קוד: ביאור:משלי ה18 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
יְהִי מְקוֹרְךָ בָרוּךְ, וּשְׂמַח מֵאֵשֶׁת נְעוּרֶךָ"
אדם המתרחק מנשים זרות, ואינו מתפתה להסתכל עליהן או לדבר עמן דברי חיבה או ליגוע בהן, זוכה לברכה ושמחה בנישואיו.
הפסוק נמצא בסופו של פרק ה, המזהיר את הנער מפני נשים זרות המפתות אותו להתנשק עמן. הנער מעוניין להשיג אהבה והנאה בדרך הקלה, אך החכם מזהיר אותו שהדרך הזאת תוביל אותו לחיי צער וסבל (פירוט). האושר האמיתי נמצא כשמשקיעים דווקא בסביבה הקרובה.
מקור = מאגר של נוזלים, במקרה זה הכוונה לנוזלי הרחם של האשה או הזרע של האיש.
יהי מקורך ברוך = אם תתרחק מנשים זרות, תהיה ברכה בינך לבין אשתך, יהיה לכם קשר גופני טוב שיוביל לפריה ורביה.
ושמח מאשת נעוריך = אם תתרחק מנשים זרות, תהיה ברכה באהבה שבינך לבין אשתך, יהיה לכם קשר רגשי טוב שיוביל לשמחה.
1. פירשנו את הפסוק כמשמעו, על הקשר בין איש לאשתו: "יהי מקורך ברוך -
אשתך תהא ברוכה וחביבה בעיניך,
ושמח מאהבת
אשת נעוריך
"
(מצודות). ראו גם
בין שתי
תרבויות - תאוה לעומת איפוק.
2. ניתן לפרש את הפסוק גם כמשל לשמחה והנאה רוחנית: "אשת
נעוריך - היא התורה שלמדת מנעוריך
"
(רש"י על-פי
רבי שמואל בר נחמני במדרש משלי). וכך סיפר הרב
רונן חזיזה
(חמש דקות תורה ביום, ג תמוז ה'תשס"ט):
לפי הכתב אני רואה שאתם שייכים לעם ישראל - העם הנבחר. אין לכם מה לחפש כאן! מקומכם הוא בארץ הקדושה ובמסורת אבותיכם שעמדו בהר סיני! לכו הביתה!". הם היו מופתעים וחזרו לארץ, והיום ברוך ה' הם אנשים יראי שמים ושומרי מצוות. זהו סיפור אחד מתוך אלפי סיפורים על אנשים שהלכו רחוק כדי למצוא את האמת, ושכחו לבדוק את המקור בשורש שלהם שהוא היהדות... בא שלמה המלך ואומר: יהי מקורך ברוך - תבדוק את המקור שלך! ותמצא שהוא ברוך, וממילא ושמח מאשת נעוריך - זוהי היהדות שאליה נולדת בתור נער. שם שמחתך ושם הצלחתך.
נמשלים נוספים לפסוק בהקשרו ניתן לקרוא במאמר לחפש מתחת לפנס.
מדוע הכתוב מדבר דווקא על אשת נעוריך?
1. יש שפירשו, שאדם יכול לשמוח באמת רק כשהוא נמצא עם האשה שהתחתן עמה כשהיה נער. את הסיבה לכך ניתן ללמוד מדברי ירמיהו,
ירמיהו ב2: "זָכַרְתִּי לָךְ חֶסֶד
נְעוּרַיִךְ,
אַהֲבַת כְּלוּלֹתָיִךְ...
" (פירוט). במשך החיים, הגוף הולך ומתבלה, ונכנסים לשגרה משעממת של עבודה וילדים; אך אם מתחתנים בגיל הנעורים, הרי
שנותר הזיכרון של הגיל הצעיר והרענן יותר, כשהגוף עוד היה במיטבו, וכן
האהבה הייתה במיטבה ועוד לא היו כל המחויבויות של הגיל המאוחר יותר,
והזיכרון מחייה את הנפש, כך שתוכל לחדש את הישן כאילו אך זה נברא ולשמר את
הניצוץ הראשוני הבריאתי שלו כפי שהיה. וכן אנו מכירים זוגות נשואים המשמרים את תחילת זוגיותם כמופת וכמזכרת נעימה (ע"פ
חגי הופר). פירוש דומה נמצא בדברי חז"ל, "אין אדם מוצא קורת רוח אלא מאשתו ראשונה
"
(רב
יהודה,
בבלי
יבמות סג ב,
בבלי
סנהדרין כב א).
2. ולענ"ד הנעורים הם משל -
נער בספר משלי הוא אדם צעיר וחסר ניסיון, שעושה טעויות ושטויות.
אשת נעוריך היא אישה המאפשרת לך להתנהג כמו נער, שגדל ומתפתח, מנסה דברים
חדשים ולומד מתוך הטעויות, וכמו שנאמר בפסוק הבא "ובאהבתה תשגה תמיד
" (ראו
שגיאות של אהבה). מי שמצא אישה כזאת, יוכל להיות
שמח בכל עת.
ואולי על אישה כזאת נכתב השיר "זו ילדותי השניה, עול השנים כבר נשכח. זו
ילדותי השניה, ליבי נפתח...
"
(אהוד מנור)
פירושים נוספים על הפרק כולו ראו במאמר עצות להינצל מנשים מפתות.