קוד: ביאור:משלי יט14 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי יט14: "בַּיִת וָהוֹן נַחֲלַת אָבוֹת, ומה' אִשָּׁה מַשְׂכָּלֶת
"
- האדם נוחל (יורש) מאבותיו בית והון, אולם הוא יוכל לשמור עליהם וליהנות מהם, רק אם ה' ייתן לו אישה משכלת, חכמה ומוכשרת, שתדע לנהל היטב את הבית וההון.
חכמי המדרש קישרו את פסוקנו לפסוק הראשון בפרק, שגם הוא מדבר על כסיל,
משלי יט1: "טוֹב רָשׁ הוֹלֵךְ בְּתֻמּוֹ, מֵעִקֵּשׁ שְׂפָתָיו וְהוּא
כְסִיל
" (פירוט): "וכן את מוצא, שכל מי שמשלים
ללכת בתום, הקב"ה מזמן לו חלק כמותו: שכן מצינו באברהם, שמתוך שהלך בתום נזדמנה לו שרה, וכן ביצחק, שהלך בתום, נזדמנה לו רבקה, וכן ביעקב, שהלך בתום, נזדמנה לו רחל ולאה בלהה וזלפה; כולם משפחה אחת, ונחלה אחת, ועליהם מפרש שלמה בחכמתו:
בית והון נחלת אבות, ומה' אשה משכלת
"
(מדרש משלי). אדם שהקשר בינו לבין ה'
תמים ושלם, דבק בה' בכל מצב ואינו פוגם בקשר שלו עם ה' על-מנת להיות עם אישה, יזכה בסופו של דבר לאישה
טובה ומושלמת כמותו,
מה' אשה משכלת.
ישנם שני פסוקים נוספים המלמדים, שההצלחה במציאת אישה היא מה' (רב משום רבי ראובן בן אצטרובילי, בבלי מועד קטן יח:; וכן רבי אבהו, בראשית רבה סח ג. מאמר נפלא של הרב יצחק גינצבורג, בספר "יין המשמח" חלק א עמ' יג, מקשר את שלושת הפסוקים הללו לשלושה שלבים של עלייה במעמד האישה, שלושה סוגים של שידוכים, ושלושה שלבים של התפתחות הקשר בין איש לאשתו):
וַיַּעַן לָבָן וּבְתוּאֵל וַיֹּאמְרוּ: מה' יָצָא הַדָּבָר, לֹא נוּכַל דַּבֵּר אֵלֶיךָ רַע אוֹ טוֹב" (בקשר לנישואי רבקה ליצחק).
וְאָבִיו וְאִמּוֹ לֹא יָדְעוּ כִּי מה' הִיא, כִּי תֹאֲנָה הוּא מְבַקֵּשׁ מִפְּלִשְׁתִּים" (בקשר לנישואי שמשון עם אשה פלשתית מתמנה).
הביטוי
אשה משכלת רומז, אולי, לאביגיל,
שמואל א כה3: "וְשֵׁם הָאִישׁ נָבָל, וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ אֲבִגָיִל;
וְהָאִשָּׁה טוֹבַת שֶׂכֶל וִיפַת תֹּאַר, וְהָאִישׁ קָשֶׁה וְרַע מַעֲלָלִים
";
שמואל א כה38-39: "וַיְהִי
כַּעֲשֶׂרֶת הַיָּמִים,
וַיִּגֹּף ה' אֶת נָבָל וַיָּמֹת; וַיִּשְׁמַע
דָּוִד כִּי מֵת נָבָל... וַיִּשְׁלַח דָּוִד וַיְדַבֵּר בַּאֲבִיגַיִל
לְקַחְתָּהּ לוֹ
לְאִשָּׁה
". אם כך,
ה' נתן לדוד את אותה
אשה משכלת.
בפסוקים נוספים נאמר שהצלחת הבעל והבית תלויה באישה,
משלי יב4: "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ, וּכְרָקָב בְּעַצְמוֹתָיו מְבִישָׁה
" (פירוט),
משלי יד1: "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ, וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ
" (פירוט).
בפסוק הקודם נאמר,
משלי יט13: "הַוֹּת לְאָבִיו בֵּן כְּסִיל, וְדֶלֶף טֹרֵד מִדְיְנֵי אִשָּׁה
", כלומר, אדם שאין לו
אישה משכלת, שיודעת לחנך את הילדים כראוי, יהיה לו
בן כסיל שיביא עליו הוות (אסון), והאישה עצמה
תריב עמו כל היום
ותגרש אותו מביתו (פירוט).
1. מעבר למשמעות הפשוטה, הפסוק נותן תשובה לטענה (שעולה פעמים רבות בקשר למס ירושה), שאין זה הוגן שאנשים יירשו את הונם של הוריהם, שהרי הם לא עמלו עבורו: "ולמה יפסיד הצדיק וירוויח הרשע מפני המקרה של ירושת אבות?... בא ללמד... שהכל מצד המשגיח העליון, שאם הוא רואה שהבן הצדיק לא יירש כלום מפני האב העני... יזמין לו בת זוגו ההוגנת לו, שהיא
אישה משכלת, ועל ידיה ישביח את ענייניו ויצליח ויעשיר... וכן להיפך, אם יראה המשגיח העליון שהאב העשיר ינחיל עושר מופלג אל הבן הרשע, שאינו ראוי לאותו העושר... יזמין לו בת זוגו הראויה לו, שהיא רשעה כמותו, ועל ידיה הולך ומפסיד, כי מאבדת כל עושרו מפני רשעתה ואיוולתה... שמזווגים לו מן השמיים כפי מעשיו
"
(רמ"ד וואלי). וראו גם
משלי יג22: "טוֹב יַנְחִיל בְּנֵי בָנִים, וְצָפוּן לַצַּדִּיק חֵיל חוֹטֵא
" (פירוט).
לפי זה אפשר לפרש את הפסוק: בית והון - הלבושים החיצוניים של הנשמה - נחלת אבות - תלויים במחשבותם של ההורים בשעת יצירת הילד; אבל מה' - ישירות מה', בלי תלות בהורים - אשה משכלת - הנשמה עצמה, הפנימית, שהיא כמו האישה הנמצאת עם האדם בתוך ביתו.
3. "הפסוק מדבר על שלשה דברים – בית, הון, אשה משכלת – שני הראשונים באים מההורים והשלישי בא רק מה'. הגר"א כותב שאלו שלשה סמלים – סמלים לדרכים בהן אנחנו עובדים את ה':אם עובדים את ה' בקיום מצוות, זה כמו בית שאדם ירש מהוריו. כל המצוות שאנחנו עושים הן ירושה – קבלנו אותן מהורינו, מדור לדור. מצוות זה הקשר של חיים – מסגרת של חיים, בית...
הון זה תורה, דעת. גם זה בא מההורים, שנותנים לנו חינוך טוב. ידיעת התורה מסומלת בהון...
מה זה ה" אשה משכלת "? מאד ברור שהאינטליגנציה של האשה – שהיא בונה איתה את הבית ומשלימה את הבית – זה לא רק תורה ומצות. "אשה משכלת" זו העבודה של "בכל דרכיך דעהו" – לדעת את ה' בכל פעילות בחיים, כל פעולה יום-יומית של חולין עולה לה'. זה נקרא "חולין על טהרת הקדש" – להחזיר את הבריאה לה' (זה כולל את חיבור המדע לתורה). להראות שהכל שייך לקדושה, ואין יותר חולין – החול הוא אשליה, הכל קודש. זו ההבנה של אשה משכלת.
הבית וההון אלו המצוות והתורה, אבל לראות שה' הוא הכל והכל הוא ה' –זה החכמה של אשה משכלת. בנישואין יש הרבה פעולות של חולין, אבל האשה המשכלת מקדשת כל חלק של הנישואין " (הרב יצחק גינצבורג, המספר 137).
מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל
- "קשה זיווגם כקריעת ים סוף" - ישיבת מעלות: ר' אבהו פתח (משלי י"ט) 'בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת'. רבי פנחס בשם ר' אבהו מצינו בתורה בנביאים ובכתובים שאין זיווגו של איש אלא מן הקב"ה. בתורה מנין (בראשית כ"ד) 'ויען ... (cache)
- ויגש - אהרון כ"ץ: ... שקצים ורמשים, וכן הוא אומר 'ויען איש משם ויאמר ומי אביהם' (שמ"א י יב) וכי יש אב לתורה, והלא כבר נאמר "מה שמו ומה שם בנו כי תדע" (מש' ל ד) ואומר " בית והון נחלת אבות ומה' אשה ... (cache)
- breslev.co.il - תורה נט - המשך: וזה פירוש (משלי י"ט): בית והון נחלת אבות. בית והון, זה בחינת: בביתי ובחומותי וכו'. זה הכח מקבל מאבות, שהאבות היו מגיירים גרים, כמו שכתוב גבי אברהם (בראשית י"ב): ואת הנפש ... (cache)
- וארא - אשלג: ר' חייא פתח ואמר, "בית והון נחלת אבות" (משלי יט). ושואל, וכי נחלת אבות הם, והרי הקב"ה נותן הכל לבן אדם. ומשיב, כיון שהקב"ה מזכה את האדם בבית והון, לפעמים שיוריש הכל לבנו ... (cache)
- תפילה על זיווג [6] שיטת רבי יהודה החסיד: מן התורה שנאמר (בראשית כד נ) מה` יצא הדבר. מן הנביאים שנאמר (שופטים יד ד) ואביו ואמו לא ידעו כי מה` היא. ומן הכתובים דכתיב (משלי יט יד) בית והון נחלת אבות ומה` אשה משכלת. ... (cache)
- פרק ל - תפארת ישראל / לרב יהודה ליוואי - המהר"ל מפראג: ובפרק אלו מגלחין (מו"ק י"ח ב) בתורה בנביאים בכתובים שזווג האדם מה' בתורה דכתיב כי מה' יצא הדבר בנביאים ואביו ואמו לא ידעו כי מה' הוא, ומן הכתובים בית והון נחלת אבות ומה' ... (cache)
- קרא - Listen to the Shiur - Keren Yishai - Parashat: זה סיעתא" בית והון נחלת אבות בחיים זה סיעתא דשמיא, גם דשמיא, אבל זה דבר אחר לגמרי, שידוך זה 'נטו' מה'. מה' אשה משכלת', דרך זיווגו של יעקב.'10 "יש איך זה קשור לכאן? ... (cache)
- אור לכ"ו תמוז ע"א ג€“ ווארט יהודה-ליב וייסגלס ושפרה גינזבורג ג€“ כפ"ח | חינוך יהודי: מכך אני יודע שהאשה היא לאו דווקא גשמיות שהרי " בית והון נחלת אבות ", זו ירושה גשמית, אבל "מהוי' אשה משכלת" ג€“ היא משכלת לא רק בגשמיות אלא גם ברוחניות וברוחניות שברוחניות, ... (cache)
- "
כלומר, אומר שלמה המלך, שיש לנו בשמיים "מאמן כושר" הטוב ביותר בעולם, והוא הבורא יתברך. הוא זימן לכל אחד מאיתנו את בת / בן הזוג המתאימים ביותר עבורנו, הוא היה השדכן. ממילא, עלינו לסמוך על המאמן, וגם אם קצת קשה - לא להישבר." (מאמרים | בני זוג - דומים או הפכים?).- אונאת דברים - מקורות: ... שאכל טריפות ונבלות שקצים ורמשים וכן הוא או' ויען איש משם ויאמר ומי אביהם וכי יש אב לתורה והלא כבר נאמ' מה שמו ומה שם בנו כי תדע ואו' בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת. ... (cache)
- תפילה על בת זוג - מה היחס בין... - כתבות קטיף.נט - האתר הרשמי של גוש קטיף: מן הכתובים: דכתיב ג€“ בית והון נחלת אבות ומה' אישה משכלת. נשאלת השאלה אם כן מה היחס בין כוחה של התפילה לכוחה של הבת קול? מי גובר על מי ולכמה זמן. נביא דעות שונות של ... (cache)
- Yeshiva.org.il- קשה זיווגו של אדם: מן הכתובים - דכתיב +משלי י"ט+ בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת. (מסכת מועד קטן דף יח עמוד ב). הרי שאשתו של אדם המוכרזת ומיועדת לו, היא זו שתזדמן לו, ובסופו של דבר, ... (cache)
- פרשת ויצא (1) - תורה: מן הכתובים (ספר משלי) 'בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת' (מו"ק יח:). היסוד הגדול הזה נשנה שוב בסוטה (ב.) 'ארבעים יום לפני יצירת הוולד, מכריזים בת פלוני לפלוני" (בזיווג ראשון). ... (cache)
- קונטרס יבוא עזרי: מן הכתובים, דכתיב (משלי יט): "בית והון נחלת אבות, ומה' אשה משכלת ". ויעויין ברבנו הגר"א (יהל אור, בביאור ההיכלות פרשת פקודי, היכל ו') שכתב על הפסוק (תהלים קכז): "אם ה' לא ... (cache)
- הפסוק הראשון בפרשת תזריע - חשיבות טהרת המשפחה: שנאמר, בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת (משלי י"ט). וכן מצאנו אצל אברהם שאמר לשרה, למען ייטב לי בעבורך וחיתה נפשי בגללך (בראשית י"ב). וכן אמרו חז"ל, כל המשיא בתו ... (cache)
- ספר מעולפת ספירים: וכתב בספר ויקרא דף נ"ב ע"א, כי בשביל האשה זוכה אדם לממון, שנאמר (משלי יט,יד) בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת מי שזוכה באשה משכלת זוכה בכלם: מעלת הצדיקים: אות ג: ... (cache)
- קונטרס מציאת הזיווג-לא מצולם: ... מן הנביאים דכתיב (שופטים יד): "ואביו ואמו לא ידעו כי מה` היא"; מן הכתובים דכתיב (משלי יט): "בית והון נחלת אבות ומה` אשה משכלת ", עיין שם; הרי שמבואר בתורה ... (cache)
- יחסי אחים: מן הכתובים - דכתיב +משלי י"ט+ בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת. ריטב"א על מסכת מועד קטן דף יח/ב. שמא יקדמנו אחר- ברחמים. פירוש: שהזכות מבטל הגזירה והכוכב שבשעת ... (cache)
- יא. הקדוש ברוך הוא יושב ומזווג זיווגים: 6 דצמבר 2003 ... "ר' אבהו פתח (משלי יט) 'בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת ', רבי פנחס בשם ר' אבהו". "רבי פנחס בשם ר' אבהו", זאת אומרת, רבי אבהו פתח את הדרשה בפסוק ... (cache)
- Tosefta, Seder Nezikin: ... וכן הוא אומר (שמואל א י) ויען איש משם ויאמר ומאביהם וכי יש אב לתורה ולא כבר נאמר (משלי ל) מה שמו ומה שם בנו כי תדע ואומר (משלי יט) בית והון נחלת אבות ומה' אשה משכלת.... (cache)