קוד: ציפור - עוף - כנף בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
א. ברשימת בעלי-החיים שנכנסו לתיבה נזכרים שלושה מינים דומים,
בראשית ז14: "הֵמָּה, וְכָל הַחַיָּה לְמִינָהּ, וְכָל הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, וְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ לְמִינֵהוּ; וְכָל
הָעוֹף לְמִינֵהוּ, כֹּל
צִפּוֹר, כָּל
כָּנָף
". מה ההבדל בין
עוף לבין
ציפור לבין
כנף?
אַךְ אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל שֶׁרֶץ הָעוֹף הַהֹלֵךְ עַל אַרְבַּע: אֲשֶׁר לא[לוֹ] כְרָעַיִם מִמַּעַל לְרַגְלָיו לְנַתֵּר בָּהֵן עַל הָאָרֶץ. אֶת אֵלֶּה מֵהֶם תֹּאכֵלוּ: אֶת הָאַרְבֶּה לְמִינוֹ וְאֶת הַסָּלְעָם לְמִינֵהוּ וְאֶת הַחַרְגֹּל לְמִינֵהוּ וְאֶת הֶחָגָב לְמִינֵהוּ".
וַתִּמְצָא כַקֵּן יָדִי לְחֵיל הָעַמִּים, וְכֶאֱסֹף בֵּיצִים עֲזֻבוֹת כָּל הָאָרֶץ אֲנִי אָסָפְתִּי; וְלֹא הָיָה נֹדֵד כָּנָף, וּפֹצֶה פֶה וּמְצַפְצֵף" וב ישעיהו לח14: "
כְּסוּס עָגוּר כֵּן אֲצַפְצֵף, אֶהְגֶּה כַּיּוֹנָה". (2) על-פי השורש צפר, הכוונה לכל יצור המעוטר בנוצות, כמו ב ישעיהו כח5: "
בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה ה' צְבָאוֹת לַעֲטֶרֶת צְבִי וְלִצְפִירַת תִּפְאָרָה לִשְׁאָר עַמּוֹ". מאותו שורש בא גם צפיר העיזים, דברי הימים ב כט21: "
וַיָּבִיאוּ פָרִים שִׁבְעָה וְאֵילִים שִׁבְעָה וּכְבָשִׂים שִׁבְעָה וּצְפִירֵי עִזִּים שִׁבְעָה"; צפיר-עיזים נרדף אל שעיר -עיזים, מכאן שהשורש מציין שיער/נוצות.
ב. שלושת המושגים נזכרים יחד גם באיסור עשיית פסל,
דברים ד17: "תַּבְנִית כָּל בְּהֵמָה אֲשֶׁר בָּאָרֶץ; תַּבְנִית כָּל
צִפּוֹר כָּנָף אֲשֶׁר
תָּעוּף בַּשָּׁמָיִם
".
ג. הבחנה ברורה בין ציפור לבין עוף נמצאת בדיני בעלי-החיים הכשרים למאכל בספר דברים:
כָּל צִפּוֹר טְהֹרָה תֹּאכֵלוּ", ובפסוקים הבאים (12-18) יש רשימה של ציפורים אסורות למאכל, ביניהן גם ציפורים שאינן עפות כגון בת היענה. ואכן כמעט לכל הציפורים ברשימה יש נוצות - פרט לעטלף שנזכר אחרון ברשימה (ראו בהמשך).
וְכֹל שֶׁרֶץ הָעוֹף טָמֵא הוּא לָכֶם לֹא יֵאָכֵלוּ; כָּל עוֹף טָהוֹר תֹּאכֵלוּ", ולפי חכמי המדרש, הכוונה לחגבים (שנזכרו ב ויקרא יא21): "
רבי שמעון אומר: כל עוף טהור תאכלו, אלו חגבים טהורים, וכל שרץ העוף (דברים יד19), אלו חגבים טמאים" (רבי שמעון בספרי, מובא בפירוש רמב"ן על דברים יד3. וכן רש"י על דברים יד19, אבן-עזרא על דברים יד20). חגבים כאלה אכן ראויים לתואר עוף כי הם עפים, אולם לא לתואר ציפור כי אין להם נוצות.
וְאֶת אֵלֶּה תְּשַׁקְּצוּ מִן הָעוֹף, לֹא יֵאָכְלוּ שֶׁקֶץ הֵם: אֶת הַנֶּשֶׁר וְאֶת הַפֶּרֶס וְאֶת הָעָזְנִיָּה", ויקרא יא20: "
כֹּל שֶׁרֶץ הָעוֹף הַהֹלֵךְ עַל אַרְבַּע שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם"; וצ"ע.
ד. הביטוי
עוף השמים
חוזר במקרא 38 פעמים, בניגוד לביטוי
צפור שמים המופיע רק פעם אחת
(תהלים ח9: "צִפּוֹר שָׁמַיִם וּדְגֵי הַיָּם עֹבֵר אָרְחוֹת יַמִּים
"), וזה הגיוני - כל יצור ש
מתעופף מופיע לעינינו על-רקע השמיים, בעוד שיש ציפורים שאינן מתעופפות אלא רק מתרוצצות על האדמה.
ה. בתנ"ך ישנם פסוקים רבים על מלכודות לציפורים ובעלי-כנפיים, כגון:
צוֹד צָדוּנִי כַּצִּפּוֹר אֹיְבַי חִנָּם"
הַתְשַׂחֶק בּוֹ כַּצִּפּוֹר וְתִקְשְׁרֶנּוּ לְנַעֲרוֹתֶיךָ"
כִּי חִנָּם מְזֹרָה הָרָשֶׁת בְּעֵינֵי כָל בַּעַל כָּנָף" (פירוט)
הִנָּצֵל כִּצְבִי מִיָּד וּכְצִפּוֹר מִיַּד יָקוּשׁ" (פירוט)
הֲתִפֹּל צִפּוֹר עַל פַּח הָאָרֶץ וּמוֹקֵשׁ אֵין לָהּ?"
נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים"
עַד יְפַלַּח חֵץ כְּבֵדוֹ כְּמַהֵר צִפּוֹר אֶל פָּח וְלֹא יָדַע כִּי בְנַפְשׁוֹ הוּא" (פירוט)
לא מצאתי פסוקים על מלכודות לעופות, וזה הגיוני - הציפור תילכד במלכודת המונחת על הארץ, רק אם תפסיק לעוף.
בראשית א20-21: "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים: יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה,
וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם. וַיִּבְרָא
אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת
אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם, וְאֵת
כָּל עוֹף כָּנָף לְמִינֵהוּ; וַיַּרְא
אֱלֹהִים כִּי טוֹב
". למה נזכר כאן
עוף כנף ולא רק עוף - האם יש עוף שאין לו כנפיים? ומתי נבראו הציפורים שאינן עפות (כגון בת-יענה ופינגוין) - האם נבראו ביום השישי?
הושע יא11: "יֶחֶרְדוּ
כְצִפּוֹר מִמִּצְרַיִם
וּכְיוֹנָה מֵאֶרֶץ אַשּׁוּר, וְהוֹשַׁבְתִּים עַל בָּתֵּיהֶם נְאֻם ה'
" - הציפור, שהיא שם-עצם כללי, מקבילה אל היונה, שהיא סוג מסויים של ציפור. מדוע?
כֹּל שֶׁרֶץ הָעוֹף הַהֹלֵךְ עַל אַרְבַּע שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם"
אַךְ אֶת זֶה תֹּאכְלוּ מִכֹּל שֶׁרֶץ הָעוֹף הַהֹלֵךְ עַל אַרְבַּע אֲשֶׁר לא[לוֹ] כְרָעַיִם מִמַּעַל לְרַגְלָיו לְנַתֵּר בָּהֵן עַל הָאָרֶץ"
וְכֹל שֶׁרֶץ הָעוֹף אֲשֶׁר לוֹ אַרְבַּע רַגְלָיִם שֶׁקֶץ הוּא לָכֶם"
וְכֹל שֶׁרֶץ הָעוֹף טָמֵא הוּא לָכֶם לֹא יֵאָכֵלוּ"
ודע כי כל העוף אשר לו ארבע רגלים יקרא "שרץ העוף", מפני שברגליו יסמוך וינוע כשרצים, ואשר איננו כן יקרא "עוף כנף", שעיקר תנועתו לעופף" (רמב"ן על בראשית א20).