קוד: ביאור:שמות לג14 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
שמות לג14: "וַיֹּאמַר 'פָּנַי יֵלֵכוּ, וַהֲנִחֹתִי לָךְ.'
"
ענה ה' למשה: 'פניי (אני עצמי)
אלך לפניך, ואעזור לך
להנחות את ישראל אל
המנוחה '.
בפסוק זה, ה' עונה לבקשתו של משה בפסוקים 12-13; מה בדיוק התשובה, ואיך היא מתייחסת לבקשה של משה? נסביר קודם את המילים ואז את הפסוק כולו.
פָּנִים מייצגים נוכחות.
פניי ילכו הכוונה "אני בעצמי אלך, ולא אסתפק בשליחת מלאך"
(רש"י, אבן עזרא). וכן פירשו את דברי חושי לאבשלום ב
שמואל ב יז11: "וּפָנֶיךָ הֹלְכִים בַּקְרָב
" - אתה בעצמך תלך איתנו בקרב
(אמנם
לדעתי פירושו אחר). וכן ברוב
התרגומים לאנגלית: "My presence
".
1. מלשון
מנוחה = חניה במדבר, כמו ב
במדבר י33: "וַיִּסְעוּ מֵהַר ה' דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, וַאֲרוֹן בְּרִית ה' נֹסֵעַ לִפְנֵיהֶם דֶּרֶךְ שְׁלֹשֶׁת יָמִים, לָתוּר לָהֶם
מְנוּחָה
". ה' מבטיח, שהוא בעצמו יילך עם משה, ויתור לו מנוחה.
2. מלשון
מנוחה = שלום בארץ, כמו ב
דברים ג20: "עַד אֲשֶׁר
יָנִיחַ ה' לַאֲחֵיכֶם כָּכֶם
" וב
דברים יב9: "כִּי לֹא בָּאתֶם עַד עָתָּה אֶל
הַמְּנוּחָה וְאֶל הַנַּחֲלָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ
" (פירוט). ה' מבטיח, שהוא בעצמו יילך עם משה, עד שיגיע אל המנוחה ואל הנחלה בארץ ישראל
(רשב"ם, ספורנו).
3. מלשון
הנחיה (בשינוי ניקוד), כמו ב
שמות טו13: "נָחִיתָ בְחַסְדְּךָ עַם זוּ גָּאָלְתָּ
", ב
שמות לב34: "וְעַתָּה
לֵךְ נְחֵה אֶת הָעָם אֶל אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ, הִנֵּה מַלְאָכִי יֵלֵךְ לְפָנֶיךָ
".
נחה בבניין קל,
הנחה בבניין הפעיל; משה צריך
לִנְחוֹת את העם, וה' מבטיח
לְהַנְחוֹת אותו - כלומר לעזור לו לִנְחוֹת את העם.
משה אמר,
שמות לג12-13: "רְאֵה, אַתָּה אֹמֵר אֵלַי 'הַעַל אֶת הָעָם הַזֶּה', וְאַתָּה לֹא הוֹדַעְתַּנִי אֶת אֲשֶׁר תִּשְׁלַח עִמִּי; וְאַתָּה אָמַרְתָּ 'יְדַעְתִּיךָ בְשֵׁם, וְגַם מָצָאתָ חֵן בְּעֵינָי'. וְעַתָּה, אִם נָא מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ, הוֹדִעֵנִי נָא אֵת דְּרָכֶךָ וְאֵדָעֲךָ, לְמַעַן אֶמְצָא חֵן בְּעֵינֶיךָ, וּרְאֵה כִּי עַמְּךָ הַגּוֹי הַזֶּה'
": אמרת לי להוביל את העם אל ארץ כנען, ואמרת לי שתשלח מלאך שיגרש את הכנענים, אבל לא אמרת את מי תשלח להנחות אותי בדרך, ואיך אדע לאן ללכת? לכן אני מבקש שתודיע לי באיזה דרך אתה הולך, כדי שאדע איך ללכת אחריך.
ה' קיבל את בקשתו של משה, ואמר לו "אני עצמי אלך לפניך, אתור לך מנוחה, ואעזור לך להנחות את בני ישראל עד שיגיעו אל המנוחה בארץ כנען".
פָּנִים מסמלים גם כעס, כמו
שמואל א א18: "וַתֵּלֶךְ הָאִשָּׁה לְדַרְכָּהּ וַתֹּאכַל,
וּפָנֶיהָ לֹא הָיוּ לָהּ עוֹד
"
(אבן עזרא בשם ר' סעדיה גאון), וכן
תהלים לד17: "פְּנֵי ה' בְּעֹשֵׂי רָע, לְהַכְרִית מֵאֶרֶץ זִכְרָם
".
פניי ילכו הכוונה "חכה עד שיחלוף כעסי, ואז אעשה בקשתך". וכן בתרגום יונתן: "אַמְתֵּן עַד דִּיהֲכוּן סְבַר אַפִּין דְּרוּגְזָא
".
לפירוש מבנה הדיון בין משה לה', ראו הויכוח על הליכת פני ה' עם ישראל.
1. פני ה' נזכרו גם בהמשך הפרשה,
שמות לג20: "וַיֹּאמֶר לֹא תוּכַל לִרְאֹת
אֶת פָּנָי, כִּי לֹא יִרְאַנִי הָאָדָם וָחָי
",
שמות לג23: "וַהֲסִרֹתִי אֶת כַּפִּי וְרָאִיתָ אֶת אֲחֹרָי,
וּפָנַי לֹא יֵרָאוּ
" (פירוט).
2. מלאך ופני ה' נזכרו גם ב
ישעיהו סג9: "בְּכָל צָרָתָם לא[לוֹ] צָר,
וּמַלְאַךְ פָּנָיו הוֹשִׁיעָם; בְּאַהֲבָתוֹ וּבְחֶמְלָתוֹ הוּא גְאָלָם, וַיְנַטְּלֵם וַיְנַשְּׂאֵם כָּל יְמֵי עוֹלָם
". ולפי זה פירש רמב"ן, שהמלאך שנזכר בשמות כג הוא "מלאך הפנים" של ה', מלאך המראה על קרבה מיוחדת אל ה'; והמלאך שנזכר בשמות לג הוא מלאך אחר, ברמה נמוכה יותר - כמו השרים שיש לכל האומות
(ראו
הרב אורי שרקי, שבת בשבתו, כי תשא ה'תשע"ג).