שכיר = אדם הנמצא איתנו באופן זמני, לצורך עבודה וקבלת שכר

קוד: שכיר= בתנ"ך

סוג: הגדרה

מאת: אראל

אל:

האם מותר להעביד עובדים זרים בשבת?
במאמר זה אנסה לברר, האם מעמדם של העובדים הזרים קרוב יותר לזה של "עבד", שאסור להעסיקו בשבת, או לזה של "שכיר" נכרי, שמותר להעסיקו.

מלבד מצוות השבת, קיימות מצוות נוספות שבהן יש הבדל בין עבד לבין שכיר, למשל במצוות הפסח (שמות יב43-45): "וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן, זֹאת חֻקַּת הַפָּסַח: כָּל- בֶּן-נֵכָר, לֹא-יֹאכַל בּוֹ. וְכָל- עֶבֶד אִישׁ, מִקְנַת-כָּסֶף--וּמַלְתָּה אֹתוֹ, אָז יֹאכַל בּוֹ. תּוֹשָׁב וְשָׂכִיר, לֹא-יֹאכַל בּוֹ...." - עבד שנימול אוכל מקרבן הפסח, אבל שכיר - לא. מובן שמדובר על עבד ועל שכיר שאינם מבני ישראל, כפי שפירשו חז"ל; שכיר ועבד מבני ישראל חייבים בכל מקרה לאכול מקרבן הפסח כמו כל שאר בני ישראל.

וגם בדיני הכהנים (ויקרא כב10-11): "וְכָל זָר לֹא יֹאכַל קֹדֶשׁ; תּוֹשַׁב כֹּהֵן וְשָׂכִיר לֹא יֹאכַל קֹדֶשׁ. וְכֹהֵן כִּי יִקְנֶה נֶפֶשׁ , קִנְיַן כַּסְפּוֹ, הוּא יֹאכַל בּוֹ; וִילִיד בֵּיתוֹ הֵם יֹאכְלוּ בְלַחְמוֹ." - פועל-שכִּיר של הכֹּהֵן לֹא אוְכָל מתרומת הקודש שמקבל הכֹּהֵן, אבל עבד של הכֹּהֵן כן רשאי לֹאכול ממנה.

נראה שההבדל ביניהֵם הוּא, שהעבד נמצא איתנו באופן קבּוֹע, לתמיד; הוּא אמנם לֹא מבני ישראל, אבל מאחר שהצטרף למשפחה, יש לשתף אותו בקרבן הפסח, ולמנוע ממנו לעשות מלֹאכה. לעומת זאת, השכִּיר נמצא כאן באופן זמני בלבד, לצורך עבּוֹדה; המשפחה שלו נמצאת במקום אחר, והוּא יחזור אליה לֹאחר שתקופת שכִּירותו תסתיים; ולכן אין טעם לשתפו בקרבן הלֹאומי של עם ישראל, או להתערב בשיקולי העבּוֹדה שלו בשבת (נדגיש שוב, מדובר על שכִּיר שאינו מבני ישראל).

איך צריך להתייחס לעובדים זָרים שנמצאים כאן, לדוגמה עובדי סיעוד פיליפיניים? האם דינם כ"ׂעבד" או כ"שכִּיר"?

לכאורה דינם כ"שכִּיר", שהרי הֵם נמצאים כאן רק באופן זמני, לצורך עבּוֹדה, והבית שלהֵם נמצא במקום אחר; אולם, למעשה המצב לֹא כל כך פשוט: רבים מהֵם נמצאים עם המשפחה שאצלה הֵם עובדים במשך זמן רב, ללֹא הגבלה; הֵם לֹא יכולים טכנית לעזוב את המשפחה ולחזור לֹארצם כִּי אין להֵם כסף; וחלקם נשארים כאן ומשתקעים כאן גם לֹאחר שתקופת עבּוֹדתם מסתיימת, באופן חוקי או לֹא חוקי.

ולכן ראוי לקבּוֹע גבּוֹל ברור, שממנו והלֹאה העובד נחשב ל"עבד" ויש לשתף אותו בחגים ובשבתות שלנו.


יום אחד?

מצד אחד, יש פסוקים שמהֵם נראה ששכִּירים נהגו לעבּוֹד יום אחד בכל מקום, ובסוף היום לקבל את שכרם:

אך אין בזה ראיה ברורה:


3 שנים?

לפי חלק מהמפרשים (ראב"ׂע?), התקופה המקובלת לעבודה של שכיר היתה 3 שנים, כמו שנאמר:

אולם, אין בכך ראיה ברורה:

49 שנה?

הגבול העליון לעבודה של שכיר נזכר דווקא בקשר לעבד עברי. ע"פ התורה, יש להתייחס לעבד עברי, לא כמו אל עבד נכרי, אלא כמו אל שכיר:
"עבד עברי" הוא למעשה שכיר, שעובד עד שנת היובל, ומקבל שכר על-פי מספר השנים שהוא עבד. מספר השנים עד היובל יכול להיות עד 49 שנה, כך שגם עובד זר שנמצא כאן במשך 49 שנה, עדיין יכול להיחשב לשכיר.

למעשה ראוי לקבוע שיעור ממוצע שתלוי במנהג - אם המנהג הוא שרוב העובדים השכירים חוזרים לארצם לאחר 3 שנים, אז כל מי שנשאר כאן יותר מ-3 שנים, ייתכן שראוי להתייחס אליו כאל "עבד" ולא לאפשר לו לעבוד בשבת. וצריך עיון גדול.

פסוקים נוספים

  1. שמות כב14: "אִם בְּעָלָיו עִמּוֹ לֹא יְשַׁלֵּם אִם שָׂכִיר הוּא בָּא בִּשְׂכָרוֹ"
  2. ויקרא כה6: "וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם לְאָכְלָה, לְךָ וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ וְלִשְׂכִירְךָ וּלְתוֹשָׁבְךָ הַגָּרִים עִמָּךְ"
  3. מלאכי ג5: "וְקָרַבְתִּי אֲלֵיכֶם לַמִּשְׁפָּט וְהָיִיתִי עֵד מְמַהֵר בַּמְכַשְּׁפִים וּבַמְנָאֲפִים וּבַנִּשְׁבָּעִים לַשָּׁקֶר וּבְעֹשְׁקֵי שְׂכַר שָׂכִיר אַלְמָנָה וְיָתוֹם וּמַטֵּי גֵר וְלֹא יְרֵאוּנִי אָמַר ידוד צְבָאוֹת"
 

תגובות