קוד: מפרי פי איש בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל
אל:
בכמה מקומות בספר משלי נזכר הביטוי "מפרי פי איש":
בְּפֶשַׁע שְׂפָתַיִם מוֹקֵשׁ רָע, וַיֵּצֵא מִצָּרָה צַדִּיק(פִירוט).
מִפְּרִי פִי אִישׁ יִשְׂבַּע טוֹב, וּגְמוּל יְדֵי אָדָם ישוב[יָשִׁיב] לוֹ".
מִפְּרִי פִי אִישׁ יֹאכַל טוֹב, וְנֶפֶשׁ בֹּגְדִים חָמָס. נֹצֵר פִּיו שׁמר נפשׁו, פשׂק שׂפתיו מְחִתָּה-לוֹ(פִירוט)
. מִתְאַוָּה וָאַיִן נַפְשׁוֹ עָצֵל, וְנֶפֶשׁ חָרֻצִים תְּדֻשָּׁן".
מִפְּרִי פִי אִישׁ תִּשְׂבַּע בִּטְנוֹ, תְּבוּאַת שְׂפָתָיו יִשְׂבָּע. מָוֶת וְחַיִּים בְּיַד לָשׁוֹן, וְאֹהֲבֶיהָ יֹאכַל פִּרְיָהּ(פִירוט)"
"פרי" בתנ"ך הוא משל לאחד משני דברים: תוצאה טבעית של פעולה, או גמול מה' על פעולה (פִירוט). מהי המשמעות של "מִפְּרִי פִי אִישׁ" כאן?:
מִפְּרִי פִי אִישׁ יִשְׂבָּע טוב, וגמול ידי אדם ישוב לו"; הפסוק בא ללמד, שאדם מקבל שכר מה', לא רק על מעשים טובים שהוא עושה, אלא גם על דיבורים טובים - דברי חכמה, דברי עידוד ונחמה לאנשים בצרה, דברי שלום והרגעה לאנשים במריבה, ועוד (פירוט).
מפרי פי איש יאכל טוב, ונפש בגדים חמס"; נפש = הצד החומרי של החיים; חמס = רע וקלקול; "ונפש בוגדים חמס" = הבוגדים "יאכלו" חמס, כלומר - "ייהנו" ממעשים רעים שיעשו נגדם. הפסוק בא ללמד, שהאדם מקבל גמול
חומריעל השימוש שהוא עושה בכוח הדיבור: אם הוא מדבר דברים טובים, הוא
יאכל טוב; ואם הוא מדבר דברים שנועדו להטעות ולבגוד, נפשו תאכל
חמס(פירוט).
מפרי פי איש תשבע בטנו, תבואת שפתיו ישבע. מות וחיים ביד-לשׁון, ואהביה יאכל פריה". בפסוק אחר (כז18) נאמר: "
נוצר תאנה - יאכל פריה, ושומר אדוניו - יכובד"; שם הכוונה לתוצאה טבעית של הנאמנות לאדון או של האיפוק (פירוט); לפי זה, ייתכן שגם בפסוקנו הכוונה לתוצאה טבעית (פירוט).