קוד: עמל= בתנ"ך
סוג: הגדרה
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
בלשון ימינו, הביטוי "עבד עליו" משמעו "רימה אותו"; הביטוי המקביל בלשון המקרא הוא עמל. השורש עמל מציין, מצד אחד, מאמץ ועבודה קשה:
יָדָהּ לַיָּתֵד תִּשְׁלַחְנָה וִימִינָהּ לְהַלְמוּת עֲמֵלִים, וְהָלְמָה סִיסְרָא מָחֲקָה רֹאשׁוֹ וּמָחֲצָה וְחָלְפָה רַקָּתוֹ" - פטיש של אנשים העובדים קשה.
וַיֹּאמֶר ה': אַתָּה חַסְתָּ עַל הַקִּיקָיוֹן, אֲשֶׁר לֹא עָמַלְתָּ בּוֹ וְלֹא גִדַּלְתּוֹ, שֶׁבִּן לַיְלָה הָיָה וּבִן לַיְלָה אָבָד" - לא טרחת לגדל אותו.
מצד שני, השורש עמל מציין רשע ומרמה:
הִנֵּה יְחַבֶּל אָוֶן וְהָרָה עָמָל וְיָלַד שָׁקֶר ... ישוב עָמָלו בראשו ועל קדקדו חמסו ירד"
הָרֹה עָמָל וְיָלֹד אָוֶן וּבִטְנָם תָּכִין מִרְמָה"
מה הקשר בין המשמעויות?
1. ייתכן שהשקר נקרא עמל כי הוא דורש מהנפש עבודה קשה ומאומצת, להמציא סיפור דמיוני שיישמע אמין; הרבה יותר קל להגיד את האמת (על כך מסתמך גלאי השקרים - הפוליגרף: הוא מודד בדרכים שונות את מידת ה"עמל" שהאדם משקיע בדבריו, ולפי זה קובע מה רמת הסבירות שהוא דובר אמת).
"כי אין יגיעה יותר קשה בעולם, כמו היגיעה לעשות דברים
רעים... מפני שהיא יגיעה של היצר הטוב, שהאדם מכריחו לעשות דברים רעים שהם
כנגד טבעו וכנגד רצונו. ולכן המעשה רע נקרא עמל...
"
(רמ"ד וואלי על משלי כו יח-יט).
2. ויש אומרים שכל מעשה רע נקרא עמל, כי הוא דורש עבודה קשה מצד הציבור, וכביכול גם מצד ה' - לתקן את העיוות שנגרם כתוצאה מהמעשה (רש"י).
יש פסוקים שבהם שתי המשמעויות אפשריות:
נֶפֶשׁ עָמֵל עָמְלָה לּוֹ, כִּי אָכַף עָלָיו פִּיהוּ" - נפשו של האדם העובד קשה "עובדת" עליו, מרמה אותו וגורמת לו להתאמץ יותר ממה שצריך (פירוט); וייתכן שגם קהלת ו7: "
כָּל עֲמַל הָאָדָם לְפִיהוּ, וְגַם הַנֶּפֶשׁ לֹא תִמָּלֵא"
כִּי שֹׁד יֶהְגֶּה לִבָּם, וְעָמָל שִׂפְתֵיהֶם תְּדַבֵּרְנָה" - הרשעים עובדים קשה כדי "לעבוד" עליך, דבר שיגרום לך מאמץ כבד אם תגור בקרבתם (פירוט).
יִשְׁתֶּה וְיִשְׁכַּח רִישׁוֹ, וַעֲמָלוֹ לֹא יִזְכָּר עוֹד" - ישכח את העבודה הקשה שעבד בחייו, את מעשי המרמה שעשה או שעשו לו (פירוט).
א. עבודה קשה הגורמת לצער:
וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי" - ה' השכיח ממני את העבודה הקשה שעבדתי אצל פוטיפר ובבית הסוהר, וכן את השנאה ששנאו אותי בבית אבי.
וַנִּצְעַק אֶל ידוד אֱלֹהֵי אֲבֹתֵינוּ וַיִּשְׁמַע ידוד אֶת קֹלֵנוּ וַיַּרְא אֶת עָנְיֵנוּ וְאֶת עֲמָלֵנוּ וְאֶת לַחֲצֵנוּ" - העבודה הקשה שעבדנו במצרים.
וַיָּסִירוּ אֶת אֱלֹהֵי הַנֵּכָר מִקִּרְבָּם וַיַּעַבְדוּ אֶת ה'; וַתִּקְצַר נַפְשׁוֹ בַּעֲמַל יִשְׂרָאֵל" - נמאס לה' לראות שישראל סובלים ומשועבדים לגויים.
מֵעֲמַל נַפְשׁוֹ יִרְאֶה יִשְׂבָּע בְּדַעְתּוֹ יַצְדִּיק צַדִּיק עַבְדִּי לָרַבִּים ועונתם הוּא יִסְבֹּל" - הצדיק עובד קשה וסובל בעוונות הרבים.
לָמָּה זֶּה מֵרֶחֶם יָצָאתִי לִרְאוֹת עָמָל וְיָגוֹן, וַיִּכְלוּ בְּבֹשֶׁת יָמָי"
אָלָה פִּיהוּ מָלֵא וּמִרְמוֹת וָתֹךְ תַּחַת לְשׁוֹנוֹ עָמָל וָאָוֶן"
רְאֵה עָנְיִי וַעֲמָלִי, וְשָׂא לְכָל חַטֹּאותָי"
בַּעֲמַל אֱנוֹשׁ אֵינֵמוֹ, וְעִם אָדָם לֹא יְנֻגָּעוּ"
וַיִּתֵּן לָהֶם אַרְצוֹת גּוֹיִם וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ"
וַיַּכְנַע בֶּעָמָל לִבָּם, כָּשְׁלוּ וְאֵין עֹזֵר"
שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם ה' לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בּוֹנָיו בּוֹ אִם ה' לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר"
כִּי לֹא סָגַר דַּלְתֵי בִטְנִי וַיַּסְתֵּר עָמָל מֵעֵינָי...
למה יתן לעָמָל אור וחיים למרי נפש"
כִּי אַתָּה עָמָל תִּשְׁכָּח כְּמַיִם עָבְרוּ תִזְכֹּר"
בִּמְלֹאות שִׂפְקוֹ יֵצֶר לוֹ, כָּל יַד עָמֵל תְּבוֹאֶנּוּ"
מַה יִּתְרוֹן לָאָדָם בְּכָל עֲמָלוֹ שֶׁיַּעֲמֹל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ"
וְכֹל אֲשֶׁר שָׁאֲלוּ עֵינַי לֹא אָצַלְתִּי מֵהֶם לֹא מָנַעְתִּי אֶת לִבִּי מִכָּל שִׂמְחָה כִּי לִבִּי שָׂמֵחַ מִכָּל עֲמָלִי וְזֶה הָיָה חֶלְקִי מִכָּל עֲמָלִי...
אין טוב באדם שיאכל ושתה והראה אֶת נפשו טוב בעמלו גם זה ראיתי אני כִּי מיד האלהים היא"
מַה יִּתְרוֹן הָעוֹשֶׂה בַּאֲשֶׁר הוּא עָמֵל?...
וגם כל האדם שיאכל ושתה וראה טוב בכל עָמֵלו מתת אלהים היא"
וְרָאִיתִי אֲנִי אֶת כָּל עָמָל וְאֵת כָּל כִּשְׁרוֹן הַמַּעֲשֶׂה כִּי הִיא קִנְאַת אִישׁ מֵרֵעֵהוּ גַּם זֶה הֶבֶל וּרְעוּת רוּחַ...
טובים השנים מן האחד אשר יש להם שכר טוב בעָמָלם"
כַּאֲשֶׁר יָצָא מִבֶּטֶן אִמּוֹ עָרוֹם יָשׁוּב לָלֶכֶת כְּשֶׁבָּא וּמְאוּמָה לֹא יִשָּׂא בַעֲמָלוֹ שֶׁיֹּלֵךְ בְּיָדוֹ...
גם כל האדם אשר נתן לו האלהים עשר ונכסים והשליטו לֹאכל ממנו ולשאת את חלקו ולשמח בַעֲמָלוֹ זה מתת אלהים היא"
וְשִׁבַּחְתִּי אֲנִי אֶת הַשִּׂמְחָה אֲשֶׁר אֵין טוֹב לָאָדָם תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ כִּי אִם לֶאֱכוֹל וְלִשְׁתּוֹת וְלִשְׂמוֹחַ וְהוּא יִלְוֶנּוּ בַעֲמָלוֹ יְמֵי חַיָּיו אֲשֶׁר נָתַן לוֹ הָאֱלֹהִים תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ...
וראיתי אֶת כל מעשה הָאֱלֹהִים כִּי לא יוכל האדם למצוא אֶת המעשה אֲשֶׁר נעשה תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ בשל אֲשֶׁר יעמל האדם לבקש ולא ימצא וגם אִם יאמר החכם לדעת לא יוכל למצא"
רְאֵה חַיִּים עִם אִשָּׁה אֲשֶׁר אָהַבְתָּ כָּל יְמֵי חַיֵּי הֶבְלֶךָ אֲשֶׁר נָתַן לְךָ תַּחַת הַשֶּׁמֶשׁ כֹּל יְמֵי הֶבְלֶךָ כִּי הוּא חֶלְקְךָ בַּחַיִּים וּבַעֲמָלְךָ אֲשֶׁר אַתָּה עָמֵל תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ"
עֲמַל הַכְּסִילִים תְּיַגְּעֶנּוּ אֲשֶׁר לֹא יָדַע לָלֶכֶת אֶל עִיר"
ב. רשע ומרמה, נרדף ל"אוון":
לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל, ה' אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ"
הוֹי הַחֹקְקִים חִקְקֵי אָוֶן וּמְכַתְּבִים עָמָל כִּתֵּבוּ"
אֵין קֹרֵא בְצֶדֶק וְאֵין נִשְׁפָּט בֶּאֱמוּנָה בָּטוֹחַ עַל תֹּהוּ וְדַבֶּר שָׁוְא הָרוֹ עָמָל וְהוֹלֵיד אָוֶן"
לָמָּה תַרְאֵנִי אָוֶן וְעָמָל תַּבִּיט וְשֹׁד וְחָמָס לְנֶגְדִּי וַיְהִי רִיב וּמָדוֹן יִשָּׂא...
טהור עינים מראות רע והביט אל עמל לא תוכל לָמָּה תַּבִּיט בוגדים תחריש בבלע רשע צדיק ממנו"
רָאִתָה כִּי אַתָּה עָמָל וָכַעַס תַּבִּיט לָתֵת בְּיָדֶךָ עָלֶיךָ יַעֲזֹב חֵלֶכָה יָתוֹם אַתָּה הָיִיתָ עוֹזֵר"
יוֹמָם וָלַיְלָה יְסוֹבְבֻהָ עַל חוֹמֹתֶיהָ וְאָוֶן וְעָמָל בְּקִרְבָּהּ"
וָאֲחַשְּׁבָה לָדַעַת זֹאת, בְעֵינָי"
יְמֵי שְׁנוֹתֵינוּ בָהֶם שִׁבְעִים שָׁנָה וְאִם בִּגְבוּרֹת שְׁמוֹנִים שָׁנָה וְרָהְבָּם עָמָל וָאָוֶן כִּי גָז חִישׁ וַנָּעֻפָה"
הַיְחָבְרְךָ כִּסֵּא הַוּוֹת יֹצֵר עָמָל עֲלֵי חֹק"
רֹאשׁ מְסִבָּי עֲמַל שְׂפָתֵימוֹ יכסומו[יְכַסֵּמוֹ]"
כַּאֲשֶׁר רָאִיתִי חֹרְשֵׁי אָוֶן וְזֹרְעֵי עָמָל יִקְצְרֻהוּ"
כִּי אָדָם לְעָמָל יוּלָּד וּבְנֵי רֶשֶׁף יַגְבִּיהוּ עוּף"
כֵּן הָנְחַלְתִּי לִי יַרְחֵי שָׁוְא, וְלֵילוֹת עָמָל מִנּוּ לִי"
שָׁמַעְתִּי כְאֵלֶּה רַבּוֹת מְנַחֲמֵי עָמָל כֻּלְּכֶם" - מנחמי שקר.