות אדם נפשו?
... (מטמון)
-
יהדות - הלא פרוס לרעב לחמך: עם ישראל, בתקופת חורבן בית ראשון, התלונן לקב"ה לא מעט: "למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע?!" ומסתבר שישראל היו אז צדיקים גדולים כלפי הקב"ה,
... (מטמון)
-
מורשת - יהדות | תורה | הלכה | שו"ת | פרשת שבוע | שעורים | כשרות: ואף מצאנו כתובים מפורשים המעידים על עינוי הנפש שהוא הצום כגון "
למה צמנו ולא ראית ענינו נפשנו ולא תדע" (ישעיהו נ"ח 3) ועוד תעניתי בצום נפשי" (תהילים ל"ה 13)
... (מטמון)
-
לָמָּה צַּמְנוּ וְלֹא רָאִיתָ, עִנִּינוּ...: למה, והם עוד באים להתוכח מדוע לא יענה ה' תפלתם, הם אומרים
למה צמנו ולא ראית. (הצום הוא האסיפה שיתאספו הצבור לעיין על הכלל והפרט, לתקן כל עוות ולהסיר כל
... (מטמון)
-
"למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה": העם מתלונן לישעיהו שהקב"ה אינו נענה לתפילתם ולצומות שלהם - "למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע" (נח:ג). ישעיהו עונה להם שבאותו יום של צום ותפילות,
... (מטמון)
-
ישעיהו נח בעברית מדוברת:
למה צמנו ולא ראית נח,א קרא בקול רם אל-תחדל, כשופר הרם קולך; והגד לעמי פשעם,
... נח,ג [שואלים הם בתמימות מעושה:]
למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע;
... (מטמון)
-
קדימה, לבנות / הרב זאב נוימן קומי אורי (אמונה) תאריךתאריךהשיעור...: "למה צמנו ולא ראית?" יש ועולה הטענה-הזעקה: כה התאמצנו בתפילה, הלכנו לכותל ארבעים יום בחום ובקור, בימי חול ובשבת, אמרנו פרק שירה ארבעים יום, נסענו לעמוקה
... (מטמון)
-
תגובות מותר להרכיב פאזלים בשבת? | שאלות ותשובות Ynet: 27 ינואר 2008
... כלומר בעברית פשוטה: שואל הקב"ה בשם העם,
למה צמנו ולא ראית? ומשיב, כיוון שביום צומכם אתם עוסקים בחפצכם, כל חפצי צרכיכם אתם עמלים (פאזל ענק?
... (מטמון)
-
האישי הוא הפוליטי - למה לא לצום ביום הכיפורים?: ג
למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע? הן ביום צומכם תמצאו-חפץ, וכל-עצביכם תנגושו. ד הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע. לא-תצומו כיום, להשמיע במרום
... (מטמון)
-
זכריה ז': וכי תאכלו וכי תשתו הלא אתם האוכלים ואתם השותים / יהושע...: "למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע". משיב הנביא:. "הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע, לא תצומו כיום, להשמיע במרום קולכם.
... (מטמון)
-
הצום והסיגוף במחשבת ישראל / יהודה ליב גירשט ז"ל: אל יבוש אדם מחברו וכו', מוטב שיבייש אדם מחברו וממעשיו, ואל יהיו הוא ובניו מצרין ברעב, שנאמר "
למה צמנו ולא ראית וגו' הכזה יהיה צום אבחרהו וגו', אלא איזהו צום
... (מטמון)
-
חובתנו כיהודים לסרב פקודה: "למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע?" והנה ניתנת להם תשובה רועמת: הלוא זה צום אבחרהו? פ ת ח חרצובות ר שע! התר אגודות מוט ה,"
... (מטמון)
-
נבואת יונה - תשובת אנשי נינוה והוויכוח היהודי נוצרי / פרופ' אפרים...:
... אל יבוש אדם מחברו ואל יבוש אדם ממעשיו, מוטב יתבייש אדם מחברו וממעשיו ואל יהיו הוא ובניו מצרין ברעב שנ'
למה צמנו ולא ראית וגו' הכזה יהיה צום אשחרהו וגו'.
... (מטמון)
-
צום בין עיקר וטפל: גם על כך מדבר התנ"ך, גם על כך זועק הנביא: "למה צמנו ולא ראית ענינו נפשנו ולא תדע " [ישע'נח]? גם בתקופת התנ"ך מקובל היה לצום אולם גם אז צפה ועלתה השאלה מהו
... (מטמון)
-
הצום והתשובה - מפולחן דתי ללקיחת אחריות מוסרית - Neve Shalom...: ישעיהו נ"ח: ג€�
למה צמנו ולא ראית,עינינו נפשותינו ולא תדע" ג€�הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם: הכזה יהיה צום אבחרהו,יום
... (מטמון)
-
נביאים ונבואה:
... המתחסדות של אלה האומרים שהם ממלאים את חובותיהם לה' - צמים ומתענים - ואינם מבינים מדוע ה' אינו גומל להם על כך ואינו נענה לבקשותיהם ג€“ "
למה צמנו ולא ראית?... (מטמון)
-
פרשת אמור - יום הכיפורים - גיליונות נחמה ליבוביץ: ולכך הוכיח הנביא ישעיה לאנשי דורו, שהיו אומרים כנגד השם (ישעיה נ"ח ג') "למה צמנו
ולא ראית ענינו נפשנו ולא תדע?!" ישבחו עצמם, שעשו הצום בעזיבת המאכל והמשתה,
... (מטמון)
-
ישעיהו פרק נ"ח:
למה צמנו, ולא ראית --עינינו נפשנו, ולא תדע; הן ביום צומכם ישעיהו נח,ג תמצאו חפץ, וכל עצביכם תנגושו. במרום קולכם. ישעיהו נח,ד הן לריב ומצה תצומו,
... (מטמון)
-
datili - דתילי - פורומים - תפוז אנשים:
... אתה מוזמן להשוות את הביטויים עינוי נפש וצום במקרא. תמצא שהם במידה רבה מקבילים זה לזה. ראה, למשל, ישעיה נח, ג': "למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע?"
... (מטמון)
-
שם המאמר / שם המחבר: והעדים כי כן הוא [ישעיהו נח]
למה צמנו ולא ראית ענינו נפשנו הטעם כפול וככה [ ישעיהו נח] הכזה יהיה צום אבחרהו יום ענות אדם נפשו ועוד [ישעיהו נח] ונפש נענה
... (מטמון)
-
ישעיהו - פרק נ"ח - עם עמוס המורה לתנ"ך - בגרות 2007: הנביא מביא כאן ציטוט ישיר מדברי העם: "למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע" (בחוק יום הכיפורים, בויקרא טז', אין דרישה לצום. החוק מסתפק בקביעה: "ועניתם את
... (מטמון)
-
חדשות ועדכונים - אומדיה:
למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע? הן ביום צומכם תמצאו חפץ, וכל עצביכם תנגושו. הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע. לא תצומו כיום, להשמיע במרום
... (מטמון)
-
בחודש השביעי: וכך נבין שני מושגים אלה גם בַדברים, שׁשׂם הנביא בפי העם: "למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע?" (ישעיה נח 3) ובדברי התוכחה שלו: "הכזה יהיה צום אבחרהו,
... (מטמון)
-
הפורטל לצדק חברתי-BSH:
למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע? הן ביום צומכם תמצאו חפץ, וכל עצביכם תנגושו. הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע. לא
... (מטמון)
-
התעוררות לתשובה - חלק ה'ג€� (דרשה מיום ז' בתשרי התשס"ד)ג€� "אתם נצבים...: בואו תראו מה כתוב בנביא: כביכול עם ישראל באים לאלוהים בטענה "
למה צמנו ולא ראית ענינו נפשנו ולא תדע", ריבונו של עולם, צמנו למה אתה לא מתייחס לצום שלנו?
... (מטמון)
-
כרם ביבנה - ספרי הרבנים שליט"א: על כן כאשר ה' מתעלם מצומם ולא מקבל את תפילתם הם טוענים בתמימות כאילו היו צדיקים תמימי עולם: "למה צמנו ולא ראית, עינינו נפשנו ולא תדע".
... (מטמון)
-
קצת על חודש תמוז (מחר צום י"ז בתמוז!!) - Dex: "למה צמנו ולא ראית? ענינו נפשנו ולא תדע?" עונה להם הנביא בשם הקב"ה:. "הן ביום צומכם תמצאו-חפץ, וכל-עצביכם תנגושו.?? ד הן לריב ומצה תצומו?
...
-
תגובות מחקר חושף את הקשר בין ציד לאבולוציה | אבולוציה - כתבות Ynet: 17 ספטמבר 2007
...
למה צמנו ולא ראית, עינינו נפשנו ולא תדע. הן ביום צומכם תמצאו-חפץ, וכל עצביכם תנגושו. הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע לא תצומו כיום
... (מטמון)
-
מה היה גארדאן, בלשן או משורר? / י"ל פרץ: "למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע?!" הן ביום צמכם תמצאו חפץ, וכל עצביכם תנגשו! הן לריב ומצה תצומו, ולהבות באגרוף רשע... הלא זה צום אבחרהו: פתח חרצבות
... (מטמון)
-
Forum בסימן כתיבה: "כל נדרינו" מחזור ליום הכיפורים של קיבוץ אורטל...: 29 ספטמבר 2006
...
למה צמנו ולא ראית? עינינו נפשנו ולא תדע? הן ביום צומכם תמצאו חפץ, וכל עצביכם תנגושו. הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע.
... (מטמון)
-
רבנים, רבנות, ערכים, זהות יהודית - צהר:
למה צמנו ולא ראית · הרב משה לונטהל · את אחיי אנוכי מבקש · הרב יחזקאל קופלד · ואף על פי כן - ארץ ישראל · הרב יונתן בלס · מדינת ישראל - יסוד כסא ה' בעולם
... (מטמון)
-
Hebrew: "Why Is It So Hard to Pray?" by David Wilkerson: Feb 17, 2004
...
למה צמנו ולא ראית, ענינו נפשנו ולא תדע?" (ישעיה 58: 2 - 3). Ha Yicraeliyyim bi zeman Yesha'yah hayu ba'aley otahh gishah.
... (מטמון)
-
משניות סדר זרעים מועד:
... [מוטב] יתבייש אדם מחבירו וממעשיו ואל יהא הוא ובניו [מציבין] ברעב וכן הוא אומר (ישעיהו נח) למה צמנו ולא ראית
ענינו נפשנו ולא תדע מה הוא משיבו הן ביום
... (מטמון)
-
בס"ד: והוא עונה: "הן ביום צֹמְכֶם תמצאו חֵפֶץ, וְכָל עַצְּבֵיכֶם תִּנְגֹּשׂוּ" [רש"י: בעלי חוב שלכם הנעצבים על ידכם, אתם נוגשים אותם ביום
... (מטמון)
-
"למען ירבו ימיכם וימי בניכם על האדמה":
הן לריב ומצה תצומו,
ולהכות באגרֹף רשע. לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם. הכזה יהיה צום
אבחרהו, יום ענות אדם נפשו? ישעיהו ממשיך ומסביר מה באמת רואה הקב"ה
... (מטמון)
-
"הלא זה צום אבחרהו" (ישעיהו נח:ו)- דרכו של האדם אל אלוקיו: אם נשים לב, אין בכל הנבואה תוכחה על התנהגות מושחתת באמת, גם לא בביטויים כמו "
הן
לריב ומצה תצומו" (נח:ד) ואפילו "ולהכות באגרֹף" או "חרצֻבות רשע" (נח:ו).
... (מטמון)
-
זכריה ז': וכי תאכלו וכי תשתו הלא אתם האוכלים ואתם השותים / יהושע...: "הן לריב ומצה תצומו,
ולהכות באגרוף רשע, לא תצומו כיום, להשמיע במרום קולכם. הכזה יהיה צום
אבחרהו יום ענות אדם נפשו, הלכף כאגמון ראשו ושק ואפר יציע
... (מטמון)
-
צום בין עיקר וטפל: על כך התשובה ברורה "הן ביום צמכם תמצאו חפץ וכל עצביכם תנגשו:
הן לריב ומצה תצומו ולהכות באגרף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם".
... (מטמון)
-
ישעיהו פרק נ"ח: ישעיהו נח,ד
הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע; לא תצומו כיום, להשמיע הכזה יהיה צום אבחרהו, יום ענות אדם נפשו; הלכוף כאגמון ראשו, ישעיהו נח,ה ושק ואפר
... (מטמון)
-
הצום והתשובה - מפולחן דתי ללקיחת אחריות מוסרית - Neve Shalom...: ישעיהו נ"ח: ג€� למה צמנו ולא ראית,עינינו נפשותינו ולא תדע" ג€�
הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם: הכזה יהיה צום אבחרהו,יום
... (מטמון)
-
בגרות בתנ"ך, שאלון 2213 - נתיב טכנולוגי קיץ תשס"א:
... רצוצים חופשים" (פסוק ו'); - לבטל עיוותי דין; לבטל שעבוד - "וכל מוטה תנתקו" (פסוק ו'); - להפסיק לריב - "הן לריב ומצה תצומו ולהכות באגרף רשע" (פסוק ד').
... (מטמון)
-
הצום והסיגוף במחשבת ישראל / יהודה ליב גירשט ז"ל:
גם הנביא ישעיה הזהיר את העם מלהיכשל במעשה צום מכאני ללא נקיפות מצפון
הלב ותיקון המעשים הרעים, באומרו בין השאר בדברי תוכחתו: "הן לריב ומצה תצומו וגו' לא
... (מטמון)
-
עיונים בעניני בחג הפסח-מתוך ספרי הקדוש-אשר תקראו: ונאמר,
הן לריב ומצה תצומו (ישעיה נ"ח). כלומר, המצה מסמלת את הריב התמידי שיש לאדם עם יצר הרע. ח. הטעם שנאמר בהגדה: ר' יהודה היה נותן בהם סימנים,
... (מטמון)
-
רשע = הפוגע בזולת או בה' במזיד:
... ואיש און מחשבתיו וישב אל ה' וירחמהו ואל אלהינו כי ירבה לסלוח "; ישעיהו נח4: "הן לריב ומצה תצומו ולהכות באגרף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם.
... (מטמון)
-
Forum בסימן כתיבה: "כל נדרינו" מחזור ליום הכיפורים של קיבוץ אורטל...: 29 ספטמבר 2006
...
הן לריב ומצה תצומו, ולהכות באגרוף רשע. לא תצומו כיום, להשמיע במרום קולכם. הכזה יהיה צום אבחרהו? יום ענות אדם נפשו.
... (מטמון)
-
התעוררות לתשובה - חלק ה'ג€� (דרשה מיום ז' בתשרי התשס"ד)ג€� "אתם נצבים...: "הן לריב ומצה תצומו ולהכות באגרף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם", מה אלוהים אומר? אתם צמים אבל נשארים עם המידות הרעות, עם כל הדברים הרעים,
... (מטמון)
-
האישי הוא הפוליטי - למה לא לצום ביום הכיפורים?: ד
הן לריב ומצה תצומו,
ולהכות באגרוף רשע. לא-תצומו כיום, להשמיע במרום קולכם. ה הכזה, יהיה צום
אבחרהו?יום ענות אדם, נפשו? הלכוף כאגמון ראשו, ושק ואפר יציע?
... (מטמון)
-
מה היה גארדאן, בלשן או משורר? / י"ל פרץ:
הן לריב ומצה תצומו,
ולהבות באגרוף רשע... הלא זה צום אבחרהו: פתח חרצבות רשע, התר אגדות מוטה
וכו'. וכמה מרירות בטענתו:. הכהנים לא אמרו איה ה', ותפשי התורה לא
... (מטמון)
-
Mesaje Pentru Radio Cluj ג€” Blogs, Pictures, and more on WordPress: כָּלֵב (Caleb) Nechifor wrote 2 months ago: Postul este strigִƒtul inimii care se aude Sus
הן לריב ומצה תצומו ולהכות ג€¦ more ג†’. Tag-uri: Mesaje\, Post,
... (מטמון)
-
משניות סדר זרעים מועד:
... ובניו [מציבין] ברעב וכן הוא אומר (ישעיהו נח) למה צמנו ולא ראית ענינו נפשנו ולא תדע מה הוא משיבו הן ביום צומכם וגו' [
הן לריב ומצה תצומו וגו' הכזה יהיה
... (מטמון)
-
Radio Cluj La Inceput A Fost Cuvantul ג€” Blogs, Pictures, and more...: כָּלֵב (Caleb) Nechifor wrote 2 months ago: Postul este strigִƒtul inimii care se aude Sus
הן לריב ומצה תצומו ולהכות ג€¦ more ג†’
... (מטמון)
-
כיום הזה = ביטוי שבא להמחיש את העבר או את העתיד על-ידי הצגת ההווה:
... ישעיהו נח4: "הן לריב ומצה תצומו
ולהכות באגרף רשע לא תצומו כיום להשמיע במרום קולכם "; הושע ב5: "פן אפשיטנה ערמה והצגתיה כיום הולדה ושמתיה כמדבר ושתה
... (מטמון)
-
ביאור:כיום הזה ג€“ ויקיטקסט:
... ישעיהו נח ד: "הן לריב ומצה תצומו ולהכות באגרף רשע לא
תצומו כיום להשמיע
במרום קולכם"; הושע ב ה: "פן אפשיטנה ערמה והצגתיה כיום הולדה ושמתיה כמדבר ושתה
... (מטמון)
-
יום הכיפורים - קבלת חסד ההטהרות במעמד על אנושי:
... ו'), ונאמר: "לא
תצומו כיום להשמיע במרום קולכם" (ישעיה, נ"ח, ד'), ופירש הרש"י: "לא תצומו כיום', כמשפט היום לשבור לבבכם כדי שישמע קולכם במרום", דהיינו,
... (מטמון)
-
ישעיה נ"ח: מה עניין השבת אצל הצום?: הרם קולך - לא
תצומו כיום להשמיע במרום קולכם (פס' ו, 4). הסיום: וכבדתו... ממצוא חפצך ודבר דבר - כי פי ה' דבר. בפסוקים ו, 14 נשמעים קולו של ה' ודבריו.
... (מטמון)
-
הפורטל לצדק חברתי-BSH:
תצומו כיום, להשמיע במרום קולכם. הכזה יהיה צום אבחרהו? יום ענות אדם נפשו... הלכוף כאגמון ראשו ושק ואפר יציע? הלזה תקרא צום ויום רצון לה`?
... (מטמון)
-
כרם ביבנה - ספרי הרבנים שליט"א: הנביא מכריז: "לא
תצומו כיום להשמיע במרום קולכם"10, וכל כך למה? "הן ביום צומכם תמצאו חפץ [רש"י: כל חפצי צרכיכם אתם עמלים למצוא ואף בגזל ובחמס].
... (מטמון)