קוד: ביאור:משלי כו1 בתנ"ך
סוג: משל
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי כו1: "כַּשֶּׁלֶג בַּקַּיִץ וְכַמָּטָר בַּקָּצִיר - כֵּן לֹא נָאוֶה לִכְסִיל כָּבוֹד
"
כמו שלג היורד בקיץ, מקפיא ומקלקל את הפירות, וכמו מטר היורד בקציר, מרטיב ומרקיב את התבואה -
כן, באותה מידה, לא נאוה (לא רצוי) לתת לכסיל כבוד, כי הוא משחית את אישיותו ומבליט את הצדדים השליליים שלו.
הכוח משחית - וגם הכבוד משחית, כאשר נותנים אותו לאדם הלא נכון:
כך גם הכבוד:
ולא עוד, אלא שהכסיל עצמו שונא למכבדו, כי ירגיש לבסוף שהוא חפץ בקלקולו" (רמ"ד וואלי).
מְזָרֶה רְשָׁעִים מֶלֶךְ חָכָם, וַיָּשֶׁב עֲלֵיהֶם אוֹפָן" (פירוט), משלי ח15: "
בִּי מְלָכִים יִמְלֹכוּ, וְרוֹזְנִים יְחֹקְקוּ צֶדֶק" (פירוט).
משל זה זכה להמחשה מרשימה במיוחד בזמן המלכת שאול, במעשיו של שמואל הנביא,
שמואל א יב17: "הֲלוֹא
קְצִיר חִטִּים הַיּוֹם; אֶקְרָא אֶל ה' וְיִתֵּן קֹלוֹת
וּמָטָר, וּדְעוּ וּרְאוּ כִּי רָעַתְכֶם רַבָּה אֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם בְּעֵינֵי ה', לִשְׁאוֹל לָכֶם מֶלֶךְ
".
בני ישראל באותה תקופה רצו מלך בכל מחיר. הם לא רצו לחכות שיהיה אדם חכם הראוי למלוכה - הם רצו למנות את "הרע במיעוטו", את הטוב ביותר שיש עכשיו. שמואל רמז להם, שנתינת כבוד המלכות לאדם שאינו ראוי לכך עלולה לגרום נזק, כמו שלג בקיץ ומטר בקציר.
ואכן, כבוד המלכות של שאול גרם נזק רב לעם ישראל, כאשר מתוך קנאות לכבודו, הוא הרג את כל כוהני נוב (שמואל א כב).
-
בפסוק שלנו,
שלג בקיץ הוא דבר רע; אבל ב
משלי כה13: "כְּצִנַּת שֶׁלֶג בְּיוֹם קָצִיר צִיר נֶאֱמָן לְשֹׁלְחָיו, וְנֶפֶשׁ אֲדֹנָיו יָשִׁיב
" (פירוט),
צינת שלג ביום קציר היא דבר טוב! נראה שיש להבחין בין
שלג ממש, אשר מקפיא ומקלקל את התבואה ביום קציר, לבין
צינת שלג, קרירות של שלג (למשל, רוח קרירה או שלגון), אשר מרעננת את הקוצרים.
-
רעיון דומה נמצא ב
משלי ג35: "כָּבוֹד חֲכָמִים יִנְחָלוּ,
וּכְסִילִים מֵרִים קָלוֹן
" - הכבוד הוא נחלתם של חכמים; הכסילים צריכים דווקא את הקלון כדי להתרומם ולהתעלות (פירוט).
הפסוק שלנו מדבר על הנזק שגורם הכבוד לנפשו של הכסיל; פסוק בהמשך הפרק מדבר על הנזק שגורם הכבוד לאנשים שנמצאים בסביבתו של הכסיל,
משלי כו8: "כִּצְרוֹר אֶבֶן בְּמַרְגֵּמָה, כֵּן נוֹתֵן לִכְסִיל כָּבוֹד
" (פירוט).
2. לא נאה סובייקטיבית - "לא נאה לו" לקבל כבוד; הוא לא מאמין בבני אדם, לא מאמין שבני אדם אחרים באמת מכבדים אותו. כשמישהו מתייחס אליו בצורה מכובדת, הוא מתייחס לזה כמו לדבר בלתי אפשרי, כמו שלג בקיץ ומטר בקציר, ואומר "אתה לא באמת מכבד אותי, אתה רק רוצה לנצל ולהשפיל אותי כמו כולם" (ע"פ גליה). פירוש זה מתאים לאנשים שנעשו כסילים לאחר שסבלו מהתעללות קשה.
בפרק יט ישנו פסוק דומה שניתן לפרש בשתי הדרכים,
משלי יט10: "לֹא נָאוֶה לִכְסִיל תַּעֲנוּג, אַף כִּי לְעֶבֶד מְשֹׁל בְּשָׂרִים
" (פירוט).