[תוקן ע"פ
הערות של ישי]
כי תקרב אל עיר להילחם עליה, וקראת אליה לשלום.
והיה אם שלום תענך ופתחה לך, והיה כל העם הנמצא בה יהיו לך למס ועבדוך.
ואם לא תשלים עמך ועשתה עמך מלחמה, וצרת עליה; ונתנה ה' אלהיך
בידך, והכית את כל זכורה לפי חרב. רק הנשים והטף והבהמה וכל אשר יהיה בעיר
כל שללה תבוז לך, ואכלת את שלל אויביך אשר נתן ה' אלהיך לך.
כן תעשה לכל הערים הרחוקות ממך מאד, אשר לא מערי הגויים האלה הנה.
רק מערי העמים האלה אשר ה' אלהיך נותן לך נחלה, לא תחיה כל נשמה. כי החרם
תחרימם החתי והאמורי הכנעני והפריזי החיוי והיבוסי, כאשר ציווך ה' אלהיך.
למען אשר לא ילמדו אתכם לעשות ככל תועבותם אשר עשו לאלהיהם, וחטאתם לה'
אלהיכם.
פירוש
כי תקרב אל עיר להילחם עליה
: הפרשה לא מפרטת מה הסיבה למלחמה, אבל בפרשה הקודמת יש תנאי (דברים כ 1): "כי תצא למלחמה על
אויביך": מותר לצאת למלחמה רק על אנשים שאויבים ועוינים אותנו.
בכל אופן, אם החלטנו לצאת למלחמה - מכל סיבה שהיא - אנחנו חייבים לעשות
זאת על-פי הדינים המפורטים בפרשה הזאת.
כי
תקרב אל עיר להילחם עליה, וקראת אליה לשלום
: יש לקרוא אל העיר
לשלום רק כאשר אנחנו מתקרבים אליה. אין להסתפק בקריאה כללית לשלום לכל
הערים יחד, כי באופן טבעי האדם אינו מודע לסכנה עד שהיא ממש קרובה אליו.
אם נקרא לעיר לשלום כאשר אנחנו רחוקים ממנה - רוב הסיכויים שהיא תסרב, וזה
טבעי ולא צריך להאשים אותה על כך. אבל אם נקרא לעיר לשלום כשאנחנו קרובים
אליה - יש יותר סיכוי שהיא תסכים.
סיבה נוספת שצריך להתקרב אל העיר היא, שהשלום הוא הדדי - כפי שהם
משלימים איתנו, כך אנחנו חייבים לדאוג לשלומם, ולהגן עליהם מפני אויבים
אחרים (כמו יהושע, שהגן על הגבעונים - ע' יהושע י). זה אפשרי רק כאשר
אנחנו קרובים לעיר.
...
אל עיר להילחם עליה, וקראת אליה לשלום
: התורה מלמדת אותנו לעשות
הפרדה ("רזולוציה") ברמה של עיר. כלומר: מצד אחד, התורה לא מחייבת אותנו
לשפוט כל אדם ואדם מהעם האויב בנפרד, ולקרוא לשלום לכל אדם בנפרד, כי זה
בלתי אפשרי. אבל מצד שני, התורה כן מחייבת אותנו להתייחס לכל עיר בנפרד.
גם אם רובו של עם מסויים או רובה של מדינה מסויימת (או "רשות" מסויימת) הם
אויבים שלנו - אנחנו עדיין מחוייבים להתייחס לכל עיר ועיר בנפרד, ולתת לכל
עיר הזדמנות נפרדת להשלים איתנו. ע"ע
עד כמה יש להפריד בין האויבים?.
והיה אם שלום תענך
: האפשרות הראשונה שהתורה מציגה היא -
שהעיר תיענה להצעת השלום שלנו. בדרך-כלל, כשיש שתי אפשרויות, האפשרות
המועדפת והאידיאלית מוצגת ראשונה. גם בפרשת הברכות והקללות - קודם-כל
נזכרות הברכות ("והיה אם שמוע תשמע בקול ה' אלהיך... ובאו עליך כל הברכות האלה והשיגוך...
"),
כלומר: אם תשמעו בקול ה' - הכל יהיה בסדר. אם לא - אז כבר נראה איך לפתור
את הבעיה... גם כאן השאיפה היא שהעיר תסכים להשלים אתנו. אם היא תסכים -
הכל יהיה בסדר. אם לא - אז כבר נחשוב מה לעשות הלאה...
...ופתחה לך, והיה כל העם הנמצא בה יהיו לך למס ועבדוך
:
אבל עם כל רצונה של התורה בשלום - היא לא מאפשרת שלום בכל תנאי. דווקא
משום שהשלום כל-כך חשוב לתורה, היא לא מסתפקת בכך שהשלום יהיה מילה יפה
כתובה על נייר. התורה דורשת מעשים, שיוכיחו שהעיר האויבת אכן מעוניינת
בשלום. התורה דורשת 2 מעשים:
-
ופתחה לך
: העיר חייבת לאפשר לכוחותינו להיכנס לתוכה.
-
למס ועבדוך
: תושבי העיר חייבים לקבל על עצמם שירות לאומי אזרחי כלשהו לטובת המדינה (זו
משמעות המילה מס בלשון המקרא
- מס עובד); התורה לא קובעת בדיוק את משך השירות ואת אורכו - מן הסתם,
ראוי שהשירות יהיה ארוך לפחות כמו שירות צבאי של חייל בצה"ל; לא ייתכן
שאנחנו נשרת את המדינה 3 שנים, והאויבים שלנו לא ישרתו בכלל (אפשר
אולי לדרוש מהם עבודה שאנחנו צריכים, ושהם יכולים לעשות טוב יותר
מאיתנו, למשל - תפיסת מחבלים והסגרתם לישראל).
ואם לא תשלים עמך ועשתה עמך מלחמה
: אם העיר לא תשלים איתנו, יש
רק אפשרות אחת נוספת - שהיא תעשה איתנו מלחמה, ואם לא עכשיו אז אחר-כך.
אין דרך שלישית; אין "מלחמה קרה" באזור שלנו.
וצרת עליה
: שלב ראשון במלחמה הוא לצור על העיר. במקום אחר
בתורה (שבכתב ושבעל-פה) מפורטים דיני מצור: צריך לצור על העיר רק משלושה
כיוונים, כדי לאפשר לאנשים לברוח (ע' רמב"ם, הלכות מלכים ומלחמותיהם, פ"ו
הי"א); אסור לכרות עצי-פרי לצורך המצור; ועוד. בכל אופן, העיקר הוא לצור
על העיר - לא לעזוב אותה, כי "אם לא תשלים עמך - ועשתה עמך מלחמה
".
ונתנה ה' אלהיך בידך
: אם נעשה הכל לפי הדינים המפורטים
בפרשה - ה' ייתן את העיר בידינו. אין מה לפחד - לא מהעיר, לא מהרשות ולא
מה"עולם".
גם
רש"י פירש כך: "אם עשית כל האמור בענין, סוף שה' נותנה בידך
";
הקריאה לשלום היא ה"סגולה" הטובה ביותר לניצחון במלחמה; ויש לתמוה על כל
האנשים שמחפשים סגולות של הבל (חומריות או רוחניות) ושוכחים את הסגולה
העיקרית.
והכית את כל
זכורה לפי חרב; רק הנשים וה
טף והבהמה וכל אשר יהיה בעיר כל שללה תבוז לך...
: צריך להרוג את כל ה"זכור
", ולהחיות את
הנשים והטף
.
"זכור" הם הגברים שמסוגלים לפעול באופן עצמאי, בלי ש
מ
טפ לים בהם. את כל הגברים האלה חייבים להרוג, כדי לנטרל לחלוטין את יכולתה של העיר להילחם בשנים הקרובות.
...כל שללה תבוז לך,
ואכלת את שלל אויביך אשר נתן ה' אלהיך לך
: מותר לקחת את שלל העיר.
זה פיצוי הולם על העובדה שהעיר אילצה אותנו להילחם, ועל ההפסד הכלכלי שנגרם לנו כתוצאה מהמלחמה.
הפרשה אינה מדברת על היחס הראוי לשבויים. בזמן התנ"ך, השבויים היו
נלקחים לעבדים; אך בימינו אין עבדות וגם לא צריכה להיות; זה אינו חלק
הכרחי מדיני המלחמה (במקום אחר נאמר, שאם אדם רואה בשבי אישה יפה ורוצה
לקחת
אותה לאישה - הוא חייב לתת לה קודם להתאבל על משפחתה במשך חודש שלם, ורק
אחרי חודש - אם הוא עדיין רוצה אותה - מותר לו לקחת אותה; במקרה זה, גם
בזמן התנ"ך היה אסור
לו להעסיק אותה כשפחה או למכור אותה כשפחה).
הקטע האחרון בפרשה מפרט דין מיוחד שחל רק על 7 עממי כנען שהיו בארץ
באותו זמן, עמים שמעשיהם הרעים היו ידועים לשמצה, ולכן התורה מצווה עליהם
ציווי מיוחד - להשמיד בהם גם את הנשים והילדים, כדי שלא ישפיעו עלינו
לרעה. בימינו, ברוך ה', העמים האלה כבר לא קיימים ולכן הציווי לא רלבנטי
לגבינו.
ובימינו...
Translated from
Hebrew
by
Princess
Merav (princessmerav @ hotmail.com)
.
Deuteronomy 20:10-18:
“
When you draw near a city to wage war against
it, you shall call out to it for peace.
It shall be that if it responds to you in peace and opens for you,
then the entire people found within it shall be as tribute for you, and they
shall serve you.
But if it does not make peace with you, but makes war with you, you
shall besiege it. Hashem shall deliver it into your hand, and you shall smite
all its males by the blade of the sword. Only the women, the small children, the
animals, and everything that will be in the city - all its booty - may you
plunder for yourselves; you shall eat the booty of your enemies, which Hashem,
your G-d, gave you.
So shall you do to all the cities that are very distant from you,
which are not of the cities of these nations. But from the cities of these
peoples that Hashem, your G-d, gives you as an inheritance, you shall not allow
any person to live. Rather you shall utterly destroy them: the Hittite, the
Amorite, the Canaanite, the Perizzite, the Hivvite, and the Jebusite, as Hashem,
your G-d, has commanded you, so that they will not teach you to act according to
all their abominations that they performed for their gods, so that you will sin
to Hashem, your God. ” (Artscroll)
Interpretation:
When you draw near a city to wage war against it...:
The passage does not mention the reason for the war, and whether or not it is
permitted to have a war whenever we want to or only under specific conditions
and circumstances. This question is a whole other debatable question. Anyway, if
a decision to wage war has been taken - whatever the reason may be - we must do
so according to the laws that are detailed in this biblical passage.
When you draw
near a city to wage war against it, you shall
call out to it for peace: We must call out for peace only when we
approach the city. We cannot be satisfied only with a general call for peace to
all the cities together, because naturally a person cannot be aware of danger
until it is really close to him. If we call out to a city for peace when we are
far away from it - it is probable that it will refuse, and it is normal and we
cannot blame it for that. If we call out to a city for peace when we are close
to it - there are more chances that she will agree to it.
...Draw near a
city to wage war against it, you shall call out
to it for peace: The Bible teaches us that to differentiate between
cities. A city in biblical times had residents in the amount of a few hundreds
to a few thousand people, namely - like a neighbourhood or a village nowadays.
Namely: on one hand, the Bible does not require us to judge each member of the
adversary-nation individually, nor to call out for peace to every single person,
because this would be impossible. However, on the other hand, the Bible does
obligate us to consider each city as a separate entity. Even if the majority of
a certain nation, state (or “Authority”) is our enemy - we are still obligated
to treat each city individually, and to give each city the opportunity to make
up with us separately.
It shall be that if it responds to you in
peace: The
first possibility that the Bible presents is - that the city will respond
positively to our offer for peace. Usually, when there are two possibilities,
the favoured and ideal possibility is introduced first. This is also
demonstrated in the passage about the blessings and the curses - first of all
the blessings are mentioned (“
and it will be that if you listen to
Hashem, your G-d,... and these blessings shall come upon you... ”), in
other words: if you obey G-d - everything will be well. If not - then we will
find a way to solve the problem... Here, as well, the ambition is that the city
will agree to make up with us. If it agrees - everything will be well. If not -
then we will already think about how to react next...
And opens for you, then the entire people found within it
shall be as
tribute for you, and they shall
serve you:
But with the entire goal of the Bible to achieve peace - it does not allow for
unconditional peace. Precisely due to the fact that peace is so important to the
Bible, it is not satisfied with peace as a nice word written on paper. The Bible
insists on actions, which will prove that the opponent-city really is interested
in achieving peace. The Bible requires three deeds:
-
And opens for you: The city must allow soldiers from the
Israeli Defence Forces to enter it.
-
As tribute for you: The residents of the city must pay
us taxes. The Bible does not exactly qualify the tax. Therefore, we can
request monetary tax, as well as taxes under the form of property; for
example, nowadays it is reasonable to require that a city that makes up with
us should pay us “taxes” under the form of weapons (namely, to hand over all
the fire-arms that exist there).
-
And they shall serve you: The residents of the city must
perform work for us. Here as well the Bible does not exactly qualify the kind
of work; apparently it means some kind of service that benefits the conquering
nation. It is reasonable to request from them work that we need, and that they
have the ability to do better than us, such as - capturing terrorists and
handing them over to Israel.
But if it does not make peace with you, but makes war with
you: If the city does not make peace, there is only one more
possibility - which is that it will fight us, and if not immediately, then later
on. There is no third way to solve the problem; there is no possibility of “cold
war” in our region.
You shall besiege it: The first step in carrying out a war
is to besiege the city. In another place in the Bible (either in the Written or
Oral one) the laws of sieges are described: we must siege a city only on three
sides, in order to allow for people to escape (according to Mimonides: The Laws
of Kings and Their Wars, 86:16); we are not allowed to cut fruit-bearing trees
for the purpose of the siege, etc. Anyway, the main point is to put the city
under siege - not to leave it, because if it does not make peace with you it
will surely make war with you.
Hashem shall deliver it into your hand: If we follow the
laws of this passage perfectly - G-d will deliver the city into our hands. There
is nothing to fear - not the city, not the “Authority” and not the “world”.
And you shall smite all its
males by the blade of the sword.
Only the women, the
small children, the animals, and everything that will
be in the city - all its booty - may you plunder for yourselves: It is
necessary to kill all the “males”, and to keep the “women” and “small children”
alive. According to this interpretation, “male” means all the men who are
capable to function independently, without being taken care of. We must kill all
of these men, in order to totally neutralize the ability of the city to fight in
the coming years and in the near future.
All its booty - may you
plunder for yourselves; you shall eat the booty of your enemies, which Hashem,
your G-d, gave you: We are permitted to take the booty of the city. It
serves as compensation for the fact that the city caused us to fight. The Bible
discusses the issue of how to treat captives elsewhere. For example: if someone
sees a beautiful woman who was captured and would like to marry her - he must
first allow her to mourn for her family during a whole month, and only then - if
he still desires her - may he marry her. Anyway, he is not allowed to use her or
to sell her as a maid.
The last part of this biblical passage refers specifically to a special law
that was established against the seven nations that lived in Canaan at that
time. These were nations which committed bad deeds and which were known in a
dark light, therefore, the Bible commands us to kill not only their males, but
also the women and the children, so that they do not influence us negatively.
Nowadays, thank G-d, these nations do not exist and therefore this commandment
is no longer relevant for us.