קוד: הלוואה = שיעבוד בתנ"ך
סוג: טעם
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
שש שנים יעבוד, ובשביעית יצא לחופשי חינם", (ויקרא כה41): "
וְיָצָא מֵעִמָּךְ הוּא וּבָנָיו עִמּוֹ, וְשָׁב אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ וְאֶל אֲחֻזַּת אֲבֹתָיו יָשׁוּב".
לא ימכרו ממכרת עבד".
לֹא תִרְדֶּה בוֹ בְּפָרֶךְ, וְיָרֵאתָ מֵאֱלֹהֶיךָ".
לֹא תַעֲשֶׂה כָל מְלָאכָה... לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ כָּמוֹךָ".
וּקְרָאֵתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ לְכָל יֹשְׁבֶיהָ... וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל אֲחֻזָּתוֹ וְאִישׁ אֶל מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ" (פירוט).
ולא ישיב את העם מצרימה למען הרבות סוס... לבלתי רום לבבו מאחיו..."
לֹא תַסְגִּיר עֶבֶד אֶל אֲדֹנָיו, אֲשֶׁר יִנָּצֵל אֵלֶיךָ מֵעִם אֲדֹנָיו. עִמְּךָ יֵשֵׁב, בְּקִרְבְּךָ, בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר, בְּאַחַד שְׁעָרֶיךָ, בַּטּוֹב לוֹ, לֹא תּוֹנֶנּוּ".
כי עבדי הם, אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים; לא יימכרו ממכרת עבד... כי לי בני ישראל עבדים - עבדי הם, אשר הוצאתי אותם מארץ מצרים"
ספר משלי מרחיב את הרעיון ומלמד על סוג נוסף של שיעבוד:
משלי כב7: "עָשִׁיר בְּרָשִׁים יִמְשׁוֹל, וְעֶבֶד לוֶֹה לְאִישׁ מַלְוֶה
"
הקשר בין הלוואה לשיעבוד נרמז גם בתורה:
וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ... אֶל תִּקַּח מֵאִתּוֹ נֶשֶׁךְ וְתַרְבִּית, וְיָרֵאֶתָ מֵאֱלֹהֶיךָ... וְכִי יָמוּךְ אָחִיךָ וְנִמְכַּר לָךְ - לֹא תעבּוֹד בּוֹ עבּוֹדת עָבֶד... לֹא תִרְדֶּה בּוֹ בְּפָרֶךְ, וְיָרֵאֶתָ מֵאֱלֹהֶיךָ".
והעבטת גוים רבים ואתה לא תעבט, ומשלת בגוים רבים ובך לא ימשלו"
... והלוית גוים רבים ואתה לא תלוה. ונתנך ה' לראש ולא לזנב, והיית רק למעלה ולא תהיה למטה...".
כִּי תַשֶּׁה בְרֵעֲךָ מַשַּׁאת מְאוּמָה - לֹא תָבֹא אֶל בֵּיתוֹ לַעֲבֹט עֲבֹטוֹ" - כפי שאסור להעביד עבד עברי בפרך.
הָשֵׁב תָּשִׁיב לוֹ אֶת הַעֲבוֹט כבוא הַשֶּׁמֶשׁ..." - כפי שאסור להעביד עבד עברי לזמן בלתי מוגבל.
שמיטת כספים... קשורה ביובל במיוחד מצד השחרור שהיא מביאה לעני, מהבושה והשעבוד, שבאופן טבעי הוא מרגיש כלפי המלווה, כמו שהיובל מביא לחירות הכללי של כל בני ישראל מעבדותם" (הרב אשר מאיר, דף קשר 454 של ישיבת הר עציון).
אֶת כַּסְפְּךָ לֹא תִתֵּן לוֹ בְּנֶשֶׁךְ, וּבְמַרְבִּית לֹא תִתֵּן אָכְלֶךָ. אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאֶתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, לָתֵת לָכֶם אֶת אֶרֶץ כְּנַעַן, לִהְיוֹת לָכֶם לֵאלֹהִים": "
בהלוואה בריבית, סכום ההחזרה גדל, הלווה מרגיש שלמלווה תמיד יש יותר, והוא חש מושפל. מחויבותו הגדלה והולכת, אף היא גורמת לו להרגיש כ"עבד", משועבד ומושפל. מצב שכזה נוגד את יציאת מצרים המסמלת חירות. לא עוד שיעבוד לעם זר, לבשר ודם, אלא לקב"ה" (אייל אורבך וקובי גניזי, דף קשר 283 של ישיבת הר עציון).
מַרְבֶּה הוֹנוֹ בְּנֶשֶׁךְ ובתרבית[וְתַרְבִּית] - לְחוֹנֵן דַּלִּים יִקְבְּצֶנּוּ".
ראש ועושר אל תתן לי... פן אשבע וכחשתי ואמרתי מי ה'..." (פירוט).