קוד: ביאור:משלי ו12 בתנ"ך
סוג: השלמה2
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי
ו12-15: "אָדָם בְּלִיַּעַל, אִישׁ אָוֶן; הוֹלֵךְ עִקְּשׁוּת
פֶּה. קֹרֵץ
בעינו, מֹלֵל
בְּרַגְלָו, מֹרֶה
בְּאֶצְבְּעֹתָיו. תַּהְפֻּכוֹת
בְּלִבּוֹ - חֹרֵשׁ רָע בְּכָל עֵת; מדנים[מִדְיָנִים] יְשַׁלֵּחַ. עַל כֵּן, פִּתְאֹם יָבוֹא אֵידוֹ; פֶּתַע יִשָּׁבֵר, וְאֵין מַרְפֵּא
"
הקטע מלמד איך לזהות נוכלים ואנשים מסוכנים אחרים על-פי שפת הגוף שלהם:
אדם בליעל, איש אוון, מתאפיין בכך שהוא:
וגם העונש שלו יבוא דרך הגוף, מידה כנגד מידה: "על כן, פתאום יבוא אידו; פתע ישבר, ואין מרפא" (פירוט).
כמה מחוות ומאפייני התנהגות, אשר בעזרת התבוננות בהם ניתן לזהות שקרים, כל עוד הם שונים מהתנהגותו הנורמלית של אותו אדם":
תנועת עיניים בתדירות גבוהה... שפשוף עיניים.... עיניים פקוחות לרווחה או סגורות למחצה" - כמו שנאמר אצלנו "
קורץ בעיניו".
רגליים שלובות בזמן ישיבה.... כפות הרגליים אינן יציבות על הרצפה בעת ישיבה... - החזקת חפץ, קרסול, ברך או חלק אחר של הרגל המוצלבת בעת ישיבה" - כמו שנאמר אצלנו "
מולל ברגליו".
הצלבת ידיים... תנועת גפיים מתמדת.. נגיעות באוזניים" - כמו שנאמר אצלנו "
מורה באצבעותיו".
הולך עקשות פה".
לחולה אפאזי אי אפשר לשקר. הוא אינו קולט את המילים, ולכן אינו הולך שולל; אך את מה שהוא קולט, הוא קולט בלי לשגות, בעיקר את ההבעה שנלוית למילים, אותה הבעתיות מוחלטת, ספונטנית, בלתי רצונית, שאי אפשר לחקות או לזייף - כמו שאפשר לחקות או לזייף במילים" (אוליבר סאקס, "האיש שחשב שאשתו היא כובע", פרק 9 "נאום הנשיא", עמ' 91).
בעלי לשון הרע, שדימן הקב"ה לעבודה זרה, מפני מה? מפני שלשון הרע קשה כעבודה זרה. רבי יהושע אומר: אינו דומה אלא לשופך דמים, דכתיב (בראשית ט ו): "שופך דם האדם באדם דמו יישפך", אף כאן, הואיל והולך ומלשין, כאילו שופך את דמו..." (מדרש משלי (בובר)).
וב"מצודת דוד" הסביר, שאיברי הגוף בפסוקים 12-13 מציינים רמיזות של לשון הרע - הרשע משתמש באיברי גופו כדי להגיד דברי גנאי על הזולת:
הסימן הראשון לזהות את איש האוון הוא עיקשות פה. אצל אותם האנשים, הפה אינו ישר, הם מסלפים את דיבורם, לא מדייקים בלשונם, ועוד קוראים לזה "לעגל פינות"... כל בניין האדם, יציבותו בחיים והצלחתו, תלויה במידת האמת שיש בדיבורו. מי שמדייק בדיבורו ואומר רק את האמת - הוא אדם חיובי ויש להתקרב אליו וללמוד ממעשיו. אך אם הוא נתפס בשקר, ואפילו הקטן ביותר - ואפילו הוא רק מנפח ומשנה פרטים... יש לבודקו היטב!!!" (הרב רונן חזיזה, חמש דקות תורה ביום, י"ג תמוז ה'תשס"ט).
3. ויש שפירשו, שכל הקטע מדבר על "אדם בליעל - מי שפורק מעליו עול מקום
", ומטרת הקטע היא ללמד, שאותו פורק-עול עלול להיות גם
איש אוון בין אדם לחברו, ולעשות את כל העוולות המתוארות בקטע: "כיון שפרק עול המקום - בודאי את כל אלה יעשה
" (מצודות).
שֶׁשׁ הֵנָּה שָׂנֵא ה'; וְשֶׁבַע [תּוֹעֲבַת] נַפְשׁוֹ. עֵינַיִם רָמוֹת, לְשׁוֹן שָׁקֶר; וְיָדַיִם שֹׁפְכוֹת דָּם נָקִי. לֵב חֹרֵשׁ מַחְשְׁבוֹת אָוֶן; רַגְלַיִם מְמַהֲרוֹת לָרוּץ לָרָעָה. יָפִיחַ כְּזָבִים, עֵד שָׁקֶר; וּמְשַׁלֵּחַ מְדָנִים בֵּין אַחִים"; בשני הקטעים נזכרו חמישה איברים - עיניים, פה/לשון, ידיים/אצבעות, לב, רגליים.
קֹרֵץ עַיִן יִתֵּן עַצָּבֶת, וֶאֱוִיל שְׂפָתַיִם יִלָּבֵט" (פירוט)
עֹצֶה עֵינָיו לַחְשֹׁב תַּהְפֻּכוֹת, קֹרֵץ שְׂפָתָיו כִּלָּה רָעָה" (פירוט)