תנה בני לבך ועיניך

קוד: ביאור:משלי כג26 בתנ"ך

סוג: דיון1

מאת: אראל

אל:

משלי כג26: "תְּנָה בְנִי לִבְּךָ לִי, וְעֵינֶיךָ  דְּרָכַי תרצנָה[תִּצֹּרְנָה]"

בני! תן לי ללמד אותך דבר חשוב הקשור למחשבות ליבך, ולהדריך אותך בנצירת עיניך -

משלי כג27: "כִּי שׁוּחָה עֲמֻקָּה זוֹנָה, וּבְאֵר צָרָה נָכְרִיָּה"

- כי הרהורי-הלב ומבטי-העיניים עלולים להפיל אותך לשוחה (חפירה) עמוקה - לקשר עם זונה זונה;   ולבאר צרה שקשה להיחלץ ממנה - קשר עם נכריה -

משלי כג28: "אַף הִיא כְּחֶתֶף תֶּאֱרֹב, וּבוֹגְדִים בְּאָדָם תּוֹסִף"

- ואל תחשוב שתוכל להתקרב אליה ולא להיכשל, כי הדבר לא תלוי רק בך - גם היא אורבת כמו אדם החוטף אנשים, והיא מוסיפה בוגדים בין בני האדם - איש בוגד באשתו ואישה בבעלה.

הקבלות

החכם מבקש מבנו שישמור על הלב (= מקום המחשבות) ועל העיניים, כי שני אלה הם המתווכים העיקריים בין האדם לבין החטאים, במיוחד חטאים הקשורים לזנות.

1. החכם הולך בדרכי ה', שציווה בתורה:

ואכן, זמן קצר אחרי הציווי של ספר במדבר (במדבר כה), הגיעו בני ישראל לערבות מואב, ונפלו ל"מארב" מתוכנן של נשים מדייניות ומואביות (ע"פ ס. שרייבר, "משלי שלמה על אישי התורה", עמ' 491-493; במדבר רבה י ב).

2. וייתכן שהחכם הוא דוד, והוא מזהיר את שלמה, שאמר:

דוד כנראה הכיר את שלמה, וידע שהוא עלול ללכת אחרי עיניו, ולשאת נשים נכריות שיפילו אותו ל"שוחה עמוקה" (ע"פ ס. שרייבר, "משלי שלמה על מלכות בית דוד", עמ' 540-542).

ראו גם: פסוקים נוספים על שמירת העיניים.

דקויות

שוּחה עמוקה, באר צרה -

1. "זונה - הקרב אל פתח ביתה יילכד בה פתאום - כאשר ייפול האיש בשוחה אם לא יישמר ממנה... הנכריה, אף על פי שאינה זונה, היא כמו באר צרה, שאם יהיה רגיל עמה בשיחה ובהסתכלות בפניה כל יום - יוסיף ליבו להימשך אחריה, ויתחדש בו חשק ורוח זנונים, עד שיתעה וייכשל; וכמי הבאר, שהם נובעים וכל עת שישאבו מהם יתחדשו אחרים, כן מן השיחה יבוא אל המראה, וממנו אל ההרהור, וממנו אל המגע..." (ר' יונה).

2. "כי יש שני מקומות בגיהנום: אחד ל' זונה ', והיא החמדה, שחומד לגדולות ולנפלאות ולהגביה עצמו מאד, ונגדו ערוך המקום הנקרא שוחה עמוקה; ואחד ל' נכריה ', והוא היושב בביתו ומרחיב נפשו בתענוגי מעדנים וממלא תאוות גופו, ונגדו ערוך המקום הנקרא באר צרה" (הגאון מווילנה).

3. "הזונה, שהוא יצר המתאוה, דומה לשוחה עמוקה, שהנלכד שם קשה לצאת ממנו... והנכריה, שהיא המינות, דומה כבאר צרה, שהנופל שם יטבע תיכף במים הזידונים וימות, כן הנטבע במינות מת מיתת הנפש ולא ישוב לראות באור החיים" (מלבי"ם).

אף היא -

1. "גם האישה הנכריה, אף על פי שאינה רעה כמו הזונה, גם היא כחיה תארוב, אשר לא יידע האדם עת שתמית פתאום, כן לא ישים אל ליבו שייכשל באישה נכריה..." (ר' יונה).

2. "לא די שמי שרודף אחר התאוה והחמדה סופו שייפול לשם, אלא שאף היא תארוב עליו תמיד", כמו שנאמר, משלי ז12: "פַּעַם בַּחוּץ פַּעַם בָּרְחֹבוֹת, וְאֵצֶל כָּל פִּנָּה תֶאֱרֹב". "כי בעת שיפריש את עצמו מעט מהתורה, היא חוטפתו פתאום להפילו לשחת" (הגאון מווילנה).

3. "אף - הוא בחינת הדין הקשה..." (רמ"ד וואלי).

הקבלות

שוחה עמוקה -

אישה זרה נמשלה לשוחה עמוקה גם ב משלי כב14: "שׁוּחָה עֲמֻקָּה פִּי זָרוֹת, זְעוּם ה' יפול[יִפָּל] שָׁם" (פירוט), ובניסוח אחר ב משלי ט18: "וְלֹא יָדַע כִּי רְפָאִים שָׁם, בְּעִמְקֵי שְׁאוֹל קְרֻאֶיהָ".

כמובן גם גברים יכולים להציב שוחה, למשל ב ירמיהו יח20: "הַיְשֻׁלַּם תַּחַת טוֹבָה רָעָה כִּי כָרוּ שׁוּחָה לְנַפְשִׁי, זְכֹר עָמְדִי לְפָנֶיךָ לְדַבֵּר עֲלֵיהֶם טוֹבָה לְהָשִׁיב אֶת חֲמָתְךָ מֵהֶם" (פירוט): "רבי אלעזר אמר: שחשדוהו מזונה; רבי שמואל בר נחמני אמר: שחשדוהו מאשת איש" (בבלי בבא קמא טז:).

כך גם ב משלי כט5: "גֶּבֶר מַחֲלִיק עַל רֵעֵהוּ - רֶשֶׁת פּוֹרֵשׂ עַל פְּעָמָיו" (פירוט).

באר צרה -

1. באר שנתקעים בה ואי אפשר לזוז בתוכה כי היא לא מספיק רחבה.

2. באר ש"שואבים" ממנה רק צרות (רמ"ד וואלי).

3. באר שהיא ניגוד אל מקור מים חיים, ירמיהו ב13: "כִּי שְׁתַּיִם רָעוֹת עָשָׂה עַמִּי: אֹתִי עָזְבוּ, מְקוֹר מַיִם חַיִּים, לַחְצֹב לָהֶם בֹּארוֹת בֹּארֹת נִשְׁבָּרִים, אֲשֶׁר לֹא יָכִלוּ הַמָּיִם" (רמ"ד וואלי).

פירושים נוספים

"תנה בני לבך לי. שלא תהיה כוונתך ורצונך כי אם לקנין השלימות, ועיניך תצרנה דרכי, אשר העירותיך אליהם בזה הספר להרחיק התאוות הגשמיות ולכוון בשלימות השכל. ולפי שהתאווה אשר ימשך האדם יותר להם הם הזנות ושתיית היין, הזהיר בהם יותר להתרחק מהם; ואמר להרחיק מהזונה כי שוחה עמוקה זונה וגו': אף היא. שהיא תארוב לאדם להמיתו כאיש חטף, וזה תעשה במרמה בשתקרא לו לזנות עמה ולא יהיה נשמר ממנה ותמית אותו, ותוסיף בחברתה  בוגדים באדם יתחברו עמה להרוג האנשים אשר תפילם ברשת הפתוי לבא אליה, וזה מפורסם מענינה היום, כי היא תתחבר עם הרוצחים ותביא האנשים בפתויה לבא במקום אשר יפלו שם ביד הרוצחים" (רלב"ג).

"תנה בני לבך לי, מבאר איך יהיה זה, שהוא ע"י שתתן לי לבך, שהלב מציין שימשלו חקי החכמה בלבו, ושלא ימשלו בו ספיקות המינות וההכחשות, בענין שחקי החכמה יהיו חקוקים וכתובים על לבו תמיד ולא ימצא בו ענין אחר, ועיניך דרכי תצרנה, העינים מציינים את התאוות וציורים הרעים שיסודם על החושים, כמ"ש ולא תתורו אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות, שהעינים יצורו דרכי ה', ולא יתפעלו מתאוות העוה"ז וחמדת היצר. כי שוחה. נגד מ"ש ועיניך דרכי תצורנה, אמר כי הזונה שהוא יצר המתאוה. דומה לשוחה עמוקה שהנלכד שם קשה לצאת ממנו, ונגד מ"ש תנה בני לבך לי אמר כי הנכריה שהיא המינות, דומה כבאר צרה שהנופל שם יטבע תיכף במים הזידונים וימות, כן הנטבע במינות מת מיתת הנפש ולא ישוב לראות באור החיים. אף היא, ר"ל הזונה תארב כחתף, כי תחתוף פתאום את אשר יעלה רוח התאוה על לבו ותלכדנו ברשתה, שאם היה שם על לבו היה נזהר ממנה אבל היא תחתפנו פתאום, והנכריה שהיא המינות תוסיף בוגדים באדם, כי היא תציע טענות מינות וכפירה לצוד רבים לבגוד בה'" (מלבי"ם)

"אף היא כחתף - פתאום ובוגדים באדם תוסיף - מרבה בישראל בוגדים לה'" (רש"י)

"כשתמסור לבך להש"י אז יהיה אצלך עבודת הש"י עיקר וכל דברי עולם הזה טפלים לזה. על דרך משל: עשיר, שיש לו בן הגון וחכם, ומשיא אותו אשה לפי כבודו, ובשעת שהכין צרכי הנישואין ויטעום מהמאכלים שהכין, מאת טעמו מהמאכל יזכור שמחת בנו, והטעימה אצלו טפילה" (מי השילוח על בראשית א א).

פסוקים נוספים המקשרים בין הלב לעיניים

  • שמות ט7-8: "וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וְהִנֵּה לֹא מֵת מִמִּקְנֵה יִשְׂרָאֵל עַד אֶחָד וַיִּכְבַּד לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שִׁלַּח אֶת הָעָם וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן קְחוּ לָכֶם מְלֹא חָפְנֵיכֶם פִּיחַ כִּבְשָׁן וּזְרָקוֹ מֹשֶׁה הַשָּׁמַיְמָה לְעֵינֵי פַרְעֹה"
  • דברים ז16-17: "וְאָכַלְתָּ אֶת כָּל הָעַמִּים אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ לֹא תחוס עֵינְךָ עֲלֵיהֶם וְלֹא תַעֲבֹד אֶת אֱלֹהֵיהֶם כִּי מוֹקֵשׁ הוּא לָךְ כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי אֵיכָה אוּכַל לְהוֹרִישָׁם"
  • דברים טו9-10: "הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן יִהְיֶה דָבָר עִם לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר קָרְבָה שְׁנַת הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן וְלֹא תִּתֵּן לוֹ וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל ה' וְהָיָה בְךָ חֵטְא. נָתוֹן תִתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ" (פירוט)
  • דברים כח65: "וּבַגּוֹיִם הָהֵם לֹא תַרְגִּיעַ וְלֹא יִהְיֶה מָנוֹחַ לְכַף רַגְלֶךָ וְנָתַן ה' לְךָ שָׁם לֵב רַגָּז וְכִלְיוֹן עֵינַיִם וְדַאֲבוֹן נָפֶשׁ"
  • דברים כח67: "בַּבֹּקֶר תֹּאמַר מִי יִתֵּן עֶרֶב וּבָעֶרֶב תֹּאמַר מִי יִתֵּן בֹּקֶר מִפַּחַד לְבָבְךָ אֲשֶׁר תִּפְחָד וּמִמַּרְאֵה עֵינֶיךָ אֲשֶׁר תִּרְאֶה"
  • דברים כט2-3: "הַמַּסּוֹת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ הָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים הַגְּדֹלִים הָהֵם. וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה"
  • שמואל א כד4-5: "וַיֹּאמְרוּ אַנְשֵׁי דָּוִד אֵלָיו הִנֵּה הַיּוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה' אֵלֶיךָ הִנֵּה אָנֹכִי נֹתֵן אֶת איביך[אֹיִבְךָ] בְּיָדֶךָ וְעָשִׂיתָ לּוֹ כַּאֲשֶׁר יִטַב בְּעֵינֶיךָ וַיָּקָם דָּוִד וַיִּכְרֹת אֶת כְּנַף הַמְּעִיל אֲשֶׁר לְשָׁאוּל בַּלָּט וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַיַּךְ לֵב דָוִד אֹתוֹ עַל אֲשֶׁר כָּרַת אֶת כָּנָף אֲשֶׁר לְשָׁאוּל"
  • שמואל ב יג6: "וַיִּשְׁכַּב אַמְנוֹן וַיִּתְחָל וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ לִרְאֹתוֹ וַיֹּאמֶר אַמְנוֹן אֶל הַמֶּלֶךְ תָּבוֹא נָא תָּמָר אֲחֹתִי וּתְלַבֵּב לְעֵינַי שְׁתֵּי לְבִבוֹת וְאֶבְרֶה מִיָּדָהּ"
  • מלכים א ט3: "וַיֹּאמֶר ה' אֵלָיו שָׁמַעְתִּי אֶת תְּפִלָּתְךָ וְאֶת תְּחִנָּתְךָ אֲשֶׁר הִתְחַנַּנְתָּה לְפָנַי הִקְדַּשְׁתִּי אֶת הַבַּיִת הַזֶּה אֲשֶׁר בָּנִתָה לָשׂוּם שְׁמִי שָׁם עַד עוֹלָם וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים"
  • מלכים א יד8: "וָאֶקְרַע אֶת הַמַּמְלָכָה מִבֵּית דָּוִד וָאֶתְּנֶהָ לָךְ וְלֹא הָיִיתָ כְּעַבְדִּי דָוִד אֲשֶׁר שָׁמַר מצותי וַאֲשֶׁר הָלַךְ אַחֲרַי בְּכָל לְבָבוֹ לַעֲשׂוֹת רַק הַיָּשָׁר בְּעֵינָי"
  • מלכים ב י30: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל יֵהוּא יַעַן אֲשֶׁר הֱטִיבֹתָ לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינַי כְּכֹל אֲשֶׁר בִּלְבָבִי עָשִׂיתָ לְבֵית אַחְאָב בְּנֵי רְבִעִים יֵשְׁבוּ לְךָ עַל כִּסֵּא יִשְׂרָאֵל"
  • ישעיהו ו10: "הַשְׁמֵן לֵב הָעָם הַזֶּה וְאָזְנָיו הַכְבֵּד וְעֵינָיו הָשַׁע פֶּן יִרְאֶה בְעֵינָיו וּבְאָזְנָיו יִשְׁמָע וּלְבָבוֹ יָבִין וָשָׁב וְרָפָא לוֹ" (פירוט)
  • ישעיהו י12: "וְהָיָה כִּי יְבַצַּע אֲדֹנָי אֶת כָּל מַעֲשֵׂהוּ בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִָם אֶפְקֹד עַל פְּרִי גֹדֶל לְבַב מֶלֶךְ אַשּׁוּר וְעַל תִּפְאֶרֶת רוּם עֵינָיו"
  • ישעיהו לב3-4: "וְלֹא תִשְׁעֶינָה עֵינֵי רֹאִים וְאָזְנֵי שֹׁמְעִים תִּקְשַׁבְנָה וּלְבַב נִמְהָרִים יָבִין לָדָעַת וּלְשׁוֹן עִלְּגִים תְּמַהֵר לְדַבֵּר צָחוֹת"
  • ישעיהו לג17-18: "מֶלֶךְ בְּיָפְיוֹ תֶּחֱזֶינָה עֵינֶיךָ תִּרְאֶינָה אֶרֶץ מַרְחַקִּים לִבְּךָ יֶהְגֶּה אֵימָה אַיֵּה סֹפֵר אַיֵּה שֹׁקֵל אַיֵּה סֹפֵר אֶת הַמִּגְדָּלִים"
  • ישעיהו מד18: "לֹא יָדְעוּ וְלֹא יָבִינוּ כִּי טַח מֵרְאוֹת עֵינֵיהֶם מֵהַשְׂכִּיל לִבֹּתָם"
  • ישעיהו ס4-5: "שְׂאִי סָבִיב עֵינַיִךְ וּרְאִי כֻּלָּם נִקְבְּצוּ בָאוּ לָךְ בָּנַיִךְ מֵרָחוֹק יָבֹאוּ וּבְנֹתַיִךְ עַל צַד תֵּאָמַנָה אָז תִּרְאִי וְנָהַרְתְּ וּפָחַד וְרָחַב לְבָבֵךְ כִּי יֵהָפֵךְ עָלַיִךְ הֲמוֹן יָם חֵיל גּוֹיִם יָבֹאוּ לָךְ"
  • ירמיהו ה21: "שִׁמְעוּ נָא זֹאת עַם סָכָל וְאֵין לֵב עֵינַיִם לָהֶם וְלֹא יִרְאוּ אָזְנַיִם לָהֶם וְלֹא יִשְׁמָעוּ"
  • ירמיהו כב17: "כי אין עיניך ולבך כי אם על בצעך ועל דם הנקי לשפוך ועל העשק ועל המרוצה לעשות"
  • יחזקאל ו9: "וזכרו פליטיכם אותי בגוים אשר נשבו שם אשר נשברתי את לבם הזונה אשר סר מעלי ואת עיניהם הזנות אחרי גלוליהם ונקטו בפניהם אל הרעות אשר עשו לכל תועבתיהם"
  • יחזקאל מד5: "ויאמר אלי ה' בן אדם שים לבך וראה בעיניך ובאזניך שמע את כל אשר אני מדבר אתך לכל חקות בית ה' ולכל תורתו ושמת לבך למבוא הבית בכל מוצאי המקדש"
  • תהלים יג3-4: "עַד אָנָה אָשִׁית עֵצוֹת בְּנַפְשִׁי יָגוֹן בִּלְבָבִי יוֹמָם עַד אָנָה יָרוּם אֹיְבִי עָלָי הַבִּיטָה עֲנֵנִי ה' אֱלֹהָי הָאִירָה עֵינַי פֶּן אִישַׁן הַמָּוֶת"
  • תהלים יט9: "פקודי ה' ישרים משמחי לב מצות ה' ברה מאירת עינים" (פירוט)
  • תהלים כו2-3: "בְּחָנֵנִי ה' וְנַסֵּנִי צרופה[צָרְפָה] כִלְיוֹתַי וְלִבִּי כִּי חַסְדְּךָ לְנֶגֶד עֵינָי וְהִתְהַלַּכְתִּי בַּאֲמִתֶּךָ"
  • תהלים לו2: "נאם פשע לרשע בקרב לבי אין פחד אלהים לנגד עיניו" (פירוט)
  • תהלים לח11: "לבי סחרחר עזבני כחי ואור עיני גם הם אין אתי"
  • תהלים קא2-3: "אַשְׂכִּילָה בְּדֶרֶךְ תָּמִים מָתַי תָּבוֹא אֵלָי אֶתְהַלֵּךְ בְּתָם לְבָבִי בְּקֶרֶב בֵּיתִי לֹא אָשִׁית לְנֶגֶד עֵינַי דְּבַר בְּלִיָּעַל עֲשֹׂה סֵטִים שָׂנֵאתִי לֹא יִדְבַּק בִּי"
  • תהלים קא4-6: "לֵבָב עִקֵּשׁ יָסוּר מִמֶּנִּי רָע לֹא אֵדָע מלושני[מְלָשְׁנִי] בַסֵּתֶר רֵעֵהוּ אוֹתוֹ אַצְמִית גְּבַהּ עֵינַיִם וּרְחַב לֵבָב אֹתוֹ לֹא אוּכָל. עֵינַי בְּנֶאֶמְנֵי אֶרֶץ לָשֶׁבֶת עִמָּדִי הֹלֵךְ בְּדֶרֶךְ תָּמִים הוּא יְשָׁרְתֵנִי"
  • תהלים קיט36-37: "הַט לִבִּי אֶל עדותיך וְאַל אֶל בָּצַע הַעֲבֵר עֵינַי מֵרְאוֹת שָׁוְא בִּדְרָכֶךָ חַיֵּנִי"
  • תהלים קלא1: "שיר המעלות לדוד ה' לא גבה לבי ולא רמו עיני ולא הלכתי בגדלות ובנפלאות ממני"
  • איוב טו12: "מה יקחך לבך ומה ירזמון עיניך"
  • שיר השירים ד9: "לבבתני אחתי כלה לבבתיני באחד מעיניך באחד ענק מצורניך"

מאמרים נוספים מתוצאות החיפוש ב גוגל

  • משלי כג כו: 29 יוני 2009 ... תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תרצנה [תצרנה] ..."תנה בני לבך לי ", מבאר איך יהיה זה, שהוא ע"י " שתתן לי לבך", שהלב מציין שימשלו חקי החכמה בלבו, ושלא ימשלו בו ... (cache)
  • תנה בני לבך לי: מחשבות יומיות לאור כתבי הקודש: תנה בני לבך לי"תנה בני לבך לי" - משלי פרק כג' פסוק כו אלוהים מבקש מאיתנו שניתן את ליבנו לו. אבל אם אנו מביטים אל ליבנו פנימה, אנו מוצאים ... (cache)
  • 1 לאו דלא תתורו ספרי פרשת שלח פיסקא ט - ולא תתורו אחרי לבבכם ברכות יב...: תלמוד ירושלמי מסכת ברכות דף ט/א - לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ... (cache)
  • מסילת ישרים - פרק ט"ז: ... חלקי הגוף ונוהג בם, ואם הוא אינו מביא עצמו אל עבודתו יתברך, אין עבודת שאר האברים כלום, כי אל אשר יהיה שמה רוח הלב ללכת ילכו. ומקרא כתוב בפירוש (משלי כג): תנה בני לבך לי.... (cache)
  • האמת, שאלות ותשובות:: תשובה: על כך עונה לנו שלמה המלך ע"ה (משלי כג, כו) "תנה בני לבך לי - ועיניך דרכי תצרנה". מבקש ומתחנן, כביכול, הקב"ה הוא לאדם: בני, תן לי את לבך, תן לי פנימיות, אל תזרוק לי ... (cache)
  • מסילת ישרים / רבי משה חיים לוצאטו: ... חלקי הגוף ונוהג בם. ואם הוא אינו מביא עצמו אל עבודתו יתברך, אין עבודת שאר האברים כלום, כי אל אשר יהיה שמה רוח הלב ללכת ילכו. ומקרא כתוב בפרוש (משלי כ"ג): "תנה בני לבך לי ". (cache)
  • Yeshiva.org.il- משלי פרק כג: ... אביך ואמך ותגל יולדתך: (כו) תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תרצנה (תצרנה): (כז) כי שוחה עמקה זונה ובאר צרה נכריה: (כח) אף היא כחתף תארב ובוגדים באדם תוסף: (כט) למי אוי למי אבוי ... (cache)
  • פרשת ויקרא: אומנם העיקר הוא כוונת הלב ו"רחמנא ליבא בעי"[1], "שאין הכל הולך אלא אחר כוונת הלב שנאמר (תהילים י) תכין לבם תקשיב אזנך ואומר (משלי כג) תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה ... (cache)
  • כל ישראל יש להם חלק לעולם הבא | פרשת נח | בראשית | מאמרי שלבי הסולם...: וכעין זה מובא בדרשת חז"ל (ירושלמי ט' ע"א) "אמר ר' לוי, ליבא ועינא תרי סרסורין דחטאה, דכתיב (משלי) תנה בני לבך לי, ועיניך דרכי תצרנה, אמר הקב"ה, אי יהבת לי לבך ועיניך, אנא ידע ... (cache)
  • שמע לאביך זה ילדך, ואל תבוז כי זקנה אמך: סמי (18/09/ 2010 23:34:06). סגור. 1. שמע לאביך זה ילדך. תימני שרוף (15/09/2010... (cache); תבנית בסיס למאמרים: שמע לאביך זה ילדך... תנה בני לבך לי ועינך דרכי תצרנה"[13]). ... (cache)
  • עבודה זרה בהודו: א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב " תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה", אמר הקב" ה אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. לא תגנוב - ואספת דגנך ולא דגנו של חבירך. ... (cache)
  • מגיד מישרים בשלח ג€“ ויקיטקסט: 14 יוני 2009 ... וכן צריך האדם לעשות לייחד תמיד מחשבותיו ביראת ה' ועבודתו כמו שאמר הכתוב תנה בני לבך לי ועיניך לרכי תצורנה כלומר כשתעשה מצוה או תעסוק בתורה יהיה ... (cache)
  • "דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם אני ה' אלקיכם: וכמו שאיתא בירושלמי [פ"א דברכות ה"ה] "לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם ג€“ א"ר לוי, ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה, דכתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה, אמר הקב"ה, אי יהבת ... (cache)
  • "למי אוי למי אבוי": משלי כג, כט- לה: אזהרת חכמים כנגד שתיית יין?: והנה, הקשר בין רדיפת נשים לרדיפת היין מצוי כבר בסמיכות הפרשיות שיצר עורך האסופה בין שירנו לבין היחידה הספרותית הקודמת לו (פסוקים כו-כח): 'תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה, ... (cache)
  • מדרש רבה דברים פרק ב פרשה לו-ז: לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. ... (cache)
  • קטיף.נט:: דיני עבד עברי וכנעני ושכיר ג€“קול צופיך 347: א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה, אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. לא תגנוב - ואספת דגנך ולא דגנו של חבירך. לא תענה ... (cache)
  • השופר: הפסוק השני הוא ממשלי פרק כג,כו: "תנה בני לבך לי, ועיניך דרכי תצורנה". מצודת דוד: תנה - הכן לבבך להבין אמרי, ואז עיניך דרכי תצורנה, כי תשכיל, שהוא דרך הישר. מצא באחד מן ... (cache)
  • שקופית 1: כתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי ליבך ועינך אנא ידע דאת לי". במסכת סוכה (נ"א.) מסופר על תיקון גדול שהיה בבית המקדש. מה נקרא תיקון גדול? הפרדה בין ... (cache)
  • העמק דבר דברים ו:ה: לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. ... (cache)
  • שומרי ברית קודש, עצה טובה קמ"ל: "תנה בני לבך לי ". ואומר שלמה המלך עליו השלום, שהקב"ה אומר ליהודי אם רצונך לתת לי את ליבך תעשה זאת על ידי: "עיניך דרכי תיצורנה" תשמור על עיניך בדרכים ובכל מקום שאתה הולך ... (cache)
  • ה' אחד: לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת לי. ... (cache)
  • ועשו לי מקדש- עשו לשמי בית קדושה.: כתיב תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי ליבך ועינך אנא ידע דאת לי". אנו קשורים לקב"ה רק כאשר אנו שומרים על ליבנו ועינינו בצניעות. במסכת סוכה (נ"א.) מסופר על ... (cache)
  • מאמרים לתלמידי קבלה ה'תשמ"ז: דחטאה, דכתיב (משלי) תנה בני לבך לי, ועיניך דרכי תצרנה, אמר הקב"ה, אי יהבת לי. לבך ועיניך, אנא ידע דאת לי". משמע מכאן, זה שאנו אומרים, "הבוחר בעמו ישראל", מתי נקרא האדם ...
  • פלא יועץ ק ג€“ ויקיטקסט: 26 ספטמבר 2010 ... ומשום הכי כתיב (משלי כג כו) תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה: וכבר כתבו המקבלים, שבכל איבר שעושה בו עברה, ממשיך עליו רוח טמאה על איברי נפשו רוחו ונשמתו. ... (cache)
  • JewishTeachings: March 2010: 7 מרץ 2010 ... לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב (משלי כג) תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ... (cache)
  • פרשת נשא: הה"ד (משלי כג): תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה. תנה בני, אלו ישראל, שנקראו בנים, שנאמר (דברים יד): בנים אתם לה' אלהיכם. לבך לי, כמה דתימא (שם י): ומלתם את ערלת לבבכם וגו' ... (cache)
  • סימן קיח בעניני חודש אלול: ושלמה הע"ה אומר " תנה בני לבך לי ". אולם ברור הדבר שלפרש זאת בפיו עדיף ומעורר. הכוונה שבלב, ולכן כל גדולי הדורות תיקנו לומר. לשם יחוד לפני קיום המצוות.,. ואין צורך להאריך. בזה. ... (cache)
  • חובות הלבבות: ואומר (משלי כג) תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצורנה. ואמרו קדמונינו ז"ל בזה (ירושלמי ברכות א): אי יהבת לי לבך ועיניך אנא ידע דאת דילי. ואמר הכתוב (במדבר טו) ולא תתורו אחרי לבבכם ... (cache)
  • תבנית בסיס למאמרים: תנה בני לבך לי ועינך דרכי תצרנה"[13]). הפסוקים במשלי מחברים אפוא בין הדגם המשפחתי והדתי. ב. דחיית הדגם המשפחתי בידי חז"ל: "נידון על שם סופו". נראה כעת כיצד חז"ל התייחסו ... (cache)
  • JewishTeachings: Ten Commandments - עשרת הדברות: 7 מרץ 2010 ... לא תנאף לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם א"ר לוי ליבא ועינא תרין סרסורין דחטאה דכתיב (משלי כג) תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצרנה אמר הקב"ה אי יהבת לי לבך ... (cache)
  • Yeshiva.org.il- ממעמקים: וכן אמרו: רחמנא לבא בעי, כי אין די לאדון ברוך הוא במעשים לבדם שיהיו מעשי המצוה, אלא העיקר לפניו שהלב יהיה טהור לכוין בה לעבודה אמיתית... ומקרא כתוב בפירוש: "תנה בני לבך לי".... (cache)
  • השעורה הבודדה: 20 ינואר 2011 ... שלא כיון לבו לא יצא שאין הכל הולך אלא אחר כונת הלב שנ' תכין לבם תקשיב אזניך ואו' תנה בני לבך לי ועיניך דרכי תצורנה" (תוספתא מסכת ראש השנה פרק ב,ה"ז) ... (cache)
  • הורוסקופ תחזיות יומי ושבועי - מחשבון גימטריה: אמרתי ימים ידברו ורב שנים ידיעו חכמה; וירד העיט על־הפגרים וישב אתם אברם; תנה־בני לבך לי ועיניך דרכי תרצנה; לבי לחוקקי ישראל המתנדבים בעם ברכו יהוה; ויעבר יפתח אל־בני עמון ...
  • קולך - פורום נשים דתיות - "אין הדבר תלוי אלא בי" - הרהורים על תשובה: דרכי שאול ביתה יורדות אל חדרי מות: (משלי ז) "כי שוחה עמקה זונה ובאר צרה נכריה. אף היא כחתף תארב ובוגדים באדם תוסף: (משלי כג) מול אשה כזו, שכח משיכתה חזק מאד, נמצא ... (cache)
  • כי רבים חללים הפילה התאוה לזנות: דרכי שאול ביתה יורדות אל חדרי מות: (משלי ז) "כי שוחה עמקה זונה ובאר צרה נכריה. אף היא כחתף תארב ובוגדים באדם תוסף:... (cache); breslev.co.il - הכוח המושך - ויקהל פיקודי: ... (cache)
  • ביאור:משלי ז ג€“ ויקיטקסט: דרכי שאול ביתה יורדות אל חדרי מות: (משלי ז) "כי שוחה עמקה זונה ובאר צרה נכריה. אף היא כחתף תארב ובוגדים באדם תוסף:... (cache); breslev.co.il - הכוח המושך - ויקהל פיקודי ... (cache)
  • כט: 5 אוגוסט 2009 ... גם אישה זו נמשלת למלכודת, (משלי כב יד): "שוחה עמקה פי זרות, זעום ה' יפול שם", (משלי כג כז): "כי שוחה עמקה זונה, ובאר צרה נכריה", (קהלת ז כו): "ומוצא אני מר ... (cache)
  • ביאור:משלי ז כו ג€“ ויקיטקסט: 6 יוני 2011 ... דרכי שאול ביתה יורדות אל חדרי מות: (משלי ז) "כי שוחה עמקה זונה ובאר צרה נכריה. אף היא כחתף תארב ובוגדים באדם תוסף:... (cache); breslev.co.il - הכוח ... (cache)
  • ספר שערי צדק: ... בורות חצונות הם בארת נשברים אשר לא יכילו המים ועליהם נאמר כי שוחה עמוקה זונה ובאר צרה נכריה ואלו הן הבארות חוץ לעולם החיים וכולן יורדין לבאר שחת ולמקום שאון ועליהם נאמר ... (cache)
  • טז: 31 מאי 2009 ... בשלמא למאן דאמר שחשדוהו מזונה - היינו דכתיב (משלי כג כז) כי שוחה עמוקה זונה [ובאר צרה נכריה ]; אלא למאן דאמר שחשדוהו מאשת איש - מאי 'שוחה'? אטו אשת ... (cache)

תגובות