משענת חומרית ומשענת רוחנית

קוד: שען= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

השורש שען מציין, כמו בימינו, סמיכת הגוף על דבר יציב, כמו:

מכאן השם משענת - מקל יציב, שאדם חולה או זקן נוהג לסמוך את גופו עליו:

ומכיוון שהמשענת מאפיינת את הזקנים, היא גם הפכה להיות סמל של כבוד וסמכות:

בתקופה מסויימת, היו שני אנשים ששימשו כ"משענת אנושית" למלך - אחד בארם ואחד בישראל:


השורש שען משמש גם במשמעות מושאלת: סמיכת הנפש על דבר שנראה יציב; אמונה במשהו או במישהו שייתן לנו עזרה ותמיכה.

תוכחות רבות בדברי הנביאים מתייחסות לשאלה על מי ראוי להישען, כלומר מי נותן תמיכה יציבה יותר - ה' או אדם:

המצרים הבטיחו לבני ישראל שיתמכו בהם במאבקם נגד אשור ובבל, אך לבסוף אכזבו אותם ולא באו - כמו מקל שנשבר כשנשענים עליו:

גם איוב ורעיו התווכחו, עד כמה האדם יכול להישען על עולם החומר:

בטח - נשען

ע"פ מלבי"ם, בטח - בלב, נשען - במעשה:

  • ישעיהו ל12: "לָכֵן כֹּה אָמַר קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל: יַעַן מָאָסְכֶם בַּדָּבָר הַזֶּה, וַתִּבְטְחוּ בְּעֹשֶׁק וְנָלוֹז וַתִּשָּׁעֲנוּ עָלָיו": "לא לבד שבטחתם בלב על עושק ונלוז, כי גם תשענו עליו משענת חזק בפועל".
  • ישעיהו לא1: "הוֹי הַיֹּרְדִים מִצְרַיִם לְעֶזְרָה עַל סוּסִים יִשָּׁעֵנוּ,וַיִּבְטְחוּ עַל רֶכֶב כִּי רָב וְעַל פָּרָשִׁים כִּי עָצְמוּ מְאֹד, וְלֹא שָׁעוּ עַל קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל וְאֶת ה' לֹא דָרָשׁוּ": "כי לפעמים, הגם שיבטח האדם בה', מכל מקום יבקש אמצעים טבעיים ולא יסמוך על הנס, וזה אין בו עוון לכל אדם, רק אדם שיודע שגם האמצעיים השיג מה' ומלומד בניסים, לו ייחשב גם זה לחטא... אמנם יש גם צד שני, שלא לבד שיישען האדם על אמצעים טבעיים, כי גם יבטח עליהם, והיינו שמסיר בטחונו מה' לגמרי..."
  • ישעיהו נ10: "מִי בָכֶם יְרֵא ה' שֹׁמֵעַ בְּקוֹל עַבְדּוֹ אֲשֶׁר הָלַךְ חֲשֵׁכִים וְאֵין נֹגַהּ לוֹ? יִבְטַח בְּשֵׁם ה' וְיִשָּׁעֵן בֵּאלֹהָיו": "אחר שהשעינה בא בפועל על-ידי ההשגחה הפרטית, הנסבבת על-ידי בטחונו, ולכן אמר באלהיו, שמורה ההשגחה המיוחדת".
ראו גם: מבטח = דבר שבוטחים בו = דבר שמאמינים בו שיעזור ויגן.

בלשון השירה, הפועל נשען מציין אדמה שזזה ונסמכת על אדמה אחרת, במדבר כא15: "וְאֶשֶׁד הַנְּחָלִים אֲשֶׁר נָטָה לְשֶׁבֶת עָר וְנִשְׁעַן לִגְבוּל מוֹאָב".


תגובות