ליהנות מכל העולמות

קוד: ביאור:משלי טז31 בתנ"ך

סוג: הבדלים1

מאת: אראל (הגהה: יעל)

אל: סגלות משלי

משלי טז31: "עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת שֵׂיבָה, בְּדֶרֶךְ צְדָקָה תִּמָּצֵא

עטרת (כתר) המסמלת שלטון, תפארת (מגבעת) המסמלת כבוד, ושיבה (זקנה) - כל אלה יימצאו רק במשפחה ההולכת בדרך צודקת.

הקבלות

בדרך צדקה (= דרך צודקת) מוצאים גם עטרת, גם תפארת וגם שיבה.

1. כדי להבין מושגים אלה יש לעיין בפסוקים אחרים שבהם הם נזכרו:

משלי יז6: "עֲטֶרֶת זְקֵנִים - בְּנֵי בָנִים, וְתִפְאֶרֶת בָּנִים אֲבוֹתָם": לזקנים יש עטרת - יש להם הרבה נכדים שמקיפים אותם כמו כתר, ונותנים להם כבוד ומעמד. ולבנים יש תפארת - יש להם הורים, שיש להם מעמד מכובד, ובזכותם מכבדים גם את הבנים (פירוט).

משלי כ29: "תִּפְאֶרֶת בַּחוּרִים כֹּחָם, וַהֲדַר זְקֵנִים שֵׂיבָה": הבחורים מתפארים בכוחם הפיסי, והזקנים שכבר אין להם כוח מתהדרים בשיבתם, שמעידה על הסיבולת והשרידות הגבוהה שלהם (פירוט).

אם כך, עטרת תפארת שיבה היא מצב שבו יש נכדים (עטרת), וגם ההורים עדיין בחיים (תפארת); ישנו דור המתפאר בכוחו, יחד עם דור המתהדר בשיבתו.

הפסוק מלמד, ששילוב זה הוא סימן לדרך צודקת; רעיון דומה נמצא ב תהלים קג17: "וְחֶסֶד ה' מֵעוֹלָם וְעַד עוֹלָם עַל יְרֵאָיו, וְצִדְקָתוֹ לִבְנֵי בָנִים" - הצודק זוכה לנכדים, וב משלי יג22: "טוֹב יַנְחִיל בְּנֵי בָנִים, וְצָפוּן לַצַּדִּיק חֵיל חוֹטֵא" - הטוב מצליח להנחיל לנכדיו גם את רכושו החומרי (פירוט).

אין הכוונה לאדם יחיד, שהרי אדם יחיד יכול גם להיות חשוך-ילדים, ובכל זאת דרכו צודקת, ישעיהו נו4-5: "כִּי כֹה אָמַר ה' לַסָּרִיסִים אֲשֶׁר יִשְׁמְרוּ אֶת שַׁבְּתוֹתַי וּבָחֲרוּ בַּאֲשֶׁר חָפָצְתִּי וּמַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי: וְנָתַתִּי לָהֶם בְּבֵיתִי וּבְחוֹמֹתַי יָד וָשֵׁם טוֹב מִבָּנִים וּמִבָּנוֹת, שֵׁם עוֹלָם אֶתֶּן לוֹ אֲשֶׁר לֹא יִכָּרֵת";

אלא הכוונה לעם שלם, כמו המצב המתואר ב זכריה ח4-5: "כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִִָם, וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים , וּרְחֹבוֹתהָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ", מצב שיקרה כאשר בני ישראל יקיימו את דברי הנביא, זכריה ח16-17: "אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר תַּעֲשׂוּ: דַּבְּרוּ אֱמֶת אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ, אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם; וְאִישׁ אֶת רָעַת רֵעֵהוּ אַל תַּחְשְׁבוּ בִּלְבַבְכֶם, וּשְׁבֻעַת שֶׁקֶר אַל תֶּאֱהָבוּ; כִּי אֶת כָּל אֵלֶּה אֲשֶׁר שָׂנֵאתִי, נְאֻם ה'".

וייתכן גם שהכוונה לזרם אידיאולוגי: כאשר זרם אידיאולוגי שלם לא מצליח להגיע למצב של "עטרת תפארת שיבה", כי כל הנכדים עוזבים אותו ועוברים לזרמים אחרים, הרי זה מראה שאותו זרם פגום ובעייתי, ואין בו דרך צדקה.

2. לפי רוב המפרשים, הפסוק מתאר את שכרו של אדם העושה מעשי צדקה וחסד: "אם ראית אדם שהוא מתעסק בתורה ובמעשים טובים ובגמילות חסדים, עתיד לזכות לעטרת שיבה, לכך נאמר בדרך צדקה תימצא" (מדרש משלי (בובר)), "ההולך בדרך צדקה... ירבה ימים בגדולה ותפארת" (מצודות,רש"י). וחכמי המדרש הביאו כדוגמה את אבותינו:

ומצד שני:

ולמדו מכאן עצה מעשית: "רבי מאיר אזל לממלא, ראה אותן כולן שחורי ראש. אמר להם 'תאמר ממשפחת בית עלי אתם, דכתיב וכל מרבית ביתך ימותו אנשים? אמרו ליה 'רבי, התפלל עלינו!' אמר להם 'לכו וטפלו בצדקה ואתם זוכים לזקנה'. מה טעמיה? עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת שֵׂיבָה. והיכן היא מצויה? בְּדֶרֶךְ צְדָקָה תִּמָּצֵא. ממי אתה למד? מאברהם, שכתוב בו  ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט, זכה לזקנה, ואברהם זקן בא בימים" (בראשית רבה נט א).

3. ויש שקישרו את הפסוק למצוות כיבוד הזקנים, ויקרא יט32: "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם, וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן, וְיָרֵאתָ מֵּאֱלֹהֶיךָ, אֲנִי ה'": "השיבה היא עטרת תפארת, שמחויבים לתת כבוד לזקנים על שבחנו הימים ועשו רב טוב והשלימו תכליתם, אבל העטרת הזה לא תמצא רק בדרך צדקה, שאז כל שהוסיף ימים הוסיף מצות ומעשים טובים, אבל הרשע הוסיף לעשות רע ולא ילבש עטרת הימים" (מלבי"ם).

4. וחכמי המשנה הסיקו מכאן, ש"הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים - נאה לצדיקים ונאה לעולם, שנאמר עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא" (רבי שמעון בן יהודה/מנסיא, משום רבי שמעון בן יוחאי, משנה אבות ו ח).

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • פרשת חיי שרה: פרשה נט: זכויותיו של אברהם. א [בזכות הצדקה זכה לזקנה]. ואברהם זקן בא בימים כתיב (שם טז) עטרת תפארת שיבה, בדרך צדקה תמצא ר' מאיר אזל לממלא, ראה אותן כולן שחורי ראש. ... (cache)
  • שמעון בן מנסיא ג€“ ויקיפדיה: "ר"ש בן מנסיא אומר הנוי והכח והעושר והחכמה והשיבה והכבוד והבנים לצדיקים, נאה להם ונאה לעולם, מה טעמא עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תימצא עטרת זקנים בני בנים, ותפארת ... (cache)
  • Hebrew Text of Chapter Six - Chapter 6: שנאמר: עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא. ואומר: עטרת זקנים בני בנים ותפארת בנים אבותם. ואומר: תפארת בחורים כוחם והדר זקנים שיבה. ואומר: וחפרה הלבנה ובושה החמה כי ... (cache)
  • מדרש רבא - בשבילי התנ"ך: כתיב: (שם טז) עטרת תפארת שיבה, בדרך צדקה תמצא ר' מאיר אזל לממלא, ראה אותן כולן שחורי ראש. אמר להם: תאמר ממשפחת בית עלי אתם? דכתיב: (שמואל ב א)וכל מרבית ביתך ... (cache)
  • סיכום הפסוקים בנושא עזרה לזולת: משלי טז31: עטרת תפארת שיבה; בדרך צדקה תימצא. הצדיק עוזר לעניים, ואינו מאשים אותם בעצלנות: משלי כא 25-26: "תאות עצל תמיתנו, כי-מאנו ידיו לעשׂות. כל-היום התאוה תאוה, ... (cache)
  • Jewish Lens - Generations: Parents, Children, and Families: עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת שֵׂיבָה; בְּדֶרֶךְ צְדָקָה, תִּמָּצֵא. עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא. Gray hair is a crown of glory; It is attained by the way of righteousness. ... (cache)
  • Chapter 6 | DWD eTexts: רבי שמעון בן-יהודה משום רבי שמעון בן-יוחאי אומר: הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם, שנאמר " עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא". ... (cache)
  • אמורא זקן משתובב לפני כלות: כתיב (שם /משלי/ טז) עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא. ר"מ אזל לממלא. ראה אותן כולן שחורי ראש. אמר להם: תאמר ממשפחת בית עלי אתם, דכתיב (שמואל א ב) וכל מרבית ביתך ... (cache)
  • תמונות קברי צדיקים בארץ ישראל: רבי שמעון בן מנסיא אומר הנוי והכח והעושר והחכמה והשיבה והכבוד והבנים לצדיקים נאה להם ונאה לעולם מה טעמא עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תימצא עטרת זקינים בני בנים ותפארת ... (cache)
  • מדרש רבה - חיי שרה: פרשה נט א ואברהם זקן בא בימים כתיב (שם טז) עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא ר"מ אזל לממלא ראה אותן כולן שחורי ראש אמר להם תאמר ממשפחת בית עלי אתם דכתיב (שמואל ... (cache)
  • הזקנה ביהדות: הרי שזקנה ואורך ימים הן זכות שהאדם צריך לשאוף אליה ולהתפלל עליה ולהיות ראוי לה, כמאמר החכם: "עטרת תפארת שיבה - בדרך צדקה תמצא"16. אמנם, יש זקן ויש זקן. יש זקן שקנה ... (cache)
  • ל אב תשס"ט - יום הולדת 70 לר' משה שלאס: ... החותמים את "מזמור שיר ליום השבת", העולים יחד 2864 = ח פעמים משיח, שלו כנור של ח נימין, למעלה מן הטבע, ודוק), ובזכות פעלך הטוב ג€“ " עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא". ... (cache)
  • חב"ד | התקשרות 618 | "נאה לצדיקים ונאה לעולם": רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון בן יוחאי אומר: הנוי והכוח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם; שנאמר, עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא. ... (cache)
  • Shotzer - The Book of Suceava Jews - סיפורה של אלזה ליבוביץ: עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא (משלי ט"ז, ל"א) הקהילה היהודית בסוצ'בה היתה קטנה וכולם שם הכירו את כולם. המנהג של האוכלוסייה היהודית היה לשלוח את ילדיהם מגיל רך ... (cache)
  • חב"ד | התקשרות 630 | "נאה לצדיקים ונאה לעולם": רבי שמעון בן יהודה משום רבי שמעון בן יוחאי אומר: הנוי והכוח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים ג€“ נאה לצדיקים ונאה לעולם. שנאמר, עטרת תפארת שיבה, בדרך צדקה תימצא. ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - חיי שרה: ואברהם זקן בא בימים כתיב עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא ר"מ אזל לממלא ראה אותן כולן שחורי ראש אמר להם תאמר ממשפחות בני עלי אתם דכתיב ביה וכל מרבית ביתך ימותו ... (cache)
  • שמיטה: רבי שמעון בן מנסיא אומר משום רבי שמעון בן יוחאי: הנוי והכח והעושר והכבוד והחכמה והזקנה והשיבה והבנים נאה לצדיקים ונאה לעולם, שנאמר (משלי ט"ז): "עטרת תפארת שיבה בדרך ... (cache)
  • הפסוק הראשון בפרשת תרומה - מצות הצדקה: שנאמר, עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא (משלי ט"ז). יד נמצאנו למדים מן הפסוק, את גודל שכרה של מצות הצדקה. שמעלתה הגדולה ביותר היא: לגרום לכך שהעני יצא ממעגל העניות. ... (cache)
  • משלי שלמה: 49 - תורה: 7 יולי 2011 ..."עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תִּמָּצֵא" ג€“ שיבה מפוארת ומכובדת כמו כתר מפואר על ראש מלך היא אריכות הימים האיכותית מתוך בריאות והנאה, המושגת "בדרך ... (cache)
  • אבא שלי - TheMarker Cafe: 4 אפריל 2010 ... אבל יש עוד פסוק קצת קודם במשלי [משלי ט"ז ל"א] " עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא". דהיינו,שהאופן להגיע לאותה "עטרת "ותפארת" היא רק למי שדרכו דרך ... (cache)
  • חב"ד | התקשרות 700 | התקשרות 700 - כל המדורים ברצף: 21 דצמבר 2007 ... שמתוך שעמד ונת חזק בכבוד אביו במצרים זכה לעטרת שיבה (כמו שכתוב9 " עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא"), שנאמר10 וירא יוסף לאפרים בני שלשים גו'", ... (cache)
  • ילקוט שמעוני - שמואל: ... אמר להם מבני עלי אתם שכתוב וכל מרבית ביתך ימותו אנשים, אמרו ליה רבי התפלל עלינו אמר להם הטפלו בצדקה ואתם מאריכים ימים שנאמר עטרת תפארת שיבה בדרך צדקה תמצא: ... (cache)

תגובות