בעת העתיקה, אבותינו התפרנסו בעיקר מחקלאות, ולכן גם הקשר שלהם עם ה' התבטא במתנות מעולם החקלאות - ביכורים, תרומות ומעשרות מהיבול החקלאי, ראשית הגז מהצאן, ועוד. אך בתקופת שלמה המלך חלה צמיחה מואצת, ובני ישראל נהנו ממגוון רב הרבה יותר של רכוש - כסף, זהב ועוד. שינוי מסוג זה צריך להשפיע גם על הקשר בין האדם לבין ה', וכך אכן אמר שלמה:
משלי ג9: "כַּבֵּד אֶת ה' מֵהוֹנֶךָ, וּמֵרֵאשִׁית כָּל תְּבוּאָתֶךָ
"
הכבוד לה' מתבטא בשתי דרכים:
הון
= רכוש רב ומגוון;
כבד את ה' מהונך - זו הדרך החדשה - כבד את ה' בכך שתתן לו חלק ממגוון הרכוש שצברת. בהמשך הספר מבואר, שהכבוד לה' מתבטא בכך שהאדם נותן מתנות לאביונים:
-
משלי יד31: "
עֹשֵׁק דָּל חֵרֵף עֹשֵׂהוּ,
וּמְכַבְּדוֹ חֹנֵן אֶבְיוֹן
" - מי שחונן - נותן מתנת חינם - לאביון, מכבד את ה' (פירוט).
ומראשית כל תבואתך - זו הדרך הישנה - כבד את ה' בכך שתתן לו את החלק הראשון מתבואת השדה שלך (אם יש לך שדה). בתורה מבואר, שהכבוד לה' מתבטא בכך שהאדם מביא את הראשית לבית המקדש או לעובדי המקדש - הכהנים והלויים:
-
שמות כג19
שמות לד26: "
רֵאשִׁית בִּכּוּרֵי אַדְמָתְךָ תָּבִיא בֵּית ה' אֱלֹהֶיךָ...
"
(ראו
שמות רבה לא טז),
דברים כו10: "'וְעַתָּה הִנֵּה הֵבֵאֶתִי אֶת
רֵאשִׁית פְּרִי הָאֲדָמָה אֲשֶׁר נָתַתָּה לִּי ה'' וְהִנַּחְתּוֹ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ וְהִשְׁתַּחֲוִיתָ לִפְנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ
"
-
ויקרא ב12: "
קָרְבַּן
רֵאשִׁית תַּקְרִיבוּ אֹתָם לה', וְאֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יַעֲלוּ לְרֵיחַ נִיחֹחַ
" (נאמר על לחם חמץ).
-
ויקרא כג10: "
דַּבֵּר
אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם: כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ
אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וּקְצַרְתֶּם אֶת קְצִירָהּ וַהֲבֵאֶתֶם אֶת
עֹמֶר
רֵאשִׁית קְצִירְכֶם אֶל הַכֹּהֵן
"
-
במדבר טו20-21: "
רֵאשִׁית עֲרִסֹתֵכֶם חַלָּה תָּרִימוּ תְרוּמָה כִּתְרוּמַת גֹּרֶן כֵּן תָּרִימוּ אֹתָהּ.
מרֵאשִׁית עֲרִסֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לה' תְרוּמָה לְדֹרֹתֵיכֶם
"
-
במדבר יח12: "
כֹּל חֵלֶב יִצְהָר וְכָל חֵלֶב תִּירוֹשׁ וְדָגָן,
רֵאשִׁיתָם אֲשֶׁר יִתְּנוּ לה' לְךָ נְתַתִּים
" - לכהן.
-
דברים יח4: "
רֵאשִׁית דְּגָנְךָ תִּירֹשְׁךָ וְיִצְהָרֶךָ
וְרֵאשִׁית גֵּז צֹאנְךָ תִּתֶּן לּוֹ
" - לכהן הלוי.
התורה מדברת רק על מתנות מתבואה חקלאית, אבל שלמה המלך ירד לעומק כוונת התורה, הוא הבין שהמטרה של המתנות היא להראות כבוד לה', וכדי להשיג את המטרה הזאת יש להשתמש בכל סוגי ההון והרכוש שנמצאים בידינו היום.
על-פי הפסוק שלנו, תיקנו חז"ל תקנה המחייבת את האדם להפריש חלק מנכסיו למצוות: "נמנו באושא, שיהא
אדם מפריש חומש מנכסיו למצוות. עד היכן? רבן גמליאל בן איניניא ורבי אבא בר כהנא, חד אמר: כדי תרומה וכדי תרומת מעשר, ואחרינא אמר:
כבד את ה' מהונך ומראשית כל תבואתך - כמראשית כל תבואתך
"
(ירושלמי פאה א א). הם
למעשה עשו "אקסטרפולציה", מתוך המצוות הכתובות בתורה על תרומה מתבואה
חקלאית הם הסיקו מסקנות על תרומה מכל סוג של רכוש. בימינו מקובל להפריש "מעשר כספים" - לתת לנזקקים 10% מכל הכנסה.
ישנם חכמים אשר הרחיבו עוד יותר את המשמעות של "הון" - לא רק כסף, אלא גם זמן (ראו
מעשר זמן). זמן הוא הרכוש האולטימטיבי - לכל אחד יש בדיוק אותה כמות של זמן, 24 שעות ביממה, צריך להקדיש לפחות 10% מזמנו לכבוד ה'.
השינוי במצב הכלכלי מתבטא גם בפסוק הבא, המתאר את שכרו של מי שמכבד את ה':
משלי ג10: "וְיִמָּלְאוּ אֲסָמֶיךָ שָׂבָע, וְתִירוֹשׁ יְקָבֶיךָ יִפְרֹצוּ
"
בתקופת התורה, הברכה התבטאה בתבואת השדה,
ויקרא כו4: "וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם, וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ
"; אך בתקופת שלמה, לא כל אדם מתפרנס מתבואת השדה שלו, יש אנשים שקונים מזון בשוק, והברכה משתנה בהתאם:
ויימלאו אסמיך שבע - המחסנים שבהם אתה שומר את המזון (שאתה מביא מהשדה שלך או מהשוק) יהיו תמיד מלאים במזון מזין ומשביע,
ותירוש יקביך יפרוצו - היקבים שבהם אתה מכין תירוש (- מיץ ענבים, מענבים שקטפת או קנית) יהיו מלאים, עד שהתירוש יפרוץ החוצה.
מקורות ופירושים נוספים
ההבחנה בין
הון לבין
תבואה נזכרה גם בדברי המפרשים, "מהונך - להפריש ממנו צדקה,
ומראשית
- לתת תרומות ומעשרות,
וימלאו - רוצה לומר: לא תחסר כלום בעבור זה, כי הברכה ישולח בהם ועוד תוסיף
"
(מצודות).
ויש מחז"ל שהרחיבו את חובת התרומה עוד יותר, "מהונך - מכל מה שחננך; אפילו מקול ערב (אל תקרי מהונך אלא מגרונך).
"
(רש"י). לפי זה,
הון הוא כל דבר שיש לאדם - כל דבר שה'
חנן
בו את האדם - אפילו קול יפה
(רש"י ע"פ חז"ל). מכאן, שמי שיש לו קול יפה, צריך להשתמש בו
כדי לכבד את ה' ע"י חזנות, שירי קודש או נאומים חוצבי להבות...
חובתו של האדם כלפי הוריו מתוארת במילים דומות לחובתו כלפי ה':
-
שמות כ11: "
כַּבֵּד אֶת אָבִיךָ וְאֶת אִמֶּךָ, לְמַעַן יַאֲרִכוּן יָמֶיךָ עַל הָאֲדָמָה אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ
" (פירוט)
חז"ל למדו מכאן (ומפסוקים נוספים) על החשיבות הרבה שה' מייחס לכיבוד הורים: "
תנו רבנן: 'נאמר
כבד את אביך ואת אמך, ונאמר
כבד את ה' מהונך: השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום. נאמר (ויקרא יט ג) איש אמו ואביו תיראו, ונאמר (דברים ו יג) את ה' אלהיך תירא ואותו תעבוד, השוה הכתוב מוראת אב ואם למוראת המקום. נאמר (שמות כא יז) מקלל אביו ואמו מות יומת, ונאמר (ויקרא כד טו) איש איש כי יקלל אלהיו ונשא חטאו - השוה הכתוב ברכת אב ואם לברכת המקום... תנו רבנן: שלשה שותפין הן באדם: הקב"ה, ואביו, ואמו. בזמן שאדם מכבד את אביו ואת אמו - אמר הקב"ה: מעלה אני עליהם כאילו דרתי ביניהם וכבדוני.
"
(בבלי קידושין ל ב,
בבלי בבא מציעא לב א,
טור יורה דעה רמ).
כמו כן הסיקו מכאן, שהאדם צריך לכבד את הוריו גם כאשר הוא מפסיד ימי עבודה וכתוצאה מכך נגרם לו הפסד כספי: "נאמר
כבד את אביך ואת אמך ונאמר
כבד את ה' מהונך - מה להלן בחסרון כיס, אף כאן בחסרון כיס... מאי נפקא ליה מיניה? - לביטול מלאכה
"
(בבלי קידושין לב א).
פסוקים דומים ומנוגדים
המושג
ראשית נזכר לא רק בקשר לתבואה, אלא גם בקשר לבני אדם:
-
בראשית מט3: "
רְאוּבֵן בְּכֹרִי אַתָּה, כֹּחִי
וְרֵאשִׁית אוֹנִי, יֶתֶר שְׂאֵת וְיֶתֶר עָז
",
דברים כא17: "כִּי אֶת הַבְּכֹר בֶּן הַשְּׂנוּאָה יַכִּיר לָתֶת לוֹ פִּי שְׁנַיִם בְּכֹל אֲשֶׁר יִמָּצֵא לוֹ כִּי הוּא
רֵאשִׁית אֹנוֹ לוֹ מִשְׁפַּט הַבְּכֹרָה
"
גם את הבנים הבכורים יש להקדיש לעבודת ה'. כך נהגו לפני חטא העגל; בימינו נהוג לפדות את הבכורות ולהקדיש במקומם את הכהנים.
כבוד ה' הוא שהאדם נותן לו את הראשית - לפני שהוא לוקח לעצמו; בניגוד למה שעשו בני עלי ובני שומרון בימי עמוס:
-
שמואל א ב29: "
לָמָּה תִבְעֲטוּ בְּזִבְחִי וּבְמִנְחָתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי מָעוֹן,
וַתְּכַבֵּד אֶת בָּנֶיךָ מִמֶּנִּי, לְהַבְרִיאֲכֶם
מֵרֵאשִׁית כָּל מִנְחַת יִשְׂרָאֵל לְעַמִּי?!
" - עלי לא כיבד את ה' כראוי ולא דאג שבניו - הכהנים - יתנו לה' את החלק הראשון מכל מנחה.
-
עמוס ו6: "
הַשֹּׁתִים בְּמִזְרְקֵי יַיִן,
וְרֵאשִׁית שְׁמָנִים יִמְשָׁחוּ, וְלֹא נֶחְלוּ עַל שֵׁבֶר יוֹסֵף
" - העשירים לקחו לעצמם את הראשית, ולא דאגו לעניים.
ביאורי מילים
"וימלאו - רוצה לומר: לא תחסר כלום בעבור זה, כי הברכה ישולח בהם ועוד תוסיף.
אסמיך - הם אוצרות התבואה, כמו את הברכה באסמיך (דברים כ"ח).
יקביך - הם הבורות אשר היין יורד בהם, כמו וגם יקב חצב בו (ישעיהו ה).
יפרצו - ענין התחזקות ברבוי, כמו פרצו לרוב (דברי הימים א ד)
"
(מצודות).
מתי ראשית אינה מביאה כבוד
אראל: לא כל ראשית מכבדת את ה':
-
שמואל א טו21: "
וַיִּקַּח הָעָם מֵהַשָּׁלָל צֹאן וּבָקָר
רֵאשִׁית הַחֵרֶם לִזְבֹּחַ לה' אֱלֹהֶיךָ בַּגִּלְגָּל
" - שאול חשב לכבד את ה' בכך שיקריב לו מראשית השלל שלקחו מעמלק, אך במקרה זה אמר לו שמואל שהכבוד האמיתי הוא לשמוע בקול ה': "שמוע מזבח טוב
".
רמי ניר (
25.04.2007): להלן קטע שלם המלמד, כי מי שנותן - מקבל, ומי שלוקח - לא מקבל, כי הוא כבר לקח; לכן, אלהים יקח ממנו: "וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל: הַחֵפֶץ לַיהוָה בְּעֹלוֹת וּזְבָחִים, כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה'? הִנֵּה שְׁמֹעַ מִזֶּבַח טוֹב, לְהַקְשִׁיב מֵחֵלֶב אֵילִים! כִּי חַטַּאת-קֶסֶם מֶרִי, וְאָוֶן וּתְרָפִים הַפְצַר! יַעַן מָאַסְתָּ אֶת דְּבַר ה' - וַיִּמְאָסְךָ מִמֶּלֶךְ
" (שמואל א' טו' 23-22)
דברי שמואל מוכיחים, כי יציאת מצרים התקיימה במטרה לבסס בחיי האדם יחסים של אמת, על בסיס של כבוד. ואמנם, מערכת הכבוד מושתתת על תנאי הכרחי - לדעת לתת, כדי שאפשר יהיה לקבל. כלומר, אלהים רוצה לתת לאדם שיודע לתת כבוד.
ראשית כבוד - "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל ה' אֱלֹהֵינוּ ה' אֶחָד
", ואומר שלמה המלך "יִשְׁמַע חָכָם
" (משלי א' 5), ואומר שמואל הנביא "כִּשְׁמֹעַ בְּקוֹל ה'
".
רק אח"כ יש מקום "לתת" מתת פיזי: "כַּבֵּד אֶת-ה' מֵהוֹנֶךָ, וּמֵרֵאשִׁית כָּל-תְּבוּאָתֶךָ
" (משלי ג' 9).
אז, בעתיד, כאשר "מקדש אחרון" בנוי יהיה, תתקיים מערכת יחסים של נתינה פיזית, כולל "כוהנים ולוויים". בינתיים, כל עוד המקדש אינו בנוי, על האדם להמנע מחטאים, כאשר "ראשית החטא" - "חַטַּאת-קֶסֶם" - "כִּי חַטַּאת-קֶסֶם מֶרִי
". בימינו, אדם הרוצה לקבל מאלהים "מענה", צריך לדעת "לתת" לאלהים "כבוד", צריך להמנע מביצוע "מֶרִי". אז יקבל מאלהים "מענה", כגון "וְיִמָּלְאוּ אֲסָמֶיךָ שָׂבָע וְתִירוֹשׁ יְקָבֶיךָ יִפְרֹצוּ
" (משלי ג' 10).
לכן, כל מי שלוקח, צריך לדעת כי אלהים יקח ממנו: "יַעַן מָאַסְתָּ אֶת-דְּבַר ה' - וַיִּמְאָסְךָ מִמֶּלֶךְ
".
פסוקים נוספים
-
ירמיהו ב3: "
קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לה',
רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה, כָּל אֹכְלָיו יֶאְשָׁמוּ, רָעָה תָּבֹא אֲלֵיהֶם, נְאֻם ה'
"
-
יחזקאל כ40: "
כִּי בְּהַר קָדְשִׁי בְהַר מְרוֹם יִשְׂרָאֵל נְאֻם אֲדֹנָי ידוד שָׁם יַעַבְדֻנִי כָּל בֵּית יִשְׂרָאֵל כֻּלֹּה בָּאָרֶץ שָׁם אֶרְצֵם וְשָׁם אֶדְרוֹשׁ אֶת תְּרוּמֹתֵיכֶם וְאֶת
רֵאשִׁית מַשְׂאוֹתֵיכֶם בְּכָל קָדְשֵׁיכֶם
"
-
יחזקאל מד30: "
וְרֵאשִׁית כֹּל בִּכּוּרֵי כָּל וְכָל תְּרוּמַת כֹל מִכֹּל תְּרוּמוֹתֵיכֶם לַכֹּהֲנִים יִהְיֶה
וְרֵאשִׁית עֲרִסוֹתֵיכֶם תִּתְּנוּ לַכֹּהֵן לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ
"
-
יחזקאל מח14: "
וְלֹא יִמְכְּרוּ מִמֶּנּוּ וְלֹא יָמֵר וְלֹא
יעבור[יַעֲבִיר]
רֵאשִׁית הָאָרֶץ כִּי קֹדֶשׁ לה'
"
-
דברי הימים ב לא5: "
וְכִפְרֹץ הַדָּבָר הִרְבּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל
רֵאשִׁית דָּגָן תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר וּדְבַשׁ וְכֹל תְּבוּאַת שָׂדֶה וּמַעְשַׂר הַכֹּל לָרֹב הֵבִיאוּ
"
-
נחמיה י38: "
וְאֶת
רֵאשִׁית עֲרִיסֹתֵינוּ וּתְרוּמֹתֵינוּ וּפְרִי כָל עֵץ תִּירוֹשׁ וְיִצְהָר נָבִיא לַכֹּהֲנִים אֶל לִשְׁכוֹת בֵּית אֱלֹהֵינוּ וּמַעְשַׂר אַדְמָתֵנוּ לַלְוִיִּם וְהֵם הַלְוִיִּם הַמְעַשְּׂרִים בְּכֹל עָרֵי עֲבֹדָתֵנוּ
"
-
נחמיה יב44: "
וַיִּפָּקְדוּ בַיּוֹם הַהוּא אֲנָשִׁים עַל הַנְּשָׁכוֹת לָאוֹצָרוֹת לַתְּרוּמוֹת
לָרֵאשִׁית וְלַמַּעַשְׂרוֹת לִכְנוֹס בָּהֶם לִשְׂדֵי הֶעָרִים מְנָאוֹת הַתּוֹרָה לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם כִּי שִׂמְחַת יְהוּדָה עַל הַכֹּהֲנִים וְעַל הַלְוִיִּם הָעֹמְדִים
"
-
תהלים קיא10: "
רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת ידוד שֵׂכֶל טוֹב לְכָל עֹשֵׂיהֶם תְּהִלָּתוֹ עֹמֶדֶת לָעַד
"
-
משלי א7: "
יִרְאַת ה'
רֵאשִׁית דָּעַת, חָכְמָה וּמוּסָר אֱוִילִים בָּזוּ
"
-
משלי ד7: "
רֵאשִׁית חָכְמָה קְנֵה חָכְמָה, וּבְכָל קִנְיָנְךָ קְנֵה בִינָה
"
-
משלי ח22: "
ה' קָנָנִי
רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ, קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז
"
-
משלי יז14: "
פּוֹטֵר מַיִם
רֵאשִׁית מָדוֹן, וְלִפְנֵי הִתְגַּלַּע הָרִיב נְטוֹשׁ
"
-
קהלת ז8: "
טוֹב אַחֲרִית דָּבָר
מֵרֵאשִׁיתוֹ, טוֹב אֶרֶךְ רוּחַ מִגְּבַהּ רוּחַ
"
מאמרים נוספים - באדיבות
גוגל
-
"כבד את אביך ואת אמֶך" - בין קודש לחול / ישראל צבי גילת: אחת הראיות שם היא דברי הברייתא: "נאמר 'כבד את אביך ואת אמך', ונאמר '
כבד את ה'
מהונך' - מה להלן בחסרון כיס, אף כאן בחסרון כיס. ואי אמרת משל אב,
... (cache)
-
דף קשר מספר 911 - כיבוד אב ואם / אליהו שי: מקורו של הפסוק הדן בכבוד ה' הוא במשלי ג', ט: "כבד את ה' מהונך ומראשית כל
... ראשית, נשים לב שבמדרש מצוטט רק חלקו הראשון של הפסוק במשלי - "כבד את ה' מהונך".... (cache)
-
דף קשר מספר 852 - פרשת ויקרא - יסוד מצוות כיבוד אב ואם / ספי מרקוס: "דתני רשב"י, גדול הוא כיבוד אב ואם שהעדיפו הקב"ה יותר מכבודו; נאמר כאן 'כבד את אביך ואת אמך' ונאמר להלן '
כבד את ה' מהונך' במה אתה מכבדו?
... (cache)
-
כבוד הרב, ה' חידש לי חידוש בסיעתא דישמיא - פורום ברסלב ישראל: ושלמות לשון הקודש היא בחינת כבוד כמו שכותב רבינו ז"ל (ליקוטי מוהר"ן חלק א' סימן י"ט): וזה "
כבד את ה' מהונך" אל תקרי מהונך אלא מגרונך
... (cache)
-
כיבוד אב ואם (המשךII) - פרשת לך לך: תלמוד לומר: 'כבד את ה' מהונך' - במאכל ובמשתה ובכסות נקיה."
.... נאמר 'כבד את אביך ואת אמך' ונאמר '
כבד את ה' מהונך' - הקיש כיבוד אב ואם לכיבוד המקום.
... (cache)
-
מרכז ישיבות בני עקיבא - קידושין דף ל"א ע"ב - כבוד הֲ´ וכבוד האב: כבוד ההורים = כבוד ה', לפי ההשוואה: "כבד את אביך ואת אמך" - "כבד את ה' מהונך"; מורא הורים = מורא ה', לפי ההשוואה "איש אמו ואביו תיראו" - "את ה' א-לקיך תירא
... (cache)
-
עולם התשובה - Shofar: 31 ינואר 2011
... הרב: ''
כבד את ה' מהונך''. קח את כל הגוף הזה וצא החוצה ותתחיל להוכיח, להסביר ג€“ 'לחזור לאבא שבשמים', שגם להם נתן עינים, אזנים וב''ה גוף שלם.
... (cache)
-
יהדות מאת הרב אריה קרן - פרשת השבוע - פרשת תרומה: וזה גם משמעו של דרשת חז"ל: "כבד את ה' מהונך אל תקרי מהונך אלא מגרונך". שחייב אדם לתת צדקה לא רק מהונו אלא גם מגרונו כלומר בדיבור, בדברי התעוררות שמביאים גם
... (cache)
-
הקשיש, הזקן והמבוגר ביהדות, תורה, תנ"ך, קבלה: והא דתניא שם נאמר "כבד את אביך ואת אמך" ונאמר "
כבד את ה' מהונך" מה להלן בחסרון כיס אף כאן בחסרון כיס? מפרשו שם לענין שצריך הבן לבטל ממלאכתו ויכבדנו ואם אין
... (cache)
-
בטחון בבורא: 12 ינואר 2010
... סוד הקיום בעולמנו בא לידי ביטוי בנתינה הגשמית והרוחנית: "כבד את ה' מהונך ומראשית כל תבואתך" - מהעושר שזיכה אותך ה' בעולם כבד אותו - במתן
... (cache)
-
לעולם יהא אדם/ דרשת שבת תשובה תשס"ט, בית כנסת הרמב"ן: ת"ר נאמר: (שמות כ) כבד את אביך ואת אמך, ונאמר: (משלי ג)
כבד את ה' מהונך, השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום;. נאמר: (ויקרא יט) איש אמו ואביו תיראו,
... (cache)
-
תנחומא - ראה: על כן,
כבד את ה' מהונך. דבר אחר, עביד בהונך, עד דלא תעביד בלא הונך.
...
כבד את ה
', מהונך. מעשה באחד שהיה כונס יין ושמן, ולא היה מוציא מעשרותיו כראוי.
... (cache)
-
שיחת השבוע מספר 811: תניא רבי שמעון בן-יוחאי אומר: גדול כיבוד אב ואם שהעדיפו הקב"ה יותר מכבודו, שבכבוד הקב"ה נאמר: "כבד את ה' מהונך"; "מהונך" ג€“ אם יש לך אתה חייב ואם לאו אתה
... (cache)
-
mrhavakuk.co.il: נאמר: "כבד את אביך ואת אמך: "כבד את ה' מהונך" ג€“ השווה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום. נאמר: "איש אמו ואביו תיראו" ונאמר "את ה' אלוקיך תירא ואותו תעבוד: - השווה
... (cache)
-
בַּר יוֹחַאי נִמְשַׁחְתָּ אַשְׁרֶיךָ שֶׁמֶן...: נאמר "
כבד את ה' מהונך" - מפריש לקט שכחה ופאה; מפריש תרומה ומעשר ראשון ומעשר עני וחלה; ועושה סוכה לולב שופר ציצית; מאכיל רעבים משקה צמאים.
... (cache)
-
החובה לטפל בהורים ולזון אותם: ונאמר להלן,
כבד את ה' מהונך. במה את מכבדו מהונך? מפריש לקט שכחה ופיאה, מפריש תרומה ומעשר
... ונאמר
כבד את ה' מהונך. מה להלן בחסרון כיס. אף כאן בחסרון כיס.
... (cache)
-
הגות, ספרות ושירה - חגים: ונאמר: (משלי ג) "כבד את ה' מהונך", השוה הכתוב כבוד אב ואם לכבוד המקום;. נאמר: (ויקרא יט) "איש אמו ואביו תיראו", ונאמר: (דברים ו) "את ה' אלהיך תירא ואותו
... (cache)
-
ירמיהו, אישיותו ותורתו: המחאה נגד המוסכמות:
היינו מצפים שבעשרת הדברות לצד כיבוד הורים, יופיע גם צו על כיבוד האל,
כפי שבעל ספר משלי (שהוא מא נייטראלי מבחינה דתית) אומר: "כבד את ה' מהונך" וכו' (ג', ט'),
... (cache)
-
דקלון עדיין עושה שמח - גלריה אונליין - הארץ: 4 פברואר 2011
..."כתוב בגמרא: 'כבד את ה' מהונך. וחז"ל טוענים: כבד את ה' מגרונך. מי שה' חנן אותו בקול טוב, ההון שלו זה הקול. כבד את ה' מגרונך.
... (cache)
-
הקשיש בראי מקורות היהדות: 7 פברואר 2007
... והא דתניא שם נאמר "כבד את אביך ואת אמך" ונאמר "
כבד את ה' מהונך" מה להלן בחסרון כיס אף כאן בחסרון כיס? מפרשו שם לענין שצריך הבן לבטל ממלאכתו
... (cache)
-
- שאל את רביד - שאלות ותשובות מפי רביד נגר:
..."כבודו של אדם" ניכר מהדיבור שלו "כולו אומר כבוד",
כבד את ה' מהונך, אומר רש "י כבד את ה' אפילו מקולך הערב ומכל דבר שחנן אותך בו (רש"י משלי ג',
... (cache)
-
פרשת ויקהל-פקודי: חכם-לב, גם חכם גם בעל לב: 15 מרץ 2009
... אמר לו: "הרי היא בידי אביונים ובפי מלמדי תינוקות, שנאמר "
כבד את ה' מהונך ומראשית כל תבואתך. וימלאו אסמיך שבע ותירוש יקביך יפרצו" (משלי ג,
... (cache)
-
בן סורר ומורה - אוח - משרד החינוך: אינטרנט ומידע חינוכי, חדשות...: "כבד- את ה' מהונך" = כבוד בממון. יש גם השוואה ב"יראתה" ל"מורא הורים" ובקללת ה' שאסורה בין קללת
... כתוב "כבד את אביך ואת אמך", וכתוב "
כבד את ה' מהונך".... (cache)
-
בזווית חדה - אביעד חזני - בלוגים - ערוץ 7: 11 דצמבר 2010
... ג€�
כבד את ה' מהונך - ממה שחננךג€� (עיינו רשג€�י משלי ג') קיבלת כישרון? אל תבזבז אותו. נצל אותו. במקום להתלונן על מעריב וידיעות, תגיע לרמה שלהם,
... (cache)
-
בהעלתך - ר. ינקלביץ: לחצרותיו, וכן כתיב בספר משלי (ג, ט)
כבד את ה' מהונך ומראשית כל תבואתך. למדנו שגם זה מכלל כבוד ה' ליתן מנחה לה' ממה שחננו. והנה בזמן שבית המקדש קיים היינו
... (cache)
-
מדינת ישראל: נאמר כאן "כבד את אביך ואת אמך", ונאמר להלן "
כבד את ה' מהונך". במה את מכבדו מהונך? מפריש לקט שכחה ופיאה, מפריש תרומה ומעשר ראשון ומעשר שני ומעשר עני וחלה,
... (cache)
-
כבוד, נפש הבהמית, מצוות ֲ« תלמוד מוסבר ומאמרים ג€“ ברכות: סלקא דעתך אמינא [היה עולה בדעתך שנאמר] הואיל והוקש כיבוד אב ואם לכבודו של מקום, שנאמר כאן "כבד את אביך ואת אמך" ונאמר להלן "
כבד את ה' מהונך", הלכך לציית ליה
... (cache)
-
ישיבת ההסדר ירוחם - קידושין - כיבוד אב ואם - כיבוד אב ואם במדרשי...: כתיב 'כבד את אביך ואת אמך', וכנגדו כתיב '
כבד את ה' מהונך', הקיש כיבוד אב ואם לכיבוד המקום. כתיב 'איש אמו ואביו תיראו', וכנגדו כתיב 'את ה' אלוהיך תירא',
... (cache)
-
Yeshiva.org.il- כיבוד אב ואם במקום מצווה אחרת: איצטריך, סלקא דעתך אמינא הואיל והוקש כיבוד אב ואם לכבודו של מקום שנאמר כאן כבד את אביך ואת אמך ונאמר להלן
כבד את ה' מהונך הלכך לציית ליה, קא משמע לן דלא
... (cache)
-
שבעת המינים: לחיוב זה שורשים בהשקפה שכל מתנות הטבע מאלוהים באו ואין אדם רשאי ליהנות מכל מה שזיכוהו מן השמים, אלא אם כן הקדיש את ראשיתו: "כבד את ה' מהונך ומראשית כל
... (cache)
-
אהרן ארנד - איחוד בתי הכנסת בישראל: כתיב (תה' צ"ו, ח) הבו לה' כבוד שמו שאו מנחה ובואו לחצרותיו, וכן כתיב בספר משלי (ג, ט)
כבד את ה' מהונך ומראשית כל תבואתך. למדנו שגם זה מכלל כבוד ה' ליתן מנחה
... (cache)
-
ישיבת ההסדר ירוחם - קידושין - כיבוד אב ואם - כיבוד אב ואם - נדב מיטב: תוספות בקידושין (לא ע"א ד"ה "
כבד את ה' מהונך") מביא מהירושלמי שהקפיד הקב"ה על כבוד אב ואם יותר מכבודו, שבכבודו הוא אומר
כבד את ה' מהונך והדרישה היא דווקא אם
... (cache)
-
פרשת ויחי - כיבוד הורים: נאמר "כבד את אביך ואת אימך" ונאמר "
כבד את ה' מהונך",. רשב"י אומר שגדול כיבוד אב ואם שהעדיפו הקב"ה יותר מכבודו: "מפריש אדם לקט שכחה ופאה.
... (cache)
-
ישיבת ההסדר ירוחם - עיון - מעשר כספים ג€“ בין צדקה ממוסדת לנתינה חיה...: וחרנה אמר כבד את ה'
מהונך ומראשית כל תבואתך כמראשית כל תבואתך. הפרשנות המקובלת[ 18] למחלוקת היא, ששתי הדעות מציגות שתי שיטות לחישוב השעור הנדרש:
... (cache)
-
תרבות הפנאי ביהדות / יונתן רוזנצוויג: (ט) כבד את ה'
מהונך ומראשית כל תבואתך. (י) וימלאו אסמיך שבע ותירוש יקביך יפרצו. בפסוקים הראשונים עוסק הפרק בלימוד התורה, אך בפסוק ו חל מפנה: 'בכל דרכיך דעהו
... (cache)
-
שיעור החיוב לנתינת צדקה / שלמה לוי: חרנא אמר (משלי ג,ט) כבד את ה'
מהונך ומראשית כל תבואתך". בדומה לירושלמי מובא בפסיקתא רבתי (דברים יד, כב): "עשר תעשר את כל, מהו את כל, אפילו ממונך.
... (cache)
-
על מימון בניית בית כנסת:
מהונך ומראשית כל תבואתך. למדנו שגם זה מכלל כבוד ה. 'ליתן. מנחה לה. 'ממה שחננו. והנה בזמן שבית המקדש קיים היינו יכולים לקיים מקרא כדכתיב
... (cache)
-
תורה שבעל-פה בספרי הנ"ך: "כבד את ה'
מהונך ומראשית כל תבואתך / וימלאו אסמיך שבע ותירוש יקביך יפרצו" (משלי ג, ח-ט). יא.- חמץ הוא יצר הרע. ניתן למצוא בנ"ך גם רעיונות שהועלו ע"י חז"ל
...
-
שבעתהמינים:
...
בהשקפה שכל מתנות הטבע מאלוהים באו ואין אדם רשאי ליהנות מכל מה שזיכוהו
מן השמים, אלא אם כן הקדיש את ראשיתו: " כבד את ה '
מהונך ומראשית כל תבואתך.... (cache)
-
צדקה ומעשר כספים - לתת באילת: ונאמר{מה} כבד את י"י
מהונך, ומראשית כל תבואתך {מו}. גם אבותינו עליהם השלום הפרישו מעשר מרכושם, אברהם, שנאמר{מז} ויתן לו מעשר מכל. יצחק, שנאמר{מח} ויזרע יצחק
...
-
מדרש תנחומא - בשבילי התנ"ך: חג האסיף, שהקדוש ברוך הוא ממלא בתיהם מן הברכה, שנאמר: כבד את ה'
מהונך ומראשית כל
תבואתך, וימלאו אסמיך שבע, ותירוש יקביך יפרוצו (משלי ג ט-י).
... (cache)
-
מערכת המיסים לאור התורה:
... מהפסוק במשלי (ג,ט) "כבד את ה'
מהונך, ומראשית כל תבואתך" והובא במרדכי פ' הגוזל. ולפי האמור יש כאן מקור נאמן בתורה שאברהם ויעקב הנהיגו מעשר מכל.
... (cache)
-
ילקוט שמעוני - משלי:
... וחד אמר כבד את ה'
מהונך ומראשית כל תבואתך כמראשית כל תבואתך, רבן גמליאל בר אוניא בעון קומי רבי מה חומש בכל שנה לחמש שנים הוא מפסיד את כולה,
... (cache)
-
התורה בספר ירמיה: הטכניקות הפרשניות והמגמות האידאולוגיות: וראו: משלי ג, ט: 'כבד את ה'
מהונך, ומראשית כל תבואתך'. עם זאת, ניכרת. זיקה לשונית בין ירמיה ב, ג לבמדבר יח, יב. פישביין)]לעיל הערה [, עמ' 304ג€“303(מכנה את
... (cache)
-
השפעת התנך על חיי היום יום בישראל: שבעת המינים: 30 ינואר 2010
... בנוסף הנפיקה רשות הדואר בשנת 1983 סדרה של 12 בולי "עתודה שקל - שבעת המינים" בעיצוב אליעזר ויסהוף עם כיתוב על השובל:
וימלאו אסמיך שבע ותירוש
... (cache)
-
שביעי של פסח חג האמונה - יהדות ערכים:
וימלאו אסמיך שבע ותירוש
יקביך יפרוצו׃, וכן פסוקי ברכה ומזל נוספים. כבר בימי דוד ושלמה נהגו
ראשי העם לברך ביום אחרון של החג את עם ישראל ואת קהל עולי הרגל,
... (cache)
-
התאחדות בולאי ישראל - בול מסדרה עתודה שקל - שבעת המינים: כיתוב על השובל:
וימלאו אסמיך שבע ותירוש ציור: שבעת המינים הסבר נוסף: מחיר לא משומש: 0.45 ש"ח מחיר חתום: 0.4 ש"ח מחיר לא משומש עם שובל: 0.5 ש"ח
... (cache)