קוד: לשתף את ה' במחשבות בתנ"ך
סוג: מבנה1
מאת: אראל (הגהה: יעל)
אל: סגלות משלי
טענה מקובלת היא, שהעולם הפוליטי הוא עולם מסוכן מבחינה רוחנית - מי
שנכנס לפוליטיקה, עלול להתקלקל ולהפוך למושחת. למי שבכל-זאת מעוניין להקים
מפלגה ולרוץ לכנסת, מומלץ לעיין במשלי טו 33 עד משלי
טז 9.
בקטע זה ישנם עשרה פסוקים, וכמעט בכולם נזכר שם ה' באחת הצלעות, ומעשי האדם בצלע השניה. צורה זו של הפסוקים רומזת שהאדם צריך לשתף את ה' בתוכניותיו, מחשבותיו ומעשיו; הרעיון נכון בכל התחומים, ובפרט בפוליטיקה:
יִרְאַת ה' מוּסַר חָכְמָה וְלִפְנֵי כָבוֹד עֲנָוָה": גם אם אתה חושב שאתה חכם - אתה צריך להגביל
ולאסוראת
החכמהשלך ע"י
יראת ה', כלומר, בכל התהליך של קבלת ההחלטות, לפעול מתוך תחושה של חשש ויראה שלא תעבור על רצון ה'. תנאי מקדים להשגת
הכבודשאתה רוצה להשיג בהקמת המפלגה הוא -
ענוה(פירוט).
לְאָדָם מַעַרְכֵי לֵב ומה' מַעֲנֵה לָשׁוֹן": חשוב
שתערוךותסדר את הרעיונות שלך
בלבך, כדי שתהיה מוכן לענות לשאלות שישאלו אותך עיתונאים; אך לאחר מכן, עליך לבקש עזרה מה' -
מה' מענה לשון- כי עיתונאים יכולים לשאול אותך שאלות מפתיעות ואתה עלול להתבלבל בלשונך (פירוט).
כָּל דַּרְכֵי אִישׁ זַךְ בְּעֵינָיו, וְתֹכֵן רוּחוֹת ה'": אין להסתפק בראיה השטחית של מעשיך, אלא יש לשקול ולמדוד לעומק את המחשבות והמניעים שעומדים מאחריהם, כך שגם הם יהיו זכים ונקיים בעיני ה' (פירוט).
גֹּל אֶל ה'
מַעֲשֶׂיךָ, וְיִכֹּנוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ": גַלֵּה לה', ספר לו בתפילה, את כל המעשים שעשית ושאתה מתכוון לעשות, והוא יעזור לך לסדר את מחשבותיך (פירוט).
כֹּל פָּעַל ה' לַמַּעֲנֵהוּ, וְגַם רָשָׁע לְיוֹם רָעָה": ה' ברא לכל דבר בעולם מענה ופתרון; גם לבעיית הרשע יש פתרון, ביום רעה - ביום שבו ה' יחליט להביא עליהם רע (פירוט); אינך יכול ואינך צריך להילחם בכל הרשעים בעולם - תפקידך הוא להכין את החלופה, כך שביום רעה, לאחר שה' יפיל את הרשע, תעלה לשלטון במקומו.
תּוֹעֲבַת ה' כָּל גְּבַהּ לֵב יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה": אתה עלול להתגאות ולהיעשות
גבה לב, ואז תהיה
תועבת ה'-
ולא תינקהמעונש (פירוט).
בְּחֶסֶד וֶאֱמֶת יְכֻפַּר עון, וּבְיִרְאַת ה' סוּר מֵרָע": אתה צריך לכפר על כך במעשי חסד ואמת: נצל את מעמדך הרם כדי לעשות מעשים של חסד (מעבר למה שהבטחת לבוחרים) וגם מעשים של אמת (לקיים את הבטחותיך לבוחרים), כמו שעשה נחמיה. כך תוכיח שהגעת לשלטון כשליח של הציבור ולא של עצמך. מעכשיו והלאה, חזק בליבך את
יראת ה', וכך
תסור מרעותינצל מעוון הגאווה בעתיד (פירוט).
בִּרְצוֹת ה' דַּרְכֵי אִישׁ, גַּם אוֹיְבָיו יַשְׁלִם
אִתּוֹ": אם תעשה את המעשים הרצויים לפני ה', ולא תחטא בלשון הרע וברכילות, גם לא נגד אויביך הפוליטיים - ה' ירצה את דרכיך, וגם אויביך ישלימו איתך בסופו של דבר (פירוט).
טוֹב מְעַט בִּצְדָקָה, מֵרֹב תְּבוּאוֹת
בְּלֹא מִשְׁפָּט": עדיף להשיג מעט מנדטים ביושר ובצדק, וכתוצאה מכך למעט במעשי צדקה ותיקון עולם, מאשר להשיג מנדטים רבים אך בלא משפט, בניגוד לחוק (פירוט).
לֵב אָדָם יְחַשֵּׁב דַּרְכּוֹ
, וה' יָכִין צַעֲדוֹ": האדם צריך
לחשובולתכנן היטב את
דרכוהפוליטית, ואז לצפות לה'; אם דרכו תהיה טובה בעיני ה' - ה'
יכיןאת
צעדוויעזור לו להגיע לשלטון, או לפחות יעזור לו לחזור הביתה בשלום ולהשתחרר מהעול הכבד של החיים הפוליטיים (פירוט).
ואם הצלחת להגיע לשלטון - קרא בהמשך הפרק - שם תמצא עצות ורעיונות הקשורים לניהול ממלכה ומדינה.
פירשנו את הפסוקים מנקודת מבט של פוליטיקאי, אבל המסרים מתאימים כמובן לכל אדם. כל אחד בתחומו יכול לשתף את ה' במחשבותיו ובמעשיו.
על-פי הפשט, בפרק זה, כמו בשאר הפרקים י-כב, אין קשר בין הפסוקים, ויש לפרש כל פסוק בפני עצמו; ראו במפרשים.
חכמי המדרש מצאו קשר בין חלק מהפסוקים בקטע: "כל דרכי איש זך בעיניו, ותוכן רוחות ה' - זה השוטה, שמחכים עצמו בעיניו, והוא אינו יודע שתוכן רוחות ה'. אבל מי שמשליך מחשבות ליבו על הקב"ה, הוא מכין מחשבותיו, שנאמר:
גול אל ה' מעשיך, ויכונו מחשבותיך.
כל פעל ה' למענהו - אלו פועלי תורה;
וגם רשע ליום רעה - שאם אינו עושה תשובה, מוכן הוא לדינה של גיהנם.
תועבת ה' כל גבה לב - זה שמגביה ליבו לפני בוראו.
יד ליד לא יינקה
- לא יינקה מדינה של גיהנם. אמר רבי סימון: כל אדם שהוא שפל רוח, ומחשב
בליבו להתהלך בדרכיו של הקב"ה, יהא מובטח שהוא מכין צעדו, שנאמר:
לב אדם יחשב דרכו, וה' יכין צעדו
"
(מדרש משלי (בובר)). לפי המדרש, הרעיון המרכזי של הקטע הוא הקשר בין ענוה לבין תשובה: האדם צריך להיות ענו, לא להיות בטוח שדרכו זכה וטהורה, אלא לבדוק את עצמו ולחשוב כל הזמן האם הוא אכן עושה את רצון ה'.