קוד: כבוד - קלון בתנ"ך
סוג: הבדל
מאת: אראל
אל: סגלות משלי
בכמה פסוקים נזכר שיש להחליף את
ה
כבוד
ב
קלון בתור עונש או אמצעי חינוכי:
כרבם כן חטאו לי, כבודם בקלון אמיר". (ראו הכוח משחית).
שָׂבַעְתָּ קָלוֹן מִכָּבוֹד, שְׁתֵה גַם אַתָּה וְהֵעָרֵל; תִּסּוֹב עָלֶיךָ כּוֹס יְמִין ה', וְקִיקָלוֹן עַל כְּבוֹדֶךָ".
כבוד חכמים ינחלו, וכסילים מרים קלון" - הקלון הוא האמצעי החינוכי היחיד שגורם לכסילים להתעלות ולהשתפר (פירוט).
מַלֵּא פְנֵיהֶם קָלוֹן, וִיבַקְשׁוּ שִׁמְךָ ה'".
כשה' מחליף את כבודו של האדם בקלון, הוא לא רק מעניש אותו אלא גם מֵקֵל עליו - הוא יכול לנוע ולהשתנות יותר בקלות; הוא לא חייב להמשיך להתנהג כפי שהתנהג עד עכשיו, כפי שהציבור מצפה ממנו שיתנהג; ולכן הקלון הוא אמצעי חינוכי.
צָנוֹף יִצְנָפְךָ צְנֵפָה כַּדּוּר אֶל אֶרֶץ רַחֲבַת יָדָיִם; שָׁמָּה תָמוּת וְשָׁמָּה מַרְכְּבוֹת כְּבוֹדֶךָ,קְלוֹן בֵּית אֲדֹנֶיךָ"; כאן הכוונה היא מעט שונה - "המינוי המכובד שניתן לך הוא קלון לבית המלך שמינה אותך" (ע"פ איתמר כהן).
סָר סָבְאָם הַזְנֵה הִזְנוּ אָהֲבוּ הֵבוּ קָלוֹן מָגִנֶּיהָ"
אִם רָשַׁעְתִּי אַלְלַי לִי, וְצָדַקְתִּי לֹא אֶשָּׂא; רֹאשִׁי שְׂבַע קָלוֹן וּרְאֵה עָנְיִי"
נואף אשה חסר לב, משחית נפשו הוא יעשנה. נֶגַע וְקָלוֹן יִמְצָא, וְחֶרְפָּתוֹ לֹא תִמָּחֶה" (פירוט)
יֹסֵר לֵץ לֹקֵחַ לוֹ קָלוֹן, וּמוֹכִיחַ לְרָשָׁע מוּמוֹ" (פירוט)
בָּא זָדוֹן וַיָּבֹא קָלוֹן, וְאֶת צְנוּעִים חָכְמָה" (פירוט)
אֱוִיל בַּיּוֹם יִוָּדַע כַּעְסוֹ, וְכֹסֶה קָלוֹן עָרוּם" (פירוט)
רֵישׁ וְקָלוֹן פּוֹרֵעַ מוּסָר, וְשׁוֹמֵר תּוֹכַחַת יְכֻבָּד" (פירוט)
בְּבוֹא רָשָׁע בָּא גַם בּוּז, וְעִם קָלוֹן חֶרְפָּה" (פירוט)
גָּרֵשׁ לֵץ וְיֵצֵא מָדוֹן, וְיִשְׁבֹּת דִּין וְקָלוֹן" (פירוט)