קוד: ביאור:משלי כח28 בתנ"ך
סוג: הבדלים1
מאת: אראל (הגהה: יעל)
אל: סגלות משלי
משלי כח28: "בְּקוּם רְשָׁעִים יִסָּתֵר אָדָם, וּבְאָבְדָם יִרְבּוּ צַדִּיקִים
"
כשהרשעים קמים ועולים לשלטון, כל אדם כשר מסתתר מפניהם כדי שלא יפגעו בו;
וכשהרשעים אובדים כבר אין צורך להסתתר, והצדיקים מתרבים בגלוי.
"בקום רשעים ייסתר אדם נאמר דרך אזהרה, כי כשיראה
אדם שהרשעים מצליחים והשעה משחקת להם,
ייסתר מפניהם, וכל שכן שלא יתגרה בהם... ולכן צריך להמתין אל מפלתם, שאז
הצדיקים מתגלים
ומתגדלים
"
(רמ"ד ואלי).
כשהרשעים בשלטון, כדאי להסתתר ולשמור על פרופייל נמוך, ולחכות בסבלנות עד שהרשעים יפילו את עצמם,
משלי כט16: "בִּרְבוֹת רְשָׁעִים יִרְבֶּה פָּשַׁע, וְצַדִּיקִים בְּמַפַּלְתָּם יִרְאוּ
" (פירוט).
מדוע בפסוק 28 "בקום רשעים ייסתר אדם" ובפסוק 12 "בקום רשעים יחופש אדם"? -
- בפסוק 28, "בקום רשעים ייסתר אדם
" בתחילת הפסוק, לכן הוא יכול להסתתר.
- בפסוק 12, "ובקום רשעים
יחופש אדם
" בסוף הפסוק, אין לו ברירה אלא להתחפש, כי תחילת הפסוק (הצדיקים) רואה אותו
(עמוס עזריה ממושב בית גמליאל, "הבדלה בין פסוקים דומים", ה'תשנ"ח-ה'תשנ"ט).
ייסתר אדם (פסוק 28), יחופש אדם (פסוק 12) - דגש על "אדם": מי שרוצה להישאר אדם, לשמור על צלם האדם שבו, חייב להסתר או להתחפש מפני הרשעים.
"אם יש בפסוק אחד
צדיקים ורשעים ואדם, אז
האדם הזה בפוטנציאל להיות צדיק. הוא לא רשע, והוא עדיין לא צדיק בפועל, אז אולי הוא הבינוני של התניא. על הבינוני של התניא כתוב "כולי האי ואולי", שאם תעבוד קשה כולי האי ואולי תהיה צדיק. זה גם משהו יפה, אולי זה אפילו אסמכתא לחז"ל שיש שלשה סוגים – צדיקים, רשעים ואדם
"
(מחרוזות פסוקי צדיקים במשלי / הרב גינזבורג, כב שבט ה'תש"ׂע).
על-דרך הדרש,
בקום רשעים ייסתר אדם - "אפשר לומר שכולם עוסקים ב'
נסתר '. אין מה לעשות עם נגלה, כי המשפט הוא לא משפט עברי, אז חבל על הזמן, אבל בנסתר תמיד אפשר לעסוק. אולי בזכות זה שעוסקים בנסתר אפשר לסתור את הבנין שהקימו הרשעים, כי בלמוד הנסתר יש גם כח של סתירה. לכן הפסוק הרביעי אומר "בקום רשעים יסתר אדם ובאבדם ירבו צדיקים"
"
(שם).
בְּבִרְכַּת יְשָׁרִים תָּרוּם קָרֶת, וּבְפִי רְשָׁעִים תֵּהָרֵס" (פירוט)
מְקוֹר חַיִּים פִּי צַדִּיק, וּפִי רְשָׁעִים יְכַסֶּה חָמָס" (פירוט)
פְּעֻלַּת צַדִּיק לְחַיִּים, תְּבוּאַת רָשָׁע לְחַטָּאת" (פירוט)
חָמַד רָשָׁע מְצוֹד רָעִים, וְשֹׁרֶשׁ צַדִּיקִים יִתֵּן" (פירוט)
דְּבַר שֶׁקֶר יִשְׂנָא צַדִּיק, וְרָשָׁע יַבְאִישׁ וְיַחְפִּיר" (פירוט)
יֹדֵעַ צַדִּיק דִּין דַּלִּים, רָשָׁע לֹא יָבִין דָּעַת" (פירוט)