קוד: בצע = חלק בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
בוצעים את הפת" (סנהדרין קב.), כלומר, פורסים אותה כדי לתת לכל אחד מהסועדים את חלקו.
בלשון המקרא, השורש משמש בדרך-כלל במשמעות שלילית -
בוצע בצע הוא אדם שדואג רק לחלק שלו, פועל רק כדי להשיג רווח לעצמו ולא מתייחס לזכויותיהם של אחרים:
וְהַכְּלָבִים עַזֵּי נֶפֶשׁ לֹא יָדְעוּ שָׂבְעָה, וְהֵמָּה רֹעִים לֹא יָדְעוּ הָבִין; כֻּלָּם לְדַרְכָּם פָּנוּ, אִישׁ לְבִצְעוֹ מִקָּצֵהוּ" - כל רועה פונה לדרך שמביאה הכי הרבה תועלת לחלק שלו ברווחים, ולא דואג לצאן.
וְאַתָּה תֶחֱזֶה מִכָּל הָעָם אַנְשֵׁי חַיִל, יִרְאֵי אֱלֹהִים, אַנְשֵׁי אֱמֶת, שֹׂנְאֵי בָצַע..." - אחת הדרישות מהשופטים היא, שיהיו שונאי בצע, כלומר, שלא יחשבו על הרווח האישי שלהם, גם אם הוא מגיע להם ביושר, אלא על הצדק בלבד (פירוט). זו גם הדרישה מכל מנהיג: משלי כח16: "
נָגִיד חֲסַר תְּבוּנוֹת וְרַב מַעֲשַׁקּוֹת, [שֹׂנֵא]יבֶצַע יַאֲרִיךְ יָמִים" (פירוט).
בָּאוּ מְלָכִים נִלְחָמוּ, אָז נִלְחֲמוּ מַלְכֵי כְנַעַן, בְּתַעְנַךְ עַל מֵי מְגִדּוֹ; בֶּצַע כֶּסֶף לֹא לָקָחוּ" - דבורה מתלוננת על כך ששבטי ישראל לא באו לעזור, כי כל אחד מהם חשב על התועלת והרווח הפרטיים שלו, בעוד ששבטי כנען באו לעזור בחינם ובלי לחשוב על התועלת הפרטית שלהם (מצודת דוד).
וְלֹא הָלְכוּ בָנָיו בדרכו[בִּדְרָכָיו], וַיַּטּוּ אַחֲרֵי הַבָּצַע, וַיִּקְחוּ שֹׁחַד וַיִּטּוּ מִשְׁפָּט" - בניגוד לשמואל, שדאג לכלל ישראל, בניו דאגו רק לרווחים שלהם. בניגוד לשמואל, שהיה הולך מעיר לעיר כדי לשפוט את ישראל, הם ישבו בבתיהם וחיכו שאנשים יבואו אליהם, כדי שיוכלו להרויח יותר בעסקים הפרטיים שלהם (ע"פ בבלי שבת נו א).
הֹלֵךְ צְדָקוֹת, וְדֹבֵר מֵישָׁרִים, מֹאֵס בְּבֶצַע מַעֲשַׁקּוֹת, נֹעֵר כַּפָּיו מִתְּמֹךְ בַּשֹּׁחַד, אֹטֵם אָזְנוֹ מִשְּׁמֹעַ דָּמִים, וְעֹצֵם עֵינָיו מֵרְאוֹת בְּרָע" - הצדיק מואס ברווח ותועלת הבאים מעושק ופגיעה ברכוש הזולת.
כִּי מקטנם וְעַד גָּדוֹלם כלו בוצע בֹּצֵעַ, ומִנָּבִיא וְעַד כֹּהֵן כלו עֹשֶׂה שָּׁקֶר" - כל אחד חושב רק על הרווחים שלו.
קוּמִי וָדוֹשִׁי בַת צִיּוֹן, כִּי קַרְנֵךְ אָשִׂים בַּרְזֶל וּפַרְסֹתַיִךְ אָשִׂים נְחוּשָׁה, וַהֲדִקּוֹת עַמִּים רַבִּים, וְהַחֲרַמְתִּי לה' בִּצְעָם, וְחֵילָם לַאֲדוֹן כָּל הָאָרֶץ" - הרווח שהם לקחו לעצמם יהיה חרם, קודש לה'.
כֵּן אָרְחוֹת כָּל בֹּצֵעַ בָּצַע, אֶת נֶפֶשׁ בְּעָלָיו יִקָּח" - מי שחושב רק על הרווח שלו, מעוניין להרוויח הרבה כסף בקלות ומתעלם מהפגיעה בזולת - בסופו של דבר הרווח שהוא רודף אחריו יפגע בחייו (פירוט).
עֹכֵר בֵּיתוֹ בּוֹצֵעַ בָּצַע, וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה" - מי שדואג רק לרווחים האישיים שלו, ולוקח מרכוש הזולת, עלול לקלקל ולהשחית את משפחתו ורכושו (פירוט).
וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו 'מַה בֶּצַע כִּי נַהֲרֹג אֶת אָחִינוּ וְכִסִּינוּ אֶת דָּמוֹ?'" - איזו תועלת תצמח לנו מזה שנהרוג אותו? (אבן עזרא).
אֲמַרְתֶּם 'שָׁוְא עֲבֹד אֱלֹהִים, וּמַה בֶּצַע כִּי שָׁמַרְנוּ מִשְׁמַרְתּוֹ, וְכִי הָלַכְנוּ קְדֹרַנִּית מִפְּנֵי ה' צְבָאוֹת'" - אנשים מסויימים התלוננו על כך שהם לא מפיקים רווח אישי משמירת המצוות. ומצד שני -
הַט לִבִּי אֶל עדותיך, וְאַל אֶל בָּצַע" - משורר תהלים רוצה לחשוב רק על התורה, ולא על הרווחים האישיים שלו.
'מַה בֶּצַע בְּדָמִי, בְּרִדְתִּי אֶל שָׁחַת? הֲיוֹדְךָ עָפָר, הֲיַגִּיד אֲמִתֶּךָ?'" - המשורר שואל את ה', 'איזו תועלת תצמח לך אם אמות, והרי עפר לא יוכל להודות לך ולספר את אמתך?'. ומצד שני -
הַחֵפֶץ לְשַׁדַּי כִּי תִצְדָּק? וְאִם בֶּצַע כִּי תַתֵּם דְּרָכֶיךָ?" - אליפז אומר לאיוב, שה' לא מפיק שום תועלת אישית מהמצוות שהאדם מקיים; המצוות נועדו לאדם ולא לה'.
כִּי אֵין עֵינֶיךָ וְלִבְּךָ כִּי אִם עַל בִּצְעֶךָ, וְעַל דַּם הַנָּקִי לִשְׁפּוֹךְ וְעַל הָעֹשֶׁק וְעַל הַמְּרוּצָה לַעֲשׂוֹת"
וְהָיָה כִּי יְבַצַּע אֲדֹנָי אֶת כָּל מַעֲשֵׂהוּ בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִָם אֶפְקֹד עַל פְּרִי גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְעַל תִּפְאֶרֶת רוּם עֵינָיו"
דּוֹרִי נִסַּע וְנִגְלָה מִנִּי כְּאֹהֶל רֹעִי קִפַּדְתִּי כָאֹרֵג חַיַּי מִדַּלָּה יְבַצְּעֵנִי מִיּוֹם עַד לַיְלָה תַּשְׁלִימֵנִי"
בעון בִּצְעוֹ קָצַפְתִּי וְאַכֵּהוּ הַסְתֵּר וְאֶקְצֹף, וַיֵּלֶךְ שׁוֹבָב בְּדֶרֶךְ לִבּוֹ"
[שֹׁכַנְתְּ]י עַל מַיִם רַבִּים רַבַּת אוֹצָרֹת בָּא קִצֵּךְ אַמַּת בִּצְעֵךְ"
שֹׁחַד לָקְחוּ בָךְ לְמַעַן שְׁפָךְ דָּם נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית לָקַחַתְּ וַתְּבַצְּעִי רֵעַיִךְ בַּעֹשֶׁק וְאֹתִי שָׁכַחַתְּ נְאֻם אֲדֹנָי ידוד"
וְהִנֵּה הִכֵּיתִי כַפִּי אֶל בִּצְעֵךְ אֲשֶׁר עָשִׂית וְעַל דָּמֵךְ אֲשֶׁר הָיוּ בְּתוֹכֵךְ"
שָׂרֶיהָ בְקִרְבָּהּ כִּזְאֵבִים טֹרְפֵי טָרֶף לִשְׁפָּךְ דָּם לְאַבֵּד נְפָשׁוֹת לְמַעַן בְּצֹעַ בָּצַע"
וְיָבוֹאוּ אֵלֶיךָ כִּמְבוֹא עָם וְיֵשְׁבוּ לְפָנֶיךָ עַמִּי וְשָׁמְעוּ אֶת דְּבָרֶיךָ וְאוֹתָם לֹא יַעֲשׂוּ כִּי עֲגָבִים בְּפִיהֶם הֵמָּה עֹשִׂים אַחֲרֵי בִצְעָם לִבָּם הֹלֵךְ"
וְאִישׁ אָחִיו לֹא יִדְחָקוּן גֶּבֶר בִּמְסִלָּתוֹ יֵלֵכוּן וּבְעַד הַשֶּׁלַח יִפֹּלוּ לֹא יִבְצָעוּ"
רָאִיתִי אֶת אֲדֹנָי נִצָּב עַל הַמִּזְבֵּחַ וַיֹּאמֶר הַךְ הַכַּפְתּוֹר וְיִרְעֲשׁוּ הַסִּפִּים וּבְצַעַם בְּרֹאשׁ כֻּלָּם וְאַחֲרִיתָם בַּחֶרֶב אֶהֱרֹג לֹא יָנוּס לָהֶם נָס וְלֹא יִמָּלֵט לָהֶם פָּלִיט"
הוֹי בֹּצֵעַ בֶּצַע רָע לְבֵיתוֹ לָשׂוּם בַּמָּרוֹם קִנּוֹ לְהִנָּצֵל מִכַּף רָע"
יְדֵי זְרֻבָּבֶל יִסְּדוּ הַבַּיִת הַזֶּה וְיָדָיו תְּבַצַּעְנָה וְיָדַעְתָּ כִּי ידוד צְבָאוֹת שְׁלָחַנִי אֲלֵיכֶם"
כִּי הִלֵּל רָשָׁע עַל תַּאֲוַת נַפְשׁוֹ וּבֹצֵעַ בֵּרֵךְ נִאֵץ ידוד"
וְיֹאֵל אֱלוֹהַּ וִידַכְּאֵנִי יַתֵּר יָדוֹ וִיבַצְּעֵנִי"
כִּי מַה תִּקְוַת חָנֵף כִּי יִבְצָע כִּי יֵשֶׁל אֱלוֹהַּ נַפְשׁוֹ"
עָשָׂה ידוד אֲשֶׁר זָמָם בִּצַּע אֶמְרָתוֹ אֲשֶׁר צִוָּה מִימֵי קֶדֶם הָרַס וְלֹא חָמָל וַיְשַׂמַּח עָלַיִךְ אוֹיֵב הֵרִים קֶרֶן צָרָיִךְ"