קוד: ביאור:משלי כג15 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
משלי כג15-16: "בְּנִי! אִם חָכַם לִבֶּךָ, יִשְׂמַח לִבִּי גַם
אָנִי. וְתַעְלֹזְנָה
כִלְיוֹתָי בְּדַבֵּר שְׂפָתֶיךָ מֵישָׁרִים
"
בני! אם ליבך יהיה חכם, לא רק אתה תרגיש שמחה - גם הלב שלי ישמח, וגם אני.
ואם השפתיים שלך ידברו דברים ישרים, לא רק אתה תרגיש טוב - גם הכליות שלי יעלזו (ישמחו).
הורים יכולים להשפיע על ההתנהגות של ילדיהם על-ידי יצירת הזדהות. כך ניתן ללמוד מהפסוקים 15-16, שהם דברי האב/האם אל הילדים.
ילדים מטבעם קשורים להוריהם ורוצים לשמח אותם. לכן, הורים שרוצים שילדיהם יהיו חכמים, או שידברו ביושר, או כל דבר אחר, צריכים רק להגיד להם שזה ישמח אותם מאד. במקרים רבים, עצם הידיעה שזה מה שישמח את ההורים, עשויה לעורר בילדים את הרצון להתנהג בהתאם.
חֲכַם, בְּנִי, וְשַׂמַּח לִבִּי, וְאָשִׁיבָה חֹרְפִי דָבָר", שם ההורים מדברים לא רק על השמחה שבלב, אלא גם על התועלת שהילדים החכמים מביאים להם (פירוט). ראו גם: פסוקים נוספים שבהם הבן החכם משמח את הוריו.
פסיכולוגים בימינו מבחינים בשלושה תהליכים שגורמים לשינוי בהתנהגות:
וּבִעַרְתָּ הָרָע מִקִּרְבֶּךָ, וְכָל יִשְׂרָאֵל יִשְׁמְעוּ וְיִרָאוּ". לאדם פרטי אסור להעניש עבריינים על-דעת עצמו.
לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ, הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא". המילים הוכח תוכיח מציינות השפעה על-ידי הוכחות ושכנוע שכלי (פירוט).
הטבלה הבאה מסכמת את ההמלצות של התורה וספר משלי. יש הדרגה בשני הטורים: ככל שהמשפיע גדול יותר (יחיד - משפחה - ציבור), כך הוא רשאי להפעיל אמצעים ברמה נמוכה יותר (שכל - רגש - גוף).
התרצות | הזדהות | הפנמה |
ציבור* | משפחה | יחיד* |
*בספר משלי נזכרים במסגרת המשפחה גם שני התהליכים האחרים - התרצות והפנמה. אבל התהליך של הזדהות הוא ייחודי למשפחה.
-חז"ל דרשו את הפסוק על כלאב - בנם של דוד ואביגיל
(רב יהודה בשם שמואל,
בבלי ברכות ד א); ובאופן אחר פירשו שהבן הוא שלמה עצמו, והאב הוא ה' השמח בחידושי התורה שלו: "בשעה שתיקן שלמה עירובין ונטילת ידים - יצתה בת קול
ואמרה (משלי כג טו)
בני אם חכם לבך ישמח לבי גם אני, (משלי כז יא)
חכם בני
ושמח לבי ואשיבה חורפי דבר
"
(בבלי שבת יד ב,
בבלי עירובין כא ב).
וייתכן שה"בן" הוא כל אדם הקורא את ספר משלי: "המלמד לאחרים, והם שומעים את דבריו ומקבלים את מוסרו, יש לו זכות גדול ושמחה גדולה... וכל שכן החכם הזה, שהכל לומדים מדברי חכמתו, שיש לו ודאי שמחה גדולה בגן-עדן, שהדריך את בני אדם בדרך הטובה והישרה על-ידי משליו היקרים
"
(רמ"ד וואלי, פירוש ראשון).
חכם לב = הלומד ומפנים.
גם = מהשני והלאה.
ישר = ללא מכשולים.