קוד: ביאור:ויקרא ה21 בתנ"ך
סוג: דיון1
מאת: אראל
אל:
ויקרא ה21-22: "נֶפֶשׁ כִּי תֶחֱטָא, וּמָעֲלָה מַעַל בָּהּ', וְכִחֵשׁ בַּעֲמִיתוֹ בְּפִקָּדוֹן, אוֹ בִתְשׂוּמֶת יָד, אוֹ בְגָזֵל, אוֹ עָשַׁק אֶת עֲמִיתוֹ, אוֹ מָצָא אֲבֵדָה וְכִחֵשׁ בָּהּ, וְנִשְׁבַּע עַל שָׁקֶר עַל אַחַת מִכֹּל אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה הָאָדָם לַחֲטֹא בָהֵנָּה...
"
התורה מחמירה במיוחד בעונשם של פושעים, המשתפים את ה' בפשע שלהם באמצעות שבועת-שקר. אדם שהיה חייב לחברו כסף או רכוש, הכחיש את החוב ונשבע לשקר - נחשב גם
לחוטא וגם
למועל בה', וכשיודה שחטא וירצה לחזור בתשובה, יהיה עליו להחזיר את הרכוש הגנוב בתוספת קנס של
חומש (ראו
בפסוקים הבאים), וכן להביא קרבן אשם.
מעל
= שימוש בדבר קדוש לה' לתועלת אישית.
ומעלה מעל בה' = כמו כמה פסוקים לפני כן:
ויקרא ה15: "נֶפֶשׁ כִּי
תִמְעֹל מַעַל, וְחָטְאָה בִּשְׁגָגָה מִקָּדְשֵׁי ה'...
". שם מדובר על רכוש שהוקדש בפירוש לה', למשל בהמה שהוקדשה להקרבה על המזבח או חפץ שהוקדש לבדק הבית; כאן מדובר על רכוש הזולת, שהתקדש לה' בזכות השבועה:
התובע דרש מהנתבע שיישבע שהחפץ אינו ברשותו, ולאחר שנשבע, הוא ויתר לו על החוב (שמות כב10): "שְׁבֻעַת ה' תִּהְיֶה בֵּין שְׁנֵיהֶם אִם לֹא שָׁלַח יָדוֹ בִּמְלֶאכֶת רֵעֵהוּ, וְלָקַח בְּעָלָיו, וְלֹא יְשַׁלֵּם
" בעל החפץ
לקח את השבועה ופטר את הנתבע מלשלם לו; הוא המיר את רכושו בשבועה בשם ה'. בכך הוא שיתף את ה' ברכושו, והפך את הרכוש לקדוש לה'.
מכיוון שהנתבע נשבע לשקר, ולמעשה החפץ כן היה ברשותו והוא השתמש בו לתועלתו, הוא למעשה
מעל ברכוש מקודש לה'.
כִּחֵש = התעלם מקיומו או מזכויותיו של הזולת.
וכיחש בעמיתו = התעלם מזכויותיו של עמיתו, התעלם מהחוב שלו כלפי אדם אחר.
הפסוקים מתארים אדם שפגע ברכושו של רעהו בדיבור, בכך שהכחיש שהוא חייב לו כסף, ואז נשבע על הכחשתו. ההכחשה עשויה להתייחס לכמה סוגים של חוב:
כל אלה הם פרטים, אבל יש להם מכנה משותף - כולם מתיחסים לתביעה על רכוש ששייך לתובע מן הדין: "התובע חברו בממון שאם הודה בו יהיה חייב לשלם
"
(רמב"ם, הלכות שבועות ז א). לפי זה, הדין כולל גם הונאה במסחר: "כגון המערב מים ביין...
", וגם חבלה גופנית שיש לשלם עליה פיצויים: "כגון חובל אדם באדם...
"
(ספרא ויקרא שעה). אולם ישנם מקרים רבים שאינם נכללים בכלל זה:
תבעו בממון שאם יודה לו ויאמר כן הדבר לא יהיה חייב לשלם, כגון שתבעו בקנס, שאין אדם משלם קנס על פי עצמו, וכפר ונשבע - הרי זה פטור משבועת הפיקדון, וחייב משום שבועת ביטוי" (רמב"ם, הלכות שבועות ז ב; ראו גם בבלי כתובות מב).
וכחש בעמיתו - יכול בדברים? ת"ל "בפקדון", שהוא של ממון, יצא דבר שאינו של ממון." (ספרא ויקרא שעג).
וכחש בה - פרט למודה בעיקר. כיצד? 'שורי גנבת' והוא אומר 'לא גנבתי'; 'מה טיבו אצלך?' - 'אתה מכרתו לי / אתה נתתו לי במתנה / אביך מכרו לי / אביך נתנו לי במתנה / אחר פרתי רץ / מאליו בא אצלי / תועה בדרך מצאתיו / שומר חנם אני עליו / שומר שכר אני עליו / שואל אני עליו, ונשבע והודה - יכול יהא חייב? תלמוד לומר וכחש בה - פרט למודה בעיקר... דקאמר ליה 'הילך'" (רבא, בבא קמא קה ב), כלומר, אם המכחש מחזיר לתובע את ממונו, אך ממשיך לטעון שהוא לא גנב אותו ואף מוכן להישבע על כך - גם אם יתברר ששיקר, לא יצטרך לשלם חומש, כי השבועה לא גרמה לזולת הפסד ממוני.
וכחש כלל בפקדון פרט או מכל חזר וכלל; כלל ופרט וכלל אי אתה דן אלא כעין הפרט: מה הפרט דבר המיטלטל וגופו ממון, אף כל דבר המיטלטל וגופו ממון. יצאו קרקעות שאין מטלטלין, יצאו עבדים שהוקשו לקרקעות, יצאו שטרות שאע"פ שמטלטלין אין גופן ממון" (רבנן, בבא קמא קיז ב, שבועות לז ב)
דיני החזרת הגזלה, והקנס שיש להוסיף עליה, מפורטים
בפסוקים הבאים.
גם בספר שמות ישנו קטע העוסק בפשע של דיבור - שומר הכופר בפיקדון שהופקד אצלו ונשבע לשקר, אבל שם הקנס הוא גדול יותר - פי שניים מערך הגניבה (ראו
קנס על דיבור של פשע). הסיבה היא, ששם מדובר על אדם שהשופטים הרשיעו אותו על-פי עדים ("אשר ירשיעון אלהים ישלם שניים לרעהו
"), ואצלנו מדובר על אדם שהודה מעצמו, ולכן עונשו קל יותר. וכך פירשו חז"ל: "'היכן פקדוני?' אמר לו: 'נגנב'. 'משביעך אני!' ואמר 'אמן!', והעדים מעידים אותו שגנבו - משלם תשלומי כפל. הודה מעצמו - משלם קרן וחמש ואשם.
"
(
משנה בבא קמא ט ח).
הפסוק שלנו מתאר את
עונשו של המכחש והנשבע לשקר, אבל כידוע "אין עונשים אלא אם כן מזהירים
". האזהרה נמצאת בהמשך הספר (ויקרא יט11): "לֹא תִּגְנֹבוּ, וְלֹא תְכַחֲשׁוּ, וְלֹא תְשַׁקְּרוּ אִישׁ בַּעֲמִיתוֹ
". הפסוק כולל את שלושת האיסורים הקשורים ללקיחת רכוש במרמה:
גניבה (שעונשה נזכר בספר שמות בפרשת תשלומי כפל),
כחש ושבועת-
שקר (שעונשן נזכר בפרשתנו - חומש ואשם).
בספר במדבר ישנו קטע דומה:
במדבר ה6-8: "אִישׁ אוֹ אִשָּׁה כִּי יַעֲשׂוּ מִכָּל
חַטֹּאֶת הָאָדָם
לִמְעֹל מַעַל בה',וְאָשְׁמָה הַנֶּפֶשׁ הַהִוא... וְאִם אֵין לָאִישׁ גֹּאֵל לְהָשִׁיב הָאָשָׁם אֵלָיו, הָאָשָׁם הַמּוּשָׁב לה' לַכֹּהֵן, מִלְּבַד אֵיל הַכִּפֻּרִים אֲשֶׁר יְכַפֶּר בּוֹ עָלָיו
". הקטע ההוא מסביר מה צריך הגזלן לעשות כאשר אין לו למי להחזיר את הגזילה ואת החומש - בעל הגזילה נפטר ואין לו יורשים. במקרה זה, הגזלן צריך להחזיר את הגזילה לה', שהוא בעליה העיקריים, וה' מעביר אותה לכהן. ההקבלה בין הפרשיות מלמדת על ההגנה המיוחדת שה' נותן לאנשים שאין להם קרובי משפחה, כגון גרים
(ראו
במדבר רבה ח).
ראו גם: מבנה הפרק.
יש שפירשו, שהמעילה נובעת רק מהפגיעה ברכוש הזולת:
1. משום שכל חלוקת הרכוש בין בני האדם היא אלהית, כי ה' הוא שהחליט מי יקבל מה, ולכן כל אדם הפוגע ברכוש הזולת למעשה מועל בה' (אור החיים, רד"צ הופמן)
המפקיד אצל חברו אינו רוצה שתדע בו נשמה אלא שלישי שביניהם, בזמן שהוא מכחיש מכחיש בשלישי שביניהם" (רבי עקיבא, ספרא ויקרא שעב).
פירוש מעילה הוא שינוי רשות" (העמק דבר). האות ב מציינת, בין השאר, אמצעי לביצוע פעולה, ולפי זה ומעלה מעל בה' = האדם מעל ברכושו של רעהו באמצעות ה', בכך שנשבע לשקר. האדם ניצל את שם ה' כדי למעול.
4. הגזלן נשבע בשם ה' כדי לחסוך לעצמו כסף, ובכך למעשה השתמש בשם ה' למטרות חול - הוא מעל בשם ה'.
חיזוק לפירוש זה ניתן למצוא בפרשה המקבילה בספר במדבר, המסבירה מה צריך הגזלן לעשות כאשר בעל הרכוש נפטר ואין לו יורשים. הסכום שצריך הגזלן להחזיר נקרא (במדבר ה8): "הָאָשָׁם הַמּוּשָׁב לה'
", כי למעשה יש להשיב אותו לה' - הוא שייך לה'. בדרך-כלל, ה' קובע שהסכום הזה יינתן לבעליו המקוריים או ליורשיו, אך אם אין לו יורשים, ה' קובע שהוא יינתן לכהנים.
היה ראוי לכתוב "וכיחש לעמיתו"... פירוש בעמיתו - על-ידי עמיתו, היינו שתבעו וכיחש; מה שאין כן אם לא תבעו" ( העמק דבר).
תשומת יד - אמר רב חסדא: כגון שיחד לו כלי להלואתו; עשק - אמר רב חסדא: כגון שיחד לו כלי לעשקו", כלומר, תביעה על הלוואה או עושק כשלעצמה אינה מחייבת את המכחש בתשלום חומש, אלא רק אם הלווה הגדיר כלי מסויים שממנו המלוה יגבה את חובו, אז התביעה היא על חפץ מסויים ולכן חל עליה דין שבועת הפיקדון (בבא מציעא מח א);