קוד: ביאור:משלי כא2 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
משלי כא2: "כָּל דֶּרֶךְ אִישׁ יָשָׁר בְּעֵינָיו, וְתֹכֵן לִבּוֹת ה'
"
כל דרך (הרגל) של כל איש נראה בעיניו ישר וטוב; אולם ה' תוכן (שוקל ומודד בדקדקנות) את הליבות, המחשבות הפנימיות.
דרך
= הרגל ומנהג, או אמצעי להשגת מטרה;
ישר
= ללא מכשולים ועיוותים;
בעיניו
= מנקודת המבט האישית-סובייקטיבית שלו;
כל דרך איש ישר בעיניו = כל אדם, כשהוא בוחן את הרגליו ומנהגיו בראיה שטחית, חושב שהם ישרים ומתאימים לרצון ה', ללא מכשולים ועיוותים; כל אדם, כשהוא שואף להשיג מטרה מסויימת, חושב שכל האמצעים הם ישרים וכשרים להשיג את המטרה: "קו עקום נראה ישר לעין עקומה
"
(רמ"ד וואלי).
תוכן = שוקל ומודד בדקדקנות; לב = מקום המחשבות, המסמל גם את אופיו של האדם; ותוכן ליבות ה' = ה' אינו מסתפק בראיה שטחית, הוא שוקל ומודד את מחשבותיו ואופיו של האדם; ולכן גם האדם, הרוצה לעבוד את ה' באמת, צריך לבחון לעומק את מחשבותיו ואת תכונות האופי שלו בכל פעם מחדש, כדי לוודא שהן באמת ישרות ואין בהן מכשולים ועיוותים.
להסבר המשמעויות המעשיות של הפסוק, ראו בפסוק המקביל ב
משלי טז2: "כָּל דַּרְכֵי אִישׁ זַךְ בְּעֵינָיו, וְתֹכֵן רוּחוֹת ה'
" (פירוט).
פסוק דומה ב
משלי טז2: "כָּל דַּרְכֵי אִישׁ זַךְ בְּעֵינָיו, וְתֹכֵן רוּחוֹת ה'
" (פירוט). ניתן להסביר את ההבדלים בין הפסוקים על-פי
ההבדל שבין לב לרוח:
המילים זך וישר מקבילות גם בפסוקים נוספים:
אִם זַךְ וְיָשָׁר אָתָּה, כִּי עַתָּה יָעִיר עָלֶיךָ וְשִׁלַּם נְוַת צִדְקֶךָ"
גַּם בְּמַעֲלָלָיו יִתְנַכֶּר נָעַר, אִם זַךְ וְאִם יָשָׁר פָּעֳלוֹ" (פירוט)
הֲפַכְפַּךְ דֶּרֶךְ אִישׁ וָזָר, וְזַךְ יָשָׁר פָּעֳלוֹ" (פירוט)
בְּטַח אֶל ה' בְּכָל לִבֶּךָ, וְאֶל בִּינָתְךָ אַל תִּשָּׁעֵן. בְּכָל דְּרָכֶיךָ דָעֵהוּ, וְהוּא יְיַשֵּׁר אֹרְחֹתֶיךָ" (פירוט).
אַל תְּקַנֵּא בְּאִישׁ חָמָס, וְאַל תִּבְחַר בְּכָל דְּרָכָיו" (פירוט)
פַּלֵּס מַעְגַּל רַגְלֶךָ, וְכָל דְּרָכֶיךָ יִכֹּנוּ"
כִּי נֹכַח עֵינֵי ה' דַּרְכֵי אִישׁ, וְכָל מַעְגְּלֹתָיו מְפַלֵּס"
דֶּרֶךְ אֱוִיל יָשָׁר בְּעֵינָיו, וְשֹׁמֵעַ לְעֵצָה חָכָם": דרכו של האויל היא תמיד ישרה בעיניו, אבל דרכו של החכם אינה ישרה בעיניו, ולכן החכם מוכן לקבל עצות מאחרים (פירוט). איך זה מסתדר עם הפסוק שלנו, שאומר "
כל דרך איש ישר בעיניו", כולל איש חכם?
נראה שההבדל בין הפסוקים הוא, שבפסוק שלנו נזכר שם ה'. מכאן שהפסוק שלנו מתייחס לענייני עבודת ה', והפסוק בפרק יב מתייחס לעניינים חומריים:
מַצְרֵף לַכֶּסֶף, וְכוּר לַזָּהָב, וּבֹחֵן לִבּוֹת ה'" (פירוט).
ראו גם: פסוקים נוספים עם המושגים תוכן ליבות - בוחן ליבות.
פסוק נוסף המתאר ניגוד בין
האדם לבין
ה' ובין
העיניים לבין
הלב נמצא בדברי ה' לשמואל הנביא,
שְׁמוּאֵל א טז7: "כִּי הָאָדָם יִרְאֶה
לַעֵינַיִם וה' יִרְאֶה
לַלֵּבָב
".
הפסוק הבא מדגים את הרעיון המובא בפסוק זה,
משלי כא3: "עֲשֹׂה צְדָקָה וּמִשְׁפָּט נִבְחָר לה' מִזָּבַח
":
1. בראיה חיצונית ושטחית, נראה שאדם שמקריב זבחים רבים לה', מכבד את ה' יותר ממי שעושה צדקה ומשפט עם בני אדם; אולם, בראיה מעמיקה יותר, מתברר שהקרבנות אינם מטרה בפני עצמם, אלא רק אמצעי שנועד להכניע את ליבו של האדם לעשות את רצון ה', ורצון ה' הוא שיעשו צדקה ומשפט, ולכן, עדיף לעסוק ברצון ה' האמיתי שהוא לעשות צדקה ומשפט, מאשר לעסוק באמצעים להגיע לרצון זה שהם הזבחים (מלבי"ם).
2. עשיית צדקה ומשפט דורשת מחשבה מקורית ובדיקה של כל מקרה לגופו, היא דורשת מהאדם להפעיל את הלב והמחשבות; לעומת זאת, הקרבת זבחים היא פעולה קבועה ושגרתית, דרך סלולה שאפשר ללכת בה גם בלי לחשוב. ה', שהוא בוחן ליבות, מעדיף פעולה שבה האדם מפעיל את ליבו, מאשר פעולה שמהווה הליכה בדרך קבועה.