גזל = לקח בגלוי

קוד: גזלה= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

גזלה משמעה שוד, לקיחה בכוח ובגלוי. הגזלה הראשונה בתורה היא גזלת הבארות של אברהם אבינו:
גזלה נזכרת גם בדברי יעקב ללבן; אחרי שלבן שואל את יעקב (בראשית לא26): "וַיֹּאמֶר לָבָן לְיַעֲקֹב 'מֶה עָשִׂיתָ, וַתִּגְנֹב אֶת לְבָבִי, וַתְּנַהֵג אֶת בְּנֹתַי כִּשְׁבֻיוֹת חָרֶב?'" הוא עונה לו: התורה אוסרת בפירוש לגזול:
אך עונשו של גזלן אינו נזכר בפירוש בתורה - נאמר רק, שאם הוא גוזל, מכחיש את הגזלה, נשבע לשקר, ואז מודה ומתחרט על מעשיו, עליו להחזיר את הגזלה בתוספת חומש, ולהביא קרבן אשם:
אמנם, חז"ל קבעו, שגזלן שלא נשבע לשקר, או שנשבע לשקר ולא הודה, צריך רק להחזיר את סכום הגזלה בלי תוספת; בניגוד ל גנב, המשלם פי שניים מסכום הגניבה (על הטעמים לכך, ראו תשלומי כפל). לפיכך ישנה חשיבות להגדרה המדוייקת של גזל לעומת גנבה: "איזה הוא גוזל? זה הלוקח ממון האדם בחוזקה:  כגון שחטף מיטלטלין מידו, או שנכנס לרשותו שלא ברצון הבעלים ונטל כלים משם, או שתקף בעבדיו ובבהמתו ונשתמש בהן, או שירד לתוך שדהו ואכל פירותיה, וכל כיוצא בזה - הוא הגוזל" (רמב"ם, הלכות גזילה א ב)- גזלן הוא אדם הלוקח את רכוש הזולת בכוח, ולכן אין לו צורך לבוא בסתר, הוא יכול לבוא בגלוי.

בפסוקים רבים יש קשר בין גזל לבין כוחו של הגוזל או חולשתו של הנגזל, מכיוון שהחזק אינו צריך להסתתר מפני החלש; למשל:

ישנו מקרה אחד שבו אנשים שמסתתרים נקראים גזלנים:
והסיבה היא: "הא דקא מטמרי' - דלא ניחזינהו אינשי וניערקו מנייהו" (ר' יוחנן, תלמוד בבלי בבא קמא עט.): הם מתחבאים רק באופן זמני, רק כדי שלא יברחו מהם; אבל אחרי שתפסו את הקרבנות, הם גוזלים אותם בגלוי, הם לא מנסים להסתיר את המעשה מבני האדם, ולכן הם נחשבים לגזלנים.

לעיון נוסף


פסוקים נוספים

  • דברים כח31: "שׁוֹרְךָ טָבוּחַ לְעֵינֶיךָ וְלֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ, חֲמֹרְךָ גָּזוּל מִלְּפָנֶיךָ וְלֹא יָשׁוּב לָךְ, צֹאנְךָ נְתֻנוֹת לְאֹיְבֶיךָ וְאֵין לְךָ מוֹשִׁיעַ"
  • שופטים כא23: "וַיַּעֲשׂוּ כֵן בְּנֵי בִנְיָמִן, וַיִּשְׂאוּ נָשִׁים לְמִסְפָּרָם מִן הַמְּחֹלְלוֹת אֲשֶׁר גָּזָלוּ, וַיֵּלְכוּ וַיָּשׁוּבוּ אֶל נַחֲלָתָם וַיִּבְנוּ אֶת הֶעָרִים וַיֵּשְׁבוּ בָּהֶם"
  • ישעיהו סא8: "כִּי אֲנִי ה' אֹהֵב מִשְׁפָּט, שֹׂנֵא גָזֵל בְּעוֹלָה; וְנָתַתִּי פְעֻלָּתָם בֶּאֱמֶת וּבְרִית עוֹלָם אֶכְרוֹת לָהֶם"
  • ירמיהו כא12: "בֵּית דָּוִד כֹּה אָמַר ידָּוִד דִּינוּ לַבֹּקֶר מִשְׁפָּט וְהַצִּילוּ גָזוּל מִיַּד עוֹשֵׁק פֶּן תֵּצֵא כָאֵשׁ חֲמָתִי וּבָעֲרָה וְאֵין מְכַבֶּה מִפְּנֵי רֹעַ מעלליהם[מַעַלְלֵיכֶם]"
  • ירמיהו כב3: "כֹּה אָמַר ה': עֲשׂוּ מִשְׁפָּט וּצְדָקָה וְהַצִּילוּ גָזוּל מִיַּד עָשׁוֹק וְגֵר יָתוֹם וְאַלְמָנָה אַל תֹּנוּ אַל תַּחְמֹסוּ וְדָם נָקִי אַל תִּשְׁפְּכוּ בַּמָּקוֹם הַזֶּה"
  • יחזקאל יח7: "וְאִישׁ לֹא יוֹנֶה חֲבֹלָתוֹ חוֹב יָשִׁיב גְּזֵלָה לֹא יִגְזֹל לַחְמוֹ לְרָעֵב יִתֵּן וְעֵירֹם יְכַסֶּה בָּגֶד"
  • יחזקאל יח12: "עָנִי וְאֶבְיוֹן הוֹנָה גְּזֵלוֹת גָּזָל חֲבֹל לֹא יָשִׁיב וְאֶל הַגִּלּוּלִים נָשָׂא עֵינָיו תּוֹעֵבָה עָשָׂה"
  • יחזקאל יח16: "וְאִישׁ לֹא הוֹנָה חֲבֹל לֹא חָבָל וּגְזֵלָה לֹא גָזָל לַחְמוֹ לְרָעֵב נָתָן וְעֵרוֹם כִּסָּה בָגֶד"
  • יחזקאל יח18: "אָבִיו כִּי עֹשֶׁק עָשַׁק גֵּזֶל גָּזַל אָח וַאֲשֶׁר לֹא טוֹב עָשָׂה בְּתוֹךְ עַמָּיו וְהִנֵּה מֵת בעונו"
  • יחזקאל כב29: "עַם הָאָרֶץ עָשְׁקוּ עֹשֶׁק וְגָזְלוּ גָּזֵל וְעָנִי וְאֶבְיוֹן הוֹנוּ וְאֶת הַגֵּר עָשְׁקוּ בְּלֹא מִשְׁפָּט"
  • יחזקאל לג15: "חֲבֹל יָשִׁיב רָשָׁע גְּזֵלָה יְשַׁלֵּם בְּחֻקּוֹת הַחַיִּים הָלַךְ לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת עָוֶל חָיוֹ יִחְיֶה לֹא יָמוּת"
  • מיכה ב2: "וְחָמְדוּ שָׂדוֹת וְגָזָלוּ וּבָתִּים וְנָשָׂאוּ וְעָשְׁקוּ גֶּבֶר וּבֵיתוֹ וְאִישׁ וְנַחֲלָתוֹ"
  • מיכה ג2: "שֹׂנְאֵי טוֹב וְאֹהֲבֵי [רָע]הגֹּזְלֵי עוֹרָם מֵעֲלֵיהֶם וּשְׁאֵרָם מֵעַל עַצְמוֹתָם"
  • מלאכי א13: "וַאֲמַרְתֶּם הִנֵּה מַתְּלָאָה וְהִפַּחְתֶּם אוֹתוֹ אָמַר ה' צְבָאוֹת וַהֲבֵאֶתֶם גָּזוּל וְאֶת הַפִּסֵּחַ וְאֶת הַחוֹלֶה וַהֲבֵאֶתֶם אֶת הַמִּנְחָה הַאֶרְצֶה אוֹתָהּ מִיֶּדְכֶם אָמַר ידוד"
  • תהלים לה10: "כָּל עַצְמוֹתַי תֹּאמַרְנָה ה' מִי כָמוֹךָ מַצִּיל עָנִי מֵחָזָק מִמֶּנּוּ וְעָנִי וְאֶבְיוֹן מִגֹּזְלוֹ"
  • תהלים סב11: "אַל תִּבְטְחוּ בְעֹשֶׁק וּבְגָזֵל אַל תֶּהְבָּלוּ חַיִל כִּי יָנוּב אַל תָּשִׁיתוּ לֵב"
  • תהלים סט5: "רַבּוּ מִשַּׂעֲרוֹת רֹאשִׁי שֹׂנְאַי חִנָּם עָצְמוּ מַצְמִיתַי אֹיְבַי שֶׁקֶר אֲשֶׁר לֹא גָזַלְתִּי אָז אָשִׁיב"
  • איוב כ19: "כִּי רִצַּץ עָזַב דַּלִּים בַּיִת גָּזַל וְלֹא יִבֶנֵהוּ"
  • איוב כד2: "גְּבֻלוֹת יַשִּׂיגוּ עֵדֶר גָּזְלוּ וַיִּרְעוּ"
  • איוב כד9: "יִגְזְלוּ מִשֹּׁד יָתוֹם, וְעַל עָנִי יַחְבֹּלוּ"
  • איוב כד19: "צִיָּה גַם חֹם יִגְזְלוּ מֵימֵי שֶׁלֶג שְׁאוֹל חָטָאוּ"
  • משלי ד16: "כִּי לֹא יִשְׁנוּ אִם לֹא יָרֵעוּ וְנִגְזְלָה שְׁנָתָם אִם לֹא יכשולו[יַכְשִׁילוּ]"
  • משלי כח24: "גּוֹזֵל אָבִיו וְאִמּוֹ וְאֹמֵר אֵין פָּשַׁע חָבֵר הוּא לְאִישׁ מַשְׁחִית" (פירוט)
  • קהלת ה7: "אִם עֹשֶׁק רָשׁ וְגֵזֶל מִשְׁפָּט וָצֶדֶק תִּרְאֶה בַמְּדִינָה אַל תִּתְמַהּ עַל הַחֵפֶץ כִּי גָּבֹהַּ מֵעַל גָבֹהַּ שֹׁמֵר וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם"

תגובות