קוד: ביאור:שמות לב9 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
שמות לב9: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה 'רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה, וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא;'
"
ה' אמר אל משה:
ראיתי ובחנתי מקרוב
את העם הזה והסיבות שגרמו לעשות את העגל,
והנה אני מבין שהסיבה העיקרית היא, שהוא
עם בעל
עורף קשה שאינו מסוגל להסתובב לאחור, אינו מסוגל להשתנות ולפרוש מההרגלים הישנים של עבודת הפסלים.
בעקבות חטא העגל, ה' כינה את עם ישראל בכינוי
קשה עורף. כינוי זה מופיע עוד מספר פעמים בתורה, כמעט כולן בקשר לחטא העגל ותוצאותיו:
כִּי לֹא אֶעֱלֶה בְּקִרְבְּךָ, כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אַתָּה, פֶּן אֲכֶלְךָ בַּדָּרֶךְ" (פירוט)
אַתֶּם עַם קְשֵׁה עֹרֶף, רֶגַע אֶחָד אֶעֱלֶה בְקִרְבְּךָ וְכִלִּיתִיךָ"
יֵלֶךְ נָא אֲדֹנָי בְּקִרְבֵּנוּ, כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא" (פירוט)
וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ, כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה"
וַיֹּאמֶר ה' אֵלַי לֵאמֹר רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא"
עורף קשה הוא עורף שאינו מסתובב לאחור. מה משמעות המשל?
1. העם נמשל לאדם שרץ קדימה לעשות שטויות, וחברו קורא לו שיעצור ויחזור לאחור, אבל הוא לא מקשיב, ואפילו לא מסובב את ראשו כדי לשמוע: "מחזירין
קשי ערפם לנגד מוכיחיהם, וממאנים לשמוע
"
(רש"י).
כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע" (פירוט). לכן קשה לומר שהם אנשים ה"ממאנים לשמוע".
2. העם נמשל לבהמה בעלת עורף קשה, שאי אפשר לשים עליה עול ולמשוך אותה לכיוון הרצוי. כך גם בני ישראל אינם מצייתים לה' ואינם הולכים אחריו
(ע"פ דעת מקרא).
כֹּה אָמַר ה' 'זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד נְעוּרַיִךְ, אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ, לֶכְתֵּךְ אַחֲרַי בַּמִּדְבָּר בְּאֶרֶץ לֹא זְרוּעָה'" (פירוט).
3. העם נמשל לאדם המפנה את עורפו ובורח כי אינו רוצה לשתף פעולה. בני ישראל לא שיתפו פעולה עם ה' ורצו לברוח ממנו, לחזור לעבר. לא הבינו את חשיבות המטרה, וחיפשו דרך להתחמק (אילן סנדובסקי - ראו פירוט בהמשך).
4. העם נמשל לאדם שאינו מסוגל לסובב את צווארו לאחור ולשנות את כיוון הליכתו; כך גם עם ישראל, אינו מסוגל לפרוש מהרגליו הישנים. כשהיו במצרים, התרגלו בני ישראל לעבוד פסילים כמו המצרים. ה' הוציא אותם ממצרים ונתן להם את התורה כדי שיהיו שונים - שידגימו בפני כל העולם את האמונה בא-ל
מופשט ללא דמות גוף. אבל בני-ישראל לא הצליחו להשתנות. כמו אדם מכור - שאינו מצליח להיגמל מסיגריה, כך גם בני ישראל - חזרו להרגלים הישנים ועשו להם פסל (אראל).
קשה עורף נזכר גם ב:
כִּי אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת מֶרְיְךָ וְאֶת עָרְפְּךָ הַקָּשֶׁה; הֵן בְּעוֹדֶנִּי חַי עִמָּכֶם הַיּוֹם מַמְרִים הֱיִתֶם עִם ה' וְאַף כִּי אַחֲרֵי מוֹתִי".
אִישׁ תּוֹכָחוֹת מַקְשֶׁה עֹרֶף, פֶּתַע יִשָּׁבֵר וְאֵין מַרְפֵּא" (פירוט).
פנייה לאחור נזכרה גם אצל אשת לוט,
בראשית יט26: "וַתַּבֵּט אִשְׁתּוֹ מֵאַחֲרָיו וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח
" (פירוט), אולם שם לא נזכר "קשי עורף".
ערפה, כלתה השניה של נעמי, חזרה לאחור אל ארץ מואב, ואולי משום כך נקראה ערפה, כי הפנתה לה עורף,
רות א14: "וַתִּשַּׁק
עָרְפָּה לַחֲמוֹתָהּ, וְרוּת דָּבְקָה בָּהּ
" (פירוט).
" קְשֵׁה עֹרֶף" - עקשן, עוֹמֵד עַל דִּעְתּוֹ, עקשׁן כפרד (מילוג)
הפרוש הזה לא נראה מדויק. ה' ראה מה עשו בני ישראל, וידע מה כל אחד חשב ועשה, ומה כולם ביחד עשו, ואז ה' הגדיר את העם במוסג אחד: "קְשֵׁה עֹרֶף". ה' תאר בזוג מילים את התנהגות העם, וכדי לדעת מה היתה כוונת ה' צריך לדעת מה קרה.
לא סביר שכל העם פעל ביחד. היתה קבוצה ושאר העם הלך אחריהם, אולי מרצון אולי מכפיה.
[1]
העם לא התעקש. העם לא הקשיב, ולא זכר את דברי משה בשם אדוני.
העם חשב שהם יצאו למדבר להעלות עולות לה', כפי שמשה אמר. העם חשב שהתנאים במדבר הם קשים מדי ושהם ימותו במדבר. העם רצה לחזור למצרים. הם לא הבינו את תוכניתו של אדוני, לא היו מעונינים בברכת ה' לאברהם או נחלה בארץ כנען.
לסיכום ניתן להגיד שבני ישראל לא שיתפו פעולה עם ה' ורצו לברוח ממנו.
ניתן להסיק ש-"
קְשֵׁה עֹרֶף" הוא אדם, קבוצה או עם,
אשר אינם משתפים פעולה, מפנים עורף, מסתכלים ורוצים לחזור לעבר,
[2] לא מעוניינים לשמוע, לא מבינים את חשיבות המטרה, לא תורמים למטרה, מחפשים דרך להתחמק. בני ישראל היו עקשנים בהתנהגותם קשת-העורף.
קשה עורף = שאינו יכול להסתובב לאחור, להביט במי שמוכיח אותו, ולשנות את דרכו הרעה / לאה קנטן.