קוד: דבר = דיבור בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל:
בלשון ימינו, המילה דבר משמעה "משהו", כמו באנגלית thing;
אולם, ע"פ חז"ל, המשמעות היסודית של המילה דבר היא מלשון דיבור ואמירה, באנגלית saying.
דוגמאות למשמעות זו בתנ"ך:
וַיְהִי שָׁם עִם ה'... וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים" - עשרת הדיבורים;
הֲלֹא זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְנוּ
אֵלֶיךָ בְמִצְרַיִם לֵאמֹר..."
וַיִּגַּשׁ אֵלִיָּהוּ אֶל כָּל הָעָם וַיֹּאמֶר... וְלֹא עָנוּ הָעָם אֹתוֹ דָּבָר"
מֵשִׁיב דָּבָר בְּטֶרֶם יִשְׁמָע - אִוֶּלֶת הִיא לוֹ וּכְלִמָּה"
וַיְנַגַּע ה' אֶת פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים וְאֶת בֵּיתוֹ עַל דְּבַר שָׂרַי אֵשֶׁת אַבְרָם" - על פי דיבורה (בראשית רבה פרשה ה ופרשה נב)
וְזֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר מָל יְהוֹשֻׁעַ כֹּל הָעָם הַיֹּצֵא מִמִּצְרַיִם הַזְּכָרִים כָּל אַנְשֵׁי הַמִּלְחָמָה מֵתוּ בַמִּדְבָּר בַּדֶּרֶךְ בְּצֵאתָם מִמִּצְרָיִם" - דבר אמר להם ומלן (בראשית רבה פרשה מו)
וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם..." - אחר דבריו של שטן (רש"י)
אחר הדברים האלה" מופיע במקומות רבים נוספים, וחז"ל דרשוהו תמיד "אחרי הדיבורים האלה" או "אחר הרהורי דברים" (בראשית רבה פרשות מד נו נז פז פח, אסתר רבה על פסוקים ב1 ג1, שיר השירים רבה על פסוק אשכל).
כָּל דָּבָר אֲשֶׁר יָבֹא בָּאֵשׁ תַּעֲבִירוּ בָאֵשׁ וְטָהֵר..." - דיבור (תלמוד בבלי, שבת נח סג)
וַיִּקְחוּ בְיָדָם מִפְּרִי הָאָרֶץ, וַיּוֹרִדוּ אֵלֵינוּ, וַיָּשִׁבוּ אֹתָנוּ דָבָר, וַיֹּאמְרוּ טוֹבָה הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֵינוּ נֹתֵן לָנוּ" - באיזו לשון הם מדברים (ספרי דברים)
וַיֵּצֵא מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן מֵעִם פַּרְעֹה וַיִּצְעַק מֹשֶׁה אֶל ה' עַל דְּבַר הַצְפַרְדְּעִים אֲשֶׁר שָׂם לְפַרְעֹה" (שמות רבה י)
זֶה אַרְבָּעִים שָׁנָה ה' אֱלֹהֶיךָ עִמָּךְ, לֹא חָסַרְתָּ דָּבָר" (שמות רבה כא י).
כִּי ה' אֱלֹהֶיךָ מִתְהַלֵּךְ בְּקֶרֶב מַחֲנֶךָ לְהַצִּילְךָ וְלָתֵת אֹיְבֶיךָ לְפָנֶיךָ; וְהָיָה מַחֲנֶיךָ קָדוֹשׁ וְלֹא יִרְאֶה בְךָ עֶרְוַת דָּבָר וְשָׁב מֵאַחֲרֶיךָ", דברים כד1: "
כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה וּבְעָלָהּ וְהָיָה אִם לֹא תִמְצָא חֵן בְּעֵינָיו כִּי מָצָא בָהּ עֶרְוַת דָּבָר וְכָתַב לָהּ סֵפֶר כְּרִיתֻת וְנָתַן בְּיָדָהּ וְשִׁלְּחָהּ מִבֵּיתוֹ" - פגם-ערווה בדיבור (ויקרא רבה כד).
ול א דְּבַר אַבְשָׁלוֹם עִם אַמְנוֹן לְמֵרָע וְעַד טוֹב כִּי שָׂנֵא אַבְשָׁלוֹם אֶת אַמְנוֹן עַל דִבֶּר אֲשֶׁר עִנָּה אֵת תָּמָר אֲחֹתוֹ" - על עסקי דיבור (סנהדרין מא)
הנה ימים באים ונשא כל אשר בביתך ואשר אצרו אבתיך עד היום הזה בבלה לא יותר דבר' אמר ה'" - אלו עשרת הדברות (יומא נג:)
וְזֶה דְּבַר הָרֹצֵחַ אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה וָחָי: אֲשֶׁר יַכֶּה אֶת רֵעֵהוּ בִּבְלִי דַעַת וְהוּא לֹא שֹׂנֵא לוֹ מִתְּמֹל שִׁלְשֹׁם": "
רבי מאיר אומר: אפילו הוא מדבר על ידי עצמו" (מכות ט:)
וְזֶה דְּבַר הַשְּׁמִטָּה: שָׁמוֹט כָּל בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ לֹא יִגֹּשׂ אֶת רֵעֵהוּ וְאֶת אָחִיו כִּי קָרָא שְׁמִטָּה לה'" (מכות י, ספרי דברים)
וּבַדָּבָר הַזֶּה אֵינְכֶם מַאֲמִינִם בה' אֱלֹהֵיכֶם" או דברים לב47: "
כִּי לֹא דָבָר רֵק הוּא מִכֶּם כִּי הוּא חַיֵּיכֶם וּבַדָּבָר הַזֶּה תַּאֲרִיכוּ יָמִים עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים אֶת הַיַּרְדֵּן שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ" (ברכות כד)
זה הדבר" - אפילו דיבור מעכב (יומא ה)
זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה' לֵאמֹר": "
מלמד שהפרשה נאמרה בכה אמר. אין לי אלא זו בלבד, מניין שכל הפרשיות נאמרו בכה אמר? תלמוד לומר: זה הדבר אשר צוה ה', בניין אב לכל הפרשיות שנאמרו בכה אמר" (ספרא שם); "
פירשו על הדיבור המבטאיי, ושרוצה לומר, שה' ציווה בזה הדבר, רוצה לומר, בדיבורים ומילות האלה, היינו, בל תחשבו כי ה' ציווה רק העניין ושמשה סידר הדברים מדעתו, רק שנאמר לו בכה אמר, וכל דיבור ודיבור קיבל מאת ה', ומזה בניין אב לכל התורה, שכל המילות והדיבורים קיבלם מאת ה' ולא הוסיף אף מילה אחת מדעתו" (מלבי"ם פרשת אחרי מות סימן פח).
[לא גמור]