איברי גוף
- = הכוח שבאדם שבו תואב וחומד [שבי"ל]
- = על דעת חז"ל הוא היד, שיקבצו האצבעות לתוך הכף, ותרגומו "כורמיזא" [שבי"ל]
-
אוזני כלב
- = השחור שבעין שהמאור בו לשון חשך, רש"י תהלים יז8 [שבי"ל]
- = נקרא גם אבר החוטם "אף", בעבור הכעס שבו יתראה, וערש"י דברים כט ושמ"ב כב [שבי"ל]
- = כינוי לקרסולי אדם, כי הם סוף וקצה הגוף [שבי"ל]
אצבע אלהים
- = מקום התחלת היד מאצל הגוף [שבי"ל]
- = אצבע הגס ביד וברגל [שבי"ל]
-
- = תואר על-משקל "קשובות", והושאל לכליות המכוסות בחלב ובטוחות מפגע [שבי"ל]
- = רק בלשון רבים "ביצים" [שבי"ל]
- = שם רבים לדם בתולה [שבי"ל]
- = (סמוך ל"עיניים") מקום הגבוה שעל-גבי העיניים שבו שיער, ובלשון משנה "גבינים" [שבי"ל]
- = כדור הראש [שבי"ל]
-
גוף - כללי
- = עור, ולרש"י הוא מכה יבשה [שבי"ל]
- = צואר ובית הבליעה וקנה הריאה [שבי"ל]
- = חטוטרת הגמל, שסכין אותה בדבש [שבי"ל]
- = אותו מקום באישה, וזהו טעם "דדי בתולים", ולשון חכמים לחוד [שבי"ל]
- = קצות השער היוצאות מקליעת שער הראש המדולדלות בלי סדר [שבי"ל]
- = רק ברבים "הליכי" = רגלי, רש"י איוב כט6. ותרגומו "אסתורי", וכן תרגום "אשורי" [שבי"ל]
- = איבר בקצה אחורי גוף בעלי-חיים [שבי"ל]
- = שער הלחי, שבא בזוקן ובריבוי ימים [שבי"ל]
-
- = כתמי נמר שדומין לחבורות [שבי"ל]
חדרי בטן
- = זרוע או כנף הבגד [שבי"ל]
- = מקום העליון בפה. ובא גם על הדיבור, כמו שם לשון" [שבי"ל]
יד חרוצים
יד ליד
- = בעבור היות כל נשמת אדם יחידה מתבודדת עם גופה מנשמת הכל, ובהיפרדה מגווייתה אז תיאסף אל הכל, ראב"ע תהלים כב21 [שבי"ל]
- = אבר העוף לעוף בו [שבי"ל]
- = האבר אשר ממעל לזרוע [שבי"ל]
לב איש
לב חדש
לב כסיל
לב מלך
לב נבון
לב צדיק
לב רע
לב רשעים
לב שמח
- = "לב" בלשון נקבה [שבי"ל]
לוח לב
- = בשר הפנים שבבעלי חיים [שבי"ל]
ליבות בני אדם
לשון צדיק
לשון רכה
- = העין, שהיא בעלת האור, ראב"ע ישעיהו יא8 [שבי"ל]
- = איברי הבושה בזכר [שבי"ל]
- = שומן, והנגזר ממנו [שבי"ל]
- = שיניים הפנימיים, כמו "מתלעות" [שבי"ל]
- = "מעים" בלשון נקבה [שבי"ל]
- = מקום התחלת הירך להתנועע בפסיעה [שבי"ל]
- = זפק [ובבהמה - המסס], שבו המאכל מתעכל, ועל ידו נעשה בעל-החיים מפוטם [שבי"ל]
- = כמו רגליים, ראב"ע [שבי"ל]
מרפא לשון
- = מקום ברחם, שבשעת הלידה משבר גוף האישה [שבי"ל]
- = גיד שהדם ירוץ בו [רק בריבוי "עורקי-"] [שבי"ל]
עיני ה'
- = כמו עין1 [רק בריבוי "עפעפים"] [שבי"ל]
- = שם לגרם, שהוא חזק ותקיף [ואולי הפועַל נגזר ממנו], והושאל לגוף, כי העצמות הם מוסדי הגוף [שבי"ל]
- רקב עצמות קנאה / אראל
- = ראש, ראש ממש או שרים [שבי"ל]
פי צדיק
פי רשעים
- = "פנים" בבעלי-חיים ידוע, שפונים הנה והנה, והושאל לצד ושטח הנראה והחשוב שבכל גוף, היפוך צד האחור. ובא גם על זמן הקודם [ורק בלמ"ד בראש] היפוך זמן האחור [שבי"ל]
-
- = פסיעות הרגליים, שמרים פעם רגל זאת ופעם רגל זאת [רק בסמיכות "פעמי-"] [שבי"ל]
פרי פי איש
- = ציפורן אחד כמו מנעל על כף הרגל בבעלי-חיים, והנגזר ממנו [שבי"ל]
-
- = "פרסה" בלשון זכר [רק בשייכות "פרסיהן"] [שבי"ל]
- = "פאת" בחסרון א', והוטלה תנועתה על הפ', כמו "שלתך", "שרית" ודומיהם [שבי"ל]
- = ע' רש"י וראב"ע במדבר כה8 [שבי"ל]
רוח חדשה
- = תרגומו "צדעא", למיעוט הבשר בו [שבי"ל]
- = רגל או שוק, וע' רש"י ישעיהו מז2 [שבי"ל]
- = בית הכוסות, על-שם הגומות שבו [שבי"ל]
- = שדיים המספיקין חלב, רש"י [שבי"ל]
שומרי הבית
שפת יתר
שפת שקר
שפתי צדיק
- [רק בריבוי "שרירי בטנו"] [שבי"ל]
- = גדר האמצעי שבתוך האוזן [שבי"ל]
-
תוספות ותגובות